Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jantjes schreef:Als het over dopen gaat in het nieuwe testament kan ik alleen maar een verwijzing vinden naar geloofsdoop en geen kinderdoop.
De uitvinders of instellers van de kinderdoop is de RKK. Waarschijnlijk hadden zij ook medelijden met kinderen, die wilde ze er ook bij betrekken. Daarom zijn zij de uitvinders van de besnijdenis <>kinderdoop. Daarom hoor je ook vandaag nog in de kerken ja maar er staat toch: laat de kinderen tot Mij komen en verhinderd ze niet. Gemakshalve wordt over het hoofd gezien dat Christus dat tegen verbondskinderen zei, let wel dat waren kinderen van het oude verbond! Hoe moeten nu de kinderen van de heidenen, wij dus, er bij horen? Nu ja, om te stellen dat de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is. Voor de besnijdenis is Christus gekomen en geen doop. Ja maar dopen betekend toch Christus. Hier is de cruciale vergissing ingekomen. De doop ziet wel op Christus maar niet zonder vernieuwing van het hart. Zo is de Bijbelse doop ingesteld voor mensen die tot hun verstand gekomen zijn.Marnix schreef: Nou kunnen we ons afvragen of de doop het teken daarvan is en of het dus ook aan kinderen moet worden gegeven (kinderdopers geven daarvoor aan dat mensen met hun huisgezin werden gedoopt en niet slechts individueel als ze volwassen waren en dat het vreemd zou zijn als het nieuwe verbond een beter verbond is maar de kinderen er niet meer bij mochten horen)
Dat is het omgekeerde zoals het in de Bijbel staat.Marieke1984 schreef: Dan wordt het geschonken te mogen antwoorden op je doop!
Jantjes schreef:De uitvinders of instellers van de kinderdoop is de RKK. Waarschijnlijk hadden zij ook medelijden met kinderen, die wilde ze er ook bij betrekken. Daarom zijn zij de uitvinders van de besnijdenis <>kinderdoop.
Voor de besnijdenis is Christus gekomen
Zo is de Bijbelse doop ingesteld voor mensen die tot hun verstand gekomen zijn.
Jantjes schreef:De uitvinders of instellers van de kinderdoop is de RKK. Waarschijnlijk hadden zij ook medelijden met kinderen, die wilde ze er ook bij betrekken. Daarom zijn zij de uitvinders van de besnijdenis <>kinderdoop. Daarom hoor je ook vandaag nog in de kerken ja maar er staat toch: laat de kinderen tot Mij komen en verhinderd ze niet. Gemakshalve wordt over het hoofd gezien dat Christus dat tegen verbondskinderen zei, let wel dat waren kinderen van het oude verbond! Hoe moeten nu de kinderen van de heidenen, wij dus, er bij horen? Nu ja, om te stellen dat de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is. Voor de besnijdenis is Christus gekomen en geen doop. Ja maar dopen betekend toch Christus. Hier is de cruciale vergissing ingekomen. De doop ziet wel op Christus maar niet zonder vernieuwing van het hart. Zo is de Bijbelse doop ingesteld voor mensen die tot hun verstand gekomen zijn.Marnix schreef: Nou kunnen we ons afvragen of de doop het teken daarvan is en of het dus ook aan kinderen moet worden gegeven (kinderdopers geven daarvoor aan dat mensen met hun huisgezin werden gedoopt en niet slechts individueel als ze volwassen waren en dat het vreemd zou zijn als het nieuwe verbond een beter verbond is maar de kinderen er niet meer bij mochten horen)
.
