Omgaan met bekeerde mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor schelpje3 » 02 mar 2011 17:42

jaapo schreef:Ik ben op mijn hoede, als mensen van zichzelf zeggen, dat zij bekeerd zijn. Het houdt automatisch in, dat zij dan ook menen te weten, dat een ander niet bekeerd is, of nog niet. Laat anderen maar zeggen, dat jij bekeerd bent, omdat het blijkt uit hoe je leeft en wat je wel en niet doet. Of jeugdigen dit heel duidelijk over zichzelf kunnen zeggen, weet ik niet. Ze kunnen wel op allerlei manieren laten zien, dat ze christelijk willen leven. En of je dan door medeleerlingen, juist ook op christelijke scholen daarop wordt aangekeken, ja ik ken allerlei verhalen, niet uit eigen waarneming. Het mag bekend zijn, dat pesten, vloeken, stelen, enz. op christelijke scholen even vaak voorkomen als op openbare scholen. Helaas, maar wel de harde waarheid.

Ik spreek liever mensen die zich ONbekeerd weten ! Bang zijn zichzelf iets toe te eigenen. Lees maar eens in de Bijbel over het geloof van Dan. Vrij onbekend denk ik.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 02 mar 2011 17:59

Geloof van Dan?

Riska

Berichtdoor Riska » 02 mar 2011 21:24

Schelpje3 schreef:Ik spreek liever mensen die zich ONbekeerd weten ! Bang zijn zichzelf iets toe te eigenen. Lees maar eens in de Bijbel over het geloof van Dan. Vrij onbekend denk ik.

Romeinen 8: Die Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn.
Dat is Bijbels! Natuurlijk mag iemand zeggen dat hij/zij bekeerd is.
Hoezo bang je iets toe te eigenen? God biedt ons in Christus iedere dag weer de ruimte om Hem te dienen.

Het is ronduit vreemd als een jongen belijdt 'bekeerd' te zijn hiermee gepest wordt.
Dat er verlegenheid is, kan ik mij voorstellen. Maar pesten, bespotten?
Geef mij dan maar de openbare school: de kinderen worden onmiddellijk tot de orde geroepen als ze pesten, spotten met het geloof van een klasgenoot en vloeken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2011 10:09

schelpje3 schreef:
jaapo schreef:Ik ben op mijn hoede, als mensen van zichzelf zeggen, dat zij bekeerd zijn. Het houdt automatisch in, dat zij dan ook menen te weten, dat een ander niet bekeerd is, of nog niet. Laat anderen maar zeggen, dat jij bekeerd bent, omdat het blijkt uit hoe je leeft en wat je wel en niet doet. Of jeugdigen dit heel duidelijk over zichzelf kunnen zeggen, weet ik niet. Ze kunnen wel op allerlei manieren laten zien, dat ze christelijk willen leven. En of je dan door medeleerlingen, juist ook op christelijke scholen daarop wordt aangekeken, ja ik ken allerlei verhalen, niet uit eigen waarneming. Het mag bekend zijn, dat pesten, vloeken, stelen, enz. op christelijke scholen even vaak voorkomen als op openbare scholen. Helaas, maar wel de harde waarheid.

Ik spreek liever mensen die zich ONbekeerd weten ! Bang zijn zichzelf iets toe te eigenen. Lees maar eens in de Bijbel over het geloof van Dan. Vrij onbekend denk ik.

Dat zou wel een beetje selectief Bijbellezen zijn. Deze houding (liever onbekeerden spreken) is totaal niet Bijbels. Onbekeerd = niet geloven dat Jezus Christus ook voor hen gestorven is en dus niet het evangelie gelovend. Opmerkelijk, dat je liever met hen praat dan met mensen die weten dat ze het zelf niet verdienen maar Jezus Christus als hun zaligmaker kennen. (Misschien spreek je hen liever omdat je je meer met hen verbonden voelt en het fijn vindt als mensen hun onzekerheid met je kunnen delen, waar je als ze zekerheid hebben je zelf meer onzekerheid gaat voelen.... Maar ik lees nergens dat mensen liever anderen die zich onbekeerd weten spreken dan bekeerden..... En ik vind het erg om te lezen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 mar 2011 11:33

schelpje3 schreef:Ik spreek liever mensen die zich ONbekeerd weten ! Bang zijn zichzelf iets toe te eigenen. Lees maar eens in de Bijbel over het geloof van Dan. Vrij onbekend denk ik.

