Twee evangeliën?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Twee evangeliën?

Berichtdoor schelpje3 » 02 mar 2011 20:43

mohamed schreef:
schelpje3 schreef:Ik zou feestelijk bedanken als ik Strootman was, wat een fabrieksmatig gefabriceerde appelpunt. Waar zijn mn rennies :-oo

Ja en als een kat een koe was kon je hem melken, maar jij krijgt helemaal geen gebak!

Ben ik ff blij, want dat hoef ik echt niet. :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 mar 2011 00:40

P. Strootman schreef:mohamed schreef:
Jezus Christus is de het vleesgeworden Woord, de Geest van God en de God van Israel naar de Geest. Het hele OT gaat over GEESTELIJK ISRAËL want Abraham werd niet rechtvaardig bevonden uit de besnijdenis, maar toen hij nog in de voorhuid was! Zowel joden als heidenen zijn nakomelingen van Abraham en dienen hem te volgen in het geloof wat hij had toen hij nog in de voorhuid was! Realiseert u zich dat a.u.b. zeer wel!

Ja, dat ben ik deze keer volkomen met je eens, maar jij gaat juist telkens terug naar het evangelie der Besnijdenis. Want Jezus wás een Dienaar van Besnenen. Zie je dat nu niet, of wil je het niet zien?

Ja Jezus was een dienaar van de besnijdenis dat ben ik zeker met u eens.
Werkelijk, je gaat steeds terug naar een evangelie, waarmee wij niets mee te maken hebben. Alleen kunnen we de mens Jezus zien als hét Voorbeeld van de ware Zoon van God, aan wiens Beeld wij gelijkvormig moeten worden.

Ik denk dat wij er indirect alles mee te maken hebben en daarom bestudeer ik beide evangeliën.
Tóch denk ik, dat je teveel naar een evangelie gaat, waarin de mens alléén gerechtvaardigd kan worden uit werken der wet! Nu heb je een terecht antwoord gegeven, waar je jezelf juist niet aan houdt!

Niemand wordt gerechtvaardigd uit de werken van de wet, jood noch heiden.

Jak 2,10
Want wie de gehele wet zal houden, en in één zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.

Het zijn de brieven van Paulus waardoor ik bekeerd ben, dat mag u gerust weten, dus als u zegt dat ik niet naar hem luister doet u mij flink te kort. Door naar hem te horen weet ik dat de ware joden besneden van hart zijn en wij mogen ons als gelovigen tot het ware Israel rekenen. Vandaar dat ook het evangelie der besnijdenis ons met terugwerkende kracht aangaat en kan leren. Niet omdat wij joden van nature zijn, maar omdat wij Abraham navolgen in het geloof wat hij in de voorhuid had.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 03 mar 2011 17:43

Strootman.

Kan Paulus aan iemand die de Geest van Christus heeft iets leren?

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 03 mar 2011 17:52

mohamed schreef:
Ik denk dat wij er indirect alles mee te maken hebben en daarom bestudeer ik beide evangeliën.

Waarom heeft Paulus totaal geen belangstelling gehad voor de 'historische' Jezus? Noch voor zijn prediking, wonderen en tekenen? En waarom geen 'belangstelling voor een historische' kruisiging? Ik jouw geloofsovertuiging moet hij wel gruwelijk in gebreke zijn gebleven!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 mar 2011 18:25

Waarom heeft Paulus totaal geen belangstelling gehad voor de 'historische' Jezus? Noch voor zijn prediking, wonderen en tekenen? En waarom geen 'belangstelling voor een historische' kruisiging? Ik jouw geloofsovertuiging moet hij wel gruwelijk in gebreke zijn gebleven!

Als u nog een keer op koffie met gebak getrakteerd wilt worden moet u niet zo tegen mij doen hoor!

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 03 mar 2011 19:10

mohamed schreef:

Waarom heeft Paulus totaal geen belangstelling gehad voor de 'historische' Jezus? Noch voor zijn prediking, wonderen en tekenen? En waarom geen 'belangstelling voor een historische' kruisiging? In jouw geloofsovertuiging moet hij wel gruwelijk in gebreke zijn gebleven!

Als u nog een keer op koffie met gebak getrakteerd wilt worden moet u niet zo tegen mij doen hoor!

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 03 mar 2011 19:27

mohamed schreef:
Jezus Christus is de het vleesgeworden Woord, de Geest van God en de God van Israel naar de Geest. Het hele OT gaat over GEESTELIJK ISRAËL want Abraham werd niet rechtvaardig bevonden uit de besnijdenis, maar toen hij nog in de voorhuid was! Zowel joden als heidenen zijn nakomelingen van Abraham en dienen hem te volgen in het geloof wat hij had toen hij nog in de voorhuid was! Realiseert u zich dat a.u.b. zeer wel!

