Formulieren van Enigheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Formulieren van Enigheid

Berichtdoor schaapje » 05 mar 2011 10:04

Horeb schreef:
schelpje3 schreef:Maar kunnen we ermee instemmen als God ons voor eeuwig verdoemt of zijn we daar te goed voor ?
Dat is mijn vraag. Nogmaals, niet speciaal aan jou, maar wederom in het algemeen.
Ik loop hier ook best in vast soms hoor.

Als God mij aan mezelf ontdekt ga ik met Asaf inleven, dat ik een groot beest voor God ben. Ik heb ,als ik me niet vergis ,daar wat van beleeft in mijn leven, en er gaat geen dag voorbij of ik zie mezelf als een onwaardige voor God. er was een tijd in mijn leven dat het totaal is vastgelopen. dat ik geen uitweg meer zag om zalig te kunnen worden. Jezus was bedekt, hoe vaak Hij ook gepredikt werd.
Ik ben toen wel met God eens geweest dat het rechtvaardig zou zijn als Hij mij voor altijd voorbij zou gaan. Niet dat je dan de Hel begeerd.....o nee zeker niet......maar wel dat ik de Hel waardig was in eigen oog.
dan ga je zingen....
Ik schatte mij geheel verloren
Ik wou van geen ontferming horen
enz

Al zijn we de hel waardig in eigen ogen...en we kunnen er mee instemmen als God ons voor
eeuwig zal verdoemen......toch doet dat niets maar dan ook niets af van de liefde van God
voor ons mensenkinderen.

Ef.3: 17-19
opdat Christus door het geloof in uw harten woning make. Geworteld en gegrond in de liefde,
zult gij dan samen met alle heiligen in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte
en hoogte en diepte is, en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat,
opdat gij VERVULD wordt tot alle volheid Gods.

20 Hem nu, die blijkens de kracht welke IN ons werkt bij machte is oneindig veel meer te
doen dan wij bidden of beseffen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Riska

Berichtdoor Riska » 05 mar 2011 10:38

1a2b3c schreef:Riska schreef: Mensen die nog nooit van God gehoord hebben - hoe kunnen zij de Wet houden? Om maar wat te noemen.

Rom.2:12 Want zij die zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan, en zij die onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden.
14 Want wanneer heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet zegt, zijn zij, hoewel zij de wet niet hebben, zichzelf tot wet. 15 Zij tonen dat het werk van de wet geschreven is in hun hart. Daar getuigt ook hun geweten van, en hun gedachten onderling beschuldigen of ook verontschuldigen elkaar.
16 Zo zal het gaan op de dag wanneer God de verborgen dingen van de mensen zal oordelen door Jezus Christus, overeenkomstig mijn Evangelie.

Waarmee in feite gezegd wordt dat mensen die nog nooit van God gehoord hebben ook 'het goede' kunnen doen. Want ook al koppelt iemand dat niet aan God - kan dus niet als je nog nooit van Hem gehoord hebt - elk mens heeft een innerlijk geweten. En van daaruit houdt hij zich toch aan de wet.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 05 mar 2011 11:59

Riska schreef:
1a2b3c schreef:Riska schreef: Mensen die nog nooit van God gehoord hebben - hoe kunnen zij de Wet houden? Om maar wat te noemen.

Rom.2:12 Want zij die zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan, en zij die onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden.
14 Want wanneer heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet zegt, zijn zij, hoewel zij de wet niet hebben, zichzelf tot wet. 15 Zij tonen dat het werk van de wet geschreven is in hun hart. Daar getuigt ook hun geweten van, en hun gedachten onderling beschuldigen of ook verontschuldigen elkaar.
16 Zo zal het gaan op de dag wanneer God de verborgen dingen van de mensen zal oordelen door Jezus Christus, overeenkomstig mijn Evangelie.

Waarmee in feite gezegd wordt dat mensen die nog nooit van God gehoord hebben ook 'het goede' kunnen doen. Want ook al koppelt iemand dat niet aan God - kan dus niet als je nog nooit van Hem gehoord hebt - elk mens heeft een innerlijk geweten. En van daaruit houdt hij zich toch aan de wet.

Het is natuurlijk onmogelijk je aan de wet die in je geweten ligt te houden, de mens
zal altijd wel een keer hier tegenin gaan, omdat de zonde ook in hem woont.

Riska

Berichtdoor Riska » 05 mar 2011 12:16

Schaapje schreef:Het is natuurlijk onmogelijk je aan de wet die in je geweten ligt te houden, de mens
Kan ik mee eens zijn, maar... is er dan verschil tussen een mens die God kent en die dat niet doet?
Scherper: zijn wij christenen beter, anders dan de mensen die nog nooit van Hem gehoord hebben en toch - laat ik het dit keer anders noemen - intuïtief dingen doen die in overeenstemming zijn met de Wet? Kortom: in mij, die gelooft, huist net zoveel zonde als in een mens die God niet kent (en dus ook niet kan geloven).
Want ik mag dan een verloste zondaar zijn, ik blijf zondig. (lees: onvolmaakt).

