Gezin en huishouding deel 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Re: Gezin en huishouding deel 4

Berichtdoor paprikameisje2 » 25 feb 2011 15:31

lammetje schreef:Ik hoop dan zo'n doos voor 75 tot 100 wasbeurten (scheelt een beetje per doos) voor 8 a 10 euro. Daar doe ik dan ook behoorlijk lang mee want heb 1 a 2 witte wassen in de week.

dat is dan van de lidl...

ariel in de aanbieding, 20 wasbeurten uit een pakje, drie pakjes voor tien euro! Zelf doe ik zeker 30 tot 35 wasbeurten uit een pakje, dat ding staat wel zeker een dikke maand op de wasmachine terwijl ik best veel wassen draai. (jaja... hier krijgen d ekinderen vaak twee keer daags schone kleren aan, zelf ok nog een paar keer vanwege marijn zijn spugen) en ookd oe ik de trommel niet hutje mutje vol, maar gewoon normaal.

Dus... zo heel veel duurder is dan ariel niet. Als je de pot vanisch erbij telt.. ben je denk ik even duur uit.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 25 feb 2011 15:46

blompje schreef:
LeChat schreef:Toch wel 2 meer zie ik nu :). Gelukkig hoef ik niet al die wassen elke week te draaien. Met z'n 2-en hebben we de 'rode was' echt niet elke week vol...

Dat is soms het lastige... want dan wil je net dat rode shirtje oid aan dat in de wasmand zit... dus hier komt het er dan vaak op neer dat ik maar een halve trommel (of minder) draai op een korter programma.

Dat komt hier gelukkig zelden of nooit voor (dat zegt misschien wel wat over de grootte van mijn kledingkast :-oo)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 25 feb 2011 20:10

jeepeecee schreef:
paprikameisje2 schreef:
ik zweer bij ariel witte was, en dan de poeder. Bij wat smoezelige witte kleren na het aanhebben van juul of marjin doe ik een schep oxy van de action erbij in.. stralend wit weer.

ik ook! als je er vanaf dat je de kleding/handdoeken er mee wast blijven ze 'stralend' wit!

Ik ook, gebruikte eerst van de Lidl en Aldi, maar daar werd de was echt niet mooi wit van. Sinds ik weer ben overgestapt, is de was veel helderder. Ik gebruik trouwens ook altijd Ariël voor de bonte was en ik kreeg pas bij het Kruitvat de vlekverwijderaar van Ariël die doe je bovenop je hele vuile was en daar ben ik ook erg enthousiast over. Ik ben die vlekverwijderaar gaan gebruiken in de buikgriepperiode met enorm veel lekkage en spuuglakens...echt super.

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 25 feb 2011 22:20

bij mij zijn het 3 wassen:

60 handdoeken, ondergoed, vaatdoek, keuken doeken ( is niet eens allemaal wit zoals theedoeken enzo)
dit doe ik met ariel, is echt super!!!!! alles blijft hoe het moet zijn.
40 donker, spijker, donker ondergoed
dit met zwart wasmiddel. daar zoek ik eigenlijk nog een iets betere variant van/
30 al het lichte goed wat ik verder nog heb, blousjes, t'shirt, alles eigenlijk
dit met omo ( ruikt zo lekker )

oja en pas had ik niet op gelet, had ik voor hannah dingen gekocht waar wol in zit :( moet ik daar ook weer een was voor doen!

beddengoed doe ik op 40 ook weer met ariel.
Afbeelding

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 feb 2011 22:37

Ik heb 3 soorten. Elke week 2 bonte en 2 lichte wassen, de lichte op 40 en de bonte op 30 graden. En dan eens per 2 a 3 weken een keer alle handdoeken, vaatdoeken, slabbetjes en theedoeken op 95 graden.
En ik gebruik alleen Dash colour. Gaat best. Alleen witte shirtjes zijn na een jaartje niet meer stralend wit, maar daarom koop ik nooit dure spullen ;) Ik vermoed ook dat Jurians witte shirtjes toch niet wit zullen blijven, hoe fantastisch ik ze ook was.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 26 feb 2011 09:20

jeepeecee schreef:oja en pas had ik niet op gelet, had ik voor hannah dingen gekocht waar wol in zit :( moet ik daar ook weer een was voor doen!

Ik stop wollen dingen bij de gewone was en dan draai ik hem op 30 ipv op 40 graden. Zo hoef je niet apart te wassen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 feb 2011 10:31

Zo doen we dat hier ook. En dan soms gewoon minder hard centrifugeren, want dat is voor wol ook niet altijd fijn. Zo gaat het hier eigenlijk altijd goed en hoeven we geen aparte was te draaien.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 feb 2011 14:32

Ik durf dat echt niet meer, zo heb ik al meerdere truien en jurken verknald. Ik draai dan echt een wolwas.

Ik heb echt allemaal verschillende wassen;
wolwas
witte was op 40C
bonte donkere was op 40C
bonte gekleurde was op 40C
handdoekenwas op 60C

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 feb 2011 14:39

MissF schreef:Ik heb 3 soorten. Elke week 2 bonte en 2 lichte wassen, de lichte op 40 en de bonte op 30 graden. En dan eens per 2 a 3 weken een keer alle handdoeken, vaatdoeken, slabbetjes en theedoeken op 95 graden.
En ik gebruik alleen Dash colour. Gaat best. Alleen witte shirtjes zijn na een jaartje niet meer stralend wit, maar daarom koop ik nooit dure spullen ;) Ik vermoed ook dat Jurians witte shirtjes toch niet wit zullen blijven, hoe fantastisch ik ze ook was.

