de oordeelsdag

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

nette
Sergeant
Sergeant

de oordeelsdag

Berichtdoor nette » 16 mar 2011 20:48

ik zat net het nosjournaal te kijken
en ik schrok een beetje
het ging over: rampen(de kerncentrale)
opstand

en dat deed me hieraan denken:
En gij zult horen van oorlogen, en geruchten van oorlogen; ziet toe, wordt niet verschrikt; want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet.

7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentien, en aardbevingen in verscheidene plaatsen.

8 Doch al die dingen zijn maar een beginsel der smarten.

9 Alsdan zullen zij u overleveren in verdrukking, en zullen u doden, en gij zult gehaat worden van alle volken, om Mijns Naams wil.

ik denk dat de oordeelsdag nu heel dichtbij komt, en dit alles nu vervuld word
wat denken jullie hiervan?

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: de oordeelsdag

Berichtdoor meribel » 16 mar 2011 20:52

ik denk eigenlijk vers 8: 8 dat alles is het begin van de weeën
en dat nog komt:
9 Dan zal men jullie onderdrukken en doden, en jullie zullen door alle volken worden gehaat omwille van mijn naam. 10 Velen zullen dan ten val komen, ze zullen elkaar verraden en elkaar haten. 11 Er zullen talrijke valse profeten komen die velen zullen misleiden. 12 En doordat de wetteloosheid toeneemt, zal bij velen de liefde bekoelen. 13 Maar wie standhoudt tot het einde, zal worden gered. 14 Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 17 mar 2011 10:08

Ik denk niet dat je nav. van deze aardbeving en protesten in Noord Afrika kunt concluderen dat Jezus snel terug komt. Ik heb niet het idee dat er nu opeens veel meer erge dingen gebeuren dan in het verleden. Toen stierven er zoveel mensen aan de pest, waren er ook veel oorlogen, we hebben WOII gehad. Tegenwoordig weet je alles wat er op de aarde gebeurt, waardoor het wellicht erger lijkt.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 17 mar 2011 10:15

Onderstaand stuk stond in het RD van 4 maart. blz 5

Ik heb hier ook al van iemand een vraag over gehad.

We kunnen wel gaan speculeren of het wel of niet zo is. Maar in de Bijbel staat dat 'Hij komt als een dief in de nacht' Een dief komt altijd op een ongelegen moment. Heel ineens als wij het niet verwachten. Zo zal het ook zijn als Jezus terug komt. En of dat nu vandaag of volgend jaar is, we moeten bereid zijn om Hem te ontmoeten.

Het vale paard uit Openbaring in Caïro

Evert van Vlastuin
APELDOORN – Verwijzingen naar concrete Bijbelse pro­fetieën maken steevast veel tongen los. Momenteel wordt op internet gediscussieerd over de vraag of in beelden van een Amerikaans tv-station het vale paard uit Openbaring 6 te zien is.
De beelden staan inmiddels al tientallen keren op YouTube.
Met en zonder commentaar. En het moet gezegd: het lijkt wer­­kelijk heel sterk op een paard met een ruiter in een lange mantel. Het loopt eerst iets naar rechts en stijgt dan op.
De kleur klopt ook. Want men kan in Openbaring 6:8 ”vaal” ook vertalen door ”vaalgroen”.
Dus, wat klopt er eigenlijk niet? De beelden komen uit een uitzending van NBC News op 6 februari. Om halfzeven in de ochtend geven twee verslag­­gevers in Caïro toelichting bij beelden van een nieuwe dag vol protest tegen president Muba­­rak. Het is een kleine week voor het vertrek van de gehate leider. Naast het beeld van de verslag­­gevers lopen beelden van de protesten die eerder zijn opge­­nomen, eveneens in de sche­­mering, waarschijnlijk dus op diezelfde ochtend. Hier en daar zijn branden. En dan gebeurt het ineens. De camera van de begeleidende beelden beweegt naar rechts, en volgt precies een vage groene vlek in de opname die bij nadere beschouwing net een ruiter lijkt. De verslaggever heeft uiteraard niets in de gaten en babbelt lustig door over de verhoudingen tussen Amerika en Egypte.
Juist dit fragment is uitgebreid terug te vinden. Sommigen zijn heel stellig: dit is het vale paard uit Openbaring 6:8, dat de dood op zijn rug droeg en door de hel werd gevolgd.
Er is op YouTube een bijdrage van een echtpaar dat de beelden vol verbazing in plat Ameri­­kaans bespreekt en de details met de vinger aanwijst. „Dit is Bijbels”, roept de vrouw uit. En de man: „Je kunt het kleed zien wapperen.” Vervolgens leest zij de betreffende verzen uit Openbaring. „En wij zien dit nu in Egypte gebeuren. Wow!”
Ook Xander van xander­­nieuws. nl is ervan overtuigd dat hier het vierde zegel wordt gebroken. De opstanding van de doden en de opname van de gemeente is nu aanstaande.
Toch is niet iedereen zo stellig. Op de meeste fora overheersen de vragen. Want, zegt iemand, als dit het verbreken van het vierde zegel is, dan liggen de drie eerdere zegels dus al achter ons. Zijn wij dan zo blind, of merken we daar niets van?
Xander denkt inderdaad dat de andere zegels ook al zijn ver­­broken. Het eerste, witte paard bijvoorbeeld, is de antichrist, die openbaar zal worden zodra president Obama zich tot god uitroept. De kanttekeningen bij de Statenvertaling wijzen bij het witte paard overigens op Christus en de verkondiging van het Evangelie.
De Amerikaanse evangelist Paul Begley verbindt de beelden met de mysterieuze dood van vogels en vissen rond de jaar­­wisseling. In een videobijdrage zegt hij niet te weten of er een verbinding tussen de gebeurte­­nissen is, maar „ik weet wel wat de Bijbel zegt.” Het wereldge­­beuren dringt om Christus als Heiland aan te nemen.
Brother Ryan Hicks noemt het spreken over het vale paard „allemaal speculatie” en „non­­sens.”
„Dit lijkt op de katholie­­ken die aan Maria denken zodra ze een vlek op de muur zien.”
In de reeks reacties op Xander biedt Harry2 de oplossing: „Ik wil de pret niet bederven, maar volgens mij is het slechts een weerspiegeling in de ruit waar men door filmde.”
De groene vlek is dus helemaal geen geestverschijning, maar een reflectie. Deze verderonder­­stelling wordt in talloze reacties naar voren gebracht. Maar op YouTube zegt ook een ervaren fotograaf: „Ik verzeker je: dit is GEEN reflectie.”
Toch lijkt het er wel op dat het een spiegeling is. Een ander laat op YouTube zien dat het wappe­ren van de mantel van de ruiter synchroon loopt met de vlam­­men op de achtergrond. Het vuur is dus eerst gespiegeld in de lens, vervolgens in de ruit en zodoende weer op de film te­rechtgekomen. Ergens in die schakels is ook de kleurverande­­ring opgetreden. Het verklaart ook waarom het ‘paard’ gaat rij­den zodra de camera naar rechts draait en naar boven op­stijgt zodra de camera daalt.
Maar waarom de vlek precies de vorm van een paard met ruiter heeft, blijft nog onverklaard.
A refdag.nl/paard voor video’s.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 mar 2011 11:06

