nieuwe fiets

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Mortlach » 03 feb 2011 00:53

Het_Bureau schreef:
Boekenlezer schreef:De versnellingen vond ik wel een tikkie complex, zeker vergeleken met de 14 versnellingen van een Rohloff Speedhub. Je schakelt namelijk met vier commandeurs, die aan het stuur zitten. Links betreft de tandwielen vóór, waarvan de achterste commandeur opschakelt, en de voorste omlaag. Rechts is dat weer precies andersom, :? maar dan voor de achterste tandwielen. En dan zitten er nog van die indicatoren op het stuur, waaraan je kunt zien in welke versnelling de fiets staat. Maar die zitten omgekeerd ten opzichte van de stand van de ketting op de tandwielen. :?

Dat is een heel gebruikelijk systeem voor Shimano. Vrijwel alle sportieve derailleur fietsen zijn er mee uitgerust. Het je went er erg snel aan moet ik zeggen. Op een zeker moment ben je er mee vergroeid en gooi je de ketting van links naar rechts.

Even een late reactie: mijn Focus Black Rider Special Limited Edition (jaja) heeft dat systeem ook, en dat werkt perfect. Ik zou niets anders meer willen, eigenlijk.

Deze week eindelijk de achterste remklauw laten vervangen en een breuk in de remleiding laten dichten waar sinds mijn ongeluk dus heel langzaam remvloeistof uit weglekte. Hij remt nu weer als een tierelier, op de achterrem dan :-)

Met een beetje geluk stapt het bedrijf waarvoor ik werk in de Ierse variant van het fietsenplan, waardoor je goedkoop een fiets kunt aanschaffen, of in ieder geval goedkoper. Ik ben van plan iets moois uit te zoeken dan, want een tweede reservefiets is nooit weg :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 feb 2011 00:54

Het_Bureau schreef:
De fiets is bijna 2 jaar oud, dus eigenlijk nog jong. Wel wordt hij ongeacht het weer, dagelijks gebruikt en staat hij in de regen buiten.

Wie heeft tips hoe de fiets in redelijke conditie te houden? Misschien een hoes er over in de fietsenstalling?

Oei, buiten laten staan is niet echt goed voor zo'n ding. Ik heb mijn fietsen binnen staan in de woonkamer maar daar moet je maar net de ruimte voor hebben/vrij willen maken.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 03 feb 2011 09:06

Onze bakfiets staat altijd buiten onder een zeil, maar ook dat is geen goede oplossing. Het ding is nog geen jaar oud en roest ontzettend. Wie weet heb ik in de zomervakantie wel tijd om hem een keer kaal te maken en weer goed in de lak te zetten, maar nu even niet. Fietsen doet hij nog steeds goed.

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 03 feb 2011 19:13

Hij staat bij mij thuis wel gewoon droog in de schuur hoor, maar op het werk staat hij buiten en daar kan die open ketting niet zo goed tegen. Zeker niet in combinatie met regen en pekel.

Eigenlijk moet je die kettingen heel erg vaak schoonmaken, maar dat deed ik alleen de eerste twee weken 8)
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 04 feb 2011 21:20

De ketting van mijn fiets was de laatste tijd ook vrij lawaaierig. Dat zal ongetwijfeld door de pekeltroep gekomen zijn.

Ik heb dan wel een soort van kettingkast, al is het een hele lichte, een zg. 'chain glider'.
Gisteren heb ik eens wat rijwielolie aan de ketting toegevoegd. Helaas heb ik de fiets nog niet uitgeprobeerd, of de ketting nu prettiger draait.

De winter is nou niet de meest motiverende tijd, met al dat donker, om wat aan je ketting te doen... :(
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 feb 2011 12:19

Het bedrijf waarvoor ik werk heeft - eindelijk - het fietsenplan doorgezet. Ik heb even gekeken wat er allemaal binnen het budget valt en ben wel heel erg gecharmeerd van DEZE, de Cube Ltd Pro Bike 11. Ook recensies die ik zo gauw kon vinden waren over het algemeen positief.

Afbeelding

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 feb 2011 12:38

Deze is ook wel indrukwekkend, en minder dan 11 kilo. Dan moet ik er alleen wel ongeveer 600 euro eigen geld op toeleggen. Oww... de verleiding is wel erg groot.

