Invloed van achtergrond/volksaard op het geloofsleven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Invloed van achtergrond/volksaard op het geloofsleven

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2011 12:04

Ja ik ken natuurlijk ook het onderscheid :D
Mijn kinderen zaten op een christelijke basisschool, ik moest me regelmatig "verantwoorden" waarom ik nu toch altijd een rok draag. Ik geef toe, het is veel makkelijker elke dag die spijkerbroek, die naast je bed staat, weer aan te schieten :lol: ik moet elke dag een bijpassende kleur panty erbij zoeken.
Het is niet zo dat ik nooit een broek draag, maar ik ben een rokkenmeisje (of jurkjes) :D

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 21 feb 2011 12:18

Ik woon in een grote stad, waar refo's min of meer verrechtsen, een rok is een must, daarmee laat je zien dat je christen bent, ik zelf denk dat je doen en laten meer zegt dan je kleding.
Ik droeg voor mijn trouwen altijd een broek, dat was in die gemeente geen punt, bovendien waren er veel boeren en grondbezitters, op het land werken deed iedereen gewoon in een broek of overal.
Zo zie je weer dat je achtergrond heel veel meespeeld, ik weet dat hier veel vrouwen een rok dragen, want stel dat ze die of die uit de kerk tegenkomt.
Dus zij doen het voor de mensen ( heb ik zelf ook wel gedaan :oops: )
en niet uit eigen overtuiging, in onze gemeente zit iemand die bij de Jehova's getuigen is opgegroeid, de hele gemeente heeft stiefjes moeten praten voor ze eindelijk eens naar de dokter ging, mocht van thuis niet, zo kun je heel veel opnoemen, ook het komen tot Jezus.
Maar als de Heere werkt gaat alles vanzelf

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2011 12:22

Samanthi schreef:Ik woon in een grote stad, waar refo's min of meer verrechtsen, een rok is een must, daarmee laat je zien dat je christen bent, ik zelf denk dat je doen en laten meer zegt dan je kleding.
Ik droeg voor mijn trouwen altijd een broek, dat was in die gemeente geen punt, bovendien waren er veel boeren en grondbezitters, op het land werken deed iedereen gewoon in een broek of overal.
Zo zie je weer dat je achtergrond heel veel meespeeld, ik weet dat hier veel vrouwen een rok dragen, want stel dat ze die of die uit de kerk tegenkomt.
en niet uit eigen overtuiging, in onze gemeente zit iemand die bij de Jehova's getuigen is opgegroeid, de hele gemeente heeft stiefjes moeten praten voor ze eindelijk eens naar de dokter ging, mocht van thuis niet, zo kun je heel veel opnoemen, ook het komen tot Jezus.

Herken jij het ook dat je eigenlijk in een soort schrikstand schiet als je een broek aan hebt en je komt iemand van "zwaarder" allooi tegen ? Dat heb ik dus nog steeds, gaat volkomen automatisch. Als ik aan het klussen ben, heb ik een broek aan, ren dan even door de supermarkt en prompt kom ik iemand tegen. Zie haar kijken (tis meestal een zij :wink: ) van boven naar beneden.... en zie die afkeurende blik. Ik moet me dan inhouden om me te verdedigen :-&
Het slaat helemaal nergens op, ik weet het, maar toch hebben velen dat ook.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 feb 2011 12:25

Dat komt tegenwoordig steeds meer voor. Ik zie veel vrouwen tegenwoordig een jurkje dragen over hun lange broek bv. Of met een goede legging.
Maar de reformatorische vrouwen dragen het toch anders. Zo tegen de enkels aan...
En wat de islamitische vrouwen betreft zit daar gewoon geen verandering in.
Eigenlijk is het enigszins te vergelijken met elkaar. Meisjes uit islamitische kringen komen onveranderd met rokjes aan op school en dat is hier bij de Calvijnschool (naam zegt denk ik genoeg) ook zo.
Pubers behoren tot een andere categorie. Liefst zo kort mogelijk bij de reformatorischen, in lange broek of zo bij de islamitische pubermeisjes - als ze daar al de kans toe krijgen. Daar hangt het echt af van pa hoe orthodox die is...

