Homofilie deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor Mortlach » 22 feb 2011 19:06

schaapje schreef:
schelpje3 schreef:Beter stil dan weer die hatelijkheden over en weer.
Er is al heel veel gezegd, valt er nog meer over te zeggen ?

Dat vroeg ik me ook af :?:

Ik schreef al, er komen en gaan mensen die misschien niet 100-en pagina's willen doorlezen. En daarnaast, is het geen onderwerp waar je juist over moet blijven praten? Met zwijgen zijn mensen misschien ook niet geholpen. Als je het bespreekbaar wilt houden, moet je accepteren dat mensen het willen en zullen bespreken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 22 feb 2011 20:14

Er staat een fraai stukje op de IKON website waarin de mening van HHK kandidaat Kommerie naar voren komt. Er zit geen copyright op dus neem ik het over. Mooi dat er ook daar meer aandacht komt voor homo's in de gemeente.
Ik ben het niet helemaal met hem eens maar ik vind het moedig dat hij zijn nek uitsteekt.

'Homo's verdienen plaats in de christelijke gemeente'

Ook in orthodox-christelijke gemeenten, zoals binnen de Hersteld Hervormde Kerk (HHK), verdienen homo's een eigen plaats binnen de gemeente. Dat is de mening van de hersteld hervormde kandidaat J. Kommerie.

Kommerie is theologiestudent aan het Hersteld Hervormd Seminarie aan de Vrije Universiteit en schreef een scriptie over dit onderwerp. Tijdens de studiedag van de orthodox-christelijke homo-organisatie RefoAnders op 9 april zal hij een pleidooi voor homoseksuelen houden waarmee hij het taboe, dat op het onderwerp rust, probeert weg te nemen. "Zonder daarbij de grenzen van de Schrift te overschrijden".

Het standpunt van Kommerie over homoseksualiteit sluit in zekere zin aan bij dat van RefoAnders: homofilie is een vorm van gebrokenheid, maar terwijl homorelaties in strijd zijn met de Bijbel, is er voor de celibatair levende homo wel ruimte binnen de christelijke gemeente. Volgens Kommerie is die ruimte zelfs erg groot. "Ook de kerkelijke ambten moeten voor hen open staan".

Kommerie weet dat het onderwerp gevoelig ligt in orthodox-gereformeerd Nederland en is ook benieuwd naar de reacties op zijn pleidooi. Toch merkt hij dat er ook steeds meer hersteld hervormden pleiten voor openheid en af willen van het taboe, zeker voor wat betreft het pastoraat.

Bron: IKON-E.J. Tillema
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 23 feb 2011 09:58

Cathy in het verkeerde topic :) schreef:
Cathy op 2 juli 2004 op pag 13 van ‘Homos in de Bijbel’ in het archief schreef:
Ik heb wel eens gelezen dat wanneer tijdens de vroege zwangerschap, de dosis testosteron te klein is, er dan een homojongetje ontstaat (als het tenminste de XY chromosomen heeft) en bij een te grote dosis en de foetus XX een lesbiënne.
Deze doses testosteron worden beïnvloed door stress, medicijnen en alcohol.
(onderzoek van Anne Moir uit 1991)
Weet iemand of dat al is weerlegd?

Inmiddels heb ik Swaab gelezen ('Wij zijn ons brein') en ook hij verklaart transgender en homofilie vanuit de dosis testosteron in de zwangerschap. Hierdoor ontstaan hersenverschillen in relatie tot de seksuele orientatie.
Homofilie/transgender is aangeboren. (niet erfelijk)
Zou dat helpen die eindeloze discussies te stoppen?

Ik kan het beter hier plaatsen. Misschien is het al ter sprake geweest maar ik heb idd al die honderden pagina's niet gelezen 8)
De opmerking dat Swaab niet de meest onbesproken ondezoeker is...tsja....hij is anti-religie. Maar daarom hoef je niet alles naar de prullenbak te verwijzen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 23 feb 2011 10:04

@cathy,

je schrijft, homofilie is aangeboren, zou dat helpen die eindeloze discussies te stoppen?

Hoe zou dat bepaalde discussies stoppen? Wellicht de discussie dat je, als je maar hard genoeg bidt, je weer hetero wordt, maar hoe zou het verder helpen?
( ik dacht overigens dat het al langer bekend was dat het is aangeboren en dat iedereen het daar al lang over eens was )

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 23 feb 2011 11:11

Cathy schreef: De opmerking dat Swaab niet de meest onbesproken ondezoeker is...tsja....hij is anti-religie. Maar daarom hoef je niet alles naar de prullenbak te verwijzen.

