Zijspoor Mohamed.
Of de bomen nou klappen, de bergen wankelen of wat dan ook.
We hebben het hier over verschillende uitingsvormen van geloof in de samenkomst.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
1a2b3c schreef:mohamed schreef:JeeWee schreef:Ja erg hè! Dat die mafkezen zoiets in de Bijbel schreven!
Kun je nagaan hoe blij de schepping is met de Schepper...
Maar hou het dan maar bij psalm 47....
Of had je die over het hoofd gezien?
Nou wat me vooral verbaast is dat men wel begrijpt dat mensen met bergen en heuvels geassocieerd worden als het om handgeklap gaat, terwijl men dat niet ziet wanneer het interessantere zaken betreft.
Jer 4,24
Ik zag de bergen aan, en ziet, zij beefden; en al de heuvels schudden.
Ez 6,3
En zeg: Gij bergen Israëls, hoort het woord van de Heere HEERE! Zo zegt de Heere HEERE tot de bergen en tot de heuvels, tot de beken en tot de dalen: Ziet, Ik, Ik breng over u het zwaard, en Ik zal uw hoogten verderven.
Wanneer je in je handen klapt op Bijbelse gronden, besef dan wel dat je deze teksten eveneens op mensen betrekt.
Die handklappende bergen en juichende rivieren enzo, da's gewoon dichterlijke vrijheid. Moet je niet letterlijk opvatten.
Ps.68:4 Maar de rechtvaardigen verblijden zich, zij springen op van vreugde voor Gods aangezicht en zijn van blijdschap vrolijk. 5 Zing voor God, zing psalmen voor Zijn Naam....
Ja we zingen het wel in de kerk: maar 't vrome volk in U verheugd, zal huppelen van zielevreugd.
Maar in de behoudende kerken zouden ze raar kijken als er echt iemand een huppeltje maakte.
Samanthi schreef:Ik heb de meeste commentaren gelezen
Ik heb altijd een raar gevoel als ik zing mijn bee met opgeheven handen en ik hou mijn handen onder de bank.
Toch kun je deze handelingen niet zomaar invoeren, je zet een nieuwe lap op een oud kleed en nieuwe wijn in een oude zak en ja dat gaat scheuren en daar zitten we nu net niet op te wachten
mohamed schreef:Samanthi schreef:Ik heb de meeste commentaren gelezen
Ik heb altijd een raar gevoel als ik zing mijn bee met opgeheven handen en ik hou mijn handen onder de bank.
Toch kun je deze handelingen niet zomaar invoeren, je zet een nieuwe lap op een oud kleed en nieuwe wijn in een oude zak en ja dat gaat scheuren en daar zitten we nu net niet op te wachten
Mooi gezegd! Mag ik daar het volgende vers aan toevoegen?
'Daarom, afgelegd hebbende alle vuiligheid en overvloed van boosheid, ontvangt met zachtmoedigheid het Woord, dat in u geplant wordt, hetwelk uw zielen kan zaligmaken.' (Jak 1,21)
Is halleluja schreeuwen met keihard handgeklap zachtmoedig?
mohamed schreef:Is halleluja schreeuwen met keihard handgeklap zachtmoedig?
Zijn vader zag hem in de verte al aankomen. Hij kreeg medelijden en rende op zijn zoon af, viel hem om de hals en kuste hem. "Vader," zei zijn zoon tegen hem, "ik heb bezondigd tegen de hemel en tegen u, ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden." Maar de vader zei tegen zijn knechten: "Haal vlug het mooiste gewaad en trek het hem aan[3], doe hem een ring aan zijn vinger en geef hem sandalen [4]. Breng het gemeste kalf en slacht het. Laten we eten en feestvieren, want deze zoon van mij was dood en is weer tot leven gekomen, hij was verloren en is teruggevonden." En ze begonnen feest te vieren.
De oudste zoon was op het veld. Toen hij naar huis ging en al dichtbij was, hoorde hij muziek en gedans.
Is halleluja schreeuwen met keihard handgeklap zachtmoedig?
JeeWee schreef:Weet je, ik zie in de Bijbel best wel heel vaak dat het er wat uitbundiger toegaat dan bij ons.
Maar hoe komt het dan toch dat er zo veel schroom of zelfs veroordeling is onder ons?
Als bij ons sommige mensen hun handen open houden in ontvangende vorm bij het uitspreken van de zegen, wordt er al raar gekeken...
Jozo schreef:Is halleluja schreeuwen met keihard handgeklap zachtmoedig?
Moet alles zachtmoedig zijn? Blijkbaar niet. Ik vraag me af waar deze venijnige reactie vandaan komt...
JeeWee schreef:Weet je, ik zie in de Bijbel best wel heel vaak dat het er wat uitbundiger toegaat dan bij ons.
Maar hoe komt het dan toch dat er zo veel schroom of zelfs veroordeling is onder ons?
Als bij ons sommige mensen hun handen open houden in ontvangende vorm bij het uitspreken van de zegen, wordt er al raar gekeken...
Petra777 schreef:Als je in een kerk zit waarvan drie kwart geen zekerheid over het geloof/ eeuwig leven, is het wel logisch dat je niet al te enthousiast gaat zingen/klappen en God prijzen.
Die reactie kwam van mij, maar hoezo was het venijnig?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten