Kunnen we eigenlijk wel zonder het kwaad?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Re: Kunnen we eigenlijk wel zonder het kwaad?

Berichtdoor discipel2011 » 17 feb 2011 13:01

schaapje schreef:@Hazelaar,

Hier ben ik het van uit het diepst van mijn ziel mee eens.
Kwaad is niet normaal, en heerlijk om de weten dat de
Here Jezus hiermee afgerekent heeft, en alles zal worden
zoals God het bedoelt had.

Groetjes :D

Heden, wat doe ik met Christus en Hij met mij, dan heb ik kennis van een wereld zonder kwaad, want in Hem is geen kwaad.
Het wacht alleen op de openbaring van de nieuwe aarde en de nieuwe kosmos, waarin en waaraan alles goedzal zijn
Dan zijn onze eigen rampen voorgoed verleden tijd en is de dood niet meer..
Dan is de zonde en satan, de oorzaak van alle ellende in deze wereld voorgoed voorbij

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 17 feb 2011 14:00

De vroegste schrijver van de geschiedenis van David vertelt in 2 Samuel 24:1:
De HEERE ontstak in toorn tegen Israël. Hij zette David tegen het volk op met de woorden:
"Ga in Israël en Juda een volkstelling houden".
Eeuwen later vertelt een geschiedschrijver de geschiedenis opnieuw (1 Kronieken 21:1).
Blijkbaar kan deze niet meer God zien als bron van dit heilloze idee. Daarom schrijft hij:
Satan keerde zich tegen Israël en zette David ertoe aan in Israël een volkstelling te houden.

Wat doen we als liefhebbers van het Woord in de meest letterlijke vorm, met dit soort schijnbare tegenstrijdigheden?

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 17 feb 2011 14:03

De Heere stond satan toe, net als bij Job met verschillende uitwerkingen...God regeert en Satan is ook aan Zijn Ketting gebonden...

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 17 feb 2011 14:07

discipel2011 schreef:De Heere stond satan toe, net als bij Job met verschillende uitwerkingen...God regeert en Satan is ook aan Zijn Ketting gebonden...

Nog niet helemaal, lijkt het.
Maar hij gaat straks wel 1000 jaren aan de ketting.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 17 feb 2011 14:10

Hij is al aan de ketting, maar wordt nog "even" losgelaten" en dan gecremeerd in de Eeuwige Vuuroven...

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 17 feb 2011 14:13

de duizend jaren moeten nog komen hoor :-)
Het zevende millenium.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 17 feb 2011 14:28

Ik ga hier niet off topic op in maar het klopt niet..

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 17 feb 2011 14:41

discipel2011 schreef:Ik ga hier niet off topic op in maar het klopt niet..

nieuw topic dan maar over Openbaring 20 ?

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 17 feb 2011 15:00

discipel2011 schreef:Hij is al aan de ketting, maar wordt nog "even" losgelaten" en dan gecremeerd in de Eeuwige Vuuroven...

De uitwerping van de Satan uit de hemel is nog niet zijn definitieve nederlaag - integendeel: wee de aarde en de zee: de duivel is naar jullie afgedaald! Hij is woedend, want hij weet dat hij geen tijd te verliezen heeft (Openbaring 12:12).
a) Daarom roepen de apostelen ons op om de duivel te weerstaan. Petrus schrijft (1Petrus 5:8-9): Wees waakzaam, wees op uw hoede, want uw vijand, de duivel, zwerft rond als een brullende leeuw, op zoek naar een prooi. Stel u tegen hem teweer ... En Jakobus (4:7): Verzet u tegen de duivel, dan zal hij van u wegvluchten. En Paulus: Geef de duivel geen kans (Efese 4:27) maar trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel (Efese 6:11).

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 18 feb 2011 10:53

Dat de duivel nog leeft en actief is , is ook op dit forum duidelijk te zien.
Maar hij zal uiteindelijk bij de wederkomst van Christus definitief worden vermoord...
Nog eenmaal en dat is geen sprookje uit duizend- en-1 nachtjarigrijk, maar de realiteit van het Woord van God.
Eenmalig in een oogwenk, ALLES Veranderd oordeel en bruiloftsfeest in 1 seconde, ondeelbaar ogenblik, wat onmogelijk is bij mensen, doet God, nimmer na te rekenen met de modernste apparatuur niet, ....

