Waarom worden onze kinderen gedoopt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Riska » 18 feb 2011 11:26

Er is nog iets wat mij bezighoudt. Niet als baby, maar als heel klein kind kan het geloof van een kind ons volwassenen beschamen. Wat is dus het criterium om te zeggen dat de doop volgt op de belijdenis? Welke belijdenis?

Nu even goed lezen en geen verkeerde conclusies trekken...:
In Psalm 139 staat dat de mens door God in de moederschoot wordt geweven.
Een pasgeborene is dus Godswerk en geen mensenwerk.
Voor mij geldt dat in het verlengde daarvan mijn kinderen zijn gedoopt.
In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Dat teken, dat zij van God zijn, staat onuitwisbaar, onvervreemdbaar op hun voorhoofd.

Iedere zondag wordt in onze kerk votum en groet uitgesproken aan het begin van de dienst.
Dan klinken de woorden dat "God niet laat varen het werk Zijner handen"
of, in wat ander taalgebruik: dat "God niet loslaat het werk dat Zijn hand begon".
Voor mij betekent het dat God mijn kinderen niet los laat. Het teken daarvan staat op hun voorhoofd.
Zij kunnen en mogen antwoord geven, al is het in de laatste ademtocht.

En die doop, dat teken is voor mij zo kostbaar, dat het mij alle keren weer zeer doet dat het aangevallen wordt, dat er denigrerend over 'besprenkelen' gesproken wordt en het on-Bijbels wordt genoemd omdat een aantal ineens 'het licht' schijnen te hebben gehad.

En dat dit gebeuren zou op de reformatorisch forum had ik nooit vermoed of verwacht.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 18 feb 2011 12:08

elbert over Calvijn schreef:16. But when he shall have turned to the Lord. This passage has hitherto been badly rendered, for both Greek and Latin writers have thought that the word Israel was to be understood, whereas Paul is speaking of Moses. He had said, that a veil is upon the hearts of the Jews, when Moses is read. He immediately adds, As soon as he will have turned to the Lord, the veil will be taken away. Who does not see, that this is said of Moses, that is, of the law? For as Christ is the end of it, (Romans 10:4,) to which it ought to be referred, it was turned away in another direction, when the Jews shut out Christ from it. Hence, as in the law they wander into by-paths, so the law, too, becomes to them involved like a labyrinth, until it is brought to refer to its end, that is, Christ. If, accordingly, the Jews seek Christ in the law, the truth of God will be distinctly seen by them, but so long as they think to be wise without Christ, they will wander in darkness, and will never arrive at a right understanding of the law. Now what is said of the law applies to all Scripture — that where it is not taken as referring to Christ as its one aim, it is mistakingly twisted and perverted.
elbert schreef:Ach ja, Calvijn wordt eigenlijk niet gelezen, maar hij wordt wel van van alles beschuldigd.
Dat zegt toch nog niets over de verbondsdoop c.q. geloofsdoop.
Het gaat daar over de sluier van de Joden.

.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 feb 2011 12:26

Jantjes schreef:
elbert schreef:Ach ja, Calvijn wordt eigenlijk niet gelezen, maar hij wordt wel van van alles beschuldigd.
Dat zegt toch nog niets over de verbondsdoop c.q. geloofsdoop.
Het gaat daar over de sluier van de Joden.
Inderdaad, dat was ook mijn punt. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 18 feb 2011 13:25

Optimatus schreef:Misschien moeten de anti-kinderdoopactivisten zich deze tekst nog eens goed in het hoofd prenten:

"‘Laat de kinderen tot Mij komen, en verhindert hen niet, want van zodanigen is het koninkrijk Gods’." Zij die ons verhinderen onze kinderen te dopen, zijn als diegenen, die de kinderen wegstuurden. Sterker nog, zij proberen tussen God en kinderen in te staan.

Dat zij hun eigen kinderen niet willen dopen, is hun keuze. Het staat hun vrij dat zo te doen. Maar laat het dan zo zijn dat zij hun eigen keuze niet op ons opleggen.

Zouden zij die grootheid kunnen opbrengen? Of zouden zij, als het zo uit zou komen, actief verhinderen dat wij, christenen, onze kinderen ten doop zouden houden?
Als deze ongedoopte kinderen al het Koninkrijk Gods is toegezegd, wat voegt de doop dan nog toe?
Jezus zegende de kinderen, maar doopte ze niet, noch riep Hij de apostelen op hen te dopen. 'Toen zij echter geloof schonken aan Filippus, die het evangelie van het Koninkrijk Gods en van de naam van Jezus predikte, lieten zij zich dopen, zowel mannen als vrouwen' (Hand.8:12). Dan volgt het gebed door Petrus en Johannes over deze schare om de Heilige Geest. 'Toen legden zij hun de handen op en zij ontvingen de Heilige Geest' (Hand.8:17). Merk in deze geschiedenis op, dat er sprake is van de doop van mannen en vrouwen. Kinderen waren hier niet bij. Wanneer deze aanwezig zijn, worden zij apart vermeld, zoals in Handelingen 21:5, waar sprake is van mannen, vrouwen en kinderen, die Paulus uitgeleide deden.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 18 feb 2011 13:33

elbert schreef:
Bastiaan30 schreef:Over fondament gesproken, je weet dat Jezus Zijn gemeente bouwt op het fundament van GELOOF, niet een eenzijdig oud verbond.
2 Cor 3:16
Maar telkens wanneer iemand zich tot den Heere bekeerd heeft (sorry Calvijn), word de bedekking weggenomen.
Calvijn zegt trouwens dit:
16. But when he shall have turned to the Lord....

Het ging mij erom dat iemand zich tot de Heere bekeren kan, terwijl de predestinatieleer ons verleidt tot het passieve fatalisme van afwachten en iedere vorm van initiatief , zelfs bij het zich bekeren, bij God legt.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 18 feb 2011 13:39

elbert schreef:
Bastiaan30 schreef:Over fondament gesproken, je weet dat Jezus Zijn gemeente bouwt op het fundament van GELOOF, niet een eenzijdig oud verbond.
2 Cor 3:16
Maar telkens wanneer iemand zich tot den Heere bekeerd heeft (sorry Calvijn), word de bedekking weggenomen.
Calvijn zegt trouwens dit:
16. But when he shall have turned to the Lord. This passage has hitherto been badly rendered, for both Greek and Latin writers have thought that the word Israel was to be understood, whereas Paul is speaking of Moses. He had said, that a veil is upon the hearts of the Jews, when Moses is read. He immediately adds, As soon as he will have turned to the Lord, the veil will be taken away. Who does not see, that this is said of Moses, that is, of the law? For as Christ is the end of it, (Romans 10:4,) to which it ought to be referred, it was turned away in another direction, when the Jews shut out Christ from it. Hence, as in the law they wander into by-paths, so the law, too, becomes to them involved like a labyrinth, until it is brought to refer to its end, that is, Christ. If, accordingly, the Jews seek Christ in the law, the truth of God will be distinctly seen by them, but so long as they think to be wise without Christ, they will wander in darkness, and will never arrive at a right understanding of the law.

Ook weer een staaltje van selectiviteit.
Aan de ene kant zegt deze leer dat wij niets kunnen doen, en het alles bij God begint, maar als het dan de joden betreft, zijn zij het ineens wel die Jezus niet aannemen, terwijl de Schrift toch duidelijk genoeg zegt dat God Zelf een sluier over hen legt, en hen (tijdelijk) in een diepe slaap houdt, opdat wij heidenen tijdens deze genade-bedeling, behouden kunnen worden.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 18 feb 2011 13:40

Een van de laatste woorden van Jezus op aarde vinden we in Mark 16:16. Hij zei: "Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden".

Toen Jezus op het punt stond om naar de hemel te gaan, hield Hij niet zomaar een praatje. Nee, Hij besprak enige details van het belangrijkste gespreksthema op de wereld, het ontvangen van het geschenk van de Verlossing.

Jezus wees Zijn discipelen op het feit dat er een intieme band is tussen verlossing en doop, het een zijnde het zegel van het ander.

Wanneer twee volwassenen echt van elkaar houden, willen ze trouwen. Het huwelijk is het zegel van hun liefde en overgave aan elkaar.

Precies zo, wanneer iemand Jezus Christus ontmoet en zijn leven aan Hem overgeeft, is het zegel van die relatie de doop.
Precies zoals twee geliefden bijna niet kunnen wachten op hun huwelijksdag, zo kunnen een man of een vrouw die echt veel van Christus houden bijna niet wachten op de dag dat ze gedoopt zullen worden.

