Is vloeken bidden?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Is vloeken bidden?

Berichtdoor meribel » 08 mar 2011 13:38

Jeremia bidt:

14 Vervloekt is de dag waarop ik ben geboren,
de dag waarop mijn moeder mij baarde.
Die dag mag niet gezegend zijn.
15 Vervloekt is de man die mijn vader het goede nieuws bracht,
en riep: “U hebt een kind, een jongen!”

Hoe moet ik dat dan zien?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Is het ochtengebed het belangrijkste gebed?

Berichtdoor schelpje3 » 08 mar 2011 13:49

meribel schreef:Jeremia bidt:

14 Vervloekt is de dag waarop ik ben geboren,
de dag waarop mijn moeder mij baarde.
Die dag mag niet gezegend zijn.
15 Vervloekt is de man die mijn vader het goede nieuws bracht,
en riep: “U hebt een kind, een jongen!”

Hoe moet ik dat dan zien?

Ik ben geen theoloog, maar deze zin staat in een stukje over de zielestrijd van Jeremia. Verderop staat zelfs: Dat Hij mij niet gedood heeft van de baarmoeder af !

Als je het woord VERVLOEKT of VLOEK intikt bij de zoekfunctie, komt er een hele rits teksten. Dus de Bijbel kent zeker dit woord, maar altijd negatief !

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 08 mar 2011 13:54

zeker negatief.
maar de dominee bedoelde het toch ook niet als positief? ( want dan kan ik me je scepsis zeker voorstellen ) meer van: realiseer je dat God je gedachten kent, en je woorden hoort ( binnen of buiten het gebed )

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 mar 2011 13:57

meribel schreef:zeker negatief.
maar de dominee bedoelde het toch ook niet als positief? ( want dan kan ik me je scepsis zeker voorstellen ) meer van: realiseer je dat God je gedachten kent, en je woorden hoort ( binnen of buiten het gebed )

Misschien zou je het ook even moeten beluisteren.
Het is deze zondagmorgen, een herhaling van een eerdere dienst, het is al in het begin.
Het is niet de taal die ik hoor van onze kansels. Wel het woord vloek uiteraard, maar nooit zo als "gebed" gesuggereerd.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 08 mar 2011 13:59

schelpje3 schreef:
meribel schreef:zeker negatief.

Misschien zou je het ook even moeten beluisteren.
Het is deze zondagmorgen, een herhaling van een eerdere dienst, het is al in het begin.
Het is niet de taal die ik hoor van onze kansels. Wel het woord vloek uiteraard, maar nooit zo als "gebed" gesuggereerd.

ok, ik zal kijken of ik het eens na kan luisteren ( op zondagochtend live gaat niet )

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 mar 2011 14:00

Och mensen, waar gaat het hier nu over?

Het zou in dit topic gaan over het ochtendgebed, en later ook even over het avondgebed, en nu strijdt men er over of een vloek wel of niet onder de categorie bidden valt...

De oplossing is heel eenvoudig:
Als je met bidden bedoelt: een verzoek tot God richten, dan is de eerder in afkorting genoemde vloek ook een gebed. En dan denk ik aan de titel van een stukje wat ik ooit las: het is maar goed dat God geen ober is, (die iedere bestelling levert).
Als je met bidden bedoelt: het belangrijkste onderdeel van de dankbaarheid (vrij naar de Heidelbergse Catechismus), dan lijkt me evident dat vloeken daar niet bij hoort...

En gaan we nu weer on-topic?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 mar 2011 14:07

TheKeimpe schreef:Och mensen, waar gaat het hier nu over?

Het zou in dit topic gaan over het ochtendgebed, en later ook even over het avondgebed, en nu strijdt men er over of een vloek wel of niet onder de categorie bidden valt...

De oplossing is heel eenvoudig:
Als je met bidden bedoelt: een verzoek tot God richten, dan is de eerder in afkorting genoemde vloek ook een gebed. En dan denk ik aan de titel van een stukje wat ik ooit las: het is maar goed dat God geen ober is, (die iedere bestelling levert).
Als je met bidden bedoelt: het belangrijkste onderdeel van de dankbaarheid (vrij naar de Heidelbergse Catechismus), dan lijkt me evident dat vloeken daar niet bij hoort...

En gaan we nu weer on-topic?

Ja dat ga je krijgen als een dominee een vloek noemt in het rijtje: schietgebed, bede om hulp etc....

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 mar 2011 14:20

Dan hanteert die dominee gewoon definitie 1, een veelgebruikte definitie overigens.

Maar goed, dit is nog steeds off topique-smile

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 mar 2011 15:10

Okay, nee dus. Elk gebed is belangrijk. Ik zie nu trouwens ineens dat er een D mist in de topictitel [-X

mw
Moderator

Re: Is vloeken bidden?

