Twee evangeliën?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Twee evangeliën?

Berichtdoor mohamed » 05 mar 2011 12:03

Pasker schreef:
Strootman schreef:Daar heb je werkelijk een Punt! Ik onderwijs dan ook niemand, hóe men met die Geest moet leven, want dat is zeer persoonlijk. Ik ben alleen bezig, om dit evangelie van Paulus onder de aandacht te brengen!

En welke doelgroep heeft u daarbij op het oog?

Want van Paulus lezen we ook:
1Korintiërs 2: 10 Want óns heeft God het geopenbaard door de Geest. Want de Geest doorzoekt alle dingen, zelfs de diepten Gods. 11 Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is? Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods. 12 Wij nu hebben niet de geest der wereld ontvangen, maar de Geest uit God, opdat wij zouden weten, wat ons door God in genade geschonken is. 13 Hiervan spreken wij dan ook met woorden, die niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest geleerd zijn, zodat wij het geestelijke met het geestelijke vergelijken. 14 Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is. 15 Maar de geestelijke mens beoordeelt alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld.

Bovenstaande tekst is volgens mij een herkenning voor allen die de zelfde Geest van Christus hebben.

Christus had inderdaad niemand nodig die hem leerde en Paulus ging bij geen vlees te rade (Gal 1,16) maar zonder hen had jij nooit geweten dat je geen leraar nodig hebt, dus denk na voor je met deze ernstige dwaling op de loop slaat. Paulus leert:

Kol 1,23
Indien gij maar blijft in het geloof, gefundeerd en vast, en niet bewogen wordt van de hoop van het Evangelie, dat gij gehoord hebt, hetwelk gepredikt is onder al de kreatuur, die onder de hemel is; van hetwelk ik Paulus een dienaar geworden ben;

Hoe kon hij dat zeggen als alle gelovigen kunnen volstaan met persoonlijk onderricht van de Geest?
Laatst gewijzigd door mohamed op 05 mar 2011 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 mar 2011 12:07

P. Strootman schreef:
Pasker schreef:
P. Strootman schreef:Ja, dat heb ik inderdaad geschreven d.w.z. ik heb op Galaten 4.6 gewezen, waar Paulus schreef:
'En, dat gij zonen zijt - God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader'
De Geest, die in Jezus woonde, woont dus ook in onszelf. Dat is de Kern van het evangelie van Paulus! Maar was is nu je vraag?

Als de Geest van Christus in ons woont dan hebben we niet nodig dat iemand ons moet onderwijzen, dus wat wil Paulus ons (die de Geest van Christus hebben) dan onderwijzen?
Zie ook:
1 Joh 2,27
En wat u betreft, de zalving, die gij van Hem ontvangen hebt, blijft op u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar, gelijk zijn zalving u leert over alle dingen, en waarachtig is en geen leugen, blijft in Hem, gelijk zij u geleerd heeft.

Daar heb je werkelijk een Punt! Ik onderwijs dan ook niemand, hóe men met die Geest moet leven, want dat is zeer persoonlijk. Ik ben alleen bezig, om dit evangelie van Paulus onder de aandacht te brengen!

Of is de Geest even op vakantie? :lol:

Berjan

Berichtdoor Berjan » 05 mar 2011 12:23

Christus had inderdaad niemand nodig die hem leerde en Paulus ging bij geen vlees te rade (Gal 1,16) maar zonder hen had jij nooit geweten dat je geen leraar nodig hebt, dus denk na voor je met deze ernstige dwaling op de loop slaat. Paulus leert:

Ha Mohamed, wist je dat GAL 1:16 in contrast staat met HANDELINGEN? Paulus zegt in GAL 1:16 dat hij de apostelen pas gezien heeft drie jaar nadat hij zijn evangelie gepredikt had bij de heidenen. En dat geldt enkel voor Petrus en Jacobus (de broeder van de Heer), de andere apostelen zag hij pas zoveel jaar nadien. Handelingen laat Paulus echter naar de andere apostelen toe gaan en samen met hen preken in de synagoge, waarna de Joden Paulus afwijzen en hij daarom naar de heidenen gaat.

Wie zou gelijk hebben denk je? Paulus, die schreef in 50 na Christus, of Handelingen dat pas in 110 na Christus is samen gesteld?

