Biddag voor gewas en arbeid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Horeb
Sergeant
Sergeant

Biddag voor gewas en arbeid

Berichtdoor Horeb » 09 mar 2011 11:45

vandaag een dag van afzondering voor Reformatorisch Nederland. een dag waarop we de HEERE vragen om Zijn zegen voor wat voorligt.
Hoewel aan het geestelijke aspect natuurlijk niet voorbijgegaan mag worden, is het voornamelijk een dag gericht op het hier en nu......het materiele. we spreken tenslotte over gewas en arbeid!!

Nou sprak de Heere Jezus erover dat we als gelovigen ons geenszinds druk mogen maken over het hier en nu, en toch houden wij,in tegenstelling tot de overgrote meerderheid gelovigen in de wereld, een dag van afzondering om de Heere te vragen om zijn zegen.

wat denken we daarvan op refowebforum? (met dank aan Evelien :wink: )
Laatst gewijzigd door Horeb op 09 mar 2011 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Biddag voor gewas en arbeid

Berichtdoor Evelien » 09 mar 2011 12:18

het is RefoWEBforum.... :wink:

Wij zijn vandaag begonnen aan de 40 dagen naar Pasen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 mar 2011 12:49

Horeb schreef:vandaag een dag van afzondering voor Reformatorisch Nederland. een dag waarop we de HEERE vragen om Zijn zegen voor wat voorligt.
Hoewel aan het geestelijke aspect natuurlijk niet voorbijgegaan mag worden, is het voornamelijk een dag gericht op het hier en nu......het materiele. we spreken tenslotte over gewas en arbeid!!

Nou sprak de Heere Jezus erover dat we als gelovigen ons geenszinds druk mogen maken over het hier en nu, en toch houden wij,in tegenstelling tot de overgrote meerderheid gelovigen in de wereld, een dag van afzondering om de Heere te vragen om zijn zegen.

wat denken we daarvan op refoforum?

Een mooi gebruik. Laat al uw begeerten met bidden en smeken met dankzegging bekend zijn bij God, zegt Paulus. En dat wordt op deze dag in de praktijk gebracht, met de gemeente.

Wat vind je er zelf van?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 09 mar 2011 12:58

Horeb schreef:Nou sprak de Heere Jezus erover dat we als gelovigen ons geenszinds druk mogen maken over het hier en nu, en toch houden wij,in tegenstelling tot de overgrote meerderheid gelovigen in de wereld, een dag van afzondering om de Heere te vragen om zijn zegen.

wat denken we daarvan op refoforum?

Zoals ik biddag beleef, zie ik niet in dat wij ons op biddig druk maken om het hier & nu. Juist op deze dag leggen wij onze zorgen hierom in de handen van de Landman! En vragen we om Zijn zegen. Zonder Zijn zegen zou ik mij pas zorgen gaan maken om het hier&nu.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2011 14:41

Horeb schreef:vandaag een dag van afzondering voor Reformatorisch Nederland. een dag waarop we de HEERE vragen om Zijn zegen voor wat voorligt.

wat denken we daarvan op refowebforum? (met dank aan Evelien :wink: )

We hoeven niet bezorgd te zijn.... maar dat wil niet zeggen dat we er niet om mogen bidden. We mogen weten dat God voor ons zorgt (dat leert Jezus in het gedeelte waar je op wijst) maar dat wil niet zeggen dat we er niet om mogen vragen. Lees maar!

7 Als u bidt, gebruik dan geen omhaal van woorden zoals de heidenen, want zij denken dat zij door de veelheid van hun woorden verhoord zullen worden.
8 Word dan aan hen niet gelijk, want uw Vader weet wat u nodig hebt, voordat u tot Hem bidt.

9 Bidt u dan zo:
Onze Vader, Die in de hemelen zijt. Uw Naam worde geheiligd.
10 Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, zoals in de hemel zo ook op de aarde.
11 Geef ons heden ons dagelijks brood.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 09 mar 2011 15:06

Als akkerbouwer zijnde komt het heel dichtbij. Zaaien, poten, en in het najaar oogsten. Dan de dankdag.
Na het zaaien frummel ik af en toe in de grond, kijken of het zaad al ontkiemt is. Het is erg mooi om het zo te volgen. Dan voel je je afhankelijk van God. Hij regeert over de regen en de droogte. Als het een periode erg nat is nemen we het mee in het gebed.

Wij hebben biddag op de 23e. Dan komt er een dominee, vandaag zouden we leesdienst hebben.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor knor183 » 09 mar 2011 16:46

@ Pannenkoek: mooi om dat zo van dichtbij te mogen meemaken.
Ik ga op Bid en Dankdag naar de kerk als ik kan. Tot mijn schaamte soms met tegenzin, maar als ik er dan eenmaal zit ben ik blij dat ik gegaan ben.
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 09 mar 2011 17:26

pannenkoek schreef:Als akkerbouwer zijnde komt het heel dichtbij. Zaaien, poten, en in het najaar oogsten. Dan de dankdag.
Na het zaaien frummel ik af en toe in de grond, kijken of het zaad al ontkiemt is. Het is erg mooi om het zo te volgen. Dan voel je je afhankelijk van God. Hij regeert over de regen en de droogte. Als het een periode erg nat is nemen we het mee in het gebed.

