Marnix schreef:Jezus zegt niet dat bidden in het openbaar niet gewenst is. Hij geeft aan dat we er niet mee te koop moeten lopen zoals de Farizeeën dat deden. Als het bidden in het openbaar niet gewenst is houdt dat namelijk ook in dat bidden op je werk voor het eten, bidden in de kerk (openbaar toegankelijk) enz. niet gewenst zou zijn, we moeten immers in onze binnenkamer bidden?
Toch was dit gezamelijk gebed gewoon in de gemeente. Dat dit alleen door de apostelen gebeurden die voor gingen in gebed lees ik niet in de Bijbel terug, dat vul je volgens mij zelf in..... op basis waarvan onderbouw je dit? De Bijbel? Zo ja, waar staat dat dan? Zo nee, baseer je dit denken dan niet op gewoonten?
je kunt je afvragen of de gewoonte van ons om voor iedere snee brood openbaar te bidden, wel een bijbelse is. als je smorgens in een persoonlijk gebed Gods zegen vraagt over het voedsel van die dag en vervolgens savond na de maaltijd in het gezin bid en dankt kan dat best wel eens eerbiediger zijn.
het gebed in de kerk is een ambtsgebed voor de gemeente, wat je echt niet gelijk kunt stellen aan een persoonlijk gebed van een gelovige.
het feit dat ik niet uit de bijbel kan aantonen dat er een apostel voorging in het gebed is juist. ik kan geen teksten aandragen daarvoor. toch is het wel in lijn van de bijbel en de bijbelse richtlijnen. ik denk dus dat het zo was en uiteindelijk is overgedragen door de eeuwen zoals nu nog in Zijn gemeenten.