Daarom zeg ik ook zo vaak: Handelingen moet men niet als geschiedenis zien, dat doen de Bijbel wetenschappers ook niet. Dat is ook wat me "stoort" aan Strootman.

Nog een verschil met Handelingen en Paulus zelf: Paulus zelf zegt dat hij niet in staat is tot veel zeggen, hij heeft daar problemen mee. Maar in Handelingen staat Paulus te praten als brugman :D

Net als het feit dat God Zijn Zoon IN Paulus geopenbaard heeft, terwijl Handelingen doet alsof Jezus boven Paulus was (in de Hemel).

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 mar 2011 13:42

Berjan schreef:

Ha Mohamed, wist je dat GAL 1:16 in contrast staat met HANDELINGEN? Paulus zegt in GAL 1:16 dat hij de apostelen pas gezien heeft drie jaar nadat hij zijn evangelie gepredikt had bij de heidenen. En dat geldt enkel voor Petrus en Jacobus (de broeder van de Heer), de andere apostelen zag hij pas zoveel jaar nadien. Handelingen laat Paulus echter naar de andere apostelen toe gaan en samen met hen preken in de synagoge, waarna de Joden Paulus afwijzen en hij daarom naar de heidenen gaat.

Wie zou gelijk hebben denk je? Paulus, die schreef in 50 na Christus, of Handelingen dat pas in 110 na Christus is samen gesteld?

Tja, dat weet ik niet Berjan, maar in mijn optiek klopt het grote plaatje.
Daarom zeg ik ook zo vaak: Handelingen moet men niet als geschiedenis zien, dat doen de Bijbel wetenschappers ook niet. Dat is ook wat me "stoort" aan Strootman.

Nog een verschil met Handelingen en Paulus zelf: Paulus zelf zegt dat hij niet in staat is tot veel zeggen, hij heeft daar problemen mee. Maar in Handelingen staat Paulus te praten als brugman :D

Net als het feit dat God Zijn Zoon IN Paulus geopenbaard heeft, terwijl Handelingen doet alsof Jezus boven Paulus was (in de Hemel).

Nee want Paulus zijn metgezellen zagen niet hetzelfde als hij.

Berjan

Berichtdoor Berjan » 05 mar 2011 14:37

Ja hoor Mohamed, als je selectief gaat lezen wel ja. Maar dan klopt alles.

Als je niet inziet dat "Na drie jaar heb ik Petrus gezien en Jacobus de broeder van de Heer en zoveel jaar later pas de rest van de apostelen" en Paulus ging naar de andere apostelen en predikte daar in de synagoge, waar de Joden hem afwezen twee HEEEEEL verschillende dingen zijn, dan weet ik het niet meer. Heeft praten dan nog wel zin, is mijn oprechte vraag. Geldt overigens ook voor iedereen die ik hiermee confronteer en die dan zeggen: "Ja, het staat beide in de Bijbel, dus is het beide waar".

Nee want Paulus zijn metgezellen zagen niet hetzelfde als hij.

En toch zegt Handelingen dat Paulus een licht zag boven zich (dus vanuit waar de bijgelovigen dachten dat daar de Hemel was) en dat hij Jezus BUITEN zich zag. Terwijl Paulus het expliciet heeft over "Zijn Zoon IN mij geopenbaard".
En ja, ook dat is vreemd want eerst zien zijn metgezellen wel het licht en horen ze niet de stem. Daarna zegt "Paulus" dat zijn metgezellen wel een stem hoorden, maar geen licht zagen. Of andersom, ik heb de bijbel nu niet bij.

Kijk, dit kun je inzien of niet, maar dat veranderd niks aan het FEIT.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 05 mar 2011 14:55

mohamed schreef:
Pasker schreef:
Strootman schreef:Daar heb je werkelijk een Punt! Ik onderwijs dan ook niemand, hóe men met die Geest moet leven, want dat is zeer persoonlijk. Ik ben alleen bezig, om dit evangelie van Paulus onder de aandacht te brengen!

En welke doelgroep heeft u daarbij op het oog?

Want van Paulus lezen we ook:
1Korintiërs 2: 10 Want óns heeft God het geopenbaard door de Geest. Want de Geest doorzoekt alle dingen, zelfs de diepten Gods. 11 Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is? Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods. 12 Wij nu hebben niet de geest der wereld ontvangen, maar de Geest uit God, opdat wij zouden weten, wat ons door God in genade geschonken is. 13 Hiervan spreken wij dan ook met woorden, die niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest geleerd zijn, zodat wij het geestelijke met het geestelijke vergelijken. 14 Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is. 15 Maar de geestelijke mens beoordeelt alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld.