Veel mensen die zo over zichzelf spreken lopen het gevaar het wel goed te vinden zo. Ze weten zich onbekeerd, en worden daardoor als heeeeeel degelijke menschen aangemerkt. Maar met wat degelijkheid kom je er niet.
En daarbij: Als je altijd maar weer twijfelende en onbekeerde mensen spreekt: Welke invloed heeft dat op jouw geloofsleven? Ga jij dan ook weer twijfelen, en kom je er daardoor niet genoeg aan toe om God in je leven de eer te geven die Hij zo waard is? Dan krijgt Hij niet de eer die Hem toekomt, ofwel wordt Hij in jouw leven te weinig geëerd en geprezen, terwijl daar wel reden toe is...
En daarbij: Mensen die bang zijn zichzelf iets toe te eigenen, die ken ik ook/heb ik gekend. Tot hun dood toe twijfelen. En waarom? Niet omdat de Here Zichzelf nu zo bedekt en verborgen hield, maar omdat ze iedere keer alles, wat ze in Christus meenden te mogen hebben, finaal uit de handen werd geslagen. Waardoor? Door voorwaardelijke prediking, doordat ze afgescheept werden met een "uitgestalde Christus", doordat ze het vaste riedeltje EVD werd voorgehouden als de ENIGE vaste volgorde waarin God werkt, doordat het plantje van het geloof niet gevoed werd, maar omdat werd gezegd dat het plantje "eerst maar eens moest overzomeren en overwinteren".... En dat kan wel, maar dan moet het plantje wel gezonde voeding krijgen, waardoor het KAN overleven..... En dan moet niet telkens aan het plantje worden gerukt om te kijken of er toch niet misschien worteltjes loskwamen waardoor dan weer bleek dat het geen goed plantje (lees: echt geloof) was....
En ik ben heel ruimdenkend, zowel naar rechts als naar links. Maar dat is GEEN Bijbelse lijn!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 12:07

Race406 schreef:
schelpje3 schreef:Ik spreek liever mensen die zich ONbekeerd weten ! Bang zijn zichzelf iets toe te eigenen. Lees maar eens in de Bijbel over het geloof van Dan. Vrij onbekend denk ik.

Veel mensen die zo over zichzelf spreken lopen het gevaar het wel goed te vinden zo. Ze weten zich onbekeerd, en worden daardoor als heeeeeel degelijke menschen aangemerkt. Maar met wat degelijkheid kom je er niet.
En daarbij: Als je altijd maar weer twijfelende en onbekeerde mensen spreekt: Welke invloed heeft dat op jouw geloofsleven? Ga jij dan ook weer twijfelen, en kom je er daardoor niet genoeg aan toe om God in je leven de eer te geven die Hij zo waard is? Dan krijgt Hij niet de eer die Hem toekomt, ofwel wordt Hij in jouw leven te weinig geëerd en geprezen, terwijl daar wel reden toe is...
En daarbij: Mensen die bang zijn zichzelf iets toe te eigenen, die ken ik ook/heb ik gekend. Tot hun dood toe twijfelen. En waarom? Niet omdat de Here Zichzelf nu zo bedekt en verborgen hield, maar omdat ze iedere keer alles, wat ze in Christus meenden te mogen hebben, finaal uit de handen werd geslagen. Waardoor? Door voorwaardelijke prediking, doordat ze afgescheept werden met een "uitgestalde Christus", doordat ze het vaste riedeltje EVD werd voorgehouden als de ENIGE vaste volgorde waarin God werkt, doordat het plantje van het geloof niet gevoed werd, maar omdat werd gezegd dat het plantje "eerst maar eens moest overzomeren en overwinteren".... En dat kan wel, maar dan moet het plantje wel gezonde voeding krijgen, waardoor het KAN overleven..... En dan moet niet telkens aan het plantje worden gerukt om te kijken of er toch niet misschien worteltjes loskwamen waardoor dan weer bleek dat het geen goed plantje (lees: echt geloof) was....
En ik ben heel ruimdenkend, zowel naar rechts als naar links. Maar dat is GEEN Bijbelse lijn!

