Hoi allen,
ik had recent een discussie waarbij ik een nieuw inzicht hoorde wat ik nog niet kende.
Ik zat samen met iemand een natuurdocumentaire te kijken, en verzuchtte, verschrikkelijk, dat door de zondeval die dieren elkaar nu moeten opeten.
Reactie: in het paradijs was de leeuw ook al carnivoor hoor!
Wat? Ik dacht eigenlijk altijd dat het in het paradijs net zo was als straks op de nieuwe aarde, lammetje naast de leeuw enzovoorts. In Genesis lees ik: 30 Aan de dieren die in het wild leven, aan de vogels van de hemel en aan de levende wezens die op de aarde rondkruipen, geef ik de groene planten tot voedsel.’ Ik zei, duidelijk herbivoor toch? Maar nee. ik zou "in de tekst lezen" ( overigens ook een term die ik nog niet kende ) .
Onder andere de volgende redenen werden genoemd dat in het Paradijs de dieren niet allemaal herbivoor waren:
- Adam kende de term sterven al, dus moet het hebben gezien ( gen 2:17 )
- sommige dieren zijn zeer duidelijk geschapen om vlees te eten, zie je een krokodil met zijn tanden al gras eten?
- bijv. het maagdarmsysteem van de leeuw is helemaal niet geschikt voor iets anders dan vlees
- In Job 38 en 39 wordt door God gesproken over zijn machtige mooie schepping, waar ook aangehaald wordt dat bepaalde dieren vleeseters zijn ( waarom dan pas sinds de zondeval )
Ok, misschien dat iedereen hier op refoweb zegt, "wát ?dacht jij dat in het Paradijs de dieren elkaar nog niet opaten?! " Dan heb ik onder een steen gelegen zeker. Maar ben benieuwd hoe jullie meningen hierover zijn.