Het lam Gods dat de zonden der wereld wegneemt.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner

Re: Het lam Gods dat de zonden der wereld wegneemt.

Berichtdoor hvaniepenburg » 25 feb 2011 17:17

Degenen die zijn gerechtvaardigd, alleen op grond van geloof, behoren toe aan het hemelse Jeruzalem. Daar is de heerschappij van de Heere Jezus Christus. Jood en heiden zijn hier één in Christus. Zij behoren tot het vrije Jeruzalem en dat is onze moeder. Die uitdrukking 'onze moeder' heeft hier de betekenis van metropolis of 'moederstad', zoals een hoofdstad van een land. In Hebr 11:16 gaat het hier ook over. 'want Hij had een stad bereid' en in hebt 13:14 "Want wij hebben hier geen blijvende stad, maar wij zoeken de toekomende". Zie ook openb 3:12 en 21:2. Het is onjuist en onnauwkeurig om te spreken over dat het hemelse Jeruzalem als vrouw van de Vader. Dat zijn conclusies die de bijbel niet trekt lijkt me.

Over de erg mooie tekst in Joh 1, 'zie het Lam Gods dat de zonde van deze wereld wegneemt', hoewel hier zéker onze verlossing bij inbegrepen zit gaat de tekst verder dan dat. De gehele zonde-macht wordt door het Lam Gods, de Heere Jezus weggenomen. Het wegnemen van die zondemacht heeft Hij bij ons, als we de Heere kennen, al tot stand gebracht (Rom 6:2,6). In de toekomende tijd zal Hij dat ook op de nieuwe aarde doen. Dat is allemaal inbegrepen in deze ene uitroep van Johannes de Doper. Prachtig.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 06 mar 2011 01:03

hvaniepenburg schreef:Die uitdrukking 'onze moeder' heeft hier de betekenis van metropolis of 'moederstad', zoals een hoofdstad van een land.

En Johannes zag die "stad" al nederdalen.
Aangezien Jeruzalem heeft afgedaan als "stad van God" komt Rome nu in aanmerking als "stad van God". Onze God is toch geen "god van verre", onze God kwam toch bij ons wonen. Of zou God soms Zijn Licht verbergen onder de korenmaat?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 mar 2011 13:26

elbert schreef:
Marnix schreef:Daarom wordt "moeder" in de Bijbel nergens op geestelijke (dus niet aardse) wijze gebruikt, behalve 1x bij Babylon, dat de moeder van alle hoeren wordt genoemd...
Nou...
Gal. 4:26 Maar het Jeruzalem dat boven is, is vrij, en dat is de moeder van ons allen.

Ik begrijp het niet ... hier worden Hagar en Sara toch tegenover elkaar gezet?
Hagar ..moeder...slavernij ....de wet ....berg Sinaï

Sara.....moeder...geloof ..vrij.... Jeruzalem. :?:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 mar 2011 13:22

schaapje schreef:
elbert schreef:
Marnix schreef:Daarom wordt "moeder" in de Bijbel nergens op geestelijke (dus niet aardse) wijze gebruikt, behalve 1x bij Babylon, dat de moeder van alle hoeren wordt genoemd...
Nou...
Gal. 4:26 Maar het Jeruzalem dat boven is, is vrij, en dat is de moeder van ons allen.

Ik begrijp het niet ... hier worden Hagar en Sara toch tegenover elkaar gezet?
Hagar ..moeder...slavernij ....de wet ....berg Sinaï

Sara.....moeder...geloof ..vrij.... Jeruzalem. :?:

Ik wacht nog steeds op een antwoord :(
Ik zou graag willen weten hoe ik het moet "zien"

Gal.4: 31 Daarom zijn wij geen kinderen ener slavin, maar van de vrije.

Mijn conkluzie hieruit is dat geestelijk gezien Sara onze moeder is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 mar 2011 16:03

Misschien dat je dan iets te veel vergeestelijkt aangezien de Bijbel dat niet noemt:

21 Vertelt u eens, u wilt u onderwerpen aan de wet, maar luistert u wel naar de wet? 22 Er staat geschreven dat Abraham twee zonen had: een van zijn slavin en een van zijn vrijgeboren vrouw. 23 De zoon van de slavin dankte zijn geboorte aan de loop van de natuur, maar die van de vrijgeboren vrouw aan de belofte. 24-25 Dit is een beeld: de vrouwen staan voor twee verbonden. Hagar staat voor het verbond van de berg Sinai in Arabia, dat slaven baart. Als beeld van dat verbond belichaamt Hagar het huidige Jeruzalem, dat met zijn kinderen in slavernij leeft. 25 [24–25] 26 Maar het hemelse Jeruzalem is vrij, en dat is onze moeder, 27 want er staat geschreven: ‘Wees verheugd, onvruchtbare vrouw, jij die niet baart. Jubel en juich, jij die geen weeën kent. Want zij die zonder man is, heeft meer kinderen dan zij die met een man is.’ 28 En u, broeders en zusters, bent net als Isaak kinderen van de belofte
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 mar 2011 17:05

