Groot geluid der watergolven!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Groot geluid der watergolven!

Berichtdoor schaapje » 14 mar 2011 15:23

meribel schreef:
schaapje schreef:
meribel schreef:Als God niet straft voor zonde is Hij dan rechtvaardig?
En hoe pas het verhaal van Noach daarin?

Niemand zegt dat God niet straft voor de zonde.
In de tijd van Noach moet het heel erg geweest zijn, als je leest dat
het God rouwde in zijn hart dat Hij de mens gemaakt had.
Maar Noach vond genade door zijn geloof in God.

Jaapo schreeft:Mijn geloof is niet, dat God hier straft voor de zonde
En jij schreef dat je het ermee eens was, vandaar, ik had je verkeerd begrepen blijkbaar.

Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat ik er niet van overtuigd is dat de zonde die de mensen bedrijven nu minder erg zijn dan in de tijd van noach.
Oorlogen, hebzucht, seksualiteit wordt te grabbel gegooid, seksuele losbandigheid is de norm ipv de uitzondering, moord en doodslag aan de orde van de dag, Erzijn ouders die hun eigen kinderen doodslaan/vermoorden/verkrachten. Zo kan ik nog een tijd doorgaan.

Gelukkig houdt God zich wel aan Zijn belofte ( in Genesis bij Noach ) Nooit weer zal ik de aarde vervloeken vanwege de mens, want alles wat de mens uitdenkt, van zijn jeugd af aan, is nu eenmaal slecht. Nooit weer zal ik alles wat leeft doden, zoals ik nu heb gedaan. 22 Zolang de aarde bestaat, zal er een tijd zijn om te zaaien en een tijd om te oogsten, zal er koude zijn en hitte, zomer en winter, dag en nacht – nooit komt daar een einde aan.

Als ik lees wat God zegt over deze mensen dat was het alleen maar geweldenarij,
alleen Noach en zijn familie vond genade.
En het is toch niet zo dat alle mensen in deze tijd alleen maar uit zijn op bloed
vergieten en noem het hele rijtje maar op wat je schreef.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 mar 2011 16:14

ik weet het niet schaapje, natuurlijk zie ik ook bij heel veel mensen goede dingen, maar als ik matteus lees;
36 Niemand weet wanneer die dag en dat moment zullen aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het. 37 Zoals het was in de dagen van Noach, zo zal het zijn wanneer de Mensenzoon komt. 38 Want zoals men in de dagen voor de vloed alleen maar bezig was met eten en drinken, met trouwen en uithuwelijken, tot aan de dag waarop Noach de ark binnenging, 39 en zoals men niet wist dat de vloed zou komen, totdat die kwam en iedereen wegnam, zo zal het ook zijn wanneer de Mensenzoon komt

Alleen maar bezig met eten en drinken, trouwen en uithuwelijken. Nu zijn ( de meeste ) mensen toch ook vooral bezig met de aardse zaken, er is nu al berekent hoeveel de verwoesting gaat kosten, en net zo frontpage dat er doden zijn, staat er dat de beurs gekelderd is...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 mar 2011 16:20

meribel schreef:ik weet het niet schaapje, natuurlijk zie ik ook bij heel veel mensen goede dingen, maar als ik matteus lees;
36 Niemand weet wanneer die dag en dat moment zullen aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het. 37 Zoals het was in de dagen van Noach, zo zal het zijn wanneer de Mensenzoon komt. 38 Want zoals men in de dagen voor de vloed alleen maar bezig was met eten en drinken, met trouwen en uithuwelijken, tot aan de dag waarop Noach de ark binnenging, 39 en zoals men niet wist dat de vloed zou komen, totdat die kwam en iedereen wegnam, zo zal het ook zijn wanneer de Mensenzoon komt

Alleen maar bezig met eten en drinken, trouwen en uithuwelijken. Nu zijn ( de meeste ) mensen toch ook vooral bezig met de aardse zaken, er is nu al berekent hoeveel de verwoesting gaat kosten, en net zo frontpage dat er doden zijn, staat er dat de beurs gekelderd is...

