Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Horeb
Sergeant
Sergeant

Re: Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten.

Berichtdoor Horeb » 23 mar 2011 21:33

jaapo schreef: Hij is wel blind; het "gebeurt" gewoon. Natuurrampen gebeuren ook gewoon en slachtoffers vallen onder nakomelingen van christenen en ongelovigen en ook onder deze groepen zelf.

ik begrijp wat je bedoeld maar ben het niet helemaal met je eens. deze dingen gebeuren niet "gewoon". Alle dingen worden ons uit Gods hand toegeschikt. ook bestaat er geen toeval. wel ben ik duidelijk met je eens dat je niet kunt stellen dat een bepaalde "boete" te koppelen is aan een bepaalde zonde.
verder is de bijbel best duidelijk hierin....

enerlei wedervaart allen, zowel de rechtvaardige als de onrechtvaardige schrijft de spreukendichter.
en God doet Zijn zon opgaan over boze en goeden staat ergens anders.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2011 10:50

jaapo schreef:Sorry, ik ga echt niet discussiëren met als argument lange lappen tekst in een andere taal en veelal dus ook uit een andere geloofscultuur. We hebben onze eigen theologen en onze eigen mensen met hun persoonlijk geloof. Mijn argumenten: boete doen tot in het derde of vierde geslacht is weer een voorbeeld van een kreupele vertaling, die veel leed veroorzaakt (heeft). "Bezoeken" is beter, maar het is wel moeilijker. Ik heb het zo horen uitleggen en kan mij daarin vinden: Tot in verdere generaties heeft men er in bepaalde opzichten "last" van, als de voorouders God verlaten hebben. Dat is toch heel logisch. Boete ervoor (moeten) doen, is onbarmhartig en ook niet bijbels. Jezus zegt bijv. van de blindgeborene, dat hij hiermee niet boet voor de zonden van zijn ouders of voorouders. Hij is wel blind; het "gebeurt" gewoon. Natuurrampen gebeuren ook gewoon en slachtoffers vallen onder nakomelingen van christenen en ongelovigen en ook onder deze groepen zelf. Zet ik daarmee het geloof op losse schroeven? Nee, maar ik schaam mij niet, hierover vragen te hebben en twijfels te uiten. Geloven is niet voor bange mensen en ook niet voor mensen die alles maar voor zoete koek slikken. het is voortdurende strijd en vaak in eenzaamheid, omdat zelfs de vroomste gelovigen je geen afdoende antwoorden geven.

Je hoeft het ook niet te lezen hoor, maar Henry staatqua geloofscultuur dicht bij ons en de meeste mensen kunnen Engels, dus ik heb het hier neergezet, niet als argumentatie maar als een antwoord op de vragen die hier gesteld werden.

Verder ben ik het ook met jouw uitwerking helemaal eens. Nog een extra ding: Het gedeelte zegt ook iets over Gods grote genade, de verhouding die genoemd wordt. 3 tot 4 / 1000
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 24 mar 2011 11:28

Marnix schreef:Verder ben ik het ook met jouw uitwerking helemaal eens. Nog een extra ding: Het gedeelte zegt ook iets over Gods grote genade, de verhouding die genoemd wordt. 3 tot 4 / 1000
Ik heb hetzelfde bedoeld als Jaapo. En dan kan die 1000 wel troostrijk zijn, maar als je net in die 3 tot 4 valt is dat bepaald niet het geval. Soms voel je dingen nog generaties lang.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 mar 2011 17:46

Riska schreef:
Marnix schreef:Verder ben ik het ook met jouw uitwerking helemaal eens. Nog een extra ding: Het gedeelte zegt ook iets over Gods grote genade, de verhouding die genoemd wordt. 3 tot 4 / 1000
Ik heb hetzelfde bedoeld als Jaapo. En dan kan die 1000 wel troostrijk zijn, maar als je net in die 3 tot 4 valt is dat bepaald niet het geval. Soms voel je dingen nog generaties lang.

Ja en weet jij wat je over-overgrootvader heeft uitgespookt ? Ik niet.
Dus als je veel tegenspoeden in je leven kent, ligt dat dan soms aan de fouten van de vorige generatie ?

Riska

Berichtdoor Riska » 24 mar 2011 18:03

schelpje3 schreef:
Riska schreef:

Ja en weet jij wat je over-overgrootvader heeft uitgespookt ? Ik niet.
Dus als je veel tegenspoeden in je leven kent, ligt dat dan soms aan de fouten van de vorige generatie ?