Marnix schreef:Misschien dat je dan iets te veel vergeestelijkt aangezien de Bijbel dat niet noemt:

21 Vertelt u eens, u wilt u onderwerpen aan de wet, maar luistert u wel naar de wet? 22 Er staat geschreven dat Abraham twee zonen had: een van zijn slavin en een van zijn vrijgeboren vrouw. 23 De zoon van de slavin dankte zijn geboorte aan de loop van de natuur, maar die van de vrijgeboren vrouw aan de belofte. 24-25 Dit is een beeld: de vrouwen staan voor twee verbonden. Hagar staat voor het verbond van de berg Sinai in Arabia, dat slaven baart. Als beeld van dat verbond belichaamt Hagar het huidige Jeruzalem, dat met zijn kinderen in slavernij leeft. 25 [24–25] 26 Maar het hemelse Jeruzalem is vrij, en dat is onze moeder, 27 want er staat geschreven: ‘Wees verheugd, onvruchtbare vrouw, jij die niet baart. Jubel en juich, jij die geen weeën kent. Want zij die zonder man is, heeft meer kinderen dan zij die met een man is.’ 28 En u, broeders en zusters, bent net als Isaak kinderen van de belofte

Bedankt Marnix,
Ik moet er over nadenken....een stad die onze moeder is vind ik moeilijk te begrijpen. :(

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 17 mar 2011 17:56

Wanneer we als kinderen, God aanspreken met "Vader", dan kennen we natuurlijk ook de "vrouw" van onze Vader die dan toch ook onze moeder is.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 17 mar 2011 19:58

Volgens mij wordt er in de bijbel nergens over een vrouw van onze Vader gesproken.
Dus zie ik ook niet in waarom wij een Moeder moeten hebben.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 18 mar 2011 00:51

Wullimpie schreef:Volgens mij wordt er in de bijbel nergens over een vrouw van onze Vader gesproken.

Onbekend met het trouw-verbond van Israël?
Onbekend met de ontrouw en hoererij van Israël?
En wat denk je van Jezus als Bruidegom?
Zou Jezus dat van een vreemde hebben?

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 18 mar 2011 18:49

Pasker schreef:
Wullimpie schreef:Volgens mij wordt er in de bijbel nergens over een vrouw van onze Vader gesproken.

al wat je hier stelt snijd geen hout. het zijn slechts voorbeelden om ons aan te tonen, zodat we iets kunnen begrijpen van onze relatie tot God.
als het gaat over de ontrouw en de hoererij van het volk Israel van de HEERE hun God, dan spreken daar de profeten uit het oude testament inderdaad veelvuldig over. het wordt altijd gebruikt als beeld. voor ons mensen is ontrouw tussen man en vrouw ongeveer het meest denkbare beeld van vertrouwensbreuk. God gebruikt dat dus om ons te laten zien hoe het ervoor staat tussen God en de mens zonder verzoende betrekking. ik sluit me dus aan bij de vorige post van Wullimpie

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 18 mar 2011 19:28

Pasker schreef:

Ik wacht nog op de verwijzing naar de bijbel waar het gaat over de vrouw van onze Vader, die dan onze geestelijk Moeder zou moeten zijn.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 18 mar 2011 19:31

Pasker schreef:
hvaniepenburg schreef:Die uitdrukking 'onze moeder' heeft hier de betekenis van metropolis of 'moederstad', zoals een hoofdstad van een land.

En Johannes zag die "stad" al nederdalen.
Aangezien Jeruzalem heeft afgedaan als "stad van God" komt Rome nu in aanmerking als "stad van God". Onze God is toch geen "god van verre", onze God kwam toch bij ons wonen. Of zou God soms Zijn Licht verbergen onder de korenmaat?

Toon maar eens aan dat Jeruzalem afgedaan zou hebben als "Stad van God", wat zijn je argumenten?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 19 mar 2011 00:15

Horeb schreef:als het gaat over de ontrouw en de hoererij van het volk Israel van de HEERE hun God,

En wie is dan de HEERE hun God?

Terug naar “Archief”