Het zou kunnen Nette, maar ook dat het nog jaaaaren, misschien wel eeuwen duurt. Ik ben er soms ook bang voor dat wij het mee gaan maken. Maar we moeten bereid zijn om te sterven, niet perse op de dag van de wederkomst.
De dood wenkt ieder uur !
De aarde kraakt op al haar voegen, hoe lang nog ? Maar ik denk dat het nog veel erger wordt. Het wordt onleefbaar !

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 mar 2011 11:43

Men roept al eeuwen dat het einde nu toch echt nabij is. Oorlogen en natuurrampen zijn echt niet alleen van deze tijd. De val van het Romeinse rijk, de tachtigjarige oorlog, Napoleon.

Verder ben ik het wel eens met schelpje, behalve haar laatste opmerking dan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 mar 2011 11:59

Mortlach schreef:Men roept al eeuwen dat het einde nu toch echt nabij is. Oorlogen en natuurrampen zijn echt niet alleen van deze tijd. De val van het Romeinse rijk, de tachtigjarige oorlog, Napoleon.

Verder ben ik het wel eens met schelpje, behalve haar laatste opmerking dan.

Als je in de Bijbel zou lezen, zou je weten wat ik bedoel.
Bergen valt op ons en heuvelen bedekt ons !
Een grote aardbeving en de zon wordt zwart ! (Openb 6)
Het 4e deel van de aarde gaat gedood worden, met het zwaard, de honger en door de wilde beesten.
Een 3e deel van de zee zal bloed worden.
Dus leefbaar ?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 17 mar 2011 12:01

Uit het boek Openbaring blijkt dat de Oordeelsdag begint na de oorlog van Armageddon, waarin Satans hele aardse stelsel wordt vernietigd (Openbaring 16:14, 16; 19:19–20:3). Na Armageddon zullen Satan en zijn demonen duizend jaar in een afgrond worden opgesloten. Tijdens die periode zullen de 144.000 hemelse mede-erfgenamen als rechters optreden en 'als koningen met de Christus' regeren, 'duizend jaar lang' (Openbaring 14:1-3; 20:1-4; Romeinen 8:17). De Oordeelsdag is dus geen haastig gebeuren van slechts 24 uur, maar duurt duizend jaar.