Wij hebben biddag op de 23e. Dan komt er een dominee, vandaag zouden we leesdienst hebben.

Collega Pannenkoek,

Ik ben fruitteler dus weet mij ook elke dag afhankelijk van Gods gave in de natuur. Ik ben ervan overtuigd dat we alle goede gaven moeten begeren van Hem,de Gever van alle goeds.
zeker na ontvangen genade moeten we Hem erkennen in alle dingen.....ook degene voor ons dagelijks brood.
een bid en dankdag is dan ook een grote zegen is mijn ervaring. ook al is het heus niet altijd eenvoudig als je oogst verhagelt,bevriest of verdroogd.
ook dan moeten we leren dat alles wat Hij doet rechtvaardig is.

Joh 15,5
Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.

(tevens antwoord aan TheKeimpe)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 mar 2011 20:40

Horeb schreef:
pannenkoek schreef:Als akkerbouwer zijnde komt het heel dichtbij. Zaaien, poten, en in het najaar oogsten. Dan de dankdag.

Collega Pannenkoek,

Ik ben fruitteler dus weet mij ook elke dag afhankelijk van Gods gave in de natuur. Ik ben ervan overtuigd dat we alle goede gaven moeten begeren van Hem,de Gever van alle goeds.
zeker na ontvangen genade moeten we Hem erkennen in alle dingen.....ook degene voor ons dagelijks brood.
een bid en dankdag is dan ook een grote zegen is mijn ervaring. ook al is het heus niet altijd eenvoudig als je oogst verhagelt,bevriest of verdroogd.
ook dan moeten we leren dat alles wat Hij doet rechtvaardig is.

Joh 15,5
Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.

(tevens antwoord aan TheKeimpe)

Dank je. Gelukkig, ik was al bang dat je de de biddag niet zo'n goed idee vond...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 mar 2011 21:40

Vanmiddag gehoord dat dit juist een prima idee is !
De wereld woelt maar door en door, onrustig, en wij hebben een moment van rust, temidden van de 24 uurs economie.
Er is zoveel om voor te bidden !
In eigen gezin, in eigen gemeente, maar ook voor het land, christenen in verdrukking...

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 14 mar 2011 12:59

Niet alleen voor reformatorisch NL gelukkig!!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 feb 2014 20:07

Terwijl de rest van Nederland nog een maandje moet wachten, hebben we op Urk vandaag vast Biddag mogen vieren. Mogen bidden voor gewas, arbeid en visserij, maar ook vele andere grote zorgen in gebed bij Hem mogen brengen, omdat wij weten dat Hij hoort, en wij álles bij Hem mogen brengen. Hij laat geen bidder staan! Tot tweemaal toe heeft Hij ons in Zijn huis bij elkaar willen brengen. Vanmorgen hebben we samen mogen nadenken over de woorden van de Apostel in Filippenzen 4: Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God. Het is bemoedigend om te weten dat we alles bij Hem mogen brengen, met dankzegging. Omdat we weten dat alles niet bij geval geschied, maar ons toekomt uit Zijn vaderlijke hand. Ook vanmiddag mochten we opnieuw samenkomen rond het Woord. We mochten luisteren naar het geroep der jonge raven, die ons voorgaan in hun bidden tot God. We mochten zien hoe God voorziet, zélfs als er voor de raven -een alleseter- geen voedsel meer is. Je kunt het teruglezen in de eerste woorden van Job 39, waar de HEERE tot Job spreekt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 17:12

BIDDAG WIJST OP BELANG AFHANKELIJKHEID

In een tijd van secularisatie en individualisering wijst de biddag ons op het belang van afhankelijkheid, aldus Peter Schalk.

Morgen is het weer biddag. Bidden, dat is een werkwoord. En wel een werkwoord met een diepe inhoud. Het heeft iets in zich van dringend vragen, of nog dieper: smeken. Dat doe je als je voelt dat je iets mist, als er iets is wat vervuld moet worden, als er Iemand is van Wie je het verwacht. Zeker, bij bidden hoort ook danken en loven. Dat leert de Heere Jezus aan Zijn discipelen als ze aan Hem vragen: Leer ons bidden. Maar dat geheel van bidden geeft aan dat wij afhankelijk zijn.

Afhankelijkheid, in een samen­leving die uitgaat van zelfredzaamheid, van zelfstandigheid. Een maatschappij die in een stroomversnelling is terechtgekomen. De ontwikkelingen gaan steeds sneller, ze jagen elkaar na. Maar vreemd genoeg spreken ze elkaar ook weer tegen. Dat leidt tot verwarring. Maar juist daarom: biddag!

De rest van dit artikel kun je HIER LEZEN

Is er in jullie gemeente ook een kerkdienst? Of twee? Of mogelijk drie?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 11 mar 2014 19:01

Jvslooten schreef:Terwijl de rest van Nederland nog een maandje moet wachten,
Hoe kom je daar nu bij. Morgen de twee woensdag in maart is het de landelijke biddag voor gewas en arbeid. Trouwens de tijd van je computer loopt ook een dag te vroeg.

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 11 mar 2014 19:09

In Zeeland was het ook een maand geleden biddag.

Terug naar “Archief”