Wit was ik echt apart. Kookwas en een 40 gr was. sZomers doe ik daar een zakje Nibro bij (te koop bij o.a. AH) het is een vervanging van zakje blauw (vroeger poppetje blauw geheten) Ik zie mensen lichte kleuren bij de witte was doen en daar wordt het gelig of grauw van.
Als ik een overhemd met een streepje of ruitje of een T shirt met letters erbij doe, gooi ik zo'n zakje erbij.
De fijne was gebruik ik Fleuril voor, het vroegere Dato, dat wast witter dan Robijn.
Voor de kookwas heb ik een merk wat in de aanbieding is, meestal Omo, Persil of zo, Ariel vind ik niet meer zo schoon wassen als voorheen. Heb eigenlijk een hekel aan dat merk gekregen met hun flauwekul reclame om op 15 gr te gaan wassen. Dat kan niet eens, water uit de kraan is al warmer [-X
En je wasmachine gaat echt naar zn grootje als je alleen maar koud wast.
Ik las een goeie tip: gooi bij de kookwas een schep soda, het wordt nog schoner en witter en je machine blijft schoon. Het ontvet nl.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 feb 2011 14:42

Dat over die 15 graden dat vindt ik ook onzin, je hebt wel speciale wasmachine's waarbij het wel kan maar niet met de alle wasmachine's.

Ik gooi er nog weleens soda bij.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 feb 2011 14:55

Mijn wasmachine kan niet lager dan 30 graden :D En altijd laag wassen, is sowieso niet goed voor je machine. Eens per maand ofzo minimaal, een 95 graden was.
Maar waarom van alles zo warm moet, snap ik niet zo. Bacterien zitten echt overal, zodra de was uit de wasmachine komt, al waren alle bacterien dood door die 95 graden, ze zitten er dan meteen weer op, zeker als ik het dan in de studeerkamer ophang, met de ramen open.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 feb 2011 15:02

Mijn wasmachine kan dus ook niet lager :D Ik vraag me af of ze uberhaupt bestaan. Tja als je de was ophangt, komen er idd al bacterien aan, van de waslijn, je handen, de knijpers. Maar ondergoed op 40 gr wassen is vragen om moeilijkheden. Veel vrouwen hebben problemen "down under :wink: :oops: " en dat zou mogelijk kunnen komen door op te lage temp te wassen. Luiers e.d. zit soms ontlasting aan, dat is dan toch vies als dat maar op 40 gr gaat ? In ontlasting zitten ook bacterien. Vroeger moesten we ze zelfs strijken ! Maar bij het 3e kind zei de kraamhulp dat ze juist meer vocht op kunnen nemen als ze niet gestreken zijn. Joepie :lol:

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 26 feb 2011 15:13

Mijn wasmachine kan wel lager maar vind het niet fris.

Hier is de beneden verdieping weer helemaal schoon en opgeruimd heerlijk zo voor het weekend!
Maandag heb ik een dagje vrij en hoef ik niets te doen dan alleen een wasje draaien. Moet wel even mijn ritme terug vinden van het huishouden doen was toch wel erg lekker dat mijn man zo wat alles deed toen hij thuis was :lol:

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 26 feb 2011 16:01

schelpje3 schreef: Ik zie mensen lichte kleuren bij de witte was doen en daar wordt het gelig of grauw van.

Ik doe lichtrose bij wit, als ik het bij de bonte was doe dan word het grouw en apart wassen is voor een paar maillotjes en shirtjes ook weer zo waterverspillend vind ik. Er zit op mijn wasmachine geen mini-was knop, dat is echt het domste wat ik ooit heb aangeschaft: een wasmachine zonder zo'n mini-was functie. ](*,)

Over bacterien: de bacterien aan je handen, waslijn, de lucht e.d. is natuurlijk wat anders dan de bacterien die in ondergoed en aan washandjes, handdoeken en schoonmaakdoeken zit.
Mijn gezicht wassen met een washand die op 40 graden gewassen is.... nee liever niet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 feb 2011 16:15

Schipje schreef:
schelpje3 schreef: Ik zie mensen lichte kleuren bij de witte was doen en daar wordt het gelig of grauw van.

Ik doe lichtrose bij wit, als ik het bij de bonte was doe dan word het grouw en apart wassen is voor een paar maillotjes en shirtjes ook weer zo waterverspillend vind ik. Er zit op mijn wasmachine geen mini-was knop, dat is echt het domste wat ik ooit heb aangeschaft: een wasmachine zonder zo'n mini-was functie. ](*,)

Over bacterien: de bacterien aan je handen, waslijn, de lucht e.d. is natuurlijk wat anders dan de bacterien die in ondergoed en aan washandjes, handdoeken en schoonmaakdoeken zit.
Mijn gezicht wassen met een washand die op 40 graden gewassen is.... nee liever niet.

Heb jij geen rode of roze handdoeken, bloesjes, sokken, washandjes ? En je kunt dan nog beter blauw bij wit doen dan roze hoor. Vergelijk het maar eens, een gewassen stuk en een nieuw. Ik zou daar niet vrolijk van worden.
MissF vroeg iets over beestjes die bij de drogende was zouden kunnen komen, vandaar...

Terug naar “Archief”