Christen zijn en je stemkeuze

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor Bastiaan30 » 17 feb 2011 07:56

hoeveel keuze heb je nu eigenlijk als je al helemaal deel bent van het systeem?
Kinderbijslag en heffingskorting worden gretig geincasseerd.Ik ben benieuwd wat er gebeurd als er straks ook nog een minichip wordt geintroduceerd in je rechterhand, zonder welke je niets meer kunt kopen of verkopen, wie heeft zich daar al op voorbereid?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 17 feb 2011 08:00

GL had in het verkiezingsprogramma voor de 2e kamer staan dat je niet meer automatisch bij 65/67 AOW krijgt.

Je zou pas volledige AOW krijgen als je 40 jaar hebt gewerkt. (parttime telde ook mee)

Dit is idd om vrouwen onafhankelijker te maken en om bv stratenmakers, die op hun 19e beginnen eerder met pensioen te kunnen
laten gaan.

Mij lijkt dit een goede modernisering van de AOW. Dat Nederlandse vrouwen thuis blijven/ werken tot er kinderen zijn is enorm cultureel bepaald in elk land om ons heen is het van de zotte dat vrouwen niet of parttime werken.
Aan het begin van de 20e eeuw werkte nog alle vrouwen, maar door de welvaart zijn ze thuis gaan zitten.
Als je er voor kiest om thuis te gaan zitten, omdat je toch wel rond kan komen, moet je ook zelf maar zorgen dat je na je 65e rond kan komen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 feb 2011 09:07

ik zag eerder staan: waar heeft groenlinks dit standpunt staan, even paste/copy van hun website:

GroenLinks wil de AOW sociaal, eerlijk en modern maken. GroenLinks koppelt daarom de leeftijd waarop mensen AOW krijgen aan het aantal jaren dat iemand heeft gewerkt. Iedereen krijgt na 45 jaar werken een AOW uitkering. Mensen die door overmacht – arbeidsongeschiktheid, werkloosheid of intensieve zorgtaken – niet kunnen werken, bouwen ook AOW op

Huismoeder of huisvader zijn telt niet als overmacht uiteraard. Of part time werken ook geldt staat er niet, maar ik neem aan van wel.
Toch blijf ik dit punt krom vinden, let wel, zelf werk ik part time en mijn man ook dus voor ons geldt het niet. Maar als ik denk aan gezinnen waar de man fulltime werkt en de vrouw fulltime voor de kinderen zorgt, ik vind het niet terecht dat de vrouw dan geen aow opbouwt, want juist door haar zorgen kán de man fulltime werken.

Overigens, ik vind het sowieso altijd krom dat gezeur dat vrouwen meer moeten werken. De buitenwacht vind altijd dat je waarschijnlijk wel gaat scheiden dus nú al financieel onafhankelijk moet zijn, dat is tenminste lekker makkelijk als je gaat scheiden. Zelf ben ik het huweliljk niet met die intentie aangegaan. Wie wel staat het vrij om te zorgen dat je allebei financieel onafhankelijk ben in geval van...maar ga alsjeblieft niet door allerlei regels en voorwaarden mij verplichten me financieel voor te bereiden bij een scheiding.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 feb 2011 09:22

GroenLinks vindt het belangrijk dat beide partners financieel onafhankelijk zijn en wil daarom de arbeidsparticipatie van met name vrouwen vergroten. GroenLinks wil niet fiscaal stimuleren dat er gezinnen zijn waarbij één van de partners, bijna altijd de vrouw, thuis zit.

GroenLinks wil de aanrechtsubsidie stapsgewijs binnen een periode van vijf jaar afschaffen voor iedereen die vanaf 1972 is geboren

GroenLinks vindt dat alle vrouwen economisch zelfstandig moeten kunnen zijn. Dat is belangrijk voor vrouwen en hun kinderen. En voor de samenleving, zodat we de kosten van de vergrijzing kunnen opvangen. Daarom wilde ook het kabinet dat er meer vrouwen gaan werken. Economische zelfstandigheid behoedt vrouwen voor armoede. Immers één op de drie huwelijken eindigt in een scheiding (voor samenwonenden ligt dat percentage nog hoger).

