sexuele voorlichting peuters..

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: sexuele voorlichting peuters..

Berichtdoor ajl » 25 mar 2011 20:47

:lol: :lol: Bij ons ook

http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekre ... tid=201712

Dit boek werd tijdens de opvoedingsavond van de kerk over sexualiteit aangeraden. Het boek gaat ervan uit dat je zo jong mogelijk met de voorlichting begint en geeft een aantal handvatten. Ik wil het zelf ook nog eens aanschaffen.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 25 mar 2011 20:50

Galateia schreef:'Billen waar plas uit komt': dat zou bij ons diarree zijn 8)

hysterisch-smile
Een vriendin van mij hier in Engeland noemt het dus idd 'front bottom', voorkant billen :shock:

rhodé1986
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rhodé1986 » 25 mar 2011 20:59

ajl schreef:Ik heb vorig jaar wel een cursus gevolg voor geloofsopvoeding binnen de kerk en daar werd ook het onderwerp sexuele voorlichting behandeld.

Klinkt interessant! Hoe heet die cursus, en hoe was zo'n beetje de opzet?
- Elke echte vriend is een glimp van God- Lucy Larcom

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 25 mar 2011 21:04

Het waren 6 avonden waar je als ouders van kinderen van verschillende leeftijdscategoriën met elkaar in gesprek ging over verschillende onderwerpen, zoals mediagebruik binnen het gezin, bijbellezen, het gebed binnen het gezin, sexualiteit en het onderwerp loslaten. De onderwerpen werde ingeleid met een theoretisch pedagogisch gedeelte en wat zegt de bijbel over verschillende onderwerpenen vervolgens waren er stellingen, discussies, ervaringen uitwisselen. Zo raak je over verschillende onderwerpen met elkaar in gesprek is het heel verhelderend en leerzaam.

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 25 mar 2011 21:08

wat goed zeg, zo'n cursus. fijn om met andere ouders daar ervaringen e.d. over te delen!
dat boek lijkt me ook wel handig.

hier krijgt dochterlief (21 mnd) in bad ook wat interesse in haar 'onderkantje'. had het er van de week nog met mijn man over hoe we dat nou moeten noemen inderdaad maar kwamen er nog niet echt uit. een plassertje zou ik denk ik toch bewaren voor een jongetje en niet voor een meisje (misschien plasgaatje??).
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 25 mar 2011 21:12

Wij noemen het nu voor beiden 'plassertje'. Zoonlief is ermee begonnen voor zn zus en aangezien ik zo snel geen ander woord wist, hebben wij het zo gelaten.

bakvis
Mineur
Mineur

Berichtdoor bakvis » 25 mar 2011 21:15

met twee zonen en twee dochters, tussen de 8 en half en anderhalf jaar heet het hier piemel en plasgaatje!
Ze weten ook ook dat moeders een tunneltje hebben waardoor de baby naar buiten kan.
En idd, als je dat altijd al zo genoemd en verteld heb vinden ze dat heel normaal!

In het verlengde hiervan; dochterlief kwam pas thuis met: "ik weet een mop......... twee tieten in een envelop"
lagen ze met z'n drieën helemaal en een deuk. Komt ze na 5 minuten "ehm...mama...wat zíjn tieten eigelijk?" :lol:

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 25 mar 2011 21:44

bakvis schreef:met twee zonen en twee dochters, tussen de 8 en half en anderhalf jaar heet het hier piemel en plasgaatje!
Ze weten ook ook dat moeders een tunneltje hebben waardoor de baby naar buiten kan.
En idd, als je dat altijd al zo genoemd en verteld heb vinden ze dat heel normaal!

In het verlengde hiervan; dochterlief kwam pas thuis met: "ik weet een mop......... twee tieten in een envelop"
lagen ze met z'n drieën helemaal en een deuk. Komt ze na 5 minuten "ehm...mama...wat zíjn tieten eigelijk?" :lol:

En wat is daarop uw antwoord??? :)
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

mezelf
Mineur
Mineur

Berichtdoor mezelf » 25 mar 2011 21:51

mijn dochter van 9 zat pas een jan jans en de kinderen te lezen, daar stond iets in over pa, die met grote schrik op zijn gezicht riep : een condoom???? had iets met Carlijn te maken, toen vroeg ze aan mij, wat is een condoom?, maar daar vind ik haar nog veel te jong voor, en aangezien ik niet wist hoe ik dat op een kinderlijke manier uit moest leggen heb ik (heel slecht) heel vaag gezegd, oo, dat weet ik ook niet hoor, en gauw over wat anders begonnen. ze ging er gelukkig niet op door, maar ik vind het ook heel moeilijk, wat en hoe je het ze moet vertellen, bij ons op de lagere school krijgen ze in gr. 8 sexuele voorlichting,ik denk zelf als ze een jaar of 11 zijn dat ik dan een boekje van de bieb haal waar alles heel eenvoudig in staat, dat heb ik bij de oudste ook zo gedaan, en er dan later samen over gesproken, als ze dingen nog niet begrepen.
De dwaas doet wat hij niet laten kan;
de wijze laat wat hij niet doen kan.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 mar 2011 22:07

