meribel schreef:Ik denk dat heilig betekent: apart gezet voor God. Paar voorbeelden:
God zegende de zevende dag en verklaarde die heilig, want op die dag rustte hij van heel zijn scheppingswerk
1 rustdag bestemd voor God.
Dit reukwerk is heilig, alleen voor de HEER bestemd; reukwerk voor jezelf mag niet op dezelfde manier bereid worden. ( exodus )
de zin geeft het zelf al aan
jesaja: 13 En als er nog een tiende deel achterblijft, dan gaat ook dat in vlammen op, zoals een eik of een terebint wordt geveld voor een vuur. Er blijft slechts een stronk over, en het zaad in die stronk is heilig.’ voor God bestemd. ( gaat over Israel trouwens )
. 1 Korintiërs 3,17
Indien iemand Gods tempel vernietigt, zal God hem vernietigen, want Gods tempel is heilig – en die tempel bent u zelf
kinderen van God zijn heilig; voor God bestemd.
heilig betekend 'apart gezet voor God. daar ben ik het helemaal mee eens.
maar, mijn niet weten, begrijpen (ik wil het niet 'mijn probleem' noemen want ik lig er niet wakker van') is dat ik zo graag zou willen weten wat dat part gezet voor God nou precies inhoud!
juist omdat het 'apart gezet voor God' zovaak tegen de bijbel in in verband met 'gered zijn' gebracht wordt.
meribel schreef:wat betekent heilig? Voor God bestemd, en dat zijn de kinderen van de gelovigen. Zie korinte tekst. Betekent heilig redding? Nee, simpel voorbeeld, het voedsel wat heilig was in de tempel kwam dat uiteindelijk altijd op plaats van bestemming aan? Vast niet, Gods rustdag die heilig is, wordt die ook altijd geheiligd? Nee, maar maakt dat het minder heilig? Nee dat ook niet.
Kortom, heilig betekent geen redding, maar dat ligt aan ons, niet aan God.
En dat de uitverkorenen al vóórdat de wereld gemaakt werd als uitgekozen waren , tsjonge, dat is voor mij echt om stil van te worden.
Overigens als je naar je kinderen kijkt, en je weet ze zijn heilig, dus voor God bestemd, wát een verantwoordelijkheid geeft dat aan de ouders zeg!
Meribel bedankt! dit helpt me
wat ik nu van heilig en geheiligd zijn begrijp vanuit je citaat (wil niet zeggen dat je het perse ook zo bedoelt) is dat wij (mensen) opgeroepen worden om zaken en familie etc te heiligen, voor God apart te zetten, aan Hem toe te wijden. door dat te doen heiligen wij die zaken en mensen.
ik denk hierin bv aan 'laat ons de rustdag wijden'; als de reeds gewijd was dan konden we dat niet meer doen. in heiligen zit dus een menselijke actie beschonken. God schrijft voor hoe het te doen (in het OT door bloedige offers etc, wij kunnen in Christus zaken heiligen. de menselijke actie wil dus nadrukkelijk niet zeggen dat het louter mensenwerk is.
als je het hier niet mee eens bent, hoor ik het graag. ook als je het er wel mee eens bent trouwens
(het gaat mij erom dat ik gelijk heb. dus als ik ergens naast zit, wordt ik graag gecorrigeerd zodat ik mijn mening kan bijstellen. vervolgens heb ik weer gelijk

)
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"