De Eindtijd staat voor een periode die gekenmerkt zal worden door geloofsafval, rampen en oorlogen. Aan het uiterste einde van die Eindtijd valt het optreden van de Antichrist, die volgens Openbaringen, 1 Timoteüs 4:1 en 1 Johannes 2:18,22 en 2 Johannes 1:7 nu al in de wereld is en die loochent dat Jezus de Messias is (Islam). De Antichrist zou 'orde' komen brengen en een korte periode van wereldvrede zal het resultaat zijn, waarna hij echter - geïnspireerd door satan - vervalt in het vervolgen van de christenen, terwijl ook strijd zal uitbreken tussen de volkeren, culminerend in de laatste grote strijd op de vlakte van Armageddon. De Eindtijd zou dan worden afgesloten met de Wederkomst van Jezus

.

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 17 mar 2011 16:46

esli schreef:Ik denk niet dat je nav. van deze aardbeving en protesten in Noord Afrika kunt concluderen dat Jezus snel terug komt. Ik heb niet het idee dat er nu opeens veel meer erge dingen gebeuren dan in het verleden. Toen stierven er zoveel mensen aan de pest, waren er ook veel oorlogen, we hebben WOII gehad. Tegenwoordig weet je alles wat er op de aarde gebeurt, waardoor het wellicht erger lijkt.

ik zeg ook niet dat het morgen is, maar je ziet wel steeds meer rampen.
en we zijn er nu dichterbij dan 50 jaar geleden want het komt steeds dichterbij
het zegt niks dat het toen misschien erger was

schelpje3 schreef:Het zou kunnen Nette, maar ook dat het nog jaaaaren, misschien wel eeuwen duurt. Ik ben er soms ook bang voor dat wij het mee gaan maken. Maar we moeten bereid zijn om te sterven, niet perse op de dag van de wederkomst.
De dood wenkt ieder uur !
De aarde kraakt op al haar voegen, hoe lang nog ? Maar ik denk dat het nog veel erger wordt. Het wordt onleefbaar !

daar heb je wel gelijk in. denk ik.
maar ook als je ziet met die kerncentrale dat ze daar geen controle meer overhebben
en dat al die landen in opstand komen.
gelukkig weten we niet wat er nog gaat gebeuren precies

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 17 mar 2011 18:16

Eerst dat vale-paard-verhaal: dat is natuurlijk een hoax. Het is gewoon de reflectie op de cameralens. Case closed.

Verder:
Bij elke ramp roepen christenen: nu is het echt de eindtijd, het duurt niet lang meer, sidder en beef. Dat is al 2000 jaar zo. Marcus roept dat bij de verwoesting van Jeruzalem, om mee te beginnen. Mijn stelling is dus: Mensen die roepen dat het einde nu wel echt nabij is, hebben het geheugen van een goudvis.

Om die stelling te weerleggen zou je moeten aantonen dat rampen en oorlogen nu echt wel aan het intensiveren zijn. Succes!

(Maar goed, waarschijnlijk zullen de woorden 'aantonen' en 'weerleggen' wel niet aan jullie besteed zijn. Het is veel lekkerder om elkaar de griezels aan te praten, toch? En vervolgens weer lekker verdergaan met je leventje. Tot de volgende ramp, want dan is het opeens weer écht de eindtijd hoor!)

Berjan

Berichtdoor Berjan » 17 mar 2011 18:31

Eerst dat vale-paard-verhaal: dat is natuurlijk een hoax. Het is gewoon de reflectie op de cameralens. Case closed.

Juist, en er reden mensen in die tijd op paarden rond, en het is geen opstijgen geweest maar het lijkt zo vanwege de hoek waarin het gefilmd werd. Ik zie het gewoon als rechtdoor lopen, uit het beeld. Omdat mijn kijk op afstand anders is dan de meeste andere mensen.

En ontopic:

In de middeleeuwen had je pest uitbraken, geruchten van oorlogen, oorlogen zelf en ga zo maar door. Past precies in het plaatje hoe de evangelieschrijvers dat beschreven hebben. Maar dat is dan ook zo vaag als wat, en kun je aldoor gebruiken. Wat mensen dan ook de geschiedenis door gedaan hebben. En nu met internet krijg je al helemaal geruchten en dat mensen elkaar gek maken.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 17 mar 2011 19:01

Heeft de eindtijd waarin we denken te leven ook niet te maken met
het Joodse volk wat weer in Iraël leeft.
Wat ook voorzegt is in de Bijbel en eeuwen niet geloofd en niet gezien.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 17 mar 2011 19:12

Waar lees jij in de Bijbel dat de Joden in 1948 een nieuwe staat Israël zouden oprichten?

(En kom dan niet met teksten aan die over de terugkeer uit de ballingschap gaan.)

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 17 mar 2011 19:19

@ Berjan en @Cicero,

Beide mogelijkheden worden in het stuk vermeld. Het echte vale paard, en een stukje weerspiegeling.

Maar als jullie het zo stellig weten ga ik er maar vanuit dat jullie erbij waren.
:D
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Berjan

Berichtdoor Berjan » 17 mar 2011 19:58

Dat klopt, wij waren erbij en veel anderen ook.

Of ZIJ hun gezond verstand bij zich hadden, dat is een tweede

Terug naar “[Religie] - Open forum”