Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten.

Berichtdoor schaapje » 25 mar 2011 15:28

1a2b3c schreef:Schaapje schreef: Je hebt gelijk, maar mensen die zich zo (op wat voor manier ook) gedragen in hun eigen huis
of naar hun familieleden toe kunnen m.i. niet de Geest van God in zich hebben, begrijp je
wat ik bedoel? Dit topic gaat schuld van ouders en of de kinderen moeten boeten.

Hoe zie je David dan toen hij gezondigd had met Batséba. Vier van zijn kinderen zou hij daarom verliezen.
Behalve dat het een straf voor hem was moesten die kinderen (ook al hadden zij hun eigen zonden) toch jong sterven.
Verder denk ik aan Noach die dronken werd. De eerste fout lag bij Noach (kind van God) en vervolgens had Cham daar een zondige reactie op en dan staat er over de zoon van Cham: Gen.9:25 Hij zei: Vervloekt is Kanaän! Laat hij voor zijn broers een dienaar van dienaren zijn!

Ik geloof dat het de verantwoordelijkheid van de ouders zwaarder maakt als ze door hun toedoen hun kinderen schade berokkenen.
Maar ook dat die kinderen op hun beurt weer niet onschuldig zijn, die hebben hun eigen zonden. (die ook vaak dezelfde zijn als die van de ouders)

Ezch.18:20 De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen, en de vader zal de ongerechtigheid van de zoon niet dragen.

Je hebt gelijk, ik heb ook gedacht aan David,s zonden, de gevolgen waren groot,
maar David was ondanks alles een man naar Gods hart, en Noach werd gered
omdat hij als enige wandelde met God.
Toch blijf ik er bij dat je het niet kan vergelijken met je eigen kinderen zo te
beschadigen dat ze de rest van hun leven er onder gebukt gaan.
Hoe kan een mens een kind iets aan doen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 mar 2011 17:28

Anderzijds kun je uit een Godvrezend geslacht komen en toch niet behouden worden !
Zoals vroeger gezegd werd (en nog wel in bepaalde kringen) genade is geen erfgoed.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2011 16:00

Riska schreef:
Marnix schreef:Verder ben ik het ook met jouw uitwerking helemaal eens. Nog een extra ding: Het gedeelte zegt ook iets over Gods grote genade, de verhouding die genoemd wordt. 3 tot 4 / 1000
Ik heb hetzelfde bedoeld als Jaapo. En dan kan die 1000 wel troostrijk zijn, maar als je net in die 3 tot 4 valt is dat bepaald niet het geval. Soms voel je dingen nog generaties lang.

Ik begrijp je moeite. Dat je dingen nog generaties lang kan voelen klopt. Toch zit er in dit gedeelte wel een rijke belofte. Het is namelijk niet zo dat je of bij die 3/4 hoort, of bij die duizend. Je kan dus niet zeggen: Ik heb pech dat ik net bij die 3/4 generaties zit. Dat je er wel last van hebt begrijp ik.... Maar in de Bijbel staan talloze voorbeelden van kinderen van goddeloze mensen, die toch Hem liefhebben en zijn geboden onderhouden... en die God dan ook zegent! Denk bijv. aan Hizkia en andere koningen. God straft door generaties, maar zijn genade is er ook voor hen allen!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 28 mar 2011 16:50

Marnix schreef:Maar in de Bijbel staan talloze voorbeelden van kinderen van goddeloze mensen, die toch Hem liefhebben en zijn geboden onderhouden... en die God dan ook zegent! Denk bijv. aan Hizkia en andere koningen. God straft door generaties, maar zijn genade is er ook voor hen allen!

Of de mens die verantwoordelijk is voor beschadiging goddeloos was, geloof ik niet. Hij week ernstig af van Gods geboden, maar ik heb ook zijn strijd gezien toen hij wist dat hij sterven ging.
En de eerste generatie na hem is beschadigd, maar wel diepgelovig. Bij de volgende generatie is de beschadiging er nog steeds en geloven een vraagteken...
Ik denk dat veelal onderschat wordt wat de impact van bepaalde zaken is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2011 16:58

Ik had een oud-tante die een ziekelijke leugenaar was. (zus van mijn oma) Het had soms verschrikkelijke consequenties. Mijn oma heeft heel wat scherven moeten ruimen. Toen oma overleden was, moest de volgende generatie dat trachten te doen. Maar wat een spoor van vernielingen zij achterliet. Tot ver na haar dood :-& Eigenlijk werd er verzucht: gelukkig had zij geen kinderen.
Want zij zou dit allemaal zo doorgegeven hebben, misschien genetisch of naar voorbeeld.
Want het waren geen simpele jokkentjes die ze deed, maar hele levens verzon ze. Het is echt afschuwelijk. Inmiddels is bekend dat dit een hersenafwijking is, maar destijds wist men daar niets van. De hele familie was altijd bezig met "afdekken".

