Wie die geschriften aanpast? Wel, me dunkt dat geen enkele kerk willens en wetens haar eigen gelovigen wil bedriegen voor de eeuwigheid...
Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Ik vrees dat het een grote hoeveelheid synodes gaat kosten alvorens er een komma in de H.C. verplaatst wordt.
TheKeimpe schreef:Optimatus schreef:Ik vrees dat het een grote hoeveelheid synodes gaat kosten alvorens er een komma in de H.C. verplaatst wordt.
Ik vrees het me je.
Jantjes schreef:Voor u is het geen vraag of de formulieren juist zijn. Als ik in uw kerk kom en hoor regelmatig de term ‘dat is remonstrants’ zeggen met een ondertoon alsof die mensen van de aardbodem willen laten verdwijnen dan denk ik héé in het beging van de dienst hoorde ik toch ‘heb u naaste lief als u zelf’. Ben dan wel van slag af en loopt de kerk uit.
Als u zegt dat u op refoweb zoveel dwaalleer ziet begrijp ik dat u die leerregels nog wel een beetje wil aanvullen. U weet zelf wie in de geschiedenis dat ook zo graag deden en er kwam zelf inquisitie aan te pas.
TheKeimpe schreef:Maar bekijk het dan wel in zijn totaalperspectief en niet alleen door de ogen van de Rooms-Katholieken...
Als zondag 80 werkelijk gebaseerd is op een verkeerde veronderstelling (en daar ben ik nog niet zo van overtuigd,) dan is het inderdaad zaak dat de verwoording aangepast wordt.
Horeb schreef:Jantjes schreef:Voor u is het geen vraag of de formulieren juist zijn. Als ik in uw kerk kom en hoor regelmatig de term ‘dat is remonstrants’ zeggen met een ondertoon alsof die mensen van de aardbodem willen laten verdwijnen dan denk ik héé in het beging van de dienst hoorde ik toch ‘heb u naaste lief als u zelf’. Ben dan wel van slag af en loopt de kerk uit.
Als u zegt dat u op refoweb zoveel dwaalleer ziet begrijp ik dat u die leerregels nog wel een beetje wil aanvullen. U weet zelf wie in de geschiedenis dat ook zo graag deden en er kwam zelf inquisitie aan te pas.
jij gaat hier veel te ver vriend. wat mij betreft op het onbeschofte af.
er zijn twee zaken in je reactie waarop ik wil ingaan.
1)Remonstrants gedachtegoed kun je inderdaad niet hard genoeg voor waarschuwen. het is een zeer verwerpelijke leer die miljoenen in de Hel brengt.
2) ik heb geen behoefte leerregels aan te vullen. ik zal wel waken over hetgeen in de bijbel staat tot ons aller heil. ik zal ook niet toestaan dat het versleuteld wordt door allerlei wind van leer, voor zover ik daar grip op heb
Optimatus schreef:Horeb schreef:Jantjes schreef:Voor u is het geen vraag of de formulieren juist zijn. Als ik in uw kerk kom en hoor regelmatig de term ‘dat is remonstrants’ zeggen met een ondertoon alsof die mensen van de aardbodem willen laten verdwijnen dan denk ik héé in het beging van de dienst hoorde ik toch ‘heb u naaste lief als u zelf’. Ben dan wel van slag af en loopt de kerk uit.
jij gaat hier veel te ver vriend. wat mij betreft op het onbeschofte af.
er zijn twee zaken in je reactie waarop ik wil ingaan.
1)Remonstrants gedachtegoed kun je inderdaad niet hard genoeg voor waarschuwen. het is een zeer verwerpelijke leer die miljoenen in de Hel brengt.
2) ik heb geen behoefte leerregels aan te vullen. ik zal wel waken over hetgeen in de bijbel staat tot ons aller heil. ik zal ook niet toestaan dat het versleuteld wordt door allerlei wind van leer, voor zover ik daar grip op heb
Ik meen dat jouw grip wat dat betreft te vergelijken is met de grip van een ijsklontje in een schaaltje bevroren theewater.
Voorts kun jij op geen enkele wijze beoordelen of remonstrantisme iemand in de hel brengt. Er is tot op heden - voor zover bekend - nog nooit iemand naar de hel gegaan en teruggekomen en thans nog in levende lijve op aarde (Meatloaf brulde het wel, maar met brullers blijft het vaak bij brullen en liggen de feiten anders).
Je kunt voor jouzelf grond hebben om dit te zeggen, maar feit is en blijft dat je hiermee op de rechterstoel van God gaat zitten.Horeb schreef:1)Remonstrants gedachtegoed kun je inderdaad niet hard genoeg voor waarschuwen. het is een zeer verwerpelijke leer die miljoenen in de Hel brengt.
Optimatus schreef:Ik vraag me soms af hoe groot de troon van de Heer wel niet moet zijn om al die mensen, die op Zijn troon willen zitten, plaats te kunnen bieden.
Vader Brakel schreef:De Papisten, Luthersen en Remonstran¬ten, ofschoon zij in veel geloofspunten grovelijk dwalen, zo kunnen onder hen nog wel tijdgelovigen, ja ook wel ware gelovigen zijn, dewijl Christus daar, hoewel niet zuiver, gepredikt wordt.
TheKeimpe schreef:Mijns inziens moet er in deze discussie een scherpere scheiding gemaakt worden tussen:
- de remonstrantse leer
- de mensen wiens leer remonstrants te noemen valt
Op grond van de Bijbel, zoals uitgelegd in de 3FvE (daar gaat dit topic uiteindelijk over), verwerp ik de remonstrantse leer. Anderzijds durf ik, op grond van dezelfde Bijbel de remonstranten niet te verwerpen.
Ik weet mij hierin gesteund door, komtie weer, Vader Brakel:Vader Brakel schreef:De Papisten, Luthersen en Remonstran¬ten, ofschoon zij in veel geloofspunten grovelijk dwalen, zo kunnen onder hen nog wel tijdgelovigen, ja ook wel ware gelovigen zijn, dewijl Christus daar, hoewel niet zuiver, gepredikt wordt.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten