Kerncentrale

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Kerncentrale

Berichtdoor Mortlach » 21 mar 2011 12:04

haring schreef:
Mortlach schreef:Geen idee. Transport dat zal worden tegengehouden door allerlei milieu-extremisten?

Ik vermoed dat het iets met geld te maken heeft.....

Inderdaad, de protesten van allerlei milieu-activisten die zich op de rails van het transport laten vastlassen kosten zoveel geld dat het vervoer van kernafval niet meer rendabel is. Dus moet het allemaal lokaal worden opgeslagen in plaats van in een verlaten kolenmijn ergens in Frankrijk.

Heel goed, dat is het korte termijn denken van de mens. Daarom is het veel te gevaarlijk om met kernenergie om te gaan (kernsplijting uiteraard). Effe snel geld besparen maar ja, tegen welk risico? De ramp van BP laat alleen maar zien dat er mensen zijn die in staat zijn tot het nemen van risico's.

En daar betalen ze de prijs voor. Hopelijk trekken de andere bedrijven daar lering uit.

Ik snap trouwens ook niet zo goed waarom een land waar veel aardbevingen plaats vinden en tsunami kunnen voorkomen, kerncentrales gaan bouwen. Dat moet ooit wel een keer mis gaan.

Omdat die mensen ook graag licht hebben 's avonds en hun mobieltjes willen kunnen opladen. Blijkbaar heeft Japan niet zoveel fossiele grondstoffen als Nederland.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 mar 2011 13:24

haring schreef:Ik snap trouwens ook niet zo goed waarom een land waar veel aardbevingen plaats vinden en tsunami kunnen voorkomen, kerncentrales gaan bouwen. Dat moet ooit wel een keer mis gaan.

Ach, waarom ga je eigenlijk in een land onder de zeespiegel wonen, waar in het verleden ook al grote overstromingen zijn geweest. Dat moet ooit wel een keer mis gaan.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 mar 2011 14:14

'Zware aardbeving in Nederland is kwestie van tijd'.
Zie bron
Best mogelijk inderdaad. In 1992 was er een aardbeving van 5,8 op de schaal van Richter bij Roermond en als we aannemen dat dit niet de sterkst mogelijke beving is, dan is 7.0 een mogelijkheid. In dat geval zal er flinke schade zijn.
Een eventuele nieuwe kerncentrale zou ik dus niet in Limburg neerzetten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 21 mar 2011 20:39

elbert schreef:'Zware aardbeving in Nederland is kwestie van tijd'.
Zie bron
Best mogelijk inderdaad. In 1992 was er een aardbeving van 5,8 op de schaal van Richter bij Roermond en als we aannemen dat dit niet de sterkst mogelijke beving is, dan is 7.0 een mogelijkheid. In dat geval zal er flinke schade zijn.

Ik had het vandaag gezien. 2000 jaar terug was er een aardbeving van 7 op de schaal van richter. Ik wil geen paniekzaaier zijn maar 2000 jaar terug is nog best kort geleden.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 mar 2011 21:21

haring schreef:
Zie bron

Ik had het vandaag gezien. 2000 jaar terug was er een aardbeving van 7 op de schaal van richter. Ik wil geen paniekzaaier zijn maar 2000 jaar terug is nog best kort geleden.

Goed, dan kijk je bij de Japanners naar ontwerpen voor kerncentrales die zo'n schok kunnen weerstaan. Het was daar immers de tsunami die de oorzaak was van al die ellende. Maar dat zie ik in het IJselmeer zo gauw nog niet gebeuren.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 21 mar 2011 22:02

Mortlach schreef:
haring schreef:
Zie bron

Goed, dan kijk je bij de Japanners naar ontwerpen voor kerncentrales die zo'n schok kunnen weerstaan. Het was daar immers de tsunami die de oorzaak was van al die ellende. Maar dat zie ik in het IJselmeer zo gauw nog niet gebeuren.

