Galateia schreef:schelpje3 schreef:mw schreef:Vloeken is omgekeerd bidden wordt zo vaak gezegd. Als ik een GVD uitroep, dan roep ik dat toch echt tot God, wat ik roep niet satan verdoem mij. Bijvoorbeeld...
Dus jij vraagt aan God of Hij je voor eeuwig wilt verdoemen, als je keihard op je duim slaat bijv ?
Als Hij het nu eens doet ? je hebt er tenslotte zelf om gevraagd.
Schelpje, zucht. Je begrijpt het echt niet, he. Mw zegt hier toch niet dat ze dat zou doen? Het gaat hier alleen om het punt, dat als je vloekt, je ook God aanroept. En zo is het bedoeld. Meer niet. Niemand zegt hier dat vloeken hetzelfde is als je stille tijd met God, of het gebed voor het eten. Er wordt alleen maar gezegd, dat vloeken ook een vorm is van een 'gesprek' aangaan met God. Conclusie: vloek juist NIET, want met vloeken, spreek je God ook aan...
Nee gek he als ik het niet begrijp als iemand zegt: dan roep ik..... wat ik roep.....
Maar goed, daar ben ik blij om dat dat zo is, jij schijnt het beter te weten dan ik wat zij bedoelt. Kennelijk is ze inmiddels weg.
Maar dan even over het gesprek. Als ik jou aanspreek met: he ........... kzal niet precies zeggen wat, luister jij dan maar mij ? Of wil je dat ik je met Galateia aanspreek ?
Vloeken is wat mij betreft geen gesprek ! Schelden, grove taal van de ene naar de andere mens, behoeft wat mij betreft niet gehoord, noch beantwoord te worden.
Ik was inmiddels weg ja

en vind het een beetje jammer dat je niet leest wat ik geschreven heb. Ik heb namelijk geschreven zoals Galateia het uitlegt. (ze wist het dus idd beter

)
Ik ga je niet vragen om een GVD hardop uit te spreken om te horen wat je dan zegt. De G staat voor God. ALs ik dus een GVD uitspreek, dan vraag ik iets aan God.
Als ik op duim sla, en uit pijn/woede/schrik een GVD uitroep, dan bedoel ik het niet als vraag om verdoemd te worden, maar als krachtterm. Maar toch, vraag ik God iets (bedoeld of niet). En alles wat ik aan God vraag is voor mij bidden. En in die zin ben ik het met de betreffende dominee eens dat er vloeken zijn die een gebed zijn. Ik hoop zo voldoende uitgelegd te hebben wat ik bedoelde. En kan alleen maar instemmen met de conclusie die Galateia trok:
vloek juist NIET, want met vloeken, spreek je God ook aanOver het omgekeerd bidden: Zie deze link, punt 3.
http://www.bondtegenvloeken.nl/index.ph ... aginaID=41Poosje geleden nog een preek gehoord over Job. Hij raakte alles kwijt. Toch vloekte hij niet ! Nee, hij bleef de Heere prijzen.
Vloeken doen mensen die niks anders hebben om op terug te vallen.
Wij kunnen alleen buigen onder Zijn slagen. En ons verootmoedigen. Ik vraag me af of je de draagwijdte van het vloeken beseft ? Het zal best wel, maar ik vind dat je er luchtig over praat.

Bedoel je i.p.v. kunnen, niet moeten? Als er tegenslag is dan moeten wij... maar kunnen we dat ook? Ik moet eerlijk bekennen dat ik echt niet mij altijd kan verootmoedigen. (dan vind ik doen wat de HC zegt makkelijker, in tegenspoed geduldig...). Als jaar in jaar uit (zoals hier het geval is) tegenslag op tegenslag volgt en er nooit eens licht in de tunnel komt, en een nieuwe tegenslag zich weer aandiend, dan klinkt hier toch echt wel eens een vloek.
(maar gelukkig weet ik de weg naar God daarna altijd weer te vinden. Of beter gezegd: God de weg naar mij)Overigens ben ik het niet met je eens dat we ons moeten buigen onder de slagen van God. God vraagt ons om met die slagen bij Hem te komen en Hij wil ze van ons overnemen! Maar goed, dat is een andere discussie.
Ik vraag me nu toch echt af Schelpje, of jij je nooit eens zo machteloos hebt gevoeld dat je gevloekt hebt. ( Ik wil absoluut niet je aanvallen of op de man spelen, maar ik vraag mij dit serieus af. Voel je niet verplicht om te antwoorden).