Miracle of love vs christelijke gemeenschappen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joeriv
Verkenner
Verkenner

Miracle of love vs christelijke gemeenschappen

Berichtdoor joeriv » 28 feb 2011 15:36

Hallo allemaal,
Ik heb gister een opgenomen versie gezien van Undercover in nederland, waarbij een collega van Alberto Stegeman de Miracle of Love sekte heeft geinfiltreerd. Vond het echt afschuwelijk om te zien wat er gebeurde, structureel misbruik maken van mensen die toch al zwak in hun schoenen staan, heel erg veel psychologische druk uitoefenen, etc. Tijdens de uitzending moest ik echter ook steeds nadenken. De technieken die er genoemd werden; bij nieuwelingen heel erg veel proberen contacten op te bouwen, een nieuw soort sociaal leven bieden aan mensen die dat vaak nog niet hebben, weinig slapen en veel informatie binnenkrijgen, een warm nest, etc, zijn ook wel dingen die in christelijke gemeenschappen worden gebruikt. Niet in die meest extreme vorm, maar ik zal enkele voorbeelden geven die in mijn gemeente voorkomen:
-Nieuwelingen: we spreken nieuwe mensen in de kerk vaak aan...als ze op een bijbelkring komen doen we moeite om ze op hun gemak te laten voelen, we vragen op facebook, hyves of via de telefoon of ze volgende keer weer willen komen, bieden aan ze op te halen als ze zich niet zo op hun gemak voelen etc.
-Weinig slaap/veel informatie bieden: met jeugdweekend met de jeugd, ben je een aantal dagen lang weg van de buitenwereld in een kamphuis. Er wordt weinig geslapen, en er zijn redelijk intensieve bijbelstudies, komt soms best wat emotie bij kijken, etc.

Ik twijfel niet aan de "goedheid" van mijn gemeente, maar er zijn ook gemeente waar groepsdruk een grote rol speelt (iedereen om je heen gaat in tongen spreken, valt in de geest e.d., blijf dan maar eens als enige nuchter staan). Jehova getuigen gaan volgens mij nog verder in isoleren van mensen van hun omgeving. Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Waar ligt precies de grens, wat is goedbedoeld mensen op weg helpen, en ze proberen vast te houden, en wat gaat tever en is manupulatie?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Miracle of love vs christelijke gemeenschappen

Berichtdoor Mortlach » 28 feb 2011 18:30

joeriv schreef: Waar ligt precies de grens, wat is goedbedoeld mensen op weg helpen, en ze proberen vast te houden, en wat gaat tever en is manupulatie?

Het lijkt me dat die grens bij je eigen groepje ligt. Alles daarbinnen is goedbedoeld op weg houden en alles daarbuiten is manipulate...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

joeriv
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor joeriv » 01 mar 2011 09:53

Mortlach schreef:
joeriv schreef: Waar ligt precies de grens, wat is goedbedoeld mensen op weg helpen, en ze proberen vast te houden, en wat gaat tever en is manupulatie?

Het lijkt me dat die grens bij je eigen groepje ligt. Alles daarbinnen is goedbedoeld op weg houden en alles daarbuiten is manipulate...

Ermm...bij je eigen groepje? Hoe bedoel je? Dat nieuwe mensen proberen aan te trekken sowieso fout is?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 mar 2011 12:20

Ik was wat cynisch. sorry daarvoor.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 mar 2011 14:11

Gisteren hoorde ik een mooie gedachte hierover:
Je kunt iemand pas overtuigen als je hem de vrijheid geeft om te kiezen. Met andere woorden, als je iemand min of meer onder druk zet, dan wel probeert te overreden (met een geweld aan rationele argumenten proberen iemand om te krijgen), zul je hem of haar nooit innerlijk overtuigen. Iemand kan toestemmen dat je gelijk hebt, en er vervolgens toch niets mee doen.

joeriv
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor joeriv » 01 mar 2011 14:54

TheKeimpe schreef:Gisteren hoorde ik een mooie gedachte hierover:
Je kunt iemand pas overtuigen als je hem de vrijheid geeft om te kiezen. Met andere woorden, als je iemand min of meer onder druk zet, dan wel probeert te overreden (met een geweld aan rationele argumenten proberen iemand om te krijgen), zul je hem of haar nooit innerlijk overtuigen. Iemand kan toestemmen dat je gelijk hebt, en er vervolgens toch niets mee doen.

Mooie gedachte....ben het er wel grotendeels mee eens. Beetje hetzelfde als dat gelijk hebben, en gelijk krijgen, niet altijd hetzelfde zijn (behalve dat het hier dus om meningen/geloven gaat). Vind het echter wel lastig. Weet niet of jij zelf christelijk bent, maar ik wel, en bij mij heeft enige overredingskracht van mensen om me heen wel geholpen om me te brengen waar ik nu ben. Geen enorm harde, dwingende hand, maar wel vol overtuiging vertellen waarom diegene iets vind. Voor mij was in het begin de belangrijkste reden om actief in een kerk te zijn, de vriendengroep, een plekje hebben tussen allerlei mensen....in die zin vond ik het wel herkenbaar wat je in die reportage zag.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 mar 2011 16:00

Je kunt iemand pas overtuigen als je hem de vrijheid geeft om te kiezen.

'Nadeel' is dan wel dat je moet kunnen accepteren dat iemand keuzes maakt die jij niet zou maken...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 mar 2011 20:00

Mortlach schreef:
Je kunt iemand pas overtuigen als je hem de vrijheid geeft om te kiezen.

'Nadeel' is dan wel dat je moet kunnen accepteren dat iemand keuzes maakt die jij niet zou maken...

Dat is helder. Maar ja, ik kan iemand wel dwingen iets te vinden, en dan zal hij uiterlijk een keuze maken die mij zint, maar inwendig gaat hij niet mee.
Deze theorie wordt wel pedagogische bescheidenheid genoemd.

Terug naar “Archief”