De bezorgdheid van onze Here Jezus over het onderwerp van de doop kwam niet plotseling aan het eind van Zijn leven.
Hij liet deze bezorgdheid gedurende Zijn hele dienstwerk zien.

Er zijn hier twee dingen op om te letten.

Ten eerste: de doophandeling maakt deel uit van rechtvaardig leven. Als het je wens is om alle rechtvaardigheid te vervullen die God van Zijn kinderen verwacht, zal de doophandeling daar zeker bij zijn.

Ten tweede: bij de doop van Jezus verbrak God de eeuwenlange stilte om Zijn plezier en vreugde in Zijn Zoon te verkondigen.
Er is nog steeds vreugde in de hemel over elke man of vrouw die Jezus Christus aanneemt en die overgave verzegelt in de doop.
Ik kan me geen gelukkiger dag voorstellen in de hemel, dan de dag wanneer iemand zijn leven aan Christus geeft in een prachtige doopdienst!
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 18 feb 2011 13:59

Riska schreef:Er is nog iets wat mij bezighoudt. Niet als baby, maar als heel klein kind kan het geloof van een kind ons volwassenen beschamen. Wat is dus het criterium om te zeggen dat de doop volgt op de belijdenis? Welke belijdenis?

Nu even goed lezen en geen verkeerde conclusies trekken...:
In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Dat teken, dat zij van God zijn, staat onuitwisbaar, onvervreemdbaar op hun voorhoofd.

Iedere zondag wordt in onze kerk votum en groet uitgesproken aan het begin van de dienst.
of, in wat ander taalgebruik: dat "God niet loslaat het werk dat Zijn hand begon".
Voor mij betekent het dat God mijn kinderen niet los laat. Het teken daarvan staat op hun voorhoofd.
Zij kunnen en mogen antwoord geven, al is het in de laatste ademtocht.

En die doop, dat teken is voor mij zo kostbaar, dat het mij alle keren weer zeer doet dat het aangevallen wordt, dat er denigrerend over 'besprenkelen' gesproken wordt en het on-Bijbels wordt genoemd omdat een aantal ineens 'het licht' schijnen te hebben gehad.

En dat dit gebeuren zou op de reformatorisch forum had ik nooit vermoed of verwacht.

Wat mij bedroeft, is dat er mensen zijn, die denken dat wanneer hun kinderen niet langer naar de kerk gaan, de doop nog enigszins soelaas biedt.
Want zeg nou zelf, wat heb je liever, Riska, dat je zoon of dochter zich laat dopen op volwassen leeftijd als een belijdenis (ook al was hij/zij al 'gedoopt')...
OF dat je kind gedoopt is, maar de wereld induikt en niets meer met het geloof te maken wil hebben?
Geef daar nou eens eerlijk antwoord op

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 18 feb 2011 14:05

Riska schreef:]Er is nog iets wat mij bezighoudt. Niet als baby, maar als heel klein kind kan het geloof van een kind ons volwassenen beschamen. Wat is dus het criterium om te zeggen dat de doop volgt op de belijdenis? Welke belijdenis?

De belijdenis van de Moorman: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.
Riska schreef:]Nu even goed lezen en geen verkeerde conclusies trekken...:

Dat is een onjuist voorstelling omdat het zo niet in het verlengde van de Bijbel staat.
Dat jou kinderen in jou moederschoot zijn geboren en al zouden jou kinderen niet gedoopt zijn geld jou geloof in het verlengde en niets anders. Niet in een voorzegde Messias maar in een gekomen Christus. Dat oude verbond (Messias) op hun voorhoofd is een vervallen verbond. Jou kinderen zijn in jou en niemand anders.
Riska schreef:Iedere zondag wordt in onze kerk votum en groet uitgesproken aan het begin van de dienst.
Ja dat zou kunnen maar heb je wel eens rekening gehouden dat Hij dat werk wat Hij begon afgemaakt hebt en ook voorzet in ons !

Riska schreef:]dat het mij alle keren weer zeer doet dat het aangevallen wordt, dat er denigrerend over 'besprenkelen' gesproken wordt en het on-Bijbels wordt genoemd omdat een aantal ineens 'het licht' schijnen te hebben gehad.