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 25 apr 2011 21:26

discipel2011 schreef:Dat de duivel nog leeft en actief is , is ook op dit forum duidelijk te zien.
Maar hij zal uiteindelijk bij de wederkomst van Christus definitief worden vermoord...
Nog eenmaal en dat is geen sprookje uit duizend- en-1 nachtjarigrijk, maar de realiteit van het Woord van God.
Eenmalig in een oogwenk, ALLES Veranderd oordeel en bruiloftsfeest in 1 seconde, ondeelbaar ogenblik, wat onmogelijk is bij mensen, doet God, nimmer na te rekenen met de modernste apparatuur niet, ....

Amen.

Een kleine toevoeging: Ik denk zelf dat de duivel niet meer dan een voorzet gaf, wij zijn als mens beschamend slecht bezig als we er niet op letten.
Uw regels geven mij inzicht, daarom haat ik elk bedrieglijk pad. (Ps.119:104)

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 11 mei 2011 12:24

Iets waar ik mijzelf studiegewijs mee bezighoudt.

Een interresante notie van de gehele goed/kwaad tegenstelling is de perceptie van een morele subset van gedachtepatronen.
Bijvoorbeeld een ander mens doodden is niet geaccepteerd in onze perceptie(uitgaande van bijbelse regels en nederland alszijnde een christelijke/joodse cultuur).
Of wij nou wel of niet in een deiteit geloven is vrijwel altijd niet relevant met betrekking tot de perceptie van goed of kwaad.

Als antithesis daarvan nemen wij een generaties geleden bekeerde cultuur in een 3rde wereldland subsahara he:P.
Vaak zijn dat ook christenen weliswaar niet gereformeerd maar de 10 geboden zouden wat dat betreft toch universeel zijn dacht ik.
In ieder geval is de perceptie goed/kwaad daar meestal anders als in Nederland (Congo etc).

De meest makkelijke benadering is natuurlijk te zeggen ``Die mensen in dat land zijn geen goeie insert religion here``
Objectiever is het om te zeggen, de omgeving en omstandigheden daarin bepalen de subset van perceptie goed/kwaad.
We kunnen immers allemaal vastellen dat de levensomstandigheden daar zo anders zijn dan hier, dat je met de Nederlandse goed/kwaad perceptie het niet lang overleefd.

Elke maatschappij boetseert op deze wijze een subset van gedachtepatronen die de meerderheid de beste kans tot ontplooing geeft.
En met ontplooing bedoel ik niet doodgaan en een redelijke kans om elke dag te eten.
Je moet je ook realiseren dat onze maatschappij ook een ontzettend netto verlies maakt(financieel geboortes eigenlijk alles) als wij met ze allen besluiten dat moord acceptabel is. Ons persoonlijke doel of men zich er nou bewust van is of niet. Is om te (over)leven en je te verrijken als mens (materieel, spiritueel, kennis).
Deze neiging om beter te zijn dan wie wij een generatie terug waren, maakt het noodzakelijk die gedachtepatronen te ontwikkelen.

Wederom zijn de omstandigheden voor die arme ziel in subsahara bekeerd afrika een heel stuk anders, zijn mechanisme tot overleving houd in dat ie eten jat mensen vermoord en wat allemaal niet.

En voor dat iemand hem claimed wil ik graag even zeggen dat als de duivel bestaat hiernamaals etc.
Ik er persoonlijk op zal toezien zijn kont te schoppen zijn we er ook klaar mee en hoeven we niet op de apocalyps te wachten( ook weer zo overdreven gelijk alles kapot vind je niet?).

Sola lingua bona est lingua mortua
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 mei 2011 12:57

Sorry Rogier, maar vind je het heel erg als ik niet helemaal wijs wordt uit je stuk?

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 11 mei 2011 13:10

Ik ben me bewust van mijn tekortkomigen met betrekking tot de nederlandse taal.

Snap je er ook maar iets van?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 mei 2011 13:15

Ik zal je zeggen dat ik na een zin als:
"Een interresante notie van de gehele goed/kwaad tegenstelling is de perceptie van een morele subset van gedachtepatronen."
al redelijk afgehaakt ben.

En aangezien ik hier voor mijn ontspanning kom, ga ik mij ook niet tot in het uiterste inspannen om te gaan begrijpen waar het om gaat. Ik ben bang voor je dat het een combinatie van Nederengels en filosofische terminologie is die de tekst voor mij slecht leesbaar maakt.

Terug naar “Archief”