Als er hier bij een kerncentrale een aardbeving van 7 op de schaal van richter plaats vind dan zijn we flink de sigaar. En vlak bij de breuklijnen staat een kerncentrale, die van Tihange. Bestendig tegen een beving van 6.5 op de schaal van richter, maar ja als er een van 7.0 komt zijn we pineut. En zo'n beving gebeurd om de 2000 jaar. En ja, we zitten nu in een periode dat het weer kan gebeuren.

http://www.eenvandaag.nl/

Uitzending van 21 maart.

Het was daar immers de tsunami die de oorzaak was van al die ellende. Maar dat zie ik in het IJselmeer zo gauw nog niet gebeuren.

Alle ellende? Dus de aardbeving heeft geen effect gehad, wat een lachtertje. Je vergeet ook dat de kerncentrales in nederland niet berekend zijn op een aardbeving. In belgie maar tot 6.5 op schaal van richter. Maar ja, bedrijven willen er niks van weten, want ja, dat gaat ze geld kosten.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 mar 2011 22:21

haring schreef:Als er hier bij een kerncentrale een aardbeving van 7 op de schaal van richter plaats vind dan zijn we flink de sigaar. En vlak bij de breuklijnen staat een kerncentrale, die van Tihange. Bestendig tegen een beving van 6.5 op de schaal van richter, maar ja als er een van 7.0 komt zijn we pineut. En zo'n beving gebeurd om de 2000 jaar. En ja, we zitten nu in een periode dat het weer kan gebeuren.

Ach, we zijn ook al long overdue voor een komeetinslag of een uitbarsting van de supervulkaan onder Yellowstone National Park. Als dat gebeurt is een rampje in een centrale pas het minste van de problemen.

http://www.eenvandaag.nl/

Uitzending van 21 maart.

Laat me raden, veel zwart in de shots van de experts, dreigend, brommend muziekje als ondertoon. Zo doet eenvandaag meestal die soort doem-stukjes. Ik kijk het al een tijdje niet meer, vandaar de vraag,

Alle ellende? Dus de aardbeving heeft geen effect gehad, wat een lachtertje.

Dat zeg ik niet, maar de centrales zouden de aardbeving wel hebben overleefd. het was de tsunami die het koelsysteem platgooide waarna de ellende begon.

Je vergeet ook dat de kerncentrales in nederland niet berekend zijn op een aardbeving. In belgie maar tot 6.5 op schaal van richter. Maar ja, bedrijven willen er niks van weten, want ja, dat gaat ze geld kosten.

Dat soort voorspellingen is nogal nattevingerwerk. Straks komt er een aardbeving van 6.4 en dan kunnen we er weer 2000 jaar tegen. Wel graag even met westenwind, anders komt de wolk radioactiviteit alsnog mijn kant op. Ierland heeft verder geen kerncentrales. (misschien maar goed ook, want er is zeker geen geld om die goed te onderhouden.)

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 22 mar 2011 00:20

TheKeimpe schreef:Ach, waarom ga je eigenlijk in een land onder de zeespiegel wonen, waar in het verleden ook al grote overstromingen zijn geweest. Dat moet ooit wel een keer mis gaan.

Hele hoge en sterke dijken bouwen, dan is de kans dat t mis gaat erg klein. Beetje jammer dat ze hier geen rekening hebben gehouden met aardbevingen die hier wel voorkomen, 1 van 7 op de schaal van richter per 2000 jaar. En geen enkel bedrijf in nederland heeft zich daar op voorbereid. Dat zal wel een keer is goed mis gaan. Tenzij we maatregelen nemen, die koste geld natuurlijk. En moet je is raden waar bedrijven een hekel aan hebben, aan geld uitgeven wat niks oplevert.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2011 00:24

haring schreef:Beetje jammer dat ze hier geen rekening hebben gehouden met aardbevingen die hier wel voorkomen, 1 van 7 op de schaal van richter per 2000 jaar. En geen enkel bedrijf in nederland heeft zich daar op voorbereid. Dat zal wel een keer is goed mis gaan. Tenzij we maatregelen nemen, die koste geld natuurlijk. En moet je is raden waar bedrijven een hekel aan hebben, aan geld uitgeven wat niks oplevert.