Ja, dat ben ik deze keer volkomen met je eens, maar jij gaat juist telkens terug naar het evangelie der Besnijdenis. Want Jezus wás een Dienaar van Besnenen. Zie je dat nu niet, of wil je het niet zien?

Ja Jezus was een dienaar van de besnijdenis dat ben ik zeker met u eens.
Werkelijk, je gaat steeds terug naar een evangelie, waarmee wij niets mee te maken hebben. Alleen kunnen we de mens Jezus zien als hét Voorbeeld van de ware Zoon van God, aan wiens Beeld wij gelijkvormig moeten worden.

Tóch denk ik, dat je teveel naar een evangelie gaat, waarin de mens alléén gerechtvaardigd kan worden uit werken der wet! Nu heb je een terecht antwoord gegeven, waar je jezelf juist niet aan houdt!

Niemand wordt gerechtvaardigd uit de werken van de wet, jood noch heiden.

Jak 2,10
Want wie de gehele wet zal houden, en in één zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.

Het zijn de brieven van Paulus waardoor ik bekeerd ben, dat mag u gerust weten, dus als u zegt dat ik niet naar hem luister doet u mij flink te kort. Door naar hem te horen weet ik dat de ware joden besneden van hart zijn en wij mogen ons als gelovigen tot het ware Israel rekenen. Vandaar dat ook het evangelie der besnijdenis ons met terugwerkende kracht aangaat en kan leren. Niet omdat wij joden van nature zijn, maar omdat wij Abraham navolgen in het geloof wat hij in de voorhuid had.

Lees ik dat nu goed, mohamed? Gaat het evangelie der Besnijdenis ons aan met terugwerkende kracht? Daar ben ik toch wel zeer benieuwd naar! Terug dus naar rechtvaardiging uit werken der wet? En vertelt mij nu eens openlijk en heel duidelijk, wat Paulus bedoelde met de Christus niet meer naar het vlees te kennen? En ik durf ook te beweren, dat je niet goed naar hem geluisterd hebt, al ben je door hem bekeerd. Over bekeringen discussieer ik trouwens liever niet, nog minder op getuigenissen. Ik twijfel niet aan je geloof, daar gaat het niet om. Het gaat alleen om samen de Bijbel te bestuderen. In dit geval gaat het over twéé wél te onderscheiden evangelien, die volstrekt niet vermengd mogen, of kunnen worden.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 03 mar 2011 19:31

Pasker schreef:

Strootman.Kan Paulus aan iemand die de Geest van Christus heeft iets leren?

Ik begrijp deze vraag niet. Hoe bedoeld je dat? En, wat zou Paulus die iemand dan eventueel kunnen leren? Ik wil er best op ingaan, maar ik weet echt niet hoe je het bedoelt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 mar 2011 20:56

P. Strootman schreef:Lees ik dat nu goed, mohamed? Gaat het evangelie der Besnijdenis ons aan met terugwerkende kracht? Daar ben ik toch wel zeer benieuwd naar! Terug dus naar rechtvaardiging uit werken der wet? En vertelt mij nu eens openlijk en heel duidelijk, wat Paulus bedoelde met de Christus niet meer naar het vlees te kennen? En ik durf ook te beweren, dat je niet goed naar hem geluisterd hebt, al ben je door hem bekeerd. Over bekeringen discussieer ik trouwens liever niet, nog minder op getuigenissen. Ik twijfel niet aan je geloof, daar gaat het niet om. Het gaat alleen om samen de Bijbel te bestuderen. In dit geval gaat het over twéé wél te onderscheiden evangelien, die volstrekt niet vermengd mogen, of kunnen worden.

Wel ja, rechtvaardiging uit de werken der wet terwijl Jezus zei dat zijn juk zacht en zijn last licht is (Mat 11,30) maar goed ik lees nog even door in het evangelie der besnijdenis en ik kan u met klem adviseren dat ook eens te doen!

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 03 mar 2011 22:25

P. Strootman schreef:Pasker schreef:

Ik begrijp deze vraag niet. Hoe bedoeld je dat? En, wat zou Paulus die iemand dan eventueel kunnen leren? Ik wil er best op ingaan, maar ik weet echt niet hoe je het bedoelt.

Het zijn toch uw eigen woorden dat heidenen de Geest van Christus hebben.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 04 mar 2011 11:53

Pasker schreef:
P. Strootman schreef:Pasker schreef:

Het zijn toch uw eigen woorden dat heidenen de Geest van Christus hebben.

Ja, dat heb ik inderdaad geschreven d.w.z. ik heb op Galaten 4.6 gewezen, waar Paulus schreef:
'En, dat gij zonen zijt - God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader'
De Geest, die in Jezus woonde, woont dus ook in onszelf. Dat is de Kern van het evangelie van Paulus! Maar was is nu je vraag?

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 04 mar 2011 11:58

mohamed schreef:
P. Strootman schreef:Lees ik dat nu goed, mohamed? Gaat het evangelie der Besnijdenis ons aan met terugwerkende kracht? Daar ben ik toch wel zeer benieuwd naar! Terug dus naar rechtvaardiging uit werken der wet? En vertelt mij nu eens openlijk en heel duidelijk, wat Paulus bedoelde met de Christus niet meer naar het vlees te kennen? En ik durf ook te beweren, dat je niet goed naar hem geluisterd hebt, al ben je door hem bekeerd. Over bekeringen discussieer ik trouwens liever niet, nog minder op getuigenissen. Ik twijfel niet aan je geloof, daar gaat het niet om. Het gaat alleen om samen de Bijbel te bestuderen. In dit geval gaat het over twéé wél te onderscheiden evangelien, die volstrekt niet vermengd mogen, of kunnen worden.

Wel ja, rechtvaardiging uit de werken der wet terwijl Jezus zei dat zijn juk zacht en zijn last licht is (Mat 11,30) maar goed ik lees nog even door in het evangelie der besnijdenis en ik kan u met klem adviseren dat ook eens te doen!

Toch blijft, dat de mens niet gerechtvaardigd kan worden uit werken der wet, maar door geloof. Dit is het essentiele verschil tussen beide evangelien! Dat wil echter niet zeggen, dat de werken der wet er niet hoeven te zijn, maar zij worden niet meegerekend ter rechtvaaardiging.Wij, niet-joden, moeten dus beslist niet in het evangelie de Besnijdneis zijn. Bovendien is het géén historie. Het gaat om de leerstelligheid van de evangelieverhalen!

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 04 mar 2011 13:10

P. Strootman schreef:Ja, dat heb ik inderdaad geschreven d.w.z. ik heb op Galaten 4.6 gewezen, waar Paulus schreef:
'En, dat gij zonen zijt - God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader'
De Geest, die in Jezus woonde, woont dus ook in onszelf. Dat is de Kern van het evangelie van Paulus! Maar was is nu je vraag?

Als de Geest van Christus in ons woont dan hebben we niet nodig dat iemand ons moet onderwijzen, dus wat wil Paulus ons (die de Geest van Christus hebben) dan onderwijzen?
Zie ook:
1 Joh 2,27
En wat u betreft, de zalving, die gij van Hem ontvangen hebt, blijft op u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar, gelijk zijn zalving u leert over alle dingen, en waarachtig is en geen leugen, blijft in Hem, gelijk zij u geleerd heeft.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 04 mar 2011 21:09

Pasker schreef:
P. Strootman schreef:Ja, dat heb ik inderdaad geschreven d.w.z. ik heb op Galaten 4.6 gewezen, waar Paulus schreef:

Als de Geest van Christus in ons woont dan hebben we niet nodig dat iemand ons moet onderwijzen, dus wat wil Paulus ons (die de Geest van Christus hebben) dan onderwijzen?
Zie ook:
1 Joh 2,27
En wat u betreft, de zalving, die gij van Hem ontvangen hebt, blijft op u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar, gelijk zijn zalving u leert over alle dingen, en waarachtig is en geen leugen, blijft in Hem, gelijk zij u geleerd heeft.

Daar heb je werkelijk een Punt! Ik onderwijs dan ook niemand, hóe men met die Geest moet leven, want dat is zeer persoonlijk. Ik ben alleen bezig, om dit evangelie van Paulus onder de aandacht te brengen!

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 05 mar 2011 00:12

Strootman schreef:Daar heb je werkelijk een Punt! Ik onderwijs dan ook niemand, hóe men met die Geest moet leven, want dat is zeer persoonlijk. Ik ben alleen bezig, om dit evangelie van Paulus onder de aandacht te brengen!

En welke doelgroep heeft u daarbij op het oog?

Want van Paulus lezen we ook:
1Korintiërs 2: 10 Want óns heeft God het geopenbaard door de Geest. Want de Geest doorzoekt alle dingen, zelfs de diepten Gods. 11 Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is? Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods. 12 Wij nu hebben niet de geest der wereld ontvangen, maar de Geest uit God, opdat wij zouden weten, wat ons door God in genade geschonken is. 13 Hiervan spreken wij dan ook met woorden, die niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest geleerd zijn, zodat wij het geestelijke met het geestelijke vergelijken. 14 Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is. 15 Maar de geestelijke mens beoordeelt alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld.

Bovenstaande tekst is volgens mij een herkenning voor allen die de zelfde Geest van Christus hebben.

Terug naar “[Religie] - Open forum”