Gezin en huishouding deel 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schipje
Majoor
Majoor

Re: Gezin en huishouding deel 4

Berichtdoor Schipje » 24 feb 2011 21:08

Dat wilde ik dus net vragen hier: hoe krijg je witte was weer echt wit? Stond vandaag in de supermarkt te kijken maar zie door de bomen het bos niet meer zoveel middeltjes. Wat werkt echt? Ik gebruik weleens soda maar vind dat niet werken. Pasgeleden nieuwe witte handoeken gekocht en oeps..... de anderen waren niet meer zo mooi wit, dit eveneens met de witte kleding hier. Ik was met omo wit poeder, die is wel goed dacht ik?

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 24 feb 2011 21:35

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 24 feb 2011 21:51

ja das wel fijn spul, maar ik had een x al mijn handdoeken en washandjes in het bad gekiept met een boel van dat spul erbij, en echt wit worden die van mij helaas toch echt niet meer.. vooral de washandjes, maar ja, wat wil je als je man geregeld allemaal olie/smeer/vet van zich moet wassen met die dingen...

jemako: in één woord: geweldig!
vooral de citroensteen ja, en de ramendoeken vind ik ook ideaal, inderdaad, je doet het zo even tussendoor. ik heb hier binnen allemaal deuren met 2 ruiten erin en 1 ernaast, die neem je zo ffies mee. als ze buiten erg vies zijn neem ik 2 emmers water, doe ik ze eerst heel nat afnemen met de groene handschoen, daarna met een goed uitgewrongen natte doek en daarna droog, dan kom ik het hele huis prima rond.
de dweil vind ik ook wel een gedoe, eerst nat en dan droog. doe het ook wel eens alleen nat, maar als ik het dan weer eens met die witte droge doek na doe zie ik daar ook wel het belang van in hoor! foei wat is die doek dan zwart :oops: . als je alleen nat dweilt, blijft dat dus allemaal liggen en dat vind ik dan wel eens een vies idee..
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 feb 2011 22:18

Ik zit er over na te denken om ook die raam doeken te gaan kopen. Heb er in het verleden weleens mee gewerkt toen ik nog in de huishouding werkte. Vondt het ideaal.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 24 feb 2011 22:38

Schipje schreef:Dat wilde ik dus net vragen hier: hoe krijg je witte was weer echt wit? Stond vandaag in de supermarkt te kijken maar zie door de bomen het bos niet meer zoveel middeltjes. Wat werkt echt? Ik gebruik weleens soda maar vind dat niet werken. Pasgeleden nieuwe witte handoeken gekocht en oeps..... de anderen waren niet meer zo mooi wit, dit eveneens met de witte kleding hier. Ik was met omo wit poeder, die is wel goed dacht ik?

ik zweer bij ariel witte was, en dan de poeder. Bij wat smoezelige witte kleren na het aanhebben van juul of marjin doe ik een schep oxy van de action erbij in.. stralend wit weer.

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 24 feb 2011 23:01

paprikameisje2 schreef:
ik zweer bij ariel witte was, en dan de poeder. Bij wat smoezelige witte kleren na het aanhebben van juul of marjin doe ik een schep oxy van de action erbij in.. stralend wit weer.

ik ook! als je er vanaf dat je de kleding/handdoeken er mee wast blijven ze 'stralend' wit!
Afbeelding

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 25 feb 2011 09:25

Bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag. Ariel is dus beter als Omo? Ik vraag me altijd af of er wel verschil tussen al die wasmiddelen zit. Ze beloven allemaal hetzelfde maar doen het niet. Nog meer positieve ervaringen met ariel?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 25 feb 2011 10:15

mijn was was door het onzorgvuldig wassen allemaal smoezelig. Waste alles door elkaar heen. Maar nu is het weer stralend schoon! ALs het ind e aanbieding is, is het heel niet zo duur want je hoeft maar weing in je was te doen, doe bij gewone 'schone' was de helft van de geadviseerde dosering. Meer dan zat is dat.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 25 feb 2011 10:29