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 05 mar 2011 12:26

Riska schreef:
Schaapje schreef:Het is natuurlijk onmogelijk je aan de wet die in je geweten ligt te houden, de mens
Kan ik mee eens zijn, maar... is er dan verschil tussen een mens die God kent en die dat niet doet?
Scherper: zijn wij christenen beter, anders dan de mensen die nog nooit van Hem gehoord hebben en toch - laat ik het dit keer anders noemen - intuïtief dingen doen die in overeenstemming zijn met de Wet? Kortom: in mij, die gelooft, huist net zoveel zonde als in een mens die God niet kent (en dus ook niet kan geloven).
Want ik mag dan een verloste zondaar zijn, ik blijf zondig. (lees: onvolmaakt).

Ja dat zat ik ook steeds te bedenken, en vooral dat deze ongelovige mensen ook met een
groot schuldgevoel kunnen rondlopen en berouw over dingen die ze gedaan hebben, net
als wij, zeker weten, en ik zat in dubio wat te schrijven omdat ik dacht wat is het evangeliseren
toch nodig om deze mensen de uitweg te tonen die er is in de Here Jezus.
Nee Riska ik voel me echt als christen niet beter hoor, alleen wel bevoorrecht dat we
om vergeving kunnen vragen als we de mist ingaan.

groetjes

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 05 mar 2011 13:27

Riska schreef:

jij leest wel heel selectief om je punt te maken hoor. lees eerst even het vetgedrukte :roll:

Paulus heeft het hier over de ingeschapen wetskennis. de stem van het geweten die ieder mens heeft.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 05 mar 2011 19:16

Wat kan ik mij soms toch verheugen over Gods rechtvaardigheid, ook in het oordeel over degenen die nooit van Hem gehoord hebben. Hun oordeel zal, hoe het ook wezen moge, rechtvaardig zijn, evenals over degenen die wel van Hem gehoord hebben.

Riska

Berichtdoor Riska » 05 mar 2011 19:29

TheKeimpe schreef:Wat kan ik mij soms toch verheugen over Gods rechtvaardigheid, ook in het oordeel over degenen die nooit van Hem gehoord hebben. Hun oordeel zal, hoe het ook wezen moge, rechtvaardig zijn, evenals over degenen die wel van Hem gehoord hebben.
Ik kan daar maar één ding op zeggen: Amen!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 05 mar 2011 19:58

Riska schreef:
TheKeimpe schreef:Wat kan ik mij soms toch verheugen over Gods rechtvaardigheid, ook in het oordeel over degenen die nooit van Hem gehoord hebben. Hun oordeel zal, hoe het ook wezen moge, rechtvaardig zijn, evenals over degenen die wel van Hem gehoord hebben.
Ik kan daar maar één ding op zeggen: Amen!

Ik sluit me helemaal bij jullie aan God is rechtvaardig en goed.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 07 mar 2011 09:27

Horeb schreef:
Riska schreef:

14 Want wanneer heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet zegt, zijn zij, hoewel zij de wet niet hebben, zichzelf tot wet. 15 Zij tonen dat het werk van de wet geschreven is in hun hart. Daar getuigt ook hun geweten van, en hun gedachten onderling beschuldigen of ook verontschuldigen elkaar. 16 Zo zal het gaan op de dag wanneer God de verborgen dingen van de mensen zal oordelen door Jezus Christus, overeenkomstig mijn Evangelie.

jij leest wel heel selectief om je punt te maken hoor. lees eerst even het vetgedrukte :roll:

Paulus heeft het hier over de ingeschapen wetskennis. de stem van het geweten die ieder mens heeft.

Lees dan ook eens vers 14 en 15.....?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 mar 2011 19:46

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 14 mar 2011 12:54

Race406 schreef:Lees dan ook eens vers 14 en 15.....?

heb ik ook gedaan :wink: ,maar ik ben hier niet degene die selectief leest. alles uit de bijbel is waarheid,dus ook de verzen die ik aanhaalde.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 mar 2011 14:05

Dat kan wel zo zijn, maar als je verzen uit hun verband rukt, doe je de waarheid geweld aan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 28 mar 2011 14:19

Optimatus schreef:Dat kan wel zo zijn, maar als je verzen uit hun verband rukt, doe je de waarheid geweld aan.

inderdaad. daarom laat ik dat ook niet gebeuren :D

Terug naar “Archief”