Jezelf bekeerd noemen na een ervaring, ook niet ! Jij maakt er nu een belachelijk karikatuur van, maar ik heb het over die mensen die zichzelf niet zo durven noemen, maar door de Heere daar wel bij geplaatst zijn ! En dat ze bij ogenblikken in de ruimte worden gesteld en dan komt de getuigenis ! Die indruk maakt en ook vrucht zal dragen.
Als je zegt dat je zowel naar links als rechts wil buigen, vind ik je toch echt neigen naar links, daar je nu badinerend praat over rechts ! Ik zou daar mee oppassen als ik jou was. Wie Gods Volk aanraakt, raakt Zijn oogappel aan.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 mar 2011 12:11

Race406 schreef:

Kol.2:18
Laat niemand u de prijs doen missen door gewilde nederigheid.....

Kol.3:23
Dit toch is, al staat het in een roep van wijsheid met zijn eigendunkelijke godsdienst,
zijn nederigheid en zijn kastijding van het lichaam, zonder enige waarde en dient slechts tot
bevrediging van het vlees.

Kol.2: 16 t/m 23 gaat over de dwaasheid van menselijke inzettingen, het niet houden
aan het HOOFD waar je goddelijke wasdom uit ontvangt.
Het stuk gaat over voorschriften en leringen van mensen, en roept ons op om de dingen
te zoeken die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods.
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op aarde zijn, Want gij zijt gestorven en uw
leven is verborgen MET Christus in God.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 03 mar 2011 12:25

Als je zegt dat je zowel naar links als rechts wil buigen, vind ik je toch echt neigen naar links, daar je nu badinerend praat over rechts ! Ik zou daar mee oppassen als ik jou was. Wie Gods Volk aanraakt, raakt Zijn oogappel aan.

Zijn oogappel zit alleen rechts en niet links? :D

Ik vind je namelijk neigen naar rechts en je praat badinerend over links! Ik zou daar mee oppassen als ik jou was. Wie Gods Volk aanraakt, raakt zijn oogappel aan. :wink:
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 mar 2011 12:43

schelpje3 schreef:Jezelf bekeerd noemen na een ervaring, ook niet ! Jij maakt er nu een belachelijk karikatuur van, maar ik heb het over die mensen die zichzelf niet zo durven noemen, maar door de Heere daar wel bij geplaatst zijn ! En dat ze bij ogenblikken in de ruimte worden gesteld en dan komt de getuigenis ! Die indruk maakt en ook vrucht zal dragen.

Ik maak er geen karikatuur van. Was dat maar waar.... :(
Maar hoe komt het dan dat die mensen zo twijfelen? Het kan zijn dat ze zo in elkaar zitten. Maar in de kringen waar we het over hebben gebeurt dat omdat alles wordt afgekraakt en wordt afgedaan als jong pril en overwinteren en al die andere termen. Verstikkend en derhalve (eeuwig????) dodelijk.
Ik neig misschien op dit punt wat meer naar links inderdaad. Wil je ook een waar gebeurd "links" verhaal horen? Komt ie! :mrgreen:
Zondagmorgen om 10 uur in een evangelische gemeente.
Er wordt een kind opgedragen, en er is gevraagd of de familie daar ook bij wil zijn. Natuurlijk, andersom zijn zij ook bij de doop van andere kinderen uit de familie geweest. Dus niet moeilijk doen maar gewoon erheen gaan, ook al is het ganschelijck ende gheheel niet onze stijl.
De dienst begint en tijdens het zingen huppelt er een vrouw het podium op.
Ze had op de heenreis een konijntje gezien. En op de rug van dat konijntje zat een vlindertje. Het konijntje was God, en het vlindertje was het kindje, dat werd gedragen door God.
Een heel verhaal volgde verder waarop links en rechts wat "Ja Heer" en "Halleluja!" werd geroepen.
Nu, ik word dan of boos om dat gezweef, of ik word heel erg melig en krijg de slappe lach. (In die gemeente was dat dan waarschijnlijk opgevat als lachen in de Geest of zoiets).