Om eerlijk te zijn vindt ik 11 jaar te oud. Ik zal er toch zeker iets eerder mee beginnen. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Ik kreeg ook pas op m'n 12e sexuele voorlichting (en dat is dan ook al heel wat jaren geleden) en eigenlijk wist alles al (had het nl. allemaal al via m'n klasgenootjes van de basisschool gehoord) nou ja alles maar wel hoe alles in elkaar stak.

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 25 mar 2011 22:11

ik denk ook dat 11 wel wat laat is misschien, en dat ze dan al veel 'van de straat' horen, wat je zelf misschien liever op een andere manier had willen vertellen/uitleggen.

ik zat ff te googelen, kent iemand het boek 'mama, waar komen baby's vandaan?' ?? als ik die achterkant zo lees lijkt me dat wel een geschikt boekje voor m'n dochter straks..
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 mar 2011 22:58

LauraC schreef:
Galateia schreef:'Billen waar plas uit komt': dat zou bij ons diarree zijn 8)

hysterisch-smile
Een vriendin van mij hier in Engeland noemt het dus idd 'front bottom', voorkant billen :shock:

Her en der wordt het ook wel voorbips genoemd :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 25 mar 2011 23:12

ik denk dat de leeftijd van voorlichting echt per kind verschild. Ik dacht op mijn 11 helemaal nog neit aan die dingen,m aar was nog drukker met mijn trekkers ed. Mijn ouders hebben het verteld toen ik voor het eerst ongesteld ging worden. Ik wist natuurlijk door verhalen van anderen al wel het een en ander, maar tja.. woonachtig op een boerderij hoefden ze mij niet meer te vertellen hoe dat werkte... we zagen het gewoon bij de dieren en konden wel heel snel de link leggen dat dit ook bij de mens zo was. Hmmm.. de vergelijking dier mens is wel beetje gek nu ik het terug lees.
Zelf heb ik ook veel moeite met de seksuele voorlichting op school. Maar dat is mijn gevoel over dit alles.

TK; mooi gezegd... van het kraamverband. Die ga ik onthouden voorals julia nog weer eens met luiers voor mama aan komt sjouwen.

Overigens heb ik hier ook geen woord voor julia haar plasgaatje oid. Ze plast zelf uit haar buik zoals ze zegt. En als ze aan het wassen is zeg ik altijd je billen, en van voor.. en dat weet ze genoeg.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 mar 2011 08:16

Ik denk ook niet dat je moet kijken of je kind eraan toe is met de voorlichting. Ik vind het belangrijker dat ik mijn kind voorlicht en de 'juiste' benamingen leer dan dat ze het van vriendjes horen op school of straat. En je hoeft niet gelijk alles te vertellen, maar het is wel mijn bedoeling om vroeg te beginnen....in ieder geval voordat zij schaamte krijgen over het onderwerp. En dat is mijns inziens voor hun 11e. De pubertijd is dan vaak al begonnen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 mar 2011 08:21

Hier heeft Jurian een plassertje. Ik vind zelf het woord 'piemel' een beetje plat klinken. Mijn broertje had altijd een pipi, omdat hij dat zelf zo noemde. Wat wij hadden weet ik niet meer eigenlijk, een plasgaatje ofzo denk ik :D
als Jurian vol verwondering naar zijn plassertje wijst dan benoem ik het wel: ja, dat is je plassertje.
Hij is zijn aandacht al snel kwijt, dus wat ik dan heb, daar hebben we het niet eens over.
Voorlichting geven vind ik het wel heel belangrijk. Ik was 9 of 10 toen mijn moeder alles vertelde. Dat vond ik raar, maar wel fijn dat ik het niet van anderen hoefde te horen. En sowieso was het bij ons een groot feest als je als meisje ongesteld werd. Dat werd gevierd. Want dan was je vrouw en dat was stoer :mrgreen:
Wel moest mijn vader de voorlichting voor mijn broertje doen, mijn meoder deed het bij mijn zussen en mij. Die regel heb ik hier ook maar ingesteld. Mijn man mag Jurian voor gaan lichten als hij ouder is :D En tot die tijd beantwoord ik heus wel alle vragen die hij heeft. Zelfs als hij vraagt wat een condoom is. Ik vind het wel goed om eerlijk te zijn tegen kinderen, en niet dingen te zeggen als: dat weet ik niet. Hij verwacht van mij een eerlijk antwoord, en dat zal ik dan wel proberen te geven op zijn manier.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”