Bovenstaande tekst is volgens mij een herkenning voor allen die de zelfde Geest van Christus hebben.

Wat maakt het uit of je dat wel of niet weet?

Er was nog wat weggevallen.

Kol 1,23
Indien gij maar blijft in het geloof, gefundeerd en vast, en niet bewogen wordt van de hoop van het Evangelie, dat gij gehoord hebt, hetwelk gepredikt is onder al de kreatuur, die onder de hemel is; van hetwelk ik Paulus een dienaar geworden ben;

Hoe kon hij dat zeggen als alle gelovigen kunnen volstaan met persoonlijk onderricht van de Geest?

Jezus is ook onderwezen door zijn moeder en later door de rabbi,s priesters en andere leraren.
Zo als trouwens alle kinderen van God die ook het Oude Testament wat toch het Woord van God is, lezen. De Geest van God onderzoekt immers alle dingen.
Zo zullen we dan, als het goed is, net als Paulus een keer het kinderlijke afleggen en een man worden waardoor we onze eigen verantwoording nemen.
Laatst gewijzigd door Pasker op 06 mar 2011 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 mar 2011 16:29

Berjan schreef:

Ja hoor Mohamed, als je selectief gaat lezen wel ja. Maar dan klopt alles.

Als je niet inziet dat "Na drie jaar heb ik Petrus gezien en Jacobus de broeder van de Heer en zoveel jaar later pas de rest van de apostelen" en Paulus ging naar de andere apostelen en predikte daar in de synagoge, waar de Joden hem afwezen twee HEEEEEL verschillende dingen zijn, dan weet ik het niet meer. Heeft praten dan nog wel zin, is mijn oprechte vraag. Geldt overigens ook voor iedereen die ik hiermee confronteer en die dan zeggen: "Ja, het staat beide in de Bijbel, dus is het beide waar".

Ik heb er geen verklaring voor en als jij niet meer met me wilt praten moet je zelf weten, ik lig daar niet wakker van.
En toch zegt Handelingen dat Paulus een licht zag boven zich (dus vanuit waar de bijgelovigen dachten dat daar de Hemel was) en dat hij Jezus BUITEN zich zag. Terwijl Paulus het expliciet heeft over "Zijn Zoon IN mij geopenbaard".
En ja, ook dat is vreemd want eerst zien zijn metgezellen wel het licht en horen ze niet de stem. Daarna zegt "Paulus" dat zijn metgezellen wel een stem hoorden, maar geen licht zagen. Of andersom, ik heb de bijbel nu niet bij.

De ontmoeting die Paulus met Jezus had lijkt op een visioen en dat is een persoonlijke ervaring.
Kijk, dit kun je inzien of niet, maar dat veranderd niks aan het FEIT.

Ja ik heb het ook gelokaliseerd en ook hier heb ik geen verklaring voor, jammer en weinig bevredigend maar altijd nog beter dan het vraagstuk negeren. :)

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 07 mar 2011 17:48

Berjan schreef:

Voor mij is het boek Handelingen beslist geen geschiedenis, want zo 'lees'ik de bijbel niet!

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 12 mar 2011 15:42

Pasker schreef:

U liet niets meer horen. Waar historiseerde ik het boek Handelingen? Ik lees en versta het alles allegorisch.Zelfs het verhaal van Jezus!

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 12 mar 2011 18:20

Gij zult ook MIJN naam niet ijdel gebruiken.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 13 mar 2011 09:03

Pasker schreef:Gij zult ook MIJN naam niet ijdel gebruiken.

Welke naam niet? 'god' is een soortnaam en niet de Naam van God!

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 14 mar 2011 10:56

Berjan schreef:

Waar historiseer ik de Handelingentijd??

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 mar 2011 11:26

Bent u van huis uit katholiek als ik vragen mag?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 mar 2011 11:46

mohamed schreef:Bent u van huis uit katholiek als ik vragen mag?
Lijkt me iets voor pb, niet voor dit topic.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 14 mar 2011 19:25

mohamed schreef:Bent u van huis uit katholiek als ik vragen mag?

Vroeg je dit aan mij, mohamed?

Terug naar “[Religie] - Open forum”