GroenLinks vindt het ook van groot belang dat iedereen economisch zelfstandig kan zijn. Helaas verdient slechts 41% van de vrouwen voldoende om er van te kunnen leven. Wij vinden daarom dat de arbeidsparticipatie van vrouwen moet worden bevorderd. Dat is goed voor Nederland, want we hebben al die werkende vrouwen hard nodig. En het is goed voor vrouwen zelf. Economische zelfstandigheid behoudt hen voor armoede. De realiteit is immers dat 1 op de 3 relaties strand en vrouwen zijn daarna vaak aangewezen op de bijstand.

Nog wat van hun website. Nogmaals, de CU benadert het gezin als team , dus dat je samen de keuze maakt hoe je het leven invult, wie er voor de kinderen zorgt en wie voor het inkomen, samen, of verdeel de taken ieder wat hij het beste kan.
En groenlinks benadert vooral het individu, gaat er al vanuit dat een huwelijk de mist in gaat lijkt het wel. Ik vind dat de omgekeerde wereld.

oja nog een nadeel van groenlinks, alles kost geld, maar hoe het huishoudboekje kloppend gemaakt moet worden staat nergens. MEer geld naar onderwijs, natuur, zorg, ov, enz enz ( nouja, minder geld naar snelwegen dat is waar..)

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 17 feb 2011 09:27

Het gedeelte van de website van GL heb ik ook gezien(wat eerder gepost was, over AOW leeftijd), maar dat slaat volgens mij puur op het punt dat de AOW leeftijd verhoogd moet worden. Nu is dat 65, maar het is niet meer te betalen, dus moet er een oplossing komen. Sommige partijen willen dat voor iedereen naar 67, GL dus niet.

Verder wijzen de scheidingscijfers er nou eenmaal op dat 1/3 van de huwelijken in een scheiding uitloopt. Als overheid moet je iets met die cijfers. Je kan als overheid niet uitgaan van individuele gevallen. Als je als overheid al die vrouwen (en dat zijn er dus heel veel) moet onderhouden na een scheiding kost dat teveel geld, logisch dat je dat probeert te voorkomen. En GL is juist wel voorstander van deeltijd- en flexibel werken.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 17 feb 2011 10:55

GL financiën: afbouwen van de hypotheekrenteaftrek levert echt miljarden op!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 feb 2011 11:23

blijblij schreef:GL financiën: afbouwen van de hypotheekrenteaftrek levert echt miljarden op!

En vervolgens kunnen starters nooit meer een huis kopen :-oo Het is een onhoudbaar systeem, maar afschaffen/afbouwen wordt ook een drama.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 17 feb 2011 12:03

Mortlach schreef:
haring schreef:
Nou en? De meerderheid van de Nederlandse bevolking leeft niet strikt volgens de bijbel. En zoals ik al zei, als de meerderheid van het volk het wil gebeurd het ook.

Die meerderheid heeft echter wel de verantwoordelijkheid zorg te dragen voor de positie van de minderheden. Democratie is geen dictatuur van de meerderheid.

Je hoeft als vrouw ook niet te werken, het mag. Daar zit nogal een verschil tussen.
*onderschrift verwijderd door moderator*

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 feb 2011 12:08

haring schreef:
Mortlach schreef:
haring schreef:
Nou en? De meerderheid van de Nederlandse bevolking leeft niet strikt volgens de bijbel. En zoals ik al zei, als de meerderheid van het volk het wil gebeurd het ook.

Die meerderheid heeft echter wel de verantwoordelijkheid zorg te dragen voor de positie van de minderheden. Democratie is geen dictatuur van de meerderheid.

Je hoeft als vrouw ook niet te werken, het mag. Daar zit nogal een verschil tussen.