Swaab benadert een groot scala onderwerpen vanuit de werking van de hersenen, zoals bedreigingen voor het kind in de baarmoeder, antidepressiva, alzheimer, verliefdheid, puberteit en homoseksualiteit. Met het laatste onderwerp haalde hij in 1990 het nieuws door te beweren dat de biologische klok van homoseksuele mannen twee keer zo groot is als die van heteroseksuelen. Dit gaf in Nederland veel ophef.

Dat Swaab geen christen is, lijkt mij hier minder belanmgrijk. Hij heeft twee jaar geleden een zeer boeiend referaat gehouden voor de christelijke homovereniging ContrariO. Inmiddels zijn ook steeds meer wetenschappers het met hem eens.

De kennis dioe Swaab met ons deelt en de voortschrijdende inzichten die wij tegenwoordige hebben, waren er 100 jaar geleden niet, laat staan in bijbelse tijden.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 23 feb 2011 11:14

meribel schreef:@cathy,

je schrijft, homofilie is aangeboren, zou dat helpen die eindeloze discussies te stoppen?

Hoe zou dat bepaalde discussies stoppen? Wellicht de discussie dat je, als je maar hard genoeg bidt, je weer hetero wordt, maar hoe zou het verder helpen?
( ik dacht overigens dat het al langer bekend was dat het is aangeboren en dat iedereen het daar al lang over eens was )

Samathi schreef:
esli schreef:Transgender heeft volgens mij idd. niks met opvoeding te maken. Dat begint al zo ontzettend jong. Dat is biologisch bepaald.

Dit is niet helemaal bewezen, net zomin als bij homofilie, daar zijn de meningen bij de geleerde over verdeeld, misschien een combinatie van beide?
Ik weet het niet, maar wel dat ik van een uit mijn groep weet dat het wel degelijk met de situatie bij haar thuis te maken had.

het was n.a.v. deze opmerkingen.
Kennelijk is nog lang niet iedereen ervan overtuigd dat het aangeboren is en dat opvoeding of een dominante moeder o.i.d. er niets mee te maken heeft en dat je er dus ook niet van kunt 'genezen'. (o.a. Bottenbley)

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 23 feb 2011 11:21

JeeWee schreef:De kennis die Swaab met ons deelt en de voortschrijdende inzichten die wij tegenwoordige hebben, waren er 100 jaar geleden niet, laat staan in bijbelse tijden.

Precies. Daarom is het zaak om voortdurend in gesprek te blijven. Geloof en wetenschap zijn boeiende onderwerpen. :)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 23 feb 2011 11:32

Cathy schreef: en dat je er dus ook niet van kunt 'genezen'. (o.a. Bottenbley)

Ik geloof ook niet dat je er van kunt 'genezen'.
'Genezen' veronderstelt de aanwezigheid van een ziekte.
Ik geloof wel dat je de uitingen er van kunt onderdrukken, maar of dat nou zo gezond is?
Ik geloof ook dat je kunt gaan geloven dat God je vrijmaakt van homoseksualiteit. Maar alweer: of dat nou Gods be3doeling is en of je daar nou God voor mag gebruiken?

Ik geloof meer in het gebed dat de Heere je wil leiden in Zijn wegen en of Hij deueren wil open of sluiten.

Leer mij volgen, MET mijn vragen,
Vader wat U doet is goed.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 feb 2011 13:02

Maar even wat anders. Je kunt als getrouwde ook soms voor algeheelonthouding komen te staan ! Als je partner in een verpleeghuis terecht komt, ernstig chronisch ziek wordt, of zelfs overlijdt.
Dan kun je die vorm van seksualiteit ook niet meer beleven. En dat betreft echt niet allemaal oude mensen.
Seksualiteit is ons gegeven, maar kennelijk niet voor altijd en iedereen.
Ik heb eens een boek gelezen van een vrouw, die er na haar huwelijk achterkwam dat haar man zo moedergericht was en mede daardoor geen seksuele gevoelens voor een vrouw had ! Het is een prachtig boek waarin je de worsteling leest van deze vrouw, maar ook van de man !

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 23 feb 2011 13:59

schelpje3 schreef:Maar even wat anders...