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 28 mar 2011 20:55

Niet zo'n goed voorbeeld. Je kunt een hersenafwijking en daaruit voortvloeiend gedrag moeilijk zonde noemen. Dat gaat mij veel te ver. Je moet misschien eerst wel praten over wat we onder zonde verstaan. Mijn geloof is, dat zonde echt misdaden (in bijbelse zin) genoemd kunnen worden die andere mensen bewust schade toebrengen. Bij doden en stelen is dat duidelijk, bij liegen en lasteren ook, bij begeren ligt dat al wat moeilijker, evenzo bij het ijdel gebruiken van Gods Naam. Het zijn wel verkeerde eigenschappen maar zonden in bijbelse zin zijn het VOLGENS MIJN OPVATTING niet. (Let op de hoofdletters: het is mijn persoonlijk geloof en niet mijn Waarheid). Echtbreuk, gepaard met vernederen of bedrog dus wel, scheiden in goede harmonie, zonder elkaar te haten, niet. Zo kan ik nog doorgaan over allerlei andere onderwerpen. Voor echte of vermeende zonden zullen VOLGENS MIJN GELOOF de nageslachten nooit gestraft worden, maar ze zullen er af en toe wel de kwalijke gevolgen van ondervinden. Jezus zei zelf ook, dat de blindgeborene niet blind was, omdat zijn ouders gezondigd hadden. Jammer, dat hij hier niet verder ging over het Waarom van ziekte en rampen. (Of is dat Waarom er niet?) Je ziet, dat het logisch doorredeneren op een bijbeltekst, tal van nieuwe vragen oproept. Voorzichtig zijn dus met maar klakkeloos allerlei bijbelteksten rond te strooien n.a.v. een bepaalde (nare) gebeurtenis.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2011 20:59

jaapo schreef:Niet zo'n goed voorbeeld. Je kunt een hersenafwijking en daaruit voortvloeiend gedrag moeilijk zonde noemen. Dat gaat mij veel te ver. Je moet misschien eerst wel praten over wat we onder zonde verstaan. Mijn geloof is, dat zonde echt misdaden (in bijbelse zin) genoemd kunnen worden die andere mensen bewust schade toebrengen. Bij doden en stelen is dat duidelijk, bij liegen en lasteren ook, bij begeren ligt dat al wat moeilijker, evenzo bij het ijdel gebruiken van Gods Naam. Het zijn wel verkeerde eigenschappen maar zonden in bijbelse zin zijn het VOLGENS MIJN OPVATTING niet. (Let op de hoofdletters: het is mijn persoonlijk geloof en niet mijn Waarheid). Echtbreuk, gepaard met vernederen of bedrog dus wel, scheiden in goede harmonie, zonder elkaar te haten, niet. Zo kan ik nog doorgaan over allerlei andere onderwerpen. Voor echte of vermeende zonden zullen VOLGENS MIJN GELOOF de nageslachten nooit gestraft worden, maar ze zullen er af en toe wel de kwalijke gevolgen van ondervinden. Jezus zei zelf ook, dat de blindgeborene niet blind was, omdat zijn ouders gezondigd hadden. Jammer, dat hij hier niet verder ging over het Waarom van ziekte en rampen. (Of is dat Waarom er niet?) Je ziet, dat het logisch doorredeneren op een bijbeltekst, tal van nieuwe vragen oproept. Voorzichtig zijn dus met maar klakkeloos allerlei bijbelteksten rond te strooien n.a.v. een bepaalde (nare) gebeurtenis.

Ik strooi geen bijbeltekst rond :?
Het gaat over bepaalde zonden. Mijn tante had dan wel een bepaalde afwijking, maar toch gebruikte zij dit als 'excuus'. Zij werd aan alle kanten begeleid, deed af en toe bewust bepaalde leugenachtige afspraken en verschool zich daarna achter haar "afwijking" wat toen niet als afwijking werd gezien !
Wanneer iemand een bepaalde handicap heeft, kun je in bepaalde gevallen dit als excuus gebruiken, maar niet altijd !
Niet willens en wetens doorgaan en als het dan fout loopt dit gebruiken als goedmakertje. Daar gaat het ook om.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 mar 2011 22:05

Jaapo schreef:Voor echte of vermeende zonden zullen VOLGENS MIJN GELOOF de nageslachten nooit gestraft worden, maar ze zullen er af en toe wel de kwalijke gevolgen van ondervinden.

