"Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: "Geloof is niet nodig voor gelukkig leven"

Berichtdoor meribel » 05 mar 2011 00:33

Mortlach schreef:
meribel schreef:
Zij denken dat het zingeving is, maar dat is niet echt zo, dat lijk je te zeggen, toch

ja dat klopt.

D.w.z. het geeft hun leven wel zin ( letterlijke betekenis van zingeving ) maar is niet de waarheid.

Maakt dat uit dan?

Ja natuurlijk, ik zou graag hebben dat mensen die leren kennen!
( maar maakt niet uit voor een gelukkig leven, en dat is het topic )

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 05 mar 2011 15:25

Berjan schreef:
Veel mensen (zo niet alle) willen niks anders dan gelukkig zijn/worden. Dat is een puur egoïstische wens. En veel mensen hebben dat als levensdoel. Als zij toch overtuigd zouden zijn van het feit dat je met een geloof gelukkiger zou worden, dan zouden al die mensen direct religieus worden.

En als christenen werd gezegd: "de AFTERLIFE bestaat niet, je kan enkel nu goed doen naar god en daarna is het afgelopen"
hoeveel christenen zouden er dan nog over blijven? Toch niet heel veel zeker?

Dus om te geloven en te hopen op een hiernamaals in de hemel is dan toch zeker net zo egoïstisch?

Omdat God goed is, is het goed God te dienen, al was er geen hel die verschrikt, of geen hemel die verkwikt.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 11 mar 2011 12:34

wie zijn het ook alweer die euthansie voorstaan als het leven niet leuk meer is?

Geloof is niet nodig voor een gelukkig leven. en als je niet meer gelukkig bent maak je er een eind aan... tja
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 11 mar 2011 12:54

Janvanverweg schreef:wie zijn het ook alweer die euthansie voorstaan als het leven niet leuk meer is?

Geloof is niet nodig voor een gelukkig leven. en als je niet meer gelukkig bent maak je er een eind aan... tja

Alsof alle niet gelovige en niet gelukkige mensen direct euthansie laten plegen. En zal euthansie bij gelovigen niet voorkomen?

De wetenschap dat euthanasie mogelijk is daarentegen wel een vorm van vrijheid en van vrijheid worden mensen over het algemeen gelukkig.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor knor183 » 11 mar 2011 13:41

scheermes schreef:
Janvanverweg schreef:wie zijn het ook alweer die euthansie voorstaan als het leven niet leuk meer is?

Alsof alle niet gelovige en niet gelukkige mensen direct euthansie laten plegen. En zal euthansie bij gelovigen niet voorkomen?

De wetenschap dat euthanasie mogelijk is daarentegen wel een vorm van vrijheid en van vrijheid worden mensen over het algemeen gelukkig.

Beste Scheermes,

Er zijn verschillende vormen van Euthanasie. We kunnen mensen 200 jaar oud laten worden in principe. Hart-long machine en het lichaam blijft in principe in leven. De stekker eruit trekken is dan geen levensbeeindiging meer. Zodra de geest van de mens dood is, is de mens in principe al dood.

De kwestie wel of geen euthanasie is erg moeilijk. Ik denk dat het beste is om God je daarin leiding te laten geven. Laat het aan Hem over. Bid om leiding. Zelf euthanasie plegen omdat je die vrijheid hebt is een vorm van egoisme.
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 mar 2011 13:49

knor183 schreef:De kwestie wel of geen euthanasie is erg moeilijk. Ik denk dat het beste is om God je daarin leiding te laten geven. Laat het aan Hem over. Bid om leiding. Zelf euthanasie plegen omdat je die vrijheid hebt is een vorm van egoisme.

Wat is er mis met egoïsme in die vorm? Even een praktijkvoorbeeld: mijn oom had terminale slokdarmkanker. Zijn slokdarm was helemaal weggevreten. Eten/drinken was daardoor onmogelijk, de pijn was ondraaglijk en morfine hielp niet meer. Ga jij tegen zo iemand zeggen: Nee, als we niks doen crepeer je binnen 48 uur, daar zul je maar even doorheen moeten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor knor183 » 11 mar 2011 16:17

Mortlach schreef:Wat is er mis met egoïsme in die vorm? Even een praktijkvoorbeeld: mijn oom had terminale slokdarmkanker. Zijn slokdarm was helemaal weggevreten. Eten/drinken was daardoor onmogelijk, de pijn was ondraaglijk en morfine hielp niet meer. Ga jij tegen zo iemand zeggen: Nee, als we niks doen crepeer je binnen 48 uur, daar zul je maar even doorheen moeten.