Het ligt nog dichterbij. Vader die fout was, kinderen die daardoor beschadigd zijn en die het weer overdragen op eigen kinderen. Dan zit je al in het derde geslacht en tenzij er therapie volgt wordt het nog weer aan een volgende generatie doorgegeven.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 24 mar 2011 18:41

Riska schreef:Het ligt nog dichterbij. Vader die fout was, kinderen die daardoor beschadigd zijn en die het weer overdragen op eigen kinderen. Dan zit je al in het derde geslacht en tenzij er therapie volgt wordt het nog weer aan een volgende generatie doorgegeven.

en die therapie kan dan het "bezoeken" van God over de zonde van die vader doorbreken?. nogmaals.....dit gebod met zijn zowel positieve als negatieve gevolgen, is het TWEEDE gebod. en is dus niet van toepassing bij incest of andere zonden.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 mar 2011 18:58

Horeb schreef:
Riska schreef:Het ligt nog dichterbij. Vader die fout was, kinderen die daardoor beschadigd zijn en die het weer overdragen op eigen kinderen. Dan zit je al in het derde geslacht en tenzij er therapie volgt wordt het nog weer aan een volgende generatie doorgegeven.

en die therapie kan dan het "bezoeken" van God over de zonde van die vader doorbreken?. nogmaals.....dit gebod met zijn zowel positieve als negatieve gevolgen, is het TWEEDE gebod. en is dus niet van toepassing bij incest of andere zonden.

Ik de HEER ben een na-ijverig God die de ongerechtigheid der vaderen
bezoekt aan de kinderen
tot in het derde en vierde geslacht
van hen die mij haten"
Ongerechtigheid der vaderen, de zonden der vaderen?
Wordt er onderscheid gemaakt in zonden en zonden?
Ja, het heeft positieve gevolgen als je God dient en Zijn naam niet ijdel gebruikt.
Maar het heeft ook gevolgen als de vaderen zondigen - tot in het derde en vierde geslacht...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 mar 2011 19:06

Riska schreef:Dat God de ongerechtigheid der vaderen bezoekt aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht is duidelijk, waar dingen van generatie op generatie gevolgen hebben.
In het dagelijks leven zie je het regelmatig gebeuren. Kinderen die tekort komen waar het gaat om bevestiging, om liefde, weten vaak niet hoe zij hun kinderen moeten geven wat zij nodig hebben. Pas als iemand in therapie gaat, kan de vicieuze cirkel verbroken worden.
Het ligt heel ingewikkeld.
Helaas heeft de NBV er een onbarmhartige vertaling van gemaakt.

Ben het helemaal met de eens Riska, kinderen kunnen door hun opvoeding ernstig
beschadigd zijn en vaak gaat dat in de volgende generatie door.
Maar ik vraag me af of deze ouders ware gelovigen zijn, ook al komen deze mensen in de
kerk dat zegt niets over hun geloof en of ze een waar kind van God zijn.
Dat is het hem juist, alleen God weet hoe we ons gedragen als niemand het ziet,
als we in ons eigen huis zijn, alleen Hij weet dat.
En gelukkig is God instaat om deze ernstig beschadigden, als ze Hem zoeken
te genezen, en hun wonden te helen. Ik heb dat vaak genoeg gezien.

Maar dit alles heeft eigenlijk niets te maken met afgoderij.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 mar 2011 19:15

Schaapje schreef:Maar dit alles heeft eigenlijk niets te maken met afgoderij.
O, jawel...
De afgod van het ego, de afgod van de macht, de afgod van... vul maar in...
Het heeft er heel veel mee te maken.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 mar 2011 19:32

Riska schreef:
Schaapje schreef:Maar dit alles heeft eigenlijk niets te maken met afgoderij.
O, jawel...
De afgod van het ego, de afgod van de macht, de afgod van... vul maar in...
Het heeft er heel veel mee te maken.

Je hebt gelijk, maar mensen die zich zo (op wat voor manier ook) gedragen in hun eigen huis
of naar hun familieleden toe kunnen m.i. niet de Geest van God in zich hebben, begrijp je
wat ik bedoel?

Dit topic gaat schuld van ouders en of de kinderen moeten boeten.

Ezechiel 18:20
De ziel die zondigt die zal sterven, Een zoon zal niet mede de ongerechtigheid van de vader
dragen, en een vader zal niet mede de ongerechtigheid van de zoon dragen.
De gerechtigheid van de rechtvaardige zal alleen rusten op hemzelf en de goddeloosheid
van de goddeloze zal alleen rusten op hemzelf.

In het andere geval is het de pijn en verdriet die in de volgende generatie een
rol zal spelen, de verkeerde "programmering" noem ik het wel eens.
Maar vaak zie ik bij een echte bekering dat dit verbroken wordt, en niet
nog weer door gaat op de volgende generatie.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 mar 2011 22:43

Er staat dan ook achter: "die mij haten".
Alleen: hoe weet je dat? Als mensen naar de kerk gaan, soms ambten bekleden?
God ziet het hart aan, dat is alles wat ik weet.

Ezechiël is wat dat betreft troostend.

Schaapje schreef:In het andere geval is het de pijn en verdriet die in de volgende generatie een

Zeg maar rustig: volgende generaties.
En een echte bekering? Dat maakt beschadiging niet ongedaan.
Er moet dan nog vaak heel hard geknokt worden om tot heling te komen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 mar 2011 23:03

Riska schreef:Er staat dan ook achter: "die mij haten".
Alleen: hoe weet je dat? Als mensen naar de kerk gaan, soms ambten bekleden?
God ziet het hart aan, dat is alles wat ik weet.