Ja haring het mag, maar ik heb me, toen ik nog niet werkte, tot vervelens toe moeten verdedigen waarom ik THUIS ZAT. Wat een stomme redenering. Als of thuisblijvende moeders de hele dag op de bank hangen, met thee en telefoon. [-X
Dus zeker als je kinderen groter worden, wordt de druk ook steeds groter. Men gaat er al van uit dat je werkt.
De doktersassistente vraagt: hoe laat komt u altijd uit uw werk ? Je wordt voor kwesties vaak savonds gebeld, want overdag ben je er immers niet ?
En moeders in de bijstand worden alleen vrijgesteld van sollicitatieplicht als ze kleine kindjes hebben, leeftijd weet ik niet precies, maar iemand anders ongetwijfeld wel.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 feb 2011 19:37

meribel schreef:Overigens, ik vind het sowieso altijd krom dat gezeur dat vrouwen meer moeten werken. De buitenwacht vind altijd dat je waarschijnlijk wel gaat scheiden dus nú al financieel onafhankelijk moet zijn, dat is tenminste lekker makkelijk als je gaat scheiden. Zelf ben ik het huweliljk niet met die intentie aangegaan. Wie wel staat het vrij om te zorgen dat je allebei financieel onafhankelijk ben in geval van...maar ga alsjeblieft niet door allerlei regels en voorwaarden mij verplichten me financieel voor te bereiden bij een scheiding.

Het gaat niet alleen om het geval van scheiden, het kan ook gebeuren dat je man overlijdt. De kans is klein, maar het kan gebeuren.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 feb 2011 21:04

Dat is waar, maar daarom hoeft een vrouw nog niet NU te gaan werken. Natuurlijk is het moeilijk om in die omstandigheden een baan te zoeken, maar er bestaat ook nog zoiets als een nabestaandenpensioen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 feb 2011 22:26

Ik zou nooit op een partij kunnen stemmen die bepaalde verworven vrijheden (ja, rond leven en sterven) zou willen terugdraaien. Ook een partij die de doodstraf voorstaat zal nooit of te nimmer mijn stem krijgen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 18 feb 2011 00:15

Mortlach schreef:Ik zou nooit op een partij kunnen stemmen die bepaalde verworven vrijheden (ja, rond leven en sterven) zou willen terugdraaien. Ook een partij die de doodstraf voorstaat zal nooit of te nimmer mijn stem krijgen.

Dus geen SGP maar waar zou je dan wel op stemmen aaanstaande verkiezingen en waarom?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 18 feb 2011 04:26

Lalage schreef:
meribel schreef:Overigens, ik vind het sowieso altijd krom dat gezeur dat vrouwen meer moeten werken. De buitenwacht vind altijd dat je waarschijnlijk wel gaat scheiden dus nú al financieel onafhankelijk moet zijn, dat is tenminste lekker makkelijk als je gaat scheiden. Zelf ben ik het huweliljk niet met die intentie aangegaan. Wie wel staat het vrij om te zorgen dat je allebei financieel onafhankelijk ben in geval van...maar ga alsjeblieft niet door allerlei regels en voorwaarden mij verplichten me financieel voor te bereiden bij een scheiding.

Het gaat niet alleen om het geval van scheiden, het kan ook gebeuren dat je man overlijdt. De kans is klein, maar het kan gebeuren.

klopt, of als de kostwinner arbeidsongeschikt wordt of ontslagen wordt of wat voor reden dan ook, maar dat is toch geen goede reden om op het moment dat zoiets niet aan de hand is alvast "voor de zekerheid" ervoor te zorgen dat je allebei financieel onafhankelijk bent.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 18 feb 2011 09:51

Aangezien de overheid anders voor de kosten opdraait en het momenteel, landelijk gezien wel om heel veel mensen gaat (die scheiden) snap ik de overheid het wel erg stimuleerd om economisch onafhankelijk te zijn. Neemt niet weg dat ieder gezin hier zelf keuzes in moet kunnen maken en binnen het gezin afspraken over moet maken. Die keuzevrijheid vind ik ook erg belangrijk.

Terug naar “Archief”