Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Berichtdoor Cicero » 28 jan 2011 22:27

Nee maar als de Geest vaardig over je wordt zodat je gaat profeteren of bidden dan is dat iets anders dan dat je de gemeente onderwijst.

Je moet het je zo voorstellen: tijdens samenkomsten werd er uit de Bijbel (OT) of andere teksten gelezen, daar werd over gesproken (door mannen), en er was plaats voor spontane profetieën, klanktaal, of een openbaring. Dat laatste kun je natuurlijk niet 'regelen', althans hoogstens in beperkte mate, bijvoorbeeld dat er maar drie mensen omstebeurt mogen profeteren. Aan die spontane uitingen mochten vrouwen gewoon meedoen (anders zou Paulus uitingen van de Geest verbieden, dat zou vreemd zijn).

Wat er mis was in Korinte, was dat vrouwen die in extase raakten tijdens het bidden of profeteren hun sluier afdeden of afslingerden omdat ze wild met hun hoofd bewogen. Wellicht voerden vrouwen naar Paulus' idee bovendien te veel het woord zodat ze op de voorgrond kwamen te staan.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 jan 2011 22:42

Cicero schreef:
schaapje schreef:Het spijt me maar ik kan geen duidelijke tekst vinden waarin staat dat de vrouw geen lerende
taak mag hebben binnen de gemeente.

Wel dat ze onderdanig moet zijn aan haar (eigen) man, dat houdt niet in dat ze onderdanig
moet zijn aan alle mannen.

Ik ben er gewoon niet zo zeker van dat vrouwen geen ambt binnen de gemeente
moegen uitoefenen.

1 Kor. 14:35b: "Het is immers schandelijk voor vrouwen om in de gemeente te spreken." Hoe wil je onderwijs geven aan de gemeente als je het woord niet mag voeren?

1 Tim. 2:12: "Want ik sta niet toe dat een vrouw onderwijs geeft, en ook niet dat zij de man overheerst, maar ik wil dat zij zich stil houdt."

Duidelijk dus. Volgende keer beter zoeken! [-X

Trouwens, ook al vindt Paulus dat en beroept hij zich voor dit standpunt op de scheppingsorde, dat betekent natuurlijk niet dat wij dat 'dus' ook moeten vinden. Paulus is hier een kind van zijn tijd.

Of zou iemand hier willen verdedigen dat de vrouw niet naar het beeld van God is geschapen? Dat vindt Paulus namelijk ook (1 Kor. 11:7).

Met het standpunt dat Paulus cultureel bepaalde voorschriften geeft, heb ik trouwens (in zekere zin) Calvijn aan mijn zijde. Ik citeer uit de Latijnse uitgave van zijn commentaren, bij 1 Kor. 11:14:

Quod autem omnium consensu et consuetudine receptum tunc erat, et quidem apud Graecos, vocat naturale. ... morem iam confirmatum pro natura habet.

Voor degenen die in de jammerlijke toestand verkeren dat ze geen Latijn kennen, zal ik het even vertalen: "Wat echter toen als consensus en gewoonte geaccepteerd was, zeker bij de Grieken, noemt hij [Paulus] natuurlijk. ... Hij ziet een reeds gevestigde zede voor natuur aan."

Maar Calvijn zal ook wel bij die verderfelijke humanisten en wereldwijzen horen.

Wat enig cicero dat ik onderricht van jou mag krijgen het opgeheven vingertje maakt het kompleet
:lol:

in 1 tim. 2: 12; maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man
heeft,
m.i. wordt hier gesproken over de onderdanigheid van de vrouw ten opzichte van haar man.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 jan 2011 22:55

Schaapje schreef:m.i. wordt hier gesproken over de onderdanigheid van de vrouw ten opzichte van haar man.
Is ze dat dan? Of gelijkwaardig aan de man, ieder met de hun eigen aanleg en gaven?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 jan 2011 23:02

Riska schreef:
Schaapje schreef:m.i. wordt hier gesproken over de onderdanigheid van de vrouw ten opzichte van haar man.
Is ze dat dan? Of gelijkwaardig aan de man, ieder met de hun eigen aanleg en gaven?

Tja gelijkwaardig natuurlijk, ik heb geen man (meer) maar ik kan me voorstellen
als er beslissingen genomen moeten worden en je wordt het niet eens dat de
mening van de man de doorslag zal moeten geven, om de orde te handhaven.

