Is er in refokring een taboe op samen bidden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Horeb
Sergeant
Sergeant

Re: Is er in refokring een taboe op samen bidden?

Berichtdoor Horeb » 11 feb 2011 17:37

Marnix schreef:Jezus zegt niet dat bidden in het openbaar niet gewenst is. Hij geeft aan dat we er niet mee te koop moeten lopen zoals de Farizeeën dat deden. Als het bidden in het openbaar niet gewenst is houdt dat namelijk ook in dat bidden op je werk voor het eten, bidden in de kerk (openbaar toegankelijk) enz. niet gewenst zou zijn, we moeten immers in onze binnenkamer bidden?

Toch was dit gezamelijk gebed gewoon in de gemeente. Dat dit alleen door de apostelen gebeurden die voor gingen in gebed lees ik niet in de Bijbel terug, dat vul je volgens mij zelf in..... op basis waarvan onderbouw je dit? De Bijbel? Zo ja, waar staat dat dan? Zo nee, baseer je dit denken dan niet op gewoonten?

je kunt je afvragen of de gewoonte van ons om voor iedere snee brood openbaar te bidden, wel een bijbelse is. als je smorgens in een persoonlijk gebed Gods zegen vraagt over het voedsel van die dag en vervolgens savond na de maaltijd in het gezin bid en dankt kan dat best wel eens eerbiediger zijn.
het gebed in de kerk is een ambtsgebed voor de gemeente, wat je echt niet gelijk kunt stellen aan een persoonlijk gebed van een gelovige.

het feit dat ik niet uit de bijbel kan aantonen dat er een apostel voorging in het gebed is juist. ik kan geen teksten aandragen daarvoor. toch is het wel in lijn van de bijbel en de bijbelse richtlijnen. ik denk dus dat het zo was en uiteindelijk is overgedragen door de eeuwen zoals nu nog in Zijn gemeenten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2011 10:14

schelpje3 schreef:Gewoontes zijn niet altijd slecht Marnix.
Je hebt goede EN slechte :D
Wie gaat er soms niet uit gewoonte naar de kerk ? Maar dan ga je iig wel !

Daar ben ik het mee eens, maar we moeten onze gewoonten boven de Bijbel plaatsen en de Bijbel uitleggen op basis van onze gewoonten (in plaats van andersom)
Horeb schreef:je kunt je afvragen of de gewoonte van ons om voor iedere snee brood openbaar te bidden, wel een bijbelse is. als je smorgens in een persoonlijk gebed Gods zegen vraagt over het voedsel van die dag en vervolgens savond na de maaltijd in het gezin bid en dankt kan dat best wel eens eerbiediger zijn.
het gebed in de kerk is een ambtsgebed voor de gemeente, wat je echt niet gelijk kunt stellen aan een persoonlijk gebed van een gelovige.

We lezen wel dat Jezus het brood brak, God dankte en het vervolgens uitdeelde. Maar het klopt dat bovenstaande geen verplichting is ofzo. Ik bid ook niet altijd in een volle kantine voor het eten, omdat iedereen zit te wachten tot je klaar bent en dat druk geeft, je geen tijd hebt en het dus afraffelt.... Dan zoek ik na het eten liever een rustig plekje op.

het feit dat ik niet uit de bijbel kan aantonen dat er een apostel voorging in het gebed is juist. ik kan geen teksten aandragen daarvoor. toch is het wel in lijn van de bijbel en de bijbelse richtlijnen. ik denk dus dat het zo was en uiteindelijk is overgedragen door de eeuwen zoals nu nog in Zijn gemeenten.

Je zegt dus: Ik kan het niet aantonen, het staat niet in de Bijbel maar toch denk ik dat het wel bijbels is. Waarom dan? Dat is dan puur je gevoel... Je denkt dat het zo was omdat het nu ook zo is. :) Maar dat vraag ik me dus af. Je leest regelmatig dat men bij elkaar kwam om te bidden maar nergens dat 1 iemand (en dan ook nog iemand met een ambt) in dat gebed voorging.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 feb 2011 13:53

Nou Marnix, ik zou nog wat toe willen voegen. Als ik ergens zit te eten en er schalt muziek uit de speakers kan ik me echt niet concentreren op een gebed, raak er compleet van in de war.
Dus ik keer als het ware even in mezelf, heb anders het gevoel dat het min of meer spotten gaat worden.
Als het een gewoon restaurant is en er is alleen geroezemoes, doen we het wel hoor. Al is het wat korter dan thuis.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 14 feb 2011 20:34

Marnix schreef:

Daar ben ik het mee eens, maar we moeten onze gewoonten boven de Bijbel plaatsen en de Bijbel uitleggen op basis van onze gewoonten (in plaats van andersom)

Ehm, Marnix, meen je dit echt? Ik ben verbaasd! :? Dit riekt namelijk naar de meest subjectieve schriftkritiek van de afgelopen 20 eeuwen!
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 15 feb 2011 16:26

Wij hebben hier (GG) één gebedskring. Volgens mij op zondagavond. Zelf ga ik er niet heen. Moeten we nog een keer zo'n eind rijden. samen bidden is bijbels, maar het om de beurt bidden gaat het daar een heleboel mensen niet om? Kunnen we dat ergens terug vinden in de Bijbel?