Ezechiël is wat dat betreft troostend.

Schaapje schreef:In het andere geval is het de pijn en verdriet die in de volgende generatie een

Zeg maar rustig: volgende generaties.
En een echte bekering? Dat maakt beschadiging niet ongedaan.
Er moet dan nog vaak heel hard geknokt worden om tot heling te komen.

Wat God zei was tegen het gehele volk, Hij ging een verbond met hen aan
En je zag dit ook gebeuren als het volk afgoden ging vereren trok God zich generaties
lang terug en generaties lang bleven koningen en het volk bezig met die afgoden.
En haten heeft in de Bijbel vaak de betekenis van achterstellen.

In de Kerk zitten ook wel wolven tussen de schapen, onbekeerde mensen die
in grove zonden leven en iedereen voor de gek houden.

Ik weet wat je hebt mee gemaakt Riska, en zoals ik je ken (in je schrijven) heb
jij je gezin niet beschadigd.
En zeker is het een grote worsteling om vrij (als dat kan) te komen van deze pijn,
en dat kan met therapie en soms door veel bidden en praten met God want Hij
is onze grote therapeut, zo zie ik dat, want Hij weet van alles wat er gebeurt is.
Maar inderdaad Riska je draagt de dingen die gebeurt zijn altijd met je mee,
maar de Here Jezus kan het dragelijk maken, want Hij heeft alles al gedragen.

vriendelijke groet

Riska

Berichtdoor Riska » 24 mar 2011 23:08

Zonder de dragende kracht van je geloof kom je niet ver in het leven. Daar laat ik het bij...

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 25 mar 2011 10:09

Dit is en blijft een moeilijk onderwerp.
Ik de tijd van de eerste koningen offerde sommige aan de Moloch hun baby's
grotere kinderen werden door vuur gejaagd om "gereinigd" te worden.
Die zaten dus onder de brandwonden, hielden en geestelijk en lichamelijke wonden aan over.
Toch als zij de Heere aanriepen, nam Hij hen aan zie Josia, Hizkia alle werden door de Heere aangenomen.
Maar hier op aarde droegen zij zeker de littekens.

Ik voel heel erg met Riska mee, bepaalde zonden gaan van geslacht tot geslacht, brave avondmaalsgangers
In de kerkeraad, de zonden van hun vaders overgrootvaders doende, alcohol veslaafd, mishandelen, seksverslaafd, incestplegers, alles om geld draaien noem maar op.
Een repenterende breuk, en toch heeft de Heere mij eruit getrokken en draag ik wel de littekens van de zonden van mijn familie, maar ook de genezende kracht van de Heere Jezus Christus.

Zonde der vaderen als ze daar in blijven, ook is de verantwoordelijkheid van ouders heel groot, hoe vaak hoor je niet, ja mijn ouders gingen heel vroeger ook naar de kerk, maar later niet meer, de kleinkinderen weten niets meer.
Wij leerden kinderen uit de straat psalmen en andere liederen, een kind kwam naar me toe, hé, mijn moeder heeft ook meegezongen want die kende Opent Uwe mond ook.
Dit kind had dit nooit geweten dat haar moeder vroeger op de zondagsschool had gezeten.
Apart hè? Zo gaat de breuk door en door en alleen de Heere zelf kan een halt toeroepen bij ons allen.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 25 mar 2011 15:01

Schaapje schreef: Je hebt gelijk, maar mensen die zich zo (op wat voor manier ook) gedragen in hun eigen huis
of naar hun familieleden toe kunnen m.i. niet de Geest van God in zich hebben, begrijp je
wat ik bedoel? Dit topic gaat schuld van ouders en of de kinderen moeten boeten.

Hoe zie je David dan toen hij gezondigd had met Batséba. Vier van zijn kinderen zou hij daarom verliezen.
Behalve dat het een straf voor hem was moesten die kinderen (ook al hadden zij hun eigen zonden) toch jong sterven.
Verder denk ik aan Noach die dronken werd. De eerste fout lag bij Noach (kind van God) en vervolgens had Cham daar een zondige reactie op en dan staat er over de zoon van Cham: Gen.9:25 Hij zei: Vervloekt is Kanaän! Laat hij voor zijn broers een dienaar van dienaren zijn!

Ik geloof dat het de verantwoordelijkheid van de ouders zwaarder maakt als ze door hun toedoen hun kinderen schade berokkenen.
Maar ook dat die kinderen op hun beurt weer niet onschuldig zijn, die hebben hun eigen zonden. (die ook vaak dezelfde zijn als die van de ouders)

Ezch.18:20 De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen, en de vader zal de ongerechtigheid van de zoon niet dragen.

Terug naar “Archief”