Afbeelding

Hahaha, ik zie net dat je voor dat geld er niet eens een set trappers bij krijgt. :lol:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 17 feb 2011 13:27

@ the Keimpe wat voor bakfiets hebben jullie? En waarom hebben jullie voor deze gekozen?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 feb 2011 18:07

Mortlach schreef:Deze is ook wel indrukwekkend, en minder dan 11 kilo. Dan moet ik er alleen wel ongeveer 600 euro eigen geld op toeleggen. Oww... de verleiding is wel erg groot.

Afbeelding

Hahaha, ik zie net dat je voor dat geld er niet eens een set trappers bij krijgt. :lol:

600 euro, in vergelijking met een auto is dat niet veel geld. Terwijl je er wèl een vervoermiddel voor hebt. Ik zou mij het leven zonder fiets niet voor kunnen stellen. Dus ja, dan mag het ook iets kosten, denk ik dan maar.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 feb 2011 18:45

Boekenlezer schreef:
Mortlach schreef:Deze is ook wel indrukwekkend, en minder dan 11 kilo. Dan moet ik er alleen wel ongeveer 600 euro eigen geld op toeleggen. Oww... de verleiding is wel erg groot.

Afbeelding

600 euro, in vergelijking met een auto is dat niet veel geld. Terwijl je er wèl een vervoermiddel voor hebt. Ik zou mij het leven zonder fiets niet voor kunnen stellen. Dus ja, dan mag het ook iets kosten, denk ik dan maar.

Ik heb hetzelfde, zonder fiets zou ik me ernstig immobiel voelen.

Helaas is de 600 euro geld dat bovenop de prijs komt die nog deels vergoed wordt door de belasting (1000 euro wordt bruto ingehouden op het salaris, waardoor je maar 700 euro betaalt in 4 maanden). Het zou dus op ongeveer 1300 euro uitkomen, plus dingetjes als trappers,lampjes, mud guards, sloten en verzekeringen. Maar goed, dat heb je wel wat ;-)

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 19 feb 2011 22:55

Ik hoop hier even wat tips te krijgen voor een fiets voor mijn moeder:

Ze zoekt een degelijke stadsfiets (7 versnellingen, geen remblokjessysteem), is 60, vindt zichzelf te jong voor een elektrische fiets. Heeft de keuze tussen een Trek en een Gazelle. Trek heeft een open kettingkast (dat heeft niet haar voorkeur), maar de fietsenmaker zei dat Gazelle kwalitatief niet zo goed meer is als voor hun faillissement. Is dit bij (een van) jullie bekend?

Hebben jullie nog andere tips?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 feb 2011 23:33

Indien mogelijk kijken of de fiets een naafdynamo heeft. dat is tegenwoordig wel vaak al standaard op wat luxere fietsen. Verder kan ik je niet wegwijs maken, helaas.

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 21 feb 2011 22:38

Waarom zou een degelijke stadsfiets een open kettingkast hebben? Dat lijkt me niet handig.
Je zit dan met serieus meer onderhoud.

Met de kwaliteit is van Gazelle is niet veel mis. Er zijn betere merken, dat wel, maar die zijn voor fietsgekken...
Zoek in ieder geval een goede fietsenmaker uit.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 22 feb 2011 13:50

Het_Bureau schreef:Waarom zou een degelijke stadsfiets een open kettingkast hebben? Dat lijkt me niet handig.

Thanks! Je ze wil daarom ook geen open kettingkast, maar dat hebben die fietsen van Trek wel, zegt ze. Ze weet nu niet of ze op het oordeel van de fietsenmaker af moet gaan (waar ze overigens best tevreden over is) en niet voor een Gazelle gaan. Maar ja, wat heb je dan nog verder?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2011 15:57

Bumba schreef:
Het_Bureau schreef:Waarom zou een degelijke stadsfiets een open kettingkast hebben? Dat lijkt me niet handig.

Thanks! Je ze wil daarom ook geen open kettingkast, maar dat hebben die fietsen van Trek wel, zegt ze. Ze weet nu niet of ze op het oordeel van de fietsenmaker af moet gaan (waar ze overigens best tevreden over is) en niet voor een Gazelle gaan. Maar ja, wat heb je dan nog verder?

Batavus? Sparta?

@ Mortlach, mooie fietsen... die tweede Cube is natuurlijk wel erg leuk. Maar die eerste is ook niet verkeerd en wel veeeel goedkoper. Kan je ook prima mee uit de voeten toch?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”