Een vrij gebed kan moeilijk zijn. Als ik een verg. begonnen ben, vraag ik iemand te sluiten. Het is altijd dezelfde, de rest 'durft' niet. 'Ik kan niet bidden' is het antw. dan. Ik ook niet, maar het mag toch eenvoudig zijn?
Een vrij gebed doen moet je leren. Mijn man doet het iedere zondag morgen, en 's avonds met de dagsluiting. Ik heb ook in een ander gezin gegeten ivm een stage. Iedereen bad voor zich, en de vrouw las uit de Bijbel.
Nou, daar moest ik echt aan wennen. De man is de priester vh gezin. Maar de eerste keer zit je echt te wachten.

Ik las ergens dat er na een verjaardag werd gedankt. Wij hadden mijn vader gevraagd met onze bruiloft, om de avond te sluiten na de receptie en feestavond.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 feb 2011 16:43

pannenkoek schreef:Wij hebben hier (GG) één gebedskring. Volgens mij op zondagavond. Zelf ga ik er niet heen. Moeten we nog een keer zo'n eind rijden. samen bidden is bijbels, maar het om de beurt bidden gaat het daar een heleboel mensen niet om? Kunnen we dat ergens terug vinden in de Bijbel?

Een vrij gebed kan moeilijk zijn. Als ik een verg. begonnen ben, vraag ik iemand te sluiten. Het is altijd dezelfde, de rest 'durft' niet. 'Ik kan niet bidden' is het antw. dan. Ik ook niet, maar het mag toch eenvoudig zijn?
Een vrij gebed doen moet je leren. Mijn man doet het iedere zondag morgen, en 's avonds met de dagsluiting. Ik heb ook in een ander gezin gegeten ivm een stage. Iedereen bad voor zich, en de vrouw las uit de Bijbel.
Nou, daar moest ik echt aan wennen. De man is de priester vh gezin. Maar de eerste keer zit je echt te wachten.

Ik las ergens dat er na een verjaardag werd gedankt. Wij hadden mijn vader gevraagd met onze bruiloft, om de avond te sluiten na de receptie en feestavond.

Toch is voor hardop bidden in het openbaar voor een groep mensen wel vrijmoedigheid nodig hoor. En jij gaat misschien uit van een opvoeding waarbij de vader hardop bad en dankte. Maar als je die opvoeding nou niet hebt gehad ? Je vader niet durfde of zelfs niet geloofde, dan ben je er nooit in voorgegaan. Om het dan op je 25e op te pakken, valt niet mee.
Ik heb een zwager die het pas sinds kort durft, zijn kinderen zijn nu al volwassen, hij had nooit de vrijmoedigheid. Ze lieten de kinderen om de beurt bidden en danken, hardop dus.
Nogmaals, als je het van huis uit gewend bent, is het makkelijker, vanzelfsprekender.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 15 feb 2011 19:35

Absoluut heeft je opvoeding ermee te maken. Maar er is meer dan dat alleen, ik denk dat karakter ook meespeelt.

En als je ouder wordt, wordt het echt niet altijd makkelijker, hoor... Als ik heel eerlijk ben zie ik er nu vaak meer tegenop dan een paar jaar geleden. Misschien is de jeugdige overmoed er een beetje af?

Maar goed, we dwalen een beetje van het onderwerp af.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 feb 2011 22:11

TheKeimpe schreef:Absoluut heeft je opvoeding ermee te maken. Maar er is meer dan dat alleen, ik denk dat karakter ook meespeelt.

En als je ouder wordt, wordt het echt niet altijd makkelijker, hoor... Als ik heel eerlijk ben zie ik er nu vaak meer tegenop dan een paar jaar geleden. Misschien is de jeugdige overmoed er een beetje af?

Maar goed, we dwalen een beetje van het onderwerp af.