En je hoort de gebruikelijke verwensingen weer, dat God die toelaat. Als dit een God van liefde is dan....
Dus wie merkt het op en bekeert zich ? En wie verhardt zich nog meer en vloekt de Schepper hierin ?
Sommige Japanners geven de boze geesten de schuld. Misschien moeten deze gunstig gestemd worden.
De mens denkt alles in de hand te kunnen houden door een technologie. Het geplaatste filmpje door Mortlach ziet dat dit helemaal niet zo is.
Het nieuws van Libie zakt naar de volgende pagina's weg.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 mar 2011 16:34

meribel schreef:ik weet het niet schaapje, natuurlijk zie ik ook bij heel veel mensen goede dingen, maar als ik matteus lees;

Ben ik helemaal met je eens deze wereld viert het materialisme hoogtij, en wij geloveigen
doen daar denk ik ook nog aan mee. Ik betrap mezelf er nog wel eens op dat je hebberig
gemaakt wordt door mooie dingen die er te koop zijn.

Maar ik denk en verwacht dat we het hier ook nog moeilijk gaan krijgen, je hoort
steeds vaker dat er voedselgebrek gaat komen dus de prijzen zullen heel hoog worden.
Meen dat dit ook in Openb.staat als een wee.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 mar 2011 17:04

schaapje schreef:

Ben ik helemaal met je eens deze wereld viert het materialisme hoogtij, en wij geloveigen
doen daar denk ik ook nog aan mee. Ik betrap mezelf er nog wel eens op dat je hebberig
gemaakt wordt door mooie dingen die er te koop zijn.

Maar ik denk en verwacht dat we het hier ook nog moeilijk gaan krijgen, je hoort
steeds vaker dat er voedselgebrek gaat komen dus de prijzen zullen heel hoog worden.
Meen dat dit ook in Openb.staat als een wee.

ja, zie lucas: 36 Wees waakzaam en bid onophoudelijk om te ontkomen aan de dingen die gebeuren gaan en om voor de Mensenzoon te kunnen verschijnen.’
Ik bid dat het mijn kinderen bespaart mag blijven,maar weet dat het niet iedereen bespaart zal blijven..( of moet ik daar dan ook voor bidden? )

Riska

Berichtdoor Riska » 14 mar 2011 17:05

Nu zal ik wel afgeschilderd worden als een ketter, een gevaarlijk iemand. Jammer dan.
Veel ligt aan de mens zelf. Ze zijn zo eigenwijs als het maar kan. Gisteren of eergisteren, dat weet ik niet meer was er iemand die uitlegde hoe het zit met breuklijnen in de aardbodem. En juist op die breuklijnen, die bekend zijn, worden miljoenen-steden gebouwd. Tokio: ze verwachten een mogelijk nog grotere klap, al heel lang.
Istanboel ligt op die breuklijn, San Francisco is een berucht voorbeeld.
Als de mens daar weg blijft en op andere plekken zou bouwen, zou het heel wat minder riskant zijn.
Mensen bouwen op glooiingen van vulkanen - en ja, dan moeten ze af en toe rekenen met uitbarstingen.
Dat alles heeft niets te maken met God, waar het gaat om straf.
De dominee waar ik belijdenis bij deed ooit in een grijs verleden gebruikte een voorbeeld uit de praktijk. Wij hadden catechisatie in "de kelder" - ruimtes ondergronds die door de kerk gebruikt werden met een smalle trap naar boven.
Hij zei: als er iemand is die daar een bananenschil neergooit, waarover ik val en mijn nek breek, dan is dat gewoon een kwestie van oorzaak en gevolg en heeft niets te maken met Gods wil of straf.