Berichtdoor mw » 08 mar 2011 23:12

[moderator]Ik heb dit gesplitst vanaf ' is het ochtendgebed het belangrijkste gebed?'

Het is niet helemaal goed gegaan, waardoor een deel van de berichten nog in het anderen topic staan. Maar het is dus de bedoeling dat hier de discussie over vloeken verder wordt gevoerd. Over het ochtendgebed gaan we daar verder.[/moderator]
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 08 mar 2011 23:43

Galateia schreef:
schelpje3 schreef:
mw schreef:Vloeken is omgekeerd bidden wordt zo vaak gezegd. Als ik een GVD uitroep, dan roep ik dat toch echt tot God, wat ik roep niet satan verdoem mij. Bijvoorbeeld...

Dus jij vraagt aan God of Hij je voor eeuwig wilt verdoemen, als je keihard op je duim slaat bijv ?
Als Hij het nu eens doet ? je hebt er tenslotte zelf om gevraagd.

Schelpje, zucht. Je begrijpt het echt niet, he. Mw zegt hier toch niet dat ze dat zou doen? Het gaat hier alleen om het punt, dat als je vloekt, je ook God aanroept. En zo is het bedoeld. Meer niet. Niemand zegt hier dat vloeken hetzelfde is als je stille tijd met God, of het gebed voor het eten. Er wordt alleen maar gezegd, dat vloeken ook een vorm is van een 'gesprek' aangaan met God. Conclusie: vloek juist NIET, want met vloeken, spreek je God ook aan...

Nee gek he als ik het niet begrijp als iemand zegt: dan roep ik..... wat ik roep.....
Maar goed, daar ben ik blij om dat dat zo is, jij schijnt het beter te weten dan ik wat zij bedoelt. Kennelijk is ze inmiddels weg.
Maar dan even over het gesprek. Als ik jou aanspreek met: he ........... kzal niet precies zeggen wat, luister jij dan maar mij ? Of wil je dat ik je met Galateia aanspreek ?
Vloeken is wat mij betreft geen gesprek ! Schelden, grove taal van de ene naar de andere mens, behoeft wat mij betreft niet gehoord, noch beantwoord te worden.

Ik was inmiddels weg ja :wink: en vind het een beetje jammer dat je niet leest wat ik geschreven heb. Ik heb namelijk geschreven zoals Galateia het uitlegt. (ze wist het dus idd beter 8) )
Ik ga je niet vragen om een GVD hardop uit te spreken om te horen wat je dan zegt. De G staat voor God. ALs ik dus een GVD uitspreek, dan vraag ik iets aan God.

Als ik op duim sla, en uit pijn/woede/schrik een GVD uitroep, dan bedoel ik het niet als vraag om verdoemd te worden, maar als krachtterm. Maar toch, vraag ik God iets (bedoeld of niet). En alles wat ik aan God vraag is voor mij bidden. En in die zin ben ik het met de betreffende dominee eens dat er vloeken zijn die een gebed zijn. Ik hoop zo voldoende uitgelegd te hebben wat ik bedoelde. En kan alleen maar instemmen met de conclusie die Galateia trok: vloek juist NIET, want met vloeken, spreek je God ook aan

Over het omgekeerd bidden: Zie deze link, punt 3.
http://www.bondtegenvloeken.nl/index.ph ... aginaID=41

Poosje geleden nog een preek gehoord over Job. Hij raakte alles kwijt. Toch vloekte hij niet ! Nee, hij bleef de Heere prijzen.
Vloeken doen mensen die niks anders hebben om op terug te vallen.
Wij kunnen alleen buigen onder Zijn slagen. En ons verootmoedigen. Ik vraag me af of je de draagwijdte van het vloeken beseft ? Het zal best wel, maar ik vind dat je er luchtig over praat. :(

Bedoel je i.p.v. kunnen, niet moeten? Als er tegenslag is dan moeten wij... maar kunnen we dat ook? Ik moet eerlijk bekennen dat ik echt niet mij altijd kan verootmoedigen. (dan vind ik doen wat de HC zegt makkelijker, in tegenspoed geduldig...). Als jaar in jaar uit (zoals hier het geval is) tegenslag op tegenslag volgt en er nooit eens licht in de tunnel komt, en een nieuwe tegenslag zich weer aandiend, dan klinkt hier toch echt wel eens een vloek. (maar gelukkig weet ik de weg naar God daarna altijd weer te vinden. Of beter gezegd: God de weg naar mij)
Overigens ben ik het niet met je eens dat we ons moeten buigen onder de slagen van God. God vraagt ons om met die slagen bij Hem te komen en Hij wil ze van ons overnemen! Maar goed, dat is een andere discussie.