Nee vind ik niet. Het gaat toch om het samen bidden ? :D Je kunt dat in huiselijke kring zien, dan is er ook taboe soms, maar ook in breder verband.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 15 feb 2011 23:03

Volgens mij heeft het ook vaak te maken met angst. Wat zullen de anderen van mijn gebed vinden?

Toch is voor hardop bidden in het openbaar voor een groep mensen wel vrijmoedigheid nodig hoor. En jij gaat misschien uit van een opvoeding waarbij de vader hardop bad en dankte. Maar als je die opvoeding nou niet hebt gehad ? Je vader niet durfde of zelfs niet geloofde, dan ben je er nooit in voorgegaan. Om het dan op je 25e op te pakken, valt niet mee.
Ik heb een zwager die het pas sinds kort durft, zijn kinderen zijn nu al volwassen, hij had nooit de vrijmoedigheid. Ze lieten de kinderen om de beurt bidden en danken, hardop dus.
Nogmaals, als je het van huis uit gewend bent, is het makkelijker, vanzelfsprekender.

Mijn vader is niet gelovig en zal dus ook niet hardop bidden aan tafel. Toch doe ik dat nu wel. En ik geef toe: Ik had het Spaans benauwd de eerste keer, maar ik weet ook dat God het meest eenvoudige gebed (ver)hoort. De meeste mensen laten zich teveel leiden door hun gewoonten en tradities.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Misael
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Misael » 08 mar 2011 20:14

ik weet natuurlijk ook maar een kant van het verhaal, maar ondanks dat mijn vader altijd hardop bid en dankt vind ik het nog steeds ontzettend eng.. natuurlijk bid je tot God, maar als er anderen meeluisteren (jongere kinderen uitgezondert) durf ik het gewoon niet. Heb het wel eens geprobeert, maar zonder succes; kwam niet meer uit mijn woorden en kreeg het spaans benauwd!
Afbeelding

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 10 mar 2011 00:00

ik weet natuurlijk ook maar een kant van het verhaal, maar ondanks dat mijn vader altijd hardop bid en dankt vind ik het nog steeds ontzettend eng.. natuurlijk bid je tot God, maar als er anderen meeluisteren (jongere kinderen uitgezondert) durf ik het gewoon niet. Heb het wel eens geprobeert, maar zonder succes; kwam niet meer uit mijn woorden en kreeg het spaans benauwd!

Ik weet niet of je een bijbelstudiegroep of samenkomsten met gemeenteleden hebt? Als dat zo is dan adviseer ik je om het daar gewoon te 'oefenen'. Of bij blijdeniscatechesatie (afhankelijk van of je dat nog moet doen en de kerk waarin je zit).
En je kunt natuurlijk ook prima hardop bidden in je eentje. Daarmee 'oefen' je als het ware als je in het openbaar moet gaan bidden.
En het gaat er ook helemaal niet om of je gebed goed is voor de mensen rondom. God weet of het gebed uit het hart komt en daar gaat het om bij het gebed.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 mar 2011 11:26

En dan heb je wel eens van die mensen, die de gave van het woord hebben. Als zij gaan bidden, komen er hele rijen verzoeken. Zij lijken God voor te willen schrijven, waar Hij allemaal aan moet denken.
Een eenvoudig gebed kan veel meer indruk maken. Maar gisteren ook het belang van de binnenkamer weer gehoord.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 10 mar 2011 13:39

schelpje3 schreef:En dan heb je wel eens van die mensen, die de gave van het woord hebben. Als zij gaan bidden, komen er hele rijen verzoeken. Zij lijken God voor te willen schrijven, waar Hij allemaal aan moet denken.
Een eenvoudig gebed kan veel meer indruk maken. Maar gisteren ook het belang van de binnenkamer weer gehoord.

Vallen we niet allemaal eens in die valkuil?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2011 14:11

Dirk schreef:
Marnix schreef:

Ehm, Marnix, meen je dit echt? Ik ben verbaasd! :? Dit riekt namelijk naar de meest subjectieve schriftkritiek van de afgelopen 20 eeuwen!

Oei. Ik zie net tot mijn grote schrik dat ik het heel belangrijke woordje "niet" ben vergeten. We moeten NIET enz. En dan staat er opeens het tegenovergestelde van wat er nu staat. Foutje.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 mar 2011 14:14

Marnix schreef:
Dirk schreef:
Marnix schreef:

Oei. Ik zie net tot mijn grote schrik dat ik het heel belangrijke woordje "niet" ben vergeten. We moeten NIET enz. En dan staat er opeens het tegenovergestelde van wat er nu staat. Foutje.

Dus we moeten NIET onze gewoonten.....
Of: daar ben ik NIET mee eens ?
Ik vraag het maar effen :D

Terug naar “Archief”