Dat is ook zo, maar het wordt wel als een vorm van straf gevoeld. Wanneer dingen tot in het derde en vierde geslacht terugkomen en er iets van machteloosheid is om het te doorbreken...
En teksten als deze dragen daaraan bij.
Ik vind de vertaling in de NBV wat dat betreft verschrikkelijk. Het: "de ongerechtigheid der vaderen bezoekt aan de kinderen" klinkt anders. Zo heb ik dingen altijd ervaren. Dat het doorwerkt tot in volgende geslachten.
Het "laat ik de kinderen boeten" klinkt buitengewoon onrechtvaardig en kan ik niet rijmen met de Rechtvaardige...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2011 13:16

Volgens mij staat dat er niet.... dan kan je de oude vertaling net zo uitleggen, als onrechtvaardig. Vader doet iets verkeerd en dat brengt Hij over aan de kinderen die daar niks aan kunnen doen. God straft kinderen voor de zonden van hun ouders wanneer ze Hem haten. Dat laatste gaat niet alleen over de ouders maar ook over de kinderen. Als die kinderen Hem gaan dienen en liefhebben straft God ze niet maar bewijst hen zijn gunst.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 mar 2011 13:55

Marnix: Gevoel en verstand gaan niet altijd (vaak niet) samen...
Theoretisch kan ik je volgen, gevoelsmatig lukt dat niet. Ik kan het niet helpen...

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 29 mar 2011 19:17

Riska schreef:Marnix: Gevoel en verstand gaan niet altijd (vaak niet) samen...
Theoretisch kan ik je volgen, gevoelsmatig lukt dat niet. Ik kan het niet helpen...

is het niet zo dat God alle zonden straft in het nageslacht?....wij allen zijn nakomelingen van Adam, en delen middels de erfzonden zijn schuld voor God.
zo gaat dat alle geslachten door.....tenzij wij een borg voor die schuld gevonden hebben. Jezus als onze persoonlijke borg!
de mens buiten Christus verzwaard dagelijks de zondeschuld die dus ook weer op het gehele menselijke geslacht rust. ook blijkt dit duidelijk in Gods veroordeling van het totale menselijke geslacht middels de zondvloed. Alleen degene met een borg voor hun schuld (Noach en zijn 8 zielen)konden ontkomen omdat God genade wilde betonen.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 mar 2011 22:05

Dat is theologisch, theoretisch geredeneerd. Daar komt dus zeker geen gevoel bij.
Maar als je vrijwel dagelijks vecht met gevolgen is het een andere zaak.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 mar 2011 11:06

Riska schreef:Dat is theologisch, theoretisch geredeneerd. Daar komt dus zeker geen gevoel bij.

Ik vecht ook dagelijks, om andere reden. Maar voel steeds meer hoe ik dat moet verliezen. Heb je hier op de homepagina het verhaal van Christa al beluisterd ? Ze had 1000 vragen, maar toen ze Hem zag, waren ze allemaal weg ! Wat een overgave, wat een geloof ! En dat heeft ze niet uit zichzelf.
Ondanks het verdriet, de pijn, is ze zo'n getuigenis, ik ben er jaloers op.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2011 12:16

Riska schreef:Marnix: Gevoel en verstand gaan niet altijd (vaak niet) samen...

Dat snap ik. Maar aan het gevoel kan ik niet veel doen, alleen theoretisch wat uitleggen... dus dat doe ik dan maar ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2011 12:19

schelpje3 schreef:
Riska schreef:Dat is theologisch, theoretisch geredeneerd. Daar komt dus zeker geen gevoel bij.

Ik vecht ook dagelijks, om andere reden. Maar voel steeds meer hoe ik dat moet verliezen. Heb je hier op de homepagina het verhaal van Christa al beluisterd ? Ze had 1000 vragen, maar toen ze Hem zag, waren ze allemaal weg ! Wat een overgave, wat een geloof ! En dat heeft ze niet uit zichzelf.
Ondanks het verdriet, de pijn, is ze zo'n getuigenis, ik ben er jaloers op.

Ja, vreselijk he.. voor haar, haar man.... familie.... Maar wat getuigt ze van Gods genade...

Terug naar “Archief”