Dat is dus het moeilijke discussiepunt. Daarom is het vooral bidden om Gods leiding.
Misschien was Gods leiding wel euthanasie... of God gaf pijnvermindering, of... enz.
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 11 mar 2011 16:22

ik verwees niet naar euthanasie in algemene zin, maar naar de recente reclame voor
'we zijn klaar met leven, mogen we er ook een einde aan maken?'.
volkomen gezonde mensen die dood willen.
de promoters van deze gedachten vind je niet onder christenen maar onder seculieren.
als je gelukkig bent waarom wil je dan dood?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 11 mar 2011 16:30

Volgens mij ben je dan niet helemaal gezond ::))
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 11 mar 2011 16:39

Janvanverweg schreef:ik verwees niet naar euthanasie in algemene zin, maar naar de recente reclame voor
de promoters van deze gedachten vind je niet onder christenen maar onder seculieren.

Wat een flauwekul, die mensen zijn gestoord.
De enige gevallen die ik ken van "gezonde" en gelukkige mensen die dood willen zijn leden van bepaalde sektes. En ja, daar zijn ook christelijke sektes bij.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 11 mar 2011 17:10

het lijkt me een heel kromme redenering, iemand die voorstander is van euthenasie ( let wel, op een bepaald moment in zijn leven als hij 'niet' meer gelukkig kan zijn door omstandigheden ) heeft dus geen gelukkig leven. Je kan het dan ook omdraaien, hij heeft zo'n gelukkig leven dat hij als het door omstandigheden niet meer gelukkig is er een eind aan wil maken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 mar 2011 17:30

Janvanverweg schreef:ik verwees niet naar euthanasie in algemene zin, maar naar de recente reclame voor

Over welke reclame heb je het precies. Ik volg de Nederlandse media niet meer zo goed tegenwoordig.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 11 mar 2011 18:01

kijk uit met die mensen gestoord te noemen; het zij er nog al wat!
zie b.v. http://www.voltooidleven.nl/ , http://deeinder.nl en http://www.uitvrijewil.nu/
er zijn nog veel meer websites in de lucht die promoten dat iedereen zelf mag uitmaken wanneer die dood wil.
deze komen allemaal uit de liberale seculiere hoek.

mijn vraag is dan ook waarom al deze gelukkige mensen zo bang zijn om oud te worden en te leven?
kennelijk kunnen seculieren alleen gelukkig zijn als jong en gezond zijn.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 mar 2011 18:26

Janvanverweg schreef:mijn vraag is dan ook waarom al deze gelukkige mensen zo bang zijn om oud te worden en te leven?

Omdat oud worden onlosmakelijk gepaard gaat met gebreken. Zolang alles nog dragelijk is, is er niets aan de hand natuurlijk, maar het kan voorkomen dat het allemaal niet meer dragelijk is.

Onzin natuurlijk en een niet bepaald behulpzame karikatuur.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 11 mar 2011 19:06

Janvanverweg schreef:kijk uit met die mensen gestoord te noemen; het zij er nog al wat!
zie b.v. http://www.voltooidleven.nl/ , http://deeinder.nl en http://www.uitvrijewil.nu/
er zijn nog veel meer websites in de lucht die promoten dat iedereen zelf mag uitmaken wanneer die dood wil.
deze komen allemaal uit de liberale seculiere hoek.

Gelukkige mensen die een einde aan hun leven willen noemde ik gestoord, niet mensen die strijden voor baas over eigen leven. Zoals ik al eerder zei, vrijheid maakt gelukkig. En die mensen zullen vast en zeker vaak liberale seculieren zijn. Dus dankzij deze mensen meer geluk/minder ongeluk?

Janvanverweg schreef:mijn vraag is dan ook waarom al deze gelukkige mensen zo bang zijn om oud te worden en te leven?

Wat weer een onzin, dan zouden alle bejaarden toch zelfmoord plegen? Veel mensen ervaren meer geluk als ze ouder zijn, ze komen tot rust en genieten volop van hun kleinkinderen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”