Ik gooide eerst ook alles door elkaar maar heb nu 3 wasmanden. 1 alleen wit, 1 lichte kleuren en 1 donker en rood. Werkt prima en wit blijft witter. Ik ga binnenkort op een zaterdag de witte shirtjes/blousjes en washandjes in de vanisch gooien in bad. Daarna in de wasmachine en dan zijn alle vlekken er weer uit (en het bad is ook meteen schoon :mrgreen: )

Ik geloof niet zo in duurdere wasmiddelen. heb altijd Lidl in de aanbieding, poeder. Werkt als een trein, stralend wit blijft het niet, want als je dan nieuw koopt zie je het verschil, maar écht super goed nu ook weer niet.
Ik hoop dan zo'n doos voor 75 tot 100 wasbeurten (scheelt een beetje per doos) voor 8 a 10 euro. Daar doe ik dan ook behoorlijk lang mee want heb 1 a 2 witte wassen in de week.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 25 feb 2011 11:17

Hier vijf verschillende wassen:
1. 60 wit (handdoeken)
2. 60 gekleurt (handoeken, schoonmaakdoeken)
3. 40 wit (kleding) en lichtrose
4. 40 gekleurt
5. 40 donker en spijker

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 25 feb 2011 12:23

Volgens mij hebben we de wasvarianten al eens eerder besproken, maar de mijne lijken wel op die van Schipje:

- 60 wit (lakens, handdoeken, ondergoed, vaatdoeken, etc)
- 60 zwart (handdoeken, vaatdoeken, theedoeken, etc.)
- 40 wit
- 40 bont
- 40 rood
- 40 donker - fijne was
- 40 (of 30) donker - wolwas

Toch wel 2 meer zie ik nu :). Gelukkig hoef ik niet al die wassen elke week te draaien. Met z'n 2-en hebben we de 'rode was' echt niet elke week vol...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 25 feb 2011 13:21

LeChat schreef:Toch wel 2 meer zie ik nu :). Gelukkig hoef ik niet al die wassen elke week te draaien. Met z'n 2-en hebben we de 'rode was' echt niet elke week vol...

Dat is soms het lastige... want dan wil je net dat rode shirtje oid aan dat in de wasmand zit... dus hier komt het er dan vaak op neer dat ik maar een halve trommel (of minder) draai op een korter programma.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 25 feb 2011 13:24

Schipje schreef:Hier vijf verschillende wassen:
1. 60 wit (handdoeken)
2. 60 gekleurt (handoeken, schoonmaakdoeken)
3. 40 wit (kleding) en lichtrose
4. 40 gekleurt
5. 40 donker en spijker

Ik doe punt 5. op 30 dus hier ook 5 wassen. Best wel eens irritant want ik heb het gevoel de hele week aan het wassen te zijn ;)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 feb 2011 13:31

Haha heel herkenbaar. Vorige week was m'n volledige was week (de ene week draai ik 1 was en de andere week meerdere zoals kleding, bed enzo) maar werd toen ziek (di.wo.do.vr. op bed gelegen). Afgelopen zaterdag wassen gedraai en ik ben nog niet echt klaar. Want ik merk dat ik toch best wel ziek ben geweest. Maar goed morgen is er weer een dag.

Even over die Jameko/jemako doeken. Waar kun je die bestellen?

jaantje74
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jaantje74 » 25 feb 2011 13:58

Evelien: als je jemako in google gooit, krijg je heel veel adressen waar je het kunt bestellen. Sommigen verzenden het ook gratis. Wellicht is er iemand in de buurt waar je woont, die kan je dan ook laten zien hoe je er mee moet werken.
Het zijn fijne spullen, maar ze hebben hun gebruiksaanwijzing.

Terug naar “Archief”