Je laatste opmerking werd (en wordt helaas nog steeds) vaak gebruikt (lees: misbruikt) door mensen die als zeer doorgeleid en bekeerd worden gezien. Met de opmerking van "Pas op, je raakt Gods oogappel aan!" creëerden ze als het ware een vrijbrief om alles te kunnen doen en zeggen, en zo wat macht te krijgen.
Nogmaals: Ik wou dat ik een karikatuur maakte, want dan kon je me terecht bestraffen. Helaas is het de volle waarheid. :(
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 12:56

Jozo schreef:

Zijn oogappel zit alleen rechts en niet links? :D

Ik vind je namelijk neigen naar rechts en je praat badinerend over links! Ik zou daar mee oppassen als ik jou was. Wie Gods Volk aanraakt, raakt zijn oogappel aan. :wink:

Ik ben rechts ja, volgens mij is dat al langer duidelijk :wink:
Ik kan er niet mee instemmen dat al Gods Volk in links zou zitten. Ze zitten er wel !! let wel ! maar ik kan er niet alle kenmerken in zien. Wat daar gebeurt.
Veel zaken gaan lijnrecht tegen de Bijbel in, dus hoe zou Gods Volk het daar dan uit kunnen houden ?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 12:59

Race406 schreef:
schelpje3 schreef:Jezelf bekeerd noemen na een ervaring, ook niet ! Jij maakt er nu een belachelijk karikatuur van, maar ik heb het over die mensen die zichzelf niet zo durven noemen, maar door de Heere daar wel bij geplaatst zijn ! En dat ze bij ogenblikken in de ruimte worden gesteld en dan komt de getuigenis ! Die indruk maakt en ook vrucht zal dragen.

Ik maak er geen karikatuur van. Was dat maar waar.... :(
Maar hoe komt het dan dat die mensen zo twijfelen? Het kan zijn dat ze zo in elkaar zitten. Maar in de kringen waar we het over hebben gebeurt dat omdat alles wordt afgekraakt en wordt afgedaan als jong pril en overwinteren en al die andere termen. Verstikkend en derhalve (eeuwig????) dodelijk.
Ik neig misschien op dit punt wat meer naar links inderdaad. Wil je ook een waar gebeurd "links" verhaal horen? Komt ie! :mrgreen:
Zondagmorgen om 10 uur in een evangelische gemeente.
Er wordt een kind opgedragen, en er is gevraagd of de familie daar ook bij wil zijn. Natuurlijk, andersom zijn zij ook bij de doop van andere kinderen uit de familie geweest. Dus niet moeilijk doen maar gewoon erheen gaan, ook al is het ganschelijck ende gheheel niet onze stijl.
De dienst begint en tijdens het zingen huppelt er een vrouw het podium op.
Ze had op de heenreis een konijntje gezien. En op de rug van dat konijntje zat een vlindertje. Het konijntje was God, en het vlindertje was het kindje, dat werd gedragen door God.
Een heel verhaal volgde verder waarop links en rechts wat "Ja Heer" en "Halleluja!" werd geroepen.
Nu, ik word dan of boos om dat gezweef, of ik word heel erg melig en krijg de slappe lach. (In die gemeente was dat dan waarschijnlijk opgevat als lachen in de Geest of zoiets).

Je laatste opmerking werd (en wordt helaas nog steeds) vaak gebruikt (lees: misbruikt) door mensen die als zeer doorgeleid en bekeerd worden gezien. Met de opmerking van "Pas op, je raakt Gods oogappel aan!" creëerden ze als het ware een vrijbrief om alles te kunnen doen en zeggen, en zo wat macht te krijgen.
Nogmaals: Ik wou dat ik een karikatuur maakte, want dan kon je me terecht bestraffen. Helaas is het de volle waarheid. :(

Die uitdrukkingen zijn er gekomen omdat het waar is. Wie herinnert zich niet die huilverhalen van Gert en Hermien bijv. De EO liep met ze weg, net als de goegemeente. Hoe lang duurde het ? Welke verhalen kwamen er daarna ???
En zo zijn er wel meer voorbeelden, deze is het meest aansprekend. Er zijn ook wel eens van die massa-hysterie-opwekkende dominees in Amerika omgevallen.
Dus idd., laat het maar eens bezomeren en bewinteren. Als het ECHT is komt het openbaar en weet iedereen er van. Let op de vruchten van het Ware Geloof. Zodra er iets van de mens bij is of komt, is het nimmer echt te noemen.

Riska

Berichtdoor Riska » 03 mar 2011 13:07

schelpje3 schreef:Wie herinnert zich niet die huilverhalen van Gert en Hermien bijv. De EO liep met ze weg, net als de goegemeente.
Geen goed voorbeeld. Want ook in de 'linkse kerken' is dat zeer sceptisch ontvangen, zo niet afkeurend.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 13:10

Riska schreef:
schelpje3 schreef:Wie herinnert zich niet die huilverhalen van Gert en Hermien bijv. De EO liep met ze weg, net als de goegemeente.
Geen goed voorbeeld. Want ook in de 'linkse kerken' is dat zeer sceptisch ontvangen, zo niet afkeurend.

