Formulieren van Enigheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Formulieren van Enigheid

Berichtdoor schelpje3 » 17 feb 2011 12:11

elbert schreef:
Bastiaan30 schreef:Juist, kerkordes en synodes zullen wel eens even bepalen of iemand wel geroepen is.
Anders mag iemand echt niet preken .
Kerkordes en synodes doen dat ook niet.
Kerkordes en synodes hebben een regulerende taak, d.w.z. ze stellen algemene regels op voor degenen die voorganger mogen zijn. Die regels zijn o.a.:
- dat zo iemand een theologische studie met succes moet hebben afgerond
- dat zo iemand de leer die de kerk belijdt, ook zelf belijdt (en dus ook lid van die kerk is)
- dat zo iemand door de gemeente wordt beroepen.

V.w.b. het eerste (de theologische studie) lijkt me dat een logische voorwaarde: kennis van de grondtalen waarin de Bijbel is geschreven, is een belangrijke voorwaarde om een bijbelgedeelte goed uit te kunnen leggen. Dat behoedt voor een verkeerde uitleg. Overigens gelden er soms ook wel uitzonderingsbepalingen bij deze regel.
Ook het tweede ligt voor de hand: als kerk kun je moeilijk iemand als predikant hebben die ingaat tegen wat je gezamenlijk als kerk gelooft.
En het derde idem dito: de gemeente beroept een predikant, niet de synode (tenzij het om een speciale benoeming gaat, zoals een gevangenis-, leger- of zendingspredikant). Het is ook niet zo dat een voorganger zichzelf op kan gaan dringen aan een gemeente.

@Elbert: je slaat het curatorium over !

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 feb 2011 12:22

schelpje3 schreef:@Elbert: je slaat het curatorium over !
Die is er niet in mijn kerkverband. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 17 feb 2011 12:33

Riska schreef: (en overigens, dat wil ik ook eens gezegd hebben, diep respect heb voor de wijze waarop Elbert in bepaalde topics reageert en uitlegt! )

en daar sluit ik me bij aan =D>

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 feb 2011 12:40

Horeb schreef:
Riska schreef: (en overigens, dat wil ik ook eens gezegd hebben, diep respect heb voor de wijze waarop Elbert in bepaalde topics reageert en uitlegt! )

en daar sluit ik me bij aan =D>
Nou nou, niet teveel lof hoor, daar word ik verlegen van... :oops:
Maar weer ontopic...
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Riska

Berichtdoor Riska » 17 feb 2011 13:00

schelpje3 schreef:Hapklare brokken willen velen hebben. Je moet het zien als een mensenleven. Je moeder gaf je fles of b.v., je hoeft alleen maar te slikken, het smaakt nog niet echt ergens naar. Later gaat ze groente en fruit pureren, nog later komen er stukjes in, je moet al voorzichtig kauwen en nog later is het echt kauwen. Zo is het ook met geestelijk voedsel. Je geeft een "heiden" of onbekeerde een simpel N.T. en zo gaat hij langzamerhand de hele Bijbel leren begrijpen.

Ik heb genoeg aan de Bijbel, dat hoeft niet nog eens verzwaard worden door moeilijk taalgebruik.
Met name in het Nieuwe Testament staan veel dingen waarover je moet nadenken. Het Johannesevangelie bv. heeft verschillende lagen. De brieven van Paulus zijn al ingewikkeld door de zinsconstructie die hij gebruikt. Vaak lange zinnen met uitweidingen naar de ene en de andere kant.
Nee, ik hoef geen hapklare brokken, bepaald niet. Ik wil wel een tekst hebben die leesbaar is.