Dat het jou nu zeer doet kan ik mij voorstellen maar als je krijgt in te zien door te groeien in je geloof komt de Messias op de achtergrond en Christus op de voorgrond.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 feb 2011 15:12

Jantjes schreef:Jou kinderen zijn in jou en niemand anders.
En als Riska tegelijkertijd in Christus is, wat moet je dan wel niet van haar kinderen zeggen?
(ik moet opeens aan Matroesjka poppen denken :))

Bastiaan30 schreef:Want zeg nou zelf, wat heb je liever, Riska, dat je zoon of dochter zich laat dopen op volwassen leeftijd als een belijdenis (ook al was hij/zij al 'gedoopt')...
OF dat je kind gedoopt is, maar de wereld induikt en niets meer met het geloof te maken wil hebben?
Andersom kun je die vraag ook stellen, dus wat is je punt?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 feb 2011 15:18

Het doet mij ook zeer, sowieso de hele discussie, dopen, besprenkelen, opdragen, volwassen en kinderdoop :(
En nee, de doop biedt geen soelaas ! Maar je mag wel pleiten hierop. Een kind van je kan altijd de wereld in trekken, gedoopt of ongedoopt.
1 van mijn zwagers is als volwassen man gedoopt, hij is in een ongelovig gezin opgegroeid. Wij waren bij die dienst en het was heel indrukwekkend ! Zeker. Maar net zo indrukwekkend is het als er een kindje wordt gedoopt. Alleen kiezen de ouders dan voor dat kindje en als je volwassen bent, kies je zelf.
Maar uiteindelijk maakt dat niets uit voor het verdere verloop van je geloofsleven denk ik.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 18 feb 2011 15:25

schelpje3 schreef:Het doet mij ook zeer, sowieso de hele discussie, dopen, besprenkelen, opdragen, volwassen en kinderdoop :(
En nee, de doop biedt geen soelaas ! Maar je mag wel pleiten hierop. Een kind van je kan altijd de wereld in trekken, gedoopt of ongedoopt.
1 van mijn zwagers is als volwassen man gedoopt, hij is in een ongelovig gezin opgegroeid. Wij waren bij die dienst en het was heel indrukwekkend ! Zeker. Maar net zo indrukwekkend is het als er een kindje wordt gedoopt. Alleen kiezen de ouders dan voor dat kindje en als je volwassen bent, kies je zelf.
Maar uiteindelijk maakt dat niets uit voor het verdere verloop van je geloofsleven denk ik.

Natuurlijk wel.
Er is toch ook een enorm verschil tussen een huwelijk van 2 geliefden en dat waarbij de kandidaten bij hun geboorte al uitgehuwelijkt zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 feb 2011 15:29

Bastiaan30 schreef:
schelpje3 schreef:Het doet mij ook zeer, sowieso de hele discussie, dopen, besprenkelen, opdragen, volwassen en kinderdoop :(

Natuurlijk wel.
Er is toch ook een enorm verschil tussen een huwelijk van 2 geliefden en dat waarbij de kandidaten bij hun geboorte al uitgehuwelijkt zijn.

Dat is appels met peren vergelijken [-X
Als je er niet bij bent opgegroeid en je komt op latere leeftijd in aanraking met het evangelie, kies je idd bewust, terwijl anders je ouders dat hebben gedaan. Het startpunt verschilt, maar het verloop niet.
Een huwelijk sluit je uit liefde, als het goed is, daar kiezen 2 volwassen mensen BEWUST voor.
De Heere kent jou al van voor je geboorte, hij kent jou eerder, dan jij Hem !

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 18 feb 2011 15:35

Tsja......een huwelijk tussen twee geliefden kan goed gaan of spaak lopen en een huwelijk van 'uitgehuwelijkten' kan goed gaan of spaak lopen :-k
Zo zijn er ook geloofsdopers die weer afvallen.
Maar eigenlijk heb ik het helemaal gehad met geloofsdopers. =;
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 feb 2011 15:37

schelpje3 schreef:
Bastiaan30 schreef:Er is toch ook een enorm verschil tussen een huwelijk van 2 geliefden en dat waarbij de kandidaten bij hun geboorte al uitgehuwelijkt zijn.

Dat is appels met peren vergelijken [-X
Inderdaad: in het huwelijk is sprake van een gelijkwaardige relatie. De relatie tussen God en een gelovige is echter niet gelijkwaardig. Die is meer te vergelijken met die tussen een Vader en Zijn kind.
Een kind kiest niet bewust z'n vader uit.
Of zijn er hier forummers die hun ouders wel bewust hebben uitgekozen? :mrgreen:

Terug naar “Archief”