Marnix schreef:Jantjes schreef:De uitvinders of instellers van de kinderdoop is de RKK. Waarschijnlijk hadden zij ook medelijden met kinderen, die wilde ze er ook bij betrekken. Daarom zijn zij de uitvinders van de besnijdenis <>kinderdoop. Daarom hoor je ook vandaag nog in de kerken ja maar er staat toch: laat de kinderen tot Mij komen en verhinderd ze niet. Gemakshalve wordt over het hoofd gezien dat Christus dat tegen verbondskinderen zei, let wel dat waren kinderen van het oude verbond! Hoe moeten nu de kinderen van de heidenen, wij dus, er bij horen? Nu ja, om te stellen dat de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is. Voor de besnijdenis is Christus gekomen en geen doop. Ja maar dopen betekend toch Christus. Hier is de cruciale vergissing ingekomen. De doop ziet wel op Christus maar niet zonder vernieuwing van het hart. Zo is de Bijbelse doop ingesteld voor mensen die tot hun verstand gekomen zijn.Marnix schreef: Nou kunnen we ons afvragen of de doop het teken daarvan is en of het dus ook aan kinderen moet worden gegeven (kinderdopers geven daarvoor aan dat mensen met hun huisgezin werden gedoopt en niet slechts individueel als ze volwassen waren en dat het vreemd zou zijn als het nieuwe verbond een beter verbond is maar de kinderen er niet meer bij mochten horen)
.
Kortom, volgens jou (en vele anderen) is de doop geen teken van het nieuwe verbond, volgens anderen wel. (en kinderen van gelovigen zijn heilig en horen daarom volgens mij bij het nieuwe verbond)
Ik kan mij niet indenken dat de RKK medelijden had met kinderen om ze in het verbond te trekken en ze daarvoor te dopen. Het was zuiver macht lust, dat heeft de geschiedenis van de RKK bewezen. Ze wilden een grote machtskerk en dan moet je bij kinderen beginnen, zeker voor de voortplanting.hamlap schreef:Jantjes schreef:De uitvinders of instellers van de kinderdoop is de RKK. Waarschijnlijk hadden zij ook medelijden met kinderen, die wilde ze er ook bij betrekken. Daarom zijn zij de uitvinders van de besnijdenis <>kinderdoop.Waarom gebruik je het woordje 'waarschijnlijk' ? Je bent blijkbaar ook niet zeker van je zaak!
hamlap schreef:Jantjes schreef:Voor de besnijdenis is Christus gekomen
Wat bedoel je hier precies mee?
hamlap schreef:Jantjes schreef:Zo is de Bijbelse doop ingesteld voor mensen die tot hun verstand gekomen zijn.
Het symbolische teken van de doop zegt totaal niets al doe je het honderd maal dat veranderd een mens niet.En mensen die niet tot hun verstand kunnen komen, bijvoorbeeld verstandelijk gehandicapten, kunnen en mogen dan (volgens jouw opinie) nooit het teken van de doop ontvangen. Ik vind dat bevreemdend.
Jezus was besneden en liet zich ook dopen door Johannes. De Hebreen vertellen ons en laten wel zien dat de ceremonieën zijn afgeschaft incl. de besnijdenis dus.blijblij schreef: Misschien is het wel aardig op te merken dat Jezus nergens de besnijdenis afschaft.....
schaapje schreef:@Jantjes
Het symbolische teken van de doop verandert een mens niet...zeg je.
Mijn ervaring is dat het zelfde gezegd kan worden over de volwassendoop.
Ken wel mensen die zich lieten dopen schijnbaar vol overtuiging en na een
paar jaar zijn ze het geloof kwijt.
Het is de inwoning van de Heilige Geest die een mens verandert.
Ik denk dat "naamchristenen" overal zitten onder de kinderdopers
en onder de volwassendopers.
Jantjes schreef:schaapje schreef:@Jantjes
Dat ben ik met je eens maar…..
De regel die ik rood maakte in je antwoord kan moeilijk over kinderen gezegd worden totdat ze volwassen zijn.
.
schaapje schreef:Jantjes schreef:schaapje schreef:@Jantjes
Dat ben ik met je eens maar…..
De regel die ik rood maakte in je antwoord kan moeilijk over kinderen gezegd worden totdat ze volwassen zijn.
.
Dan is het allebei waar, de Geest kan inwoning maken door geloof in iemand die gedoopt
als kind. ...En de Geest maakt door onoprecht geloof geen inwoning in iemand, die
volwassen gedoopt is, want anders zou die persoon niet een afvallige kunnen zijn.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 16 gasten