Oh wat erg terwijl ik dit schrijf zit ik me .....telachen, want ik weet dat meestal
de beslissing van de vrouw de doorslag geeft.

m.v.g.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 mar 2011 10:59

Om het topic wat omhoog te krikken: Binnenkort wordt een vriendin van ons bevestigd als predikante.
Zouden jullie erheen gaan of niet? Voor de goede orde: Wij gaan wel, maar ik ben benieuwd naar jullie mening.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 03 mar 2011 11:02

Natuurlijk zou ik erheen gaan, maar ja, ik heb dan ook helemaal niks tegen vrouwelijke predikanten. God heeft naar mijn mening veel te slimme en fantastische vrouwen gemaakt om ze het zwijgen op te leggen :mrgreen:

Je hoeft het toch niet altijd ergens mee eens te zijn om er naartoe te gaan? Ik ga ook altijd naar doopdiensten van kindertjes, maar ik ben het niet eens met de kinderdoop (maar er op tegen ben ik nou ook weer niet, ik vind het wel een mooi symbool). Maakt toch niets uit? Dat je iets zelf niet zou doen, betekent niet, dat je er van weg moet blijven!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 03 mar 2011 11:17

schaapje schreef:Tja gelijkwaardig natuurlijk,

Paulus zou het volstrekt met je oneens zijn. De man is het beeld en de heerlijkheid Gods, en de vrouw is de heerlijkheid des mans. De vrouw is dus niet in directe zin beeld van God.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 mar 2011 11:35

Cicero schreef:

Paulus zou het volstrekt met je oneens zijn. De man is het beeld en de heerlijkheid Gods, en de vrouw is de heerlijkheid des mans. De vrouw is dus niet in directe zin beeld van God.

Paulus betrekt het oudtestamentische onderscheid tussen man en vrouw op Christus en de gemeente (Efeziërs 5,32) waarbij Christus de man is (de heerlijkheid Gods) en de gemeente de vrouw, zie ook Romeinen 7. Het bevreemdt mij dat daar niks mee gedaan wordt, want het is toch relevante info?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 mar 2011 11:47

Cicero schreef:

Het is niet juist als je maar één regel uit mijn post citeert, ik ben van mening dat
we voor God gelijkwaardig zijn. Maar als de Bijbel zegt dat de man het hoofd is van
een gezin ben ik het daar mee eens.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 11:52

Race406 schreef:Om het topic wat omhoog te krikken: Binnenkort wordt een vriendin van ons bevestigd als predikante.
Zouden jullie erheen gaan of niet? Voor de goede orde: Wij gaan wel, maar ik ben benieuwd naar jullie mening.

Ik zou niet gaan. Maar er is iets aan vooraf gegaan ! Je weet dat dit eraan zit te komen, dat ze theologie studeert. Heb je daarover nooit met haar gesproken dan ?
Mijn vriendinnen weten precies wat ze aan mij hebben en ik aan hen.
Stel dat 1 van mijn vriendinnen een late roeping krijgt, (zou best kunnen, want ik heb niet alleen maar "refo" vriendinnen :wink: ) blijft het wel mijn vriendin, maar ik kan niet meegaan in deze keuze, zoals ik wel eens meer niet met bepaalde keuzes mee kan gaan.
Dat hoeft echt de vriendschap niet te schaden. Integendeel. Praat je vrienden nooit naar de mond, doe ook nooit dingen die tegen jouw principes ingaan, puur om de vriendschap !
Dat keert zich later tegen je.

Riska

Berichtdoor Riska » 03 mar 2011 12:08

Ik zou van harte wel gaan!
Ik ben nog altijd dankbaar dat wij een vrouwelijke predikant hebben gehad, gedurende een jaar of zes, zeven.
Een warme vrouw die ook bij haar 'Bondscollega's' respect afdwong door de prediking en haar zeer grondige Bijbelkennis. Aan haar kon ik dingen kwijt, die ik van-zijn-lang-zal-zijn-levensdagen niet aan een man had kwijtgekund.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 12:12

Riska schreef:Ik zou van harte wel gaan!
Ik ben nog altijd dankbaar dat wij een vrouwelijke predikant hebben gehad, gedurende een jaar of zes, zeven.
Een warme vrouw die ook bij haar 'Bondscollega's' respect afdwong door de prediking en haar zeer grondige Bijbelkennis. Aan haar kon ik dingen kwijt, die ik van-zijn-lang-zal-zijn-levensdagen niet aan een man had kwijtgekund.

Dat begrijp ik niet :( Hier stond een bondsdominee, die als enige !! de vrouwelijke diakenen geen hand gaf. Maar hij heeft dat kunnen verklaren. Ze hadden diep respect voor deze man.
Dus begrijp ik al helemaal niet dat een bondsdominee een vrouwelijke collega wel goed zou vinden ?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 mar 2011 12:23

schelpje3 schreef:
Race406 schreef:Om het topic wat omhoog te krikken: Binnenkort wordt een vriendin van ons bevestigd als predikante.

