schaapje schreef:Jozo schreef:Voor veel mensen op dit forum zal de hel een realiteit zijn, maar dat is het niet voor iedere gelovige. Ik was in gesprek met een Jehova getuige en kwam erachter dat ze niet in een hel geloven. Zei geloven dat de (ongelovige) mens na de dood vernietigd wordt (Denk bijvoorbeeld aan het VERTEREND vuur). Dit gesprek riep bij mij nogal wat vragen op over de hel.
Wat denken jullie:
- Is er een hel?
- Als er een hel is, is deze dan eeuwig?
- Wat houdt de hel volgens jullie in?
- Er wordt in de bijbel gesproken over de poel des vuurs, de gehenna, de hades (dodenrijk), sheool en misschien nog wel meer. Moeten we dit allemaal onder de noemer hel scharen of is er daadwerkelijk een onderscheid?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Moeilijk begrip de hel !
Allereerst denk ik dat de Bijbel zegt dat het de ziel is die verloren gaat
Voor God is de geest van een ongelovige dood en het lichaam vergaat.
Wat moeten we ons daarbij voorstellen van uit de aarde, dat de ziel van
een mens naar de hel gaat? wie het weet mag het me uitleggen.
Geloven doe ik het wel, denk ook dat de ziel niet sterven kan zoals het lichaam.
Allereerst denk ik dat de Bijbel zegt dat het de ziel is die verloren gaat....
Matt.10:28 maar wees veeleer bevreesd voor Hem Die zowel ziel als lichaam te gronde kan richten in de hel.
Dan.12:2 En velen van hen die slapen in het stof van de aarde, zullen ontwaken, sommigen tot eeuwig leven, anderen tot smaad, tot eeuwig afgrijzen.
Matt.13:42 en zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal gejammer zijn en tandengeknars.
De ziel is niet stoffelijk dus die kan niet tandenknarsen.
Als de drijfveer om God te zoeken angst voor de hel is geeft dat niets want Hij Zelf gebruikt dat ook als argument: Ezch.33:11 Bekeer u, bekeer u van uw slechte wegen, want waarom zou u sterven, huis van Israël? Het kan ook andersom Rom.2:4 Of veracht u de rijkdom van Zijn goedertierenheid, verdraagzaamheid en geduld, zonder te weten dat de goedertierenheid van God u tot bekering leidt?