Het is te vergelijken met taal van hoogleraren. Je kunt als hoogleraar onderling vaktaal gebruiken. Maar de kunst is dat als die hoogleraar het aan mij moet uitleggen hij dat doet in verstaanbare taal, zonder jip-en-janneke-taal te gebruiken overigens!). Ik ken zo iemand. Een moeilijk onderwerp zo uitleggen dat je er verder stof tot nadenken van overhoudt, maar het wel begrijpelijk is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 feb 2011 13:04

elbert schreef:
schelpje3 schreef:@Elbert: je slaat het curatorium over !
Die is er niet in mijn kerkverband. :)

O, maar in het mijne wel en andere ook.
Ik heb je nog niet kunnen betrappen op kerkisme :wink:

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 17 feb 2011 13:39

elbert schreef:
Bastiaan30 schreef:Juist, kerkordes en synodes zullen wel eens even bepalen of iemand wel geroepen is.
Kerkordes en synodes hebben een regulerende taak, d.w.z. ze stellen algemene regels op voor degenen die voorganger mogen zijn. Die regels zijn o.a.:
- dat zo iemand de leer die de kerk belijdt, ook zelf belijdt (en dus ook lid van die kerk is)

V.w.b. het eerste (de theologische studie) lijkt me dat een logische voorwaarde: kennis van de grondtalen waarin de Bijbel is geschreven, is een belangrijke voorwaarde om een bijbelgedeelte goed uit te kunnen leggen. Dat behoedt voor een verkeerde uitleg. Overigens gelden er soms ook wel uitzonderingsbepalingen bij deze regel.
Ook het tweede ligt voor de hand: als kerk kun je moeilijk iemand als predikant hebben die ingaat tegen wat je gezamenlijk als kerk gelooft.
En het derde idem dito: de gemeente beroept een predikant, niet de synode (tenzij het om een speciale benoeming gaat, zoals een gevangenis-, leger- of zendingspredikant). Het is ook niet zo dat een voorganger zichzelf op kan gaan dringen aan een gemeente.

In mijn naieviteit dacht ik als kind altijd dat de dominee wel bekeerd zou zijn.
nu denk ik daar toch wel anders over.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 feb 2011 15:39

Bastiaan30 schreef:
elbert schreef:

In mijn naieviteit dacht ik als kind altijd dat de dominee wel bekeerd zou zijn.
nu denk ik daar toch wel anders over.

Omdat je geen kind meer bent of omdat je niet naief meer bent ? Een kind mag naief zijn trouwens. Dat hoort er bij.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 17 feb 2011 16:01

Nee, sinds ik zie dat kerk een instituut is geworden ipv de vergadering der gemeente.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 17 feb 2011 16:13

Bastiaan30 schreef:Nee, sinds ik zie dat kerk een instituut is geworden ipv de vergadering der gemeente.

En dat heeft weer NIETS te maken met het al dan niet bekeerd zijn van de dominee....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 17 feb 2011 16:18

Ik denk dat er toch heel wat dominees wel bekeerd zijn,
allleen op de vragenrubriek al wat een wijze en liefdevolle
antwoorden en gegeven worden. Dat zijn mensen die God
van nabij kennen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 17 feb 2011 16:24

Race406 schreef:
Bastiaan30 schreef:Nee, sinds ik zie dat kerk een instituut is geworden ipv de vergadering der gemeente.

En dat heeft weer NIETS te maken met het al dan niet bekeerd zijn van de dominee....

Dat heeft er in zoverre mee te maken, dat het instituut bepaalt wie er mag preken en wat er gezegd mag/moet worden, binnen bepaalde kaders en richtlijnen, ipv een voorganger die geroepen werd als b.v crimineel of weet ik veel wat.
Of waar de kerk / dominee er niets van zegt wanneer er dames met enorme hoeden van 200 Euro verschijnen die het zicht belemmeren, en dat als teken van onderdanigheid aan hun man.(want daar is het hoofddeksel voor)
ik noem maar een voorbeeld :-)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 feb 2011 16:45

Frustraties over de (prijs van een) hoed kunnen ongetwijfeld elders worden gespoten, dit topic gaat over de Formulieren van Enigheid.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 17 feb 2011 16:50

Optimatus schreef:Frustraties over de (prijs van een) hoed kunnen ongetwijfeld elders worden gespoten, dit topic gaat over de Formulieren van Enigheid.

Waarom staat Enigheid eigenlijk met een hoofdletter?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 feb 2011 16:51

Tja, omdat het een naam is?

Terug naar “Archief”