1a2b3c schreef:Schaapje schreef: Je hebt gelijk, maar mensen die zich zo (op wat voor manier ook) gedragen in hun eigen huis
of naar hun familieleden toe kunnen m.i. niet de Geest van God in zich hebben, begrijp je
wat ik bedoel? Dit topic gaat schuld van ouders en of de kinderen moeten boeten.
Hoe zie je David dan toen hij gezondigd had met Batséba. Vier van zijn kinderen zou hij daarom verliezen.
Behalve dat het een straf voor hem was moesten die kinderen (ook al hadden zij hun eigen zonden) toch jong sterven.
Verder denk ik aan Noach die dronken werd. De eerste fout lag bij Noach (kind van God) en vervolgens had Cham daar een zondige reactie op en dan staat er over de zoon van Cham: Gen.9:25 Hij zei: Vervloekt is Kanaän! Laat hij voor zijn broers een dienaar van dienaren zijn!
Ik geloof dat het de verantwoordelijkheid van de ouders zwaarder maakt als ze door hun toedoen hun kinderen schade berokkenen.
Maar ook dat die kinderen op hun beurt weer niet onschuldig zijn, die hebben hun eigen zonden. (die ook vaak dezelfde zijn als die van de ouders)
Ezch.18:20 De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen, en de vader zal de ongerechtigheid van de zoon niet dragen.
Je hebt gelijk, ik heb ook gedacht aan David,s zonden, de gevolgen waren groot,
maar David was ondanks alles een man naar Gods hart, en Noach werd gered
omdat hij als enige wandelde met God.
Toch blijf ik er bij dat je het niet kan vergelijken met je eigen kinderen zo te
beschadigen dat ze de rest van hun leven er onder gebukt gaan.
Hoe kan een mens een kind iets aan doen.