Ik zou niet gaan. Maar er is iets aan vooraf gegaan ! Je weet dat dit eraan zit te komen, dat ze theologie studeert. Heb je daarover nooit met haar gesproken dan ?
Stel dat 1 van mijn vriendinnen een late roeping krijgt, (zou best kunnen, want ik heb niet alleen maar "refo" vriendinnen :wink: ) blijft het wel mijn vriendin, maar ik kan niet meegaan in deze keuze, zoals ik wel eens meer niet met bepaalde keuzes mee kan gaan.
Dat hoeft echt de vriendschap niet te schaden. Integendeel. Praat je vrienden nooit naar de mond, doe ook nooit dingen die tegen jouw principes ingaan, puur om de vriendschap !

Wij hebben het er ook vaak genoeg over gehad.
Dus het argument dat ik vrienden naar de mond praat is al van tafel.
Daar komt bij dat ik persoonlijk in de Bijbel lees dat de vrouw niet mag leren. Maar ik heb me ook uitgebreid verdiept in de argumenten van mensen die wel voor vrouwelijke ambtsdragers zijn. En ja, ik zal ze niet afwijzen om hun standpunt. Omdat zij de Bijbel iets anders lezen en uitleggenop dat punt wil dat nog niet zeggen dat zij geen christenen zijn, en dat alleen wij de waarheid in pacht hebben.
Onze waarheid is voor ons waar.
Hun waarheid is voor hen waar. Beide "groepen" halen hun argumenten uit de Bijbel en de cultuur van die tijd.
Voor onze vriendin is het echt een hoogtepunt, en wij zijn ook echt blij voor haar en haar man dat ze nu eindelijk dat kan doen wat ze het liefste doet: Mensen vertellen van de liefde van God voor verloren mensen. En ik luister liever naar haar dan naar menig predikant uit onze kerken... :)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 13:05

Race406 schreef:
schelpje3 schreef:

Wij hebben het er ook vaak genoeg over gehad.
Dus het argument dat ik vrienden naar de mond praat is al van tafel.
Daar komt bij dat ik persoonlijk in de Bijbel lees dat de vrouw niet mag leren. Maar ik heb me ook uitgebreid verdiept in de argumenten van mensen die wel voor vrouwelijke ambtsdragers zijn. En ja, ik zal ze niet afwijzen om hun standpunt. Omdat zij de Bijbel iets anders lezen en uitleggenop dat punt wil dat nog niet zeggen dat zij geen christenen zijn, en dat alleen wij de waarheid in pacht hebben.
Onze waarheid is voor ons waar.
Hun waarheid is voor hen waar. Beide "groepen" halen hun argumenten uit de Bijbel en de cultuur van die tijd.
Voor onze vriendin is het echt een hoogtepunt, en wij zijn ook echt blij voor haar en haar man dat ze nu eindelijk dat kan doen wat ze het liefste doet: Mensen vertellen van de liefde van God voor verloren mensen. En ik luister liever naar haar dan naar menig predikant uit onze kerken... :)

Dan stem je hiermee in ! Als je naar deze bevestiging gaat, je geeft zelfs toe graag onder haar gehoor te zitten, is het voor jou dus een uitgemaakte zaak: vrouwen mogen amtsdragers zijn.
Hoe kun je dan tegen jezelf in gaan, als jij persoonlijk in de Bijbel leest dat vrouwen geen leraren mogen zijn ? Dat is wat bedoeld wordt met: pal voor de waarheid staan. En dat kost offers.
Dat kost vrienden, ja zelfs familieleden.
Het geeft meer respect als je je principes handhaaft, dan maar overstag te gaan. Je bevindt je nu op een glijbaan, wat is je volgende kniebuiging ?

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 03 mar 2011 13:44

Waarom zou je ermee instemmen door ergens naartoe te gaan? Dat vat ik niet. Als je aan haar uitlegt dat je het niet met haar keuze eens bent, maar dat je graag aanwezig wilt zijn bij belangrijke gebeurtenissen in haar leven (het is immers een vriendin), dan stem je duidelijk niet in met haar keuze en toch ben je er bij.

Mijn eigen mening: Ik zou zeker gaan, maar ik heb ook niks tegen vrouwelijke predikanten. Ook als ik dat wel zou hebben zou ik gaan omdat ik het belangrijk vind om bij belangrijke gebeurtenissen van vrienden aanwezig te zijn.

Terug naar “[Religie] - Open forum”