Zie net nog je nieuwe post - ik denk dat het heel gewoon is, dat je nog zo in de regels zit dat je dat gevoel hebt. Gaandeweg zul je er losser van komen en er niet zoveel last meer van hebben.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2011 12:31

Riska schreef:Dat komt tegenwoordig steeds meer voor. Ik zie veel vrouwen tegenwoordig een jurkje dragen over hun lange broek bv. Of met een goede legging.
Maar de reformatorische vrouwen dragen het toch anders. Zo tegen de enkels aan...
En wat de islamitische vrouwen betreft zit daar gewoon geen verandering in.
Eigenlijk is het enigszins te vergelijken met elkaar. Meisjes uit islamitische kringen komen onveranderd met rokjes aan op school en dat is hier bij de Calvijnschool (naam zegt denk ik genoeg) ook zo.
Pubers behoren tot een andere categorie. Liefst zo kort mogelijk bij de reformatorischen, in lange broek of zo bij de islamitische pubermeisjes - als ze daar al de kans toe krijgen. Daar hangt het echt af van pa hoe orthodox die is...

Zie net nog je nieuwe post - ik denk dat het heel gewoon is, dat je nog zo in de regels zit dat je dat gevoel hebt. Gaandeweg zul je er losser van komen en er niet zoveel last meer van hebben.

Nou dat gaat niet meer gebeuren denk ik, dat is zo ingesleten en die afkeurende blikken zooo sterk :wink:

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 21 feb 2011 12:32

schelpje3 schreef:
Samanthi schreef:Ik woon in een grote stad, waar refo's min of meer verrechtsen, een rok is een must, daarmee laat je zien dat je christen bent, ik zelf denk dat je doen en laten meer zegt dan je kleding.

Herken jij het ook dat je eigenlijk in een soort schrikstand schiet als je een broek aan hebt en je komt iemand van "zwaarder" allooi tegen ? Dat heb ik dus nog steeds, gaat volkomen automatisch. Als ik aan het klussen ben, heb ik een broek aan, ren dan even door de supermarkt en prompt kom ik iemand tegen. Zie haar kijken (tis meestal een zij :wink: ) van boven naar beneden.... en zie die afkeurende blik. Ik moet me dan inhouden om me te verdedigen :-&
Het slaat helemaal nergens op, ik weet het, maar toch hebben velen dat ook.

Ik heb weleens gehad dat een vrouw haar hoofd omdraaide, maar och het was een oud mens en ik dacht die zit enorm vastgeroest en kan niet meer relativeren. Maar naar is het dat is zeker.
@Riska klopt dat je er losser van wordt, maar het is best moeilijk

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2011 12:41

Toevallig ken ik alle kledingcodes denk ik wel, maar het kan ver gaan hoor ! Je kunt een prima lengte rok uitzoeken en toch een bok schieten. Verkeerde kleur bijv. Of mouwtjes te kort, offe... vergeten die oorbelletjes uit te doen. Of het kledingmerk, een tekstje, zelfs laarzen kunnen not done zijn en denim !
Ik herinner me een ingezonden brief in het RD toen Maxima meeging op koninginnedag in een kek rokje met spijkerjasje. Zelfs de baret kon geen goedkeuring krijgen van deze man :?

Riska

Berichtdoor Riska » 21 feb 2011 12:43

Gewoon de tijd gunnen dames! Gaat niet van de een op andere dag, maar het gebeurt echt - losser worden daarvan...

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 21 feb 2011 13:26

je kan je ook afvragen... gaat het om het uiterlijk of om het innerlijk...

je kan er nog zo net bij lopen, keurig rok tot op de enkels... blouse aan etc.. maar als je vervolgens je naaste in de kou laat staan...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2011 13:30

Spons schreef:je kan je ook afvragen... gaat het om het uiterlijk of om het innerlijk...

je kan er nog zo net bij lopen, keurig rok tot op de enkels... blouse aan etc.. maar als je vervolgens je naaste in de kou laat staan...

Ja tuurlijk. Dat weet ik ook. Je kunt afgebrand worden door iemand die eruit ziet als ... Hannah. Bij wijze van spreken.
Er wordt trouwens soms heel denigrerend over elkaar gesproken, die knot, dat brilletje, het slagschip. :-k

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 21 feb 2011 13:57

Riska schreef:Nou dan weet ik niet waar jij woont, maar ik ken heel veel vrouwen die - ook in de winter - met een rok lopen!