Ja, we horen meer van oorlogen, van opstanden, we horen en zien meer van natuurrampen. Maar de eindtijd? Waarom dan niet met WOII, toen miljoenen van Gods volk werden uitgemoord? Ik kan het niet helpen, maar telkens aangeven dat het een straf van God is, etc. etc. is voor mij een overtreding van het gebod, Zijn naam niet te misbruiken. Kortom: ik ervaar het als een vloek.

En dan zal ik wel een romantisch godsbeeld hebben, het zij zo.
Ik ben als kind doodsbang gemaakt voor hel en verdoemenis. Een idioot van een onderwijzer die alle vertellingen eindigde met de waarschuwing voor de Dag des Oordeels, wanneer zon, maan en sterren als bloed en vuur uit de hemel zouden komen en dus: 'wee jullie". (Vijfde klas - nu groep 7, dus: jaar of 10!!!!!) Ik ben het in de afgelopen 60 jaar nooit meer helemaal kwijt geraakt.
Nee, geef mij dan maar de bevrijding die mij later verteld is, van Christus en de Opstanding, waarmee alles gekanteld is.

Overigens: Adam en Eva werden nog al eens aangehaald. Lees dat stuk nog eens door in Genesis.
Uiteindelijk geven ze God de schuld: Eva geeft de slang de schuld, Adam God: "De vrouw die Gij mij gegeven hebt"... Met de vinger wijze naar de ander/Ander wijst uiteindelijk naar onszelf.

Wat mij zeer irriteert is het oordelen wie in aanmerking komen om naar de hel te gaan.
Tjonge, jonge, wat zijn wij (o nee - zij) toch zondig...
Laat dat in Godsnaam - en dat bedoel ik heel serieus - nou toch eens aan God Zelf over...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 mar 2011 17:17

Riska schreef:Veel ligt aan de mens zelf. Ze zijn zo eigenwijs als het maar kan. Gisteren of eergisteren, dat weet ik niet meer was er iemand die uitlegde hoe het zit met breuklijnen in de aardbodem. En juist op die breuklijnen, die bekend zijn, worden miljoenen-steden gebouwd. Tokio: ze verwachten een mogelijk nog grotere klap, al heel lang.
Als de mens daar weg blijft en op andere plekken zou bouwen, zou het heel wat minder riskant zijn.

Helaas stammen veel van die steden uit de tijd dat men nog niets wist van plaattektoniek en je kunt moeilijk een hele stad opdoeken. (of een heel land, want Japan ligt overal wel bij zo'n breukvlak in de buurt). Het is natuurlijk wel zaak dat je met het bouwen rekening houdt met de risico's, dus je gebouwen zo ontwerpt dat ze aardbevingbestendig zijn, golfbrekers voor de kust aanlegt, dat soort dingen.

Mensen bouwen op glooiingen van vulkanen - en ja, dan moeten ze af en toe rekenen met uitbarstingen.

Lekker vruchtbare grond daar. Blijkbaar wegen de baten op tegen de risico's.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 mar 2011 17:24

@Riska
ik zou niet weten waarom je een ketter bent, want wat je zegt klopt toch?
Natuurlijk ligt het aan de mens zelf, volgens mij niet alleen veel, maar gewoon alles. Wij als mensen roepen die ellende zelf over ons af, jij hebt het over bouwen op breuklijnen, maar dan die kernenergie, ook allemaal ellende. Bijv. ook de hoeveelheid kernwapens die we hebben, genoeg om de aarde meerdere keren in totaliteit te vernietigen.
Ik denk dat die tekenen van de eindtijd ook een gevolg zijn van ons eigen handelen.
Maar dat sluit toch niet uit dat het feit dat nIets gebeurt buiten God om, maar we blijven zélf de veroorzaker volgens mij.

Zeggen het is een straf van God en daarmee klaar, nee, dat is denk ik ook Zijn Naam misbruiken.