Da's inderdaad 'even' wat anders en off topic.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 23 feb 2011 14:15

JeeWee schreef:

Ik weet niet of dat wat anders is, ik hoor regelmatig dat als argument wanneer ik in discussie ga met iemand. Bijv. ik zei, je kan niet van een homoseksueel verwachten dat je dan seksloos door het leven gaat ( even plat gezegd ), en toen werd ik terecht gewezen dat dat een zwaar kruis is jawel, maar niet exclusief een kruis is wat alleen homoseksuelen moeten dragen...en dan werd er naar de voorbeelden gewezen zoals schelpje ze zojuist omschreef.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, het is mijn inziens niet offtopic.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 23 feb 2011 14:30

meribel schreef:
JeeWee schreef:

Ik weet niet of dat wat anders is, ik hoor regelmatig dat als argument wanneer ik in discussie ga met iemand. Bijv. ik zei, je kan niet van een homoseksueel verwachten dat je dan seksloos door het leven gaat ( even plat gezegd ), en toen werd ik terecht gewezen dat dat een zwaar kruis is jawel, maar niet exclusief een kruis is wat alleen homoseksuelen moeten dragen...en dan werd er naar de voorbeelden gewezen zoals schelpje ze zojuist omschreef.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, het is mijn inziens niet offtopic.

Ik wil me hierbij aansluiten, ik ken iemand die al 35 jaar is en die heeft nog steeds
de "ware" niet gevonden,....een zwaar kruis om te dragen?

Maar tegenwoordig wordt sexualiteit gemaakt tot iets waar je niet buiten zou
kunnen net zoals eten en drinken. We leven in een tijd waarin al onze verlangens
vervuld zouden "moeten"" worden. Daarom liggen we in een kramp om alles
wat in Gods woord staat te vereenvoudigen en naar eigen inzicht te veranderen.
Als het maar liefde is....m.i. is het eigenliefde.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 feb 2011 14:32

JeeWee schreef:

Het gaat mij om het onthouden van seks. Verplicht of niet. Homofiele mensen die deze gevoelens niet daadwerkelijk tot uiting willen laten komen, hebben dus een bepaald gemis in hun leven. Maar zij zijn niet de enige ! Ook heteroseksuele mensen, zelfs met een wettige relatie, kunnen hiervoor komen te staan.
Ik noem dit, omdat het er anders op gaat lijken of dit alleen een probleem bij hen is, dat is geenszins zo.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 23 feb 2011 14:57

Mijn relatie gaat veel verder dan alleen seks.

Die andere kant van een relatie zou ik een ander niet willen verbieden omdat er in een paar versjes in de bijbel staan die over hele andere zaken
spreken dan een relatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht. (lees: ongastvrijheid en misbruik.)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 23 feb 2011 15:48

schaapje schreef: Ik wil me hierbij aansluiten, ik ken iemand die al 35 jaar is en die heeft nog steeds
de "ware" niet gevonden,....een zwaar kruis om te dragen?

Toch een paar reacties: ja het kan zijn dat iemand de ware niet vindt. maar er blijft altijd hoop en een kans dat het wel gebeurt.
Bij homo's die willen leven naar wat in refokringen gebruikelijk is, is die hoop en die kans er niet. Daar wordt opgelegd dat het uitgesloten is. Geen enkel uitzicht dus op samenzijn.

schelpje3 schreef:Homofiele mensen die deze gevoelens niet daadwerkelijk tot uiting willen laten komen, hebben dus een bepaald gemis in hun leven. Maar zij zijn niet de enige ! Ook heteroseksuele mensen, zelfs met een wettige relatie, kunnen hiervoor komen te staan.
Ik noem dit, omdat het er anders op gaat lijken of dit alleen een probleem bij hen is, dat is geenszins zo.

Met alle respect, maar deze vergelijking is bizar. In een relatie, ook zonder seks, heb je elkaar. Dus dit 'probleem' is echt onvergelijkbaar.

schaapje schreef: Maar tegenwoordig wordt sexualiteit gemaakt tot iets waar je niet buiten zou kunnen net zoals eten en drinken. We leven in een tijd waarin al onze verlangens vervuld zouden "moeten"" worden. Daarom liggen we in een kramp om alles wat in Gods woord staat te vereenvoudigen en naar eigen inzicht te veranderen.
Als het maar liefde is....m.i. is het eigenliefde.

Ik vind dit wat erg kort door de bocht. Seksualiteit is slechts een onderdeel van een relatie. Het is iets dat als een uiting van liefde zou moeten zijn. Maar ik denk dat, als je veel mensen een of/of keuze zou stellen tussen liefde en seks, de meesten voor de liefde zouden kiezen.
Ik vind het ook wel eens jammer dat een homorelatie meestal wordt teruggebracht tot slechts een seksuele relatie.
Maar liefde is een gevoel. Een opgaan in de ander. Er zijn voor de ander. Een 1 + 1 = 1

Terug naar “Archief”