Nou ik heb anders heel wat mensen zien meejanken en meezingen. Zelfs een paar tantes van mij, waren zo onder de indruk. Ik moet zeggen: het leek er in het begin erg op.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2011 13:17

schelpje3 schreef:
Race406 schreef:

Jezelf bekeerd noemen na een ervaring, ook niet ! Jij maakt er nu een belachelijk karikatuur van, maar ik heb het over die mensen die zichzelf niet zo durven noemen, maar door de Heere daar wel bij geplaatst zijn ! En dat ze bij ogenblikken in de ruimte worden gesteld en dan komt de getuigenis ! Die indruk maakt en ook vrucht zal dragen.

Jezelf bekeerd weten door Christus en daarvan getuigen is volop Bijbels. Overal komt dit terug en worden we er zelfs toe opgeroepen. En we lezen dat we dat mogen geloven en dat we dan ook zekerheid mogen ontvangen. Nergens wordt opgeroepen je vooral onbekeerd te weten, integendeel, het wordt afgekeurd.... het is niets anders dan schijnvroomheid want je kan er wel van getuigen dat je zelf niet goed genoeg bent, maar het evangelie houdt in dat zondaren door Christus gered worden. Je hebt het over mensen die zich onbekeerd weten en vervolgens heb je het over Gods oogappel? Gods oogappel zijn bekeerde mensen, mensen die uit genade door Christus zijn gered, ook al verdienden ze het zelf niet. In Hem ben je zijn oogappel... niet als je vroom 2 of 3 keer per week naar de kerk gaat en zegt: Ik ben geen kind van God, Christus is niet voor mij gestorven want ik ben niet goed genoeg. Dan mis je de kern van het evangelie en ik vind het schokkend om te zien dat jij een "evangelie" zonder hart leert... en ver van het Bijbelse evangelie vandaan blijft en dat nog normaal vindt ook..... en doet alsof God dat ook graag zo ziet, dat mensen zich niet door Hem bekeerd weten. Van ongeloof wordt een deugd gemaakt, ja, je kan beter ongelovig zijn dan gelovig als ik jou mag geloven... het is een grote karikatuur van het evangelie.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 13:20

Marnix schreef:

Als je zegt dat je zowel naar links als rechts wil buigen, vind ik je toch echt neigen naar links, daar je nu badinerend praat over rechts ! Ik zou daar mee oppassen als ik jou was. Wie Gods Volk aanraakt, raakt Zijn oogappel aan.[/quote]

Jezelf bekeerd weten door Christus en daarvan getuigen is volop Bijbels. Overal komt dit terug en worden we er zelfs toe opgeroepen. En we lezen dat we dat mogen geloven en dat we dan ook zekerheid mogen ontvangen. Nergens wordt opgeroepen je vooral onbekeerd te weten, integendeel, het wordt afgekeurd.... het is niets anders dan schijnvroomheid want je kan er wel van getuigen dat je zelf niet goed genoeg bent, maar het evangelie houdt in dat zondaren door Christus gered worden. Je hebt het over mensen die zich onbekeerd weten en vervolgens heb je het over Gods oogappel? Gods oogappel zijn bekeerde mensen, mensen die uit genade door Christus zijn gered, ook al verdienden ze het zelf niet. In Hem ben je zijn oogappel... niet als je vroom 2 of 3 keer per week naar de kerk gaat en zegt: Ik ben geen kind van God, Christus is niet voor mij gestorven want ik ben niet goed genoeg. Dan mis je de kern van het evangelie en ik vind het schokkend om te zien dat jij een "evangelie" zonder hart leert... en ver van het Bijbelse evangelie vandaan blijft en dat nog normaal vindt ook..... en doet alsof God dat ook graag zo ziet, dat mensen zich niet door Hem bekeerd weten. Van ongeloof wordt een deugd gemaakt, ja, je kan beter ongelovig zijn dan gelovig als ik jou mag geloven... het is een grote karikatuur van het evangelie.[/quote]

En ik vind het schokkend dat jij zo gemakkelijk over bekering spreekt. De kerken zitten er kennelijk vol mee. Waar zie jij dan de vruchten daarvan ? En wat zijn die precies ?
Het evangelie is juist zonder hart als men bedrogen wordt voor de eeuwigheid.

Terug naar “Archief”