Verschrikkelijk dat je zo opgevoed bent , want volgens mij is dat ook maar de helft van het verhaal. Jusit in de ellende die er gebeurt is er genade voor Zijn kinderen( en dat is denk ik een ieder die in Hem gelooft, en mijn eigen kindjes leer ik dat ze een schaapje van de Heer zijn niet dat ze dat ooit kunnen worden )
Het volgende wat ik wil zeggen, ik hoop niet dat ík daarom verketterd wordt, maar in haiti ( voor de aardbeving ) was het echt verschrikkelijk, hulpverlening bijna onomgelijk, veel kinderen vermoord verkracht enzovoorts. Juist die kinderen zijn behoed voor heel veel meer ellende en het lijkt misschien verschrikkelijk dat ze zijn om gekomen, maar ze hebben het nu goed ( volgens mij zijn die bij Hem in de hemel ) misschien wilde God ze wel behoeden voor alle ellende die hen anders zou zijn overkomen.
NOgmaals, dat laatste dat denk ik zelf, misschien is het verschrikkelijk onbijbels, maar dat troost mij juist in de ellende die gebeurt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 mar 2011 17:29

Riska schreef:Nu zal ik wel afgeschilderd worden als een ketter, een gevaarlijk iemand. Jammer dan.
Veel ligt aan de mens zelf. Ze zijn zo eigenwijs als het maar kan. Gisteren of eergisteren, dat weet ik niet meer was er iemand die uitlegde hoe het zit met breuklijnen in de aardbodem. En juist op die breuklijnen, die bekend zijn, worden miljoenen-steden gebouwd. Tokio: ze verwachten een mogelijk nog grotere klap, al heel lang.
Dat alles heeft niets te maken met God, waar het gaat om straf.
De dominee waar ik belijdenis bij deed ooit in een grijs verleden gebruikte een voorbeeld uit de praktijk. Wij hadden catechisatie in "de kelder" - ruimtes ondergronds die door de kerk gebruikt werden met een smalle trap naar boven.
Hij zei: als er iemand is die daar een bananenschil neergooit, waarover ik val en mijn nek breek, dan is dat gewoon een kwestie van oorzaak en gevolg en heeft niets te maken met Gods wil of straf.

Ja, we horen meer van oorlogen, van opstanden, we horen en zien meer van natuurrampen. Maar de eindtijd? Waarom dan niet met WOII, toen miljoenen van Gods volk werden uitgemoord? Ik kan het niet helpen, maar telkens aangeven dat het een straf van God is, etc. etc. is voor mij een overtreding van het gebod, Zijn naam niet te misbruiken. Kortom: ik ervaar het als een vloek.

En dan zal ik wel een romantisch godsbeeld hebben, het zij zo.
Ik ben als kind doodsbang gemaakt voor hel en verdoemenis. Een idioot van een onderwijzer die alle vertellingen eindigde met de waarschuwing voor de Dag des Oordeels, wanneer zon, maan en sterren als bloed en vuur uit de hemel zouden komen en dus: 'wee jullie". (Vijfde klas - nu groep 7, dus: jaar of 10!!!!!) Ik ben het in de afgelopen 60 jaar nooit meer helemaal kwijt geraakt.
Nee, geef mij dan maar de bevrijding die mij later verteld is, van Christus en de Opstanding, waarmee alles gekanteld is.

Overigens: Adam en Eva werden nog al eens aangehaald. Lees dat stuk nog eens door in Genesis.
Uiteindelijk geven ze God de schuld: Eva geeft de slang de schuld, Adam God: "De vrouw die Gij mij gegeven hebt"... Met de vinger wijze naar de ander/Ander wijst uiteindelijk naar onszelf.

Wat mij zeer irriteert is het oordelen wie in aanmerking komen om naar de hel te gaan.
Laat dat in Godsnaam - en dat bedoel ik heel serieus - nou toch eens aan God Zelf over...

