Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Jantjes schreef:Blij om de uitverkiezing.
Volgens een dominee (ik zal de naam niet noemen hier, schijnt niet te mogen) van de Gereformeerden Gemeente is Paulus blij en verwonderd over de uitverkiezing.
Hier vind u de bron waarover ik het hebt. http://www.puntuit.nl/realisatie/menens ... verkiezing
Mijn vraag: is dat juist of onjuist?
Volgens mij is dit onjuist. Hier wordt een theologische / dogmatische kronkel ingevoerd die Paulus niet bedoeld heeft.
.
Lof aan God voor de geestelijke zegeningen
3 Gezegend zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegening in den hemel in Christus.
4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.
6 Tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde;
7 In Welken wij hebben de verlossing door Zijn bloed, namelijk de vergeving der misdaden, naar den rijkdom Zijner genade,
8 Met welke Hij overvloedig is geweest over ons in alle wijsheid en voorzichtigheid;
9 Ons bekend gemaakt hebbende de verborgenheid van Zijn wil, naar Zijn welbehagen, hetwelk Hij voorgenomen had in Zichzelven.
10 Om in de bedeling van de volheid der tijden, wederom alles tot één te vergaderen in Christus, beide dat in den hemel is, en dat op de aarde is;
11 In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die te voren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen, Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil;
12 Opdat wij zouden zijn tot prijs Zijner heerlijkheid, wij, die eerst in Christus gehoopt hebben.
13 In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte;
14 Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verkregene verlossing, tot prijs Zijner heerlijkheid.
TheKeimpe schreef:Jantjes schreef:Blij om de uitverkiezing.
Volgens een dominee (ik zal de naam niet noemen hier, schijnt niet te mogen) van de Gereformeerden Gemeente is Paulus blij en verwonderd over de uitverkiezing.
Hier vind u de bron waarover ik het hebt. http://www.puntuit.nl/realisatie/menens ... verkiezing
Mijn vraag: is dat juist of onjuist?
Volgens mij is dit onjuist. Hier wordt een theologische / dogmatische kronkel ingevoerd die Paulus niet bedoeld heeft.
.
Och Jantjes, je hebt het nog niet begrepen over de namen he? Natuurlijk mag je best zeggen dat ds. de Heer dit heeft geschreven. Zeker zoals je het verder verwoord, zonder woorden die op de man gespeeld zijn. Want dat was telkens het probleem.
En verder, meer on-topic:
Volgens mij is Efeze 1 inderdaad een loflied op Gods verkiezing in Christus. Ik zie niet in waarom dit een kronkel is.Lof aan God voor de geestelijke zegeningen
3 Gezegend zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegening in den hemel in Christus.
4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.
6 Tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde;
7 In Welken wij hebben de verlossing door Zijn bloed, namelijk de vergeving der misdaden, naar den rijkdom Zijner genade,
8 Met welke Hij overvloedig is geweest over ons in alle wijsheid en voorzichtigheid;
9 Ons bekend gemaakt hebbende de verborgenheid van Zijn wil, naar Zijn welbehagen, hetwelk Hij voorgenomen had in Zichzelven.
10 Om in de bedeling van de volheid der tijden, wederom alles tot één te vergaderen in Christus, beide dat in den hemel is, en dat op de aarde is;
11 In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die te voren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen, Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil;
12 Opdat wij zouden zijn tot prijs Zijner heerlijkheid, wij, die eerst in Christus gehoopt hebben.
13 In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte;
14 Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verkregene verlossing, tot prijs Zijner heerlijkheid.
Ook dat is het niet.Jantjes schreef:Het is geen loflied op de uitverkiezing maar op genade.
Dit kleine verschil heeft grote gevolgen.
elbert schreef:Ook dat is het niet.Jantjes schreef:Het is geen loflied op de uitverkiezing maar op genade.
Dit kleine verschil heeft grote gevolgen.
Het is een loflied op God (vers 3) en Zijn machtige daden: Hij verkiest en Hij is genadig.
Daar mag je blij om zijn.
Janvanverweg schreef:waarom wordt uitverkiezing uitgelegd alsof daar geen reactie bij mogelijk is?
jaren geleden had ik een meisje uitverkozen om mijn vrouw te worden; knap spannend of ze ja zou zeggen.
de zoon was uitverkozen om de zaak over te nemen, hij is echter een carriere bij de Hema begonnen.
hij was de uitverkoren man voor mijn dochter, maar nu is hij plotseling overleden
de verkozen gemeenteleden bleken allemaal te bedanken voor de raad; de werkdruk was te hoog
in het dagelijks gebruik heeft (uit-)verkiezing de betekenis zoals hier boven beschreven. waarom is dat in gerefoormeerd taalgebruik dan zo anders? is er buiten deze context gebruik van het woord die dat rechtvaardigd?
de normale betekenis van 'uitverkiezing' past zonder meer in de bijbel, sterker de vele oproepen om aan de behoudenis mee te werken schijnen de normale betekenis te bevestigen.
ook de eigenschappen van God als barmhartig en rechtvaardig worden daardoor begrijpelijk zonder er een ronde cirkel theorie op na te houden.
elbert schreef: @Jantjes: dat is spijkers op laag water zoeken als je het mij vraagt.
elbert schreef: Als ik het mag vertalen, als je zegt blij te zijn met Gods daden (verkiezing), eer je Hem dan? Volgens mij wel.
En andersom: als je niet blij bent met Gods daden, geef je Hem dan wel alle eer? Volgens mij niet.
Jozo schreef:Volgens mij speelt deze discussie alleen in de reformatorische wereld. Daarbuiten heb ik er nog nooit over gehoord.
schelpje3 schreef:Wat jij noemt zijn menselijke keuzes en kunnen door allerlei omstandigheden gedwarsboomd worden.
God is almachtig en alwetend, dus de uitverkiezing staat vast, tot in Eeuwigheid.
Janvanverweg schreef:schelpje3 schreef:Wat jij noemt zijn menselijke keuzes en kunnen door allerlei omstandigheden gedwarsboomd worden.
God is almachtig en alwetend, dus de uitverkiezing staat vast, tot in Eeuwigheid.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten