Axe reclame: Zelfs engelen zullen er door vallen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jip_86
Moderator
Contacteer:

Re: Axe reclame: Zelfs engelen zullen er door vallen

Berichtdoor jip_86 » 27 feb 2011 19:43

Zeg je nu werkelijk dat een gereformeerde niet christelijk is?

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 27 feb 2011 19:51

bevolkingsgroepen kan ook fransen, zwiters, islamieten zijn he !

nederland is een vrij tollerant land wat dat betreft... Nu gaan de christenen weer heel hard lopen blerren , maar als het om een reclame uit china gaat , hoor ik ze dan hard blerren over mensenrechten .... ik denk het niet ....

En waarom geen ophef over bv de nepresso.....

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 27 feb 2011 21:59

jip_86 schreef:Zeg je nu werkelijk dat een gereformeerde niet christelijk is?

Nee hoor.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

wilhelmina
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor wilhelmina » 28 feb 2011 15:11

scheermes schreef:
wilhelmina schreef:Mijn man heeft een mail naar Axe gestuurd. Hij kreeg een mail terug waarin excuses werden aangeboden omdat mijn man zich eraan stoorde. Het was zeker niet de bedoeling dat mensen zich gekwetst zouden voelen. Daarom werd de reclame vooraf aan verschillende bevolkingsgroepen getoond. Niemand maakte bezwaar dus de reclame ging door. Je vraagt je dan wel af welke "verschillende" bevolkingsgroepen ze gevraagd hebben...

Da's wel netjes, maar ze waren zich er dus wel van bewust dat de reclame kwetsend zou kunnen zijn, want vast niet alle reclame wordt getoond aan verschillende bevolkingsgroepen. Ik mag toch aannemen dat het ook getoond is aan christenen, maar misschien niet aan gereformeerden? ik zou er nog een mailtje aan wagen. Denk je trouwens dat het mailtje geholpen heeft en of het een gemeende excuses is?

Tja, ik weet het niet. We hebben er verder niks meer mee gedaan.
Behalve Axe heeft ook Nespresso reclame waar ik me aan stoor en Philadelphia "hemels lekker" vind ik ook niet kunnen.
Jaren geleden had kledingzaak "Hij" een reclameposter waar op stond: Hij is er voor u. Daar is toen veel ophef over geweest. Wij hebben er jaren niks gekocht, maar nu "Hij" "We" is geworden stap ik er toch wel weer eens naar binnen.
Zijn trouw is groter dan mijn schuld

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 28 feb 2011 19:52

wilhelmina schreef:Tja, ik weet het niet. We hebben er verder niks meer mee gedaan.
Behalve Axe heeft ook Nespresso reclame waar ik me aan stoor en Philadelphia "hemels lekker" vind ik ook niet kunnen.

Dat is gewoon een uitdrukking, vind je het zelfde als iemand zegt, dat is zonde. En, je koopt vast nooit duvel bier of het elfde gebod :-oo

Jaren geleden had kledingzaak "Hij" een reclameposter waar op stond: Hij is er voor u. Daar is toen veel ophef over geweest. Wij hebben er jaren niks gekocht, maar nu "Hij" "We" is geworden stap ik er toch wel weer eens naar binnen.

Hij = per definitie God?
*onderschrift verwijderd door moderator*

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 28 feb 2011 20:43

wilhelmina schreef:Tja, ik weet het niet. We hebben er verder niks meer mee gedaan.

Stel je mocht een wet bedenken die dit alles kon verbieden, hoe zou die wet dan luiden? Zijn er een aantal woorden die niet in een commerciële context gebruikt mogen worden?

De wereld zit in een communicatie-stroomversnelling die het internet heet. Steeds meer mensen zijn online en geven daar ook hun mening. De normen en waarden die we hier nog kennen, gelden daar al helemaal niet meer. Er ontstaan daar vanzelf wel bepaalde normen, maar vrijheid van meningsuiting blijft vooral daar zeer belangrijk. Dit beïnvloed ook onze samenleving en iedereen zal vaker geconfronteerd gaan worden met uiteenlopende meningen of reclames waar je je aan zou kunnen ergeren. Dus bereid je maar voor ;)
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

wilhelmina
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor wilhelmina » 28 feb 2011 20:47

haring schreef:

Dat is gewoon een uitdrukking, vind je het zelfde als iemand zegt, dat is zonde. En, je koopt vast nooit duvel bier of het elfde gebod :-oo

Hij = per definitie God?

Je kent die reclame van Philadelphia en de poster van Hij blijkbaar niet....
Bij philadelphia zitten er engelen op een wolk dat spul te eten en ze vinden het "hemels lekker".
Ik vind die uitdrukking niet onder "zonde" vallen maar ik zal het zelf niet zeggen.
Ik lust geen bier dus ik koop idd nooit duvel of het elfde gebod.

Op de poster van Hij stond als ik me goed herinner ook een soort van engel. Het was duidelijk Wie er bedoeld werd. En nee, Hij is natuurlijk niet per definitie God.
Zijn trouw is groter dan mijn schuld

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 28 feb 2011 22:27

wilhelmina schreef:Je kent die reclame van Philadelphia en de poster van Hij blijkbaar niet....
Bij philadelphia zitten er engelen op een wolk dat spul te eten en ze vinden het "hemels lekker".

Nou en? Niemand weet hoe de hemel eruit ziet dus wat maakt het uit?

Ik vind die uitdrukking niet onder "zonde" vallen maar ik zal het zelf niet zeggen.

ok, jammer het is hemels ;)

Op de poster van Hij stond als ik me goed herinner ook een soort van engel. Het was duidelijk Wie er bedoeld werd. En nee, Hij is natuurlijk niet per definitie God.

Niemand weet toch hoe engelen eruit zien, dus waarom zou je je er zorgen over maken?
*onderschrift verwijderd door moderator*

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor knor183 » 16 mar 2011 15:30

haring schreef:
wilhelmina schreef:Je kent die reclame van Philadelphia en de poster van Hij blijkbaar niet....

Nou en? Niemand weet hoe de hemel eruit ziet dus wat maakt het uit?

ok, jammer het is hemels ;)

Niemand weet toch hoe engelen eruit zien, dus waarom zou je je er zorgen over maken?

Tja, zo kun je alles wel bagatelliseren
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mar 2011 16:04

En dat wordt dus blijkbaar allerwege gedaan, vandaar iedere keer opnieuw die godslasterlijke reclames. Als we massaal zouden protesteren, zouden ze eens gaan nadenken.
Ik zie nooit een reclame met Allah of de 64 maagden (zijn het er zoveel trouwens ?) maar christenen zijn vogelvrij. Moeten niet zeuren over een engeltje hier of een hemeltje daar.
Feitelijk zou je dus ook geen Nespresso moeten kopen !

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 mar 2011 16:16

ik denk dat massaal protesteren averechtse werking heeft; fabrikanten blij met aandacht dus hoe godslasterlijker hoe meer protesten hoe vaker in de krant.

stille boycot lijkt me wel terecht, ik koop zeker geen nespresso ( ok, ik heb niet zo'n apparaat dus waarom zou ik ) maar zo'n reclame motiveert me wel omdat ook niet te doen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 mar 2011 17:12

schelpje3 schreef:Ik zie nooit een reclame met Allah of de 64 maagden (zijn het er zoveel trouwens ?)

Dat heeft waarschijnlijk minder te maken met de protesten die de moslims zouden houden en meer met het feit dat het overgrote deel van de Nederlanders er geen enkele binding mee heeft. Het is simpelweg geen beeld dat mensen aanspreekt (en als het dat al doet, dan in negatieve zin), dus waarom zouden reclamemensen dat beeld dan gebruiken.

maar christenen zijn vogelvrij. Moeten niet zeuren over een engeltje hier of een hemeltje daar.

Ach, zolang reclamemensen die beelden nog blijven gebruiken is God en christelijke beelden in ieder geval nog cultureel relevant.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mar 2011 17:16

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Ik zie nooit een reclame met Allah of de 64 maagden (zijn het er zoveel trouwens ?)

Dat heeft waarschijnlijk minder te maken met de protesten die de moslims zouden houden en meer met het feit dat het overgrote deel van de Nederlanders er geen enkele binding mee heeft. Het is simpelweg geen beeld dat mensen aanspreekt (en als het dat al doet, dan in negatieve zin), dus waarom zouden reclamemensen dat beeld dan gebruiken.

maar christenen zijn vogelvrij. Moeten niet zeuren over een engeltje hier of een hemeltje daar.

Ach, zolang reclamemensen die beelden nog blijven gebruiken is God en christelijke beelden in ieder geval nog cultureel relevant.

O vandaar dat we Boeddha en Hare Krishna ook zelden of nooit zien, afgezien van beelden in het tuincentrum :D

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 mar 2011 19:54

schelpje3 schreef:O vandaar dat we Boeddha en Hare Krishna ook zelden of nooit zien, afgezien van beelden in het tuincentrum :D

Precies.

Het is een beetje alsof je beweert dat de mensen die aan curling doen (dat maffe spel op dat ijs met die bezempjes) wél snoeihard de barricades op gaan als er een reclame over curling zou zijn, en bijvoorbeeld de voetbal-, tennis-, of hockeyfans niet. Er zijn immers wel reclames met/over die drie balsporten maar bijzonder weinig over curling (of vul maar een andere obscure sport in, luging ofzo)

Let op, ik zeg niet dat er geen moslims wat heetgebakerd zouden reageren, ongetwijfeld wel, maar slechts dat ik vermoed dat dat niet de hoofdreden is dat daar geen reclame mee wordt gemaakt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lidia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Lidia » 17 mar 2011 09:39

schelpje3 schreef:ik denk dat massaal protesteren averechtse werking heeft

Ik had gereageerd en kreeg netjes een melding terug met daarin dat ze het betreurden dat het voor bepaalde mensen storend zou zijn, maar dat het uitgebreid voorgelegd is aan mensen die het niet storend vonden, bla, bla, bla, enz., enz., enz. Nou ja, wel netjes dat ze reageerden, maar je kunt er natuurlijk niets mee. Overigens zie ik die reclame nu niet meer, toch?

Terug naar “Archief”