Het gaat niet over een straf ! Als dat zo was, is het voor God zelfs mogelijk om de hele aardbol in 1 klap weg te laten vagen. Maar dit staat in Openbaringen. En nog is het einde niet.
Het gaat om NATUURrampen, maar wat doen wij er verder mee ?
En oorzaak en gevolg zeg je ? Ja als je midden op de A2 gaat lopen, dikke kans dat je wordt aangereden.
Als je in Japan woont, dikke kans dat je in een aardbeving terechtkomt.
De kans is in Nederland een stuk kleiner, ook een tsunami is bijna onmogelijk in de Noordzee. Maar hier zijn weer andere dingen. De rivieren kunnen ver buiten hun oevers treden, ook een natuurramp.
En wie bepaalt hier wie er in de hel komt dan ? Laten we uitkijken dat we er zelf niet in komen, of is dat onmogelijk omdat je belijdenis hebt gedaan ?

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 14 mar 2011 18:48

Riska schreef:Wat mij zeer irriteert is het oordelen wie in aanmerking komen om naar de hel te gaan.

je maakt in ieder geval herrie genoeg. pfff wat een "christelijke" reactie. echt erg liefdevol enzo........

inhoudelijk ben ik het totaal oneens met je. je slaat onzin uit en wil blijkbaar de bijbel en dus God niet volgen. je doet alsof ik deze dingen bedenk.........
jouw weg van lief en aardig gaat op zolang het in je straatje past. als je scherp de bijbelse boodschap krijgt voorgelegd barst je uit in vijandschap.
het was beter voor je geweest wanneer je niet was weggelopen voor de waarheid uit je jeugd.

ook al bevalt Riska dat niet........Jezus zelf geeft in Zijn woord duidelijk en onomwonden een boodschap. als christen zul je daar toch acht op moeten slaan.
Matth 24;
3 En als Hij op den Olijfberg gezeten was, gingen de discipelen tot Hem alleen, zeggende: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen zijn, en welk zal het teken zijn van Uw toekomst, en van de voleinding der wereld?
4 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Ziet toe, dat u niemand verleide.
5 Want velen zullen komen onder Mijn Naam, zeggende: Ik ben de Christus; en zij zullen velen verleiden.
6 En gij zult horen van oorlogen, en geruchten van oorlogen; ziet toe, wordt niet verschrikt; want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet.
7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentiën, en aardbevingen in verscheidene plaatsen.
8 Doch al die dingen zijn maar een beginsel der smarten.
9 Alsdan zullen zij u overleveren in verdrukking, en zullen u doden, en gij zult gehaat worden van alle volken, om Mijns Naams wil.
10 En dan zullen er velen geërgerd worden, en zullen elkander overleveren, en elkander haten.
11 En vele valse profeten zullen opstaan, en zullen er velen verleiden.
12 En omdat de ongerechtigheid vermenigvuldigd zal worden, zo zal de liefde van velen verkouden.
13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.
14 En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen.

en de goddelijke opdracht is onderandere deze

42 Waakt dan; want gij weet niet, in welke ure uw Heere komen zal.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 mar 2011 19:25

@ Riska en Horeb

Ik begrijp jullie verschil van mening niet, want ondanks dat het anders opgeschreven is kan ik niet anders lezen dan dat jullie hetzelfde vinden?
Riska: benadrukt dat je niet kan zeggen , straf van God, maar realiseer je mens is de oorzaak, we doen het onzelf aan.
Horeb: als mens zijn we zo zondig als maar kan, dus oorzaak van alle ellende. ( ook wat er gebeurt allemaal, zie bijbeltekst )

Waar lees ik het nu anders dan jullie van elkaar? Of waar begrijp ik het allemaal niet? ( ..het zal dat laatste wel zijn =P~ )

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 mar 2011 19:40

Mortlach schreef:
TheKeimpe schreef:Zou God de mens op aarde mogen straffen, als gevolg van de zonde in de wereld?

Zelfs als je gelooft dat dat zo is, kun je dan nog ten volle mee-lijden met de slachtoffers? Zou je de last van het slachtoffer van hem of haar willen overnemen?

Het geloof dat God rampen laat gebeuren, sluit niet uit dat God wil dat wij de slachtoffers helpen.

Het gevaar van denken in termen van straffen van God is dat je het de slachtoffers verwijt, en daardoor niet met de naastenliefde reageert die dit soort rampen zou moeten opwekken. Als het een straf van God is, en je probeert het leed te verzachten, werk je dan God niet tegen? Dat is de redenering waar je maar al te makkelijk in terecht komt.

Laat ik duidelijk zijn: ik leg geen verband tussen de zonde van de Japanners en de tsunami in Japan. Jezus is heel duidelijk als Hij spreekt over de toren van Siloam en de slachtoffers van Pilatus...

Misschien zou ik niet moeten spreken over de straf van God, maar over de schuld van de mens. De aarde is om onze zonde vervloekt, zegt de Bijbel. En deze vloek zien wij terug in natuurrampen, in oorlogen, in liefdeloosheid, in een kil leven hier en nu.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 mar 2011 19:47

@Horeb
Galaten 5: 1:
Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dan stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.

Horeb schreef:je maakt in ieder geval herrie genoeg. pfff wat een "christelijke" reactie. echt erg liefdevol enzo........
En jij noemt het liefdevol als je me toewenst: het was beter voor je geweest wanneer je niet was weggelopen voor de waarheid uit je jeugd. Dat betekent dat geloof niet uit liefde gaat, maar uit angst. En dat is weer zeer onbijbels.
1 Johannes 4: 17 en 18:
17:Hierin is de liefde bij ons volmaakt geworden dat wij vrijmoedigheid hebben op de dag des oordeels, want gelijk Hij is, zijn wij ook in deze wereld.
18: Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit; want de vrees houdt verband met straf en wie vreest is niet volmaakt in de liefde.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 mar 2011 19:53

Riska schreef:@Horeb
Galaten 5: 1:
Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dan stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.

Horeb schreef:je maakt in ieder geval herrie genoeg. pfff wat een "christelijke" reactie. echt erg liefdevol enzo........
En jij noemt het liefdevol als je me toewenst: het was beter voor je geweest wanneer je niet was weggelopen voor de waarheid uit je jeugd. Dat betekent dat geloof niet uit liefde gaat, maar uit angst. En dat is weer zeer onbijbels.
1 Johannes 4: 17 en 18:
17:Hierin is de liefde bij ons volmaakt geworden dat wij vrijmoedigheid hebben op de dag des oordeels, want gelijk Hij is, zijn wij ook in deze wereld.
18: Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit; want de vrees houdt verband met straf en wie vreest is niet volmaakt in de liefde.

Hier zeg ik AMEN

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 14 mar 2011 21:36

Een heilloze tweedeling ook hier zichtbaar: 1. De angstigen, die hun angst ook projecteren op anderen, met de nadruk op de zondige mens, de nog steeds aanwezige macht van de Boze, de nadruk op de toornige, straffende God. En uit zg. "liefde" waarschuwen, dat er een grote kans is, dat je verloren gaat, als je je zonden niet dag aan dag belijdt en je je niet bekeert; hoewel.....als het geloof je geschonken wordt, is dat uitsuitend uitverkiezende genade van God. 2. De hoopvollen, vertrouwensvollen, die hun geloof ook willen uitdragen naar anderen, met de nadruk op de Verlosser en het wijzen op het overwonnen zijn van de Boze, als je Jezus aanneemt. Die getuigen van de vergeving der zonden, die je elke keer moet belijden, maar altijd gevolgd door de lofprijzing van Gods Zoon, onze Redder. Geloof, hoop en Liefde zijn de kernen van het geloof en automatisch daarbij de liefde voor de naaste. Niet de straf op de zonde centraal, maar God, Die met je meegaat, ook door de diepste en duisterste dalen. Is geloof 1 beter of slechter dan geloof 2? Wie durft daarover te oordelen? Ik niet. Zo ook niet over straf of vergeving, hemel of hel.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Terug naar “Archief”