En wat maakt dat uit? dat je in de winter een rok aan hebt? Het komt op mij een beetje vreemd over, net alsof het raar is dat je s'winters een rok aan hebt?
Lekkere dikke maillot of legging :wink: aan en laarzen, en je voelt geen kou hoor :D mocht het om de kou gaan :?:

ik heb dat nog nooit meegemaakt zo over rokken :? Ik loop altijd in een rok, heb niet één broek, en in onze omgeving loopt vrijwel iedereen van onze kerk in rok.
Mijn rokken zijn altijd net boven m'n knie of iets eronder en echt niet tot op m'n enkels, die weet ik ook nergens te koop :mrgreen:

Ik zal zelf nooit een broek dragen, (of ik moet op het land gaan werken, zoals ik vroeger gedaan heb in de bloemen :wink: en ik ga gewoon een gesprek aan met moeders bij school bv, die een broek dragen, en dan niet over de broek :wink: maar gewoon, een praatje over het weer, kids e.d! net zoals ik doe als ze wel een rok dragen :lol:

Riska

Berichtdoor Riska » 21 feb 2011 15:15

Het maakt mij niets uit. Moet iedereen zelf weten. Het werd aangekaart.
Ik kan je verzekeren dat hier heel veel vrouwen zelf naaien en dan kan het dus wel langer... en we hebben hier een modewinkel die er duidelijk rekening mee houdt (maar dan moet je wel geld hebben... :mrgreen: ).
Persoonlijk draag ik vrijwel alleen broeken, behalve bij heel bijzondere gelegenheden, zoals een bruiloft. Het is gewoon net waarin je je lekker voelt. En de huidige mode van lange tunieken of korte jurkjes over een broek of legging vind ik gewoon leuk.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 21 feb 2011 15:19

schelpje3 schreef:
Samanthi schreef:
schelpje3 schreef:Nou Marnix, zo wordt dat niet geroepen hoor.
Eerstens spreekt deze groep bezwaarden over de HEERE en nimmer over de Heer en ten 2e wordt dat op deze manier echt niet nageschreeuwd.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, in ieder geval wel uit zn verband getrokken :D

Even nog oude koek, maar ik wil even zeggen dat dit echt geschreeuwd wordt van achter het hek van een refoschool, oh die gaat naar de hel, want die heeft een broek aan en ook tegen elkaar over oorbellen spijkerbroeken en noem maar op.
Als er een kind mee begint gaan er meer dit zeggen en gevoelige kinderen hebben er nog last van tot hun volwassenheid toe.

Ik heb het echt nog nooit gehoord. Het zal misschien bij een zeer kleine, zeer rechtse groepering zijn, die het van huis gehoord hebben kennelijk. :( Dan kun je wel blijven roepen, want ik ken nog maar weinig vrouwen die in een rok lopen, zeker swinters !

Dit is mij als kind zijnde ook regelmatig nageroepen. Dus het komt nog echt wel voor. :wink: Nu voldoe ik meer aan de norm, want ik draag eigenlijk alleen nog maar rokken en jurken ( niet uit overtuiging, maar gewoon omdat ik het leuker vind.) Ik pas dus wel in het plaatje ( alhoewel het type rok/jruk dat ik draag wel wat verschilt met het type rok van de gemiddelde refo)

Maar om terug te komen op het topic. Ik denk dat vooral opvoeding een groot deel van je geloofsbeleving bepaald. Ik ben wel met een liefdevolle God opgegroeit, maar aan het avondmaal gaan was geen vanzelfsprekendheid. Mijn moeder gaat wel aan, maar mijn vader is nog nooit aangegaan en kon ook moeilijk praten over zijn persoonlijke geloofsleven. Ik denk dat ik meer naar hem aard, maar ben door mijn relatie ( met iemand die niet praktiserend RK opgevoed is) wel gedwongen om er meer en open over te praten en nog vind ik het moeilijk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2011 15:22

Ja en dan kan de volksaard nog verschillen met de persoonlijke achtergrond.
Dus DE volksaard is misschien wel open en op de man af, maar je vader of moeder is dat helemaal niet.
Dan wordt het helemaal ingewikkeld :wink:

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 22 feb 2011 10:50

Samanthi schreef:
Die hanteren zeker het principe: 'Van alles waar je niet voor bidt word je dik'.

Even niet helemaal ontopic

Ik heb op een VMBO gewerkt op de afdeling Zorg en welzijn, ik probeerde uit te leggen dat juist de tussendoortjes je dik maakt en zei alles waar je niet voor bidt wordt je dik van, nu ben ik zeker niet een van de magerste een van de jongens keek me aan en zei: dan heeft u zeker niet veel gebeden. :D

Zo'm opmerking heb ik ook eens gekregen. Ik kan er wel om lachen. Ik weet per slot van rekening zelf ook wel dat ik niet moeders slankste ben... :lol:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”