Het_Bureau schreef:Boekenlezer schreef:De versnellingen vond ik wel een tikkie complex, zeker vergeleken met de 14 versnellingen van een Rohloff Speedhub. Je schakelt namelijk met vier commandeurs, die aan het stuur zitten. Links betreft de tandwielen vóór, waarvan de achterste commandeur opschakelt, en de voorste omlaag. Rechts is dat weer precies andersom,maar dan voor de achterste tandwielen. En dan zitten er nog van die indicatoren op het stuur, waaraan je kunt zien in welke versnelling de fiets staat. Maar die zitten omgekeerd ten opzichte van de stand van de ketting op de tandwielen.
Dat is een heel gebruikelijk systeem voor Shimano. Vrijwel alle sportieve derailleur fietsen zijn er mee uitgerust. Het je went er erg snel aan moet ik zeggen. Op een zeker moment ben je er mee vergroeid en gooi je de ketting van links naar rechts.
Even een late reactie: mijn Focus Black Rider Special Limited Edition (jaja) heeft dat systeem ook, en dat werkt perfect. Ik zou niets anders meer willen, eigenlijk.
Deze week eindelijk de achterste remklauw laten vervangen en een breuk in de remleiding laten dichten waar sinds mijn ongeluk dus heel langzaam remvloeistof uit weglekte. Hij remt nu weer als een tierelier, op de achterrem dan

Met een beetje geluk stapt het bedrijf waarvoor ik werk in de Ierse variant van het fietsenplan, waardoor je goedkoop een fiets kunt aanschaffen, of in ieder geval goedkoper. Ik ben van plan iets moois uit te zoeken dan, want een tweede reservefiets is nooit weg