Ik vraag me nu toch echt af Schelpje, of jij je nooit eens zo machteloos hebt gevoeld dat je gevloekt hebt. ( Ik wil absoluut niet je aanvallen of op de man spelen, maar ik vraag mij dit serieus af. Voel je niet verplicht om te antwoorden).
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 09 mar 2011 15:05

ik zie dat hier de discussie verder gaat, dus ik verplaats ik me reactie maar:
schelpje3 schreef:
Galateia schreef:Ja, en dat heeft dan zeker van alles te maken met het feit dat ze van het vrouwelijke geslacht is. Een man zou dit nooit zeggen? :wink:

Joh, ik denk dat je het verkeerd begrijpt. De strekking zal echt anders geweest zijn. Wanneer je vloekt en de naam van God daar verkeerd bij gebruikt, dan spreek je Hem net zo goed aan als wanneer je je in een persoonlijk gebed tot Hem richt. Je roept immers Zijn Naam aan...

Zal zoiets er niet achter gezeten hebben?

Een man zal dit zeker ook kunnen zeggen ! Dit was de IKON pastor.
Ik begrijp dat zeker niet verkeerd. Wanneer je de bekendste vloek gebruik, vraag je aan God of hij je wil verdoemen ! Verloren laten gaan, voor eeuwig. Noem je dat bidden dan ?
Sowieso mag je Zijn Heilige Naam niet ongebreideld uitspreken, alsof je met Hem op school hebt gezeten. Spreek vrijmoedig over God, maar misbruik Zijn Naam niet ! was een slogan van de Bond tegen het Vloeken. Je kunt geen radio of tv aanzetten of de grove woorden en vloeken slingeren om je oren.
Veel mensen beseffen niet eens meer dat ze vloeken, als je ze erop wijst. :shock:
Zo'n radiodienst wordt door vele "toevallige" luisteraars gehoord. Ze kunnen dit makkelijk totaal verkeerd opvatten.

je vraagt is aan God dus je bid, maar je vraagt alleen wel iets heel verschrikkelijks,
alleen is het een gebed dat een verschrikkelijke zonde

schelpje3 schreef:
mw schreef:Vloeken is omgekeerd bidden wordt zo vaak gezegd. Als ik een GVD uitroep, dan roep ik dat toch echt tot God, wat ik roep niet satan verdoem mij. Bijvoorbeeld...

Dus jij vraagt aan God of Hij je voor eeuwig wilt verdoemen, als je keihard op je duim slaat bijv ?
Als Hij het nu eens doet ? je hebt er tenslotte zelf om gevraagd.

zie je wel nu zeg je het zelf, je vraagt ergens om, in een gebed vraag je toch ook ergens om
nu vraag je alleen om iets ergs,

en daarom moet je het nou juist niet vloeken, omdat je vraagt of God je wil verdoemen

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 09 mar 2011 15:06

schelpje3 schreef:Nee gek he als ik het niet begrijp als iemand zegt: dan roep ik..... wat ik roep.....
Maar goed, daar ben ik blij om dat dat zo is, jij schijnt het beter te weten dan ik wat zij bedoelt. Kennelijk is ze inmiddels weg.
Maar dan even over het gesprek. Als ik jou aanspreek met: he ........... kzal niet precies zeggen wat, luister jij dan maar mij ? Of wil je dat ik je met Galateia aanspreek ?
Vloeken is wat mij betreft geen gesprek ! Schelden, grove taal van de ene naar de andere mens, behoeft wat mij betreft niet gehoord, noch beantwoord te worden.

In vloek gebruik toch de naam God? dus spreek je hem toch aan

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 09 mar 2011 15:34

Bidden is je richten op een hogere macht. vandaar dat wij beginnen met het benoemen van God: Onze Vader...
wat je bid kan heel verschillend zijn, een verzoek, een verzuchting, een lofprijs, een dankwoord, een mededeling noem maar op.

een vloek is het tegenovergestelde van een zegen.
bij een zegening spreek je goede woorden over iemand uit, en bij een vervloeking negatieve worden. b.v. 'krijg de ......!' of 'val ....'
soms wordt bij de zegen of vloek de hogere machten gevraagd aktie te ondernemen.
dan wordt zegenen en vloeken dus een gebed.
wij christenen kennen nog een speciale variant; wij mogen in Naam van God spreken! dit is dus geen gebed omdat we ons niet op god richten maar op mensen, maar het spreken heeft de authoriteit van God.
als de dominee aan het eind van de dienst de zegen uitspreekt dan wordt deze speciale variant gebruikt.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Misael
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Misael » 09 mar 2011 16:57

kan ik me prima in vinden, Janvanverweg!
Afbeelding

Terug naar “[Religie] - Open forum”