Ik vraag me wel een beetje af waar ze dat getal precies vandaan hebben. Volgens mij waren er in die tijd nog geen seismografen. Misschien kwam het door het langsmarcheren van Romeinse legionairs, als die in de pas lopen kunnen ze ook een brug laten instorten.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 22 mar 2011 10:33

haring schreef:
TheKeimpe schreef:Ach, waarom ga je eigenlijk in een land onder de zeespiegel wonen, waar in het verleden ook al grote overstromingen zijn geweest. Dat moet ooit wel een keer mis gaan.

Hele hoge en sterke dijken bouwen, dan is de kans dat t mis gaat erg klein. Beetje jammer dat ze hier geen rekening hebben gehouden met aardbevingen die hier wel voorkomen, 1 van 7 op de schaal van richter per 2000 jaar. En geen enkel bedrijf in nederland heeft zich daar op voorbereid. Dat zal wel een keer is goed mis gaan. Tenzij we maatregelen nemen, die koste geld natuurlijk. En moet je is raden waar bedrijven een hekel aan hebben, aan geld uitgeven wat niks oplevert.

Betekent eens in de 2000 jaar dat er precies iedere 2000 jaar een aardbeving plaats moet vinden? Nee toch zeker?
Natuurlijk kunnen we ons indekken tegen ieder risico, maar je vergeet er één en het wordt je dood. (De knikker van je zoontje boven aan de trap of zo...)

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 22 mar 2011 12:03

TheKeimpe schreef:
haring schreef:

Betekent eens in de 2000 jaar dat er precies iedere 2000 jaar een aardbeving plaats moet vinden? Nee toch zeker?

Bekijk de aflevering van 1 vandaag, een geoloog heeft onderzoek gedaan naar de Nederlandse en Belgische bodem en kwam tot die conclusie.

Natuurlijk kunnen we ons indekken tegen ieder risico, maar je vergeet er één en het wordt je dood. (De knikker van je zoontje boven aan de trap of zo...)

De knikker van "mijn zoontje" zorgt er niet voor dat een gebied honderden tot duizenden jaren onleefbaar word. Een kerncentrale die gesloopt word door een aardbeving wel.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 22 mar 2011 12:10

Mortlach schreef:
haring schreef:Beetje jammer dat ze hier geen rekening hebben gehouden met aardbevingen die hier wel voorkomen, 1 van 7 op de schaal van richter per 2000 jaar. En geen enkel bedrijf in nederland heeft zich daar op voorbereid. Dat zal wel een keer is goed mis gaan. Tenzij we maatregelen nemen, die koste geld natuurlijk. En moet je is raden waar bedrijven een hekel aan hebben, aan geld uitgeven wat niks oplevert.

Ik vraag me wel een beetje af waar ze dat getal precies vandaan hebben. Volgens mij waren er in die tijd nog geen seismografen. Misschien kwam het door het langsmarcheren van Romeinse legionairs, als die in de pas lopen kunnen ze ook een brug laten instorten.

Bekijk de aflevering dan!!! Je lijkt nu wel een beetje op een creationist die zegt, we waren er niet bij dus kunnen we het niet weten.

http://player.omroep.nl/?aflID=12294893

Vanaf 20:45

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2011 12:30

Hier een grafisch overzicht van stralingsdoses en de effecten op je lichaam

http://xkcd.com/radiation
Laatst gewijzigd door Mortlach op 22 mar 2011 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2011 12:42

haring schreef: Je lijkt nu wel een beetje op een creationist die zegt, we waren er niet bij dus kunnen we het niet weten.

Zeg, je hoeft niet beledigend te worden hoor :-)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2011 13:11

Ik ben het aan het bekijken, en vind het allemaal niet zo indrukwekkend. Het is voornamelijk weer het onheilspellende muziekje op de achtergrond, de close-ups zodat je net niet ziet wat er echt gebeurt. Nog net geen mensen in schemerige kamers.

En als ik het goed begrijp zeggen ze dat de periode 2000 jaar is, omdat de laatste beving 2000 jaar geleden plaatsvond... Dat bedoelen ze vast niet, want dan kan die periode ook 10.000 jaar zijn.

Dat de kans op zo'n beving in geologische zin 1 is, is ook minder zwaarwegend dan ie lijkt. De geologische tijdsschaal is heel erg groot.

Terug naar “Archief”