Heilig Avondmaal alleen in de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Heilig Avondmaal alleen in de kerk?

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2011 14:57

Ik zou een wekelijkse of maandelijkse avondmaalsviering van harte steunen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 feb 2011 14:59

Optimatus schreef:Ik zou een wekelijkse of maandelijkse avondmaalsviering van harte steunen.

Waarom ?
Wat is daar beter aan dan bijv 4 x per jaar.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2011 15:03

Omdat ik het belangrijk vind dat de nagedachtenis aan Christus in de tekenen van brood en wijn vaker dan slechts vier keer kan worden onderhouden. Calvijn wilde een wekelijkse viering.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 feb 2011 15:13

@optimatus
bij ons was laatst een preek van een gastpredikant dat het "bijbelser' is om vaker het avondmaal te vieren. in zijn eigen gemeente had hij inmiddels voor elkaar gekregen ( klinkt oneerbiedig maar niet zo bedoeld ) dat het elke eerste zondag van de maand gevierd werd.
Was het niet zo dat ze in de bijbelse tijd ook wekelijks met elkaar het avondmaal vierden? ( correct me if I'm wrong )
Je staat dan wel weer voor een ander praktisch punt, bij ons leidt een dominee het avondmaal en binnenkort gaat onze eigen dominee met emeritaat en de omliggende gemeentes zijn vakant. Het is dan niet heel "handig " als je een wekelijkse of maandelijke viering hebt ingesteld.
Of is het bij andere kerken niet "verplicht" dat een dominee het avondmaal leidt?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2011 15:29

Volgens mij is het in de PKN zo dat de predikant de sacramenten bediend.
De gastpredikant waar je over sprak, zou hier ook gauw eens voor moeten gaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 feb 2011 15:32

Optimatus schreef:Omdat ik het belangrijk vind dat de nagedachtenis aan Christus in de tekenen van brood en wijn vaker dan slechts vier keer kan worden onderhouden. Calvijn wilde een wekelijkse viering.

Wordt Calvijn in alles gevolgd dan ? Of alleen als het ons uitkomt.
Lijkt mij praktisch al lastig genoeg. Er moeten steeds tafels en stoelen in en uit gesjouwd worden, inkopen worden gedaan, tafelkleed gewassen, kan en bekers afgewassen. Kleine kinderen kunnen wellicht een gewone dienst mee, maar een (vaak langere) avondmaalsdienst niet.
Ik heb zomaar even een paar punten opgenoemd :D
Ik zie de noodzaak niet zo. Ik denk ook niet dat er een breed draagvlak voor is.
En idd, wat Meribel zegt, je moet ook nog een predikant hebben ! Je kunt dat van een consulent niet verlangen. Die zou dat in eigen gemeente dan ook moeten doen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 feb 2011 15:38

toch aan de andere kant,
als het bijbels is om vaker dan 4 maal per jaar het avondmaal te vieren, en Jezus roept ons immers op om het te vieren, is het ook wel verdrietig als door van die praktische zaken we dat dan niet doen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 feb 2011 15:40

schelpje3 schreef:
Optimatus schreef:Omdat ik het belangrijk vind dat de nagedachtenis aan Christus in de tekenen van brood en wijn vaker dan slechts vier keer kan worden onderhouden. Calvijn wilde een wekelijkse viering.

Lijkt mij praktisch al lastig genoeg. Er moeten steeds tafels en stoelen in en uit gesjouwd worden, inkopen worden gedaan, tafelkleed gewassen, kan en bekers afgewassen. Kleine kinderen kunnen wellicht een gewone dienst mee, maar een (vaak langere) avondmaalsdienst niet.
Ik zie de noodzaak niet zo. Ik denk ook niet dat er een breed draagvlak voor is.
En idd, wat Meribel zegt, je moet ook nog een predikant hebben ! Je kunt dat van een consulent niet verlangen. Die zou dat in eigen gemeente dan ook moeten doen.

Tja, dat tekent maar weer de bijzondere situatie van een predikantentekort...

Daarnaast zou ik met vreugde stoelen helpen sjouwen om meer dan 3x per jaar Avondmaal te mogen vieren.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2011 15:46

schelpje3 schreef:

Als men in katholieke kringen wekelijks een viering kan organiseren, dan kunnen protestanten dat toch ook? Zoveel werk is het nu ook weer niet. En wat kleine kinderen betreft: wellicht kan een predikant er rekening mee houden en zijn preek niet langer dan een minuut of 30 maken.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 feb 2011 15:50

@ optimatus, je vergeet nog het hele doopformulier wat doorgelezen moet worden. En lopend avondmaal wordt meestal als oneerbiedig beschouwd dus dat betekent meerdere tafels ( nouja, afhankelijk van de kerkzwaarte ) nou...en zo zijn er nog wel wat praktische kanten.

maar ik ben het eigenlijk eens hoor, 4 maal per jaar is echt heel weinig, eenmaal per maand minimaal lijkt me beter maarja...traditie..

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 feb 2011 15:51

Tja, maar de Katholieken doen wel meer dingen die wij Protestanten niet doen :wink: Bij hen is het nu eenmaal veel uiterlijk vertoon.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2011 15:56

Als ik sommige predikanten zo bekijk, met wilde armgebaren en zo...

Maar om Christus' wil is men toch hopelijk nog wel bereid om wat vaker dan vier keer per jaar een kleedje te wassen en wat schalen en bekers om te spoelen, hoop ik?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 feb 2011 16:00

@schelpje,
toch vraag ik me weleens af of dat in onze protesante kerken weer niet te weinig is. dat we als reactie meteen ook al het goeds hebben weggedaan. Ik bedoel alleen al als je in het OT leest hoeveel zaken erbij hoorde bij het geloof ( rituelen, ceremoniën, enz. en hoe bijv de Tempel er uit zag ), dat is allemaal niet meer dat weet ik, maar juist de sacramenten die heilige zichtbaren tekenen en zegels zijn, die er zijn tot versterking van ons geloof, jammer als dan het Avondmaal slechts 4 keer gevierd wordt. Voelt gewoon "magertjes' snap je wat ik bedoel?
Net als het knielen wat de rooms katholieken in de kerk doen, ik vind het persoonlijk echt wel jammer dat we dat in de kerk niet meer doen alleen bij ons huwelijk.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2011 16:01

En toch zingen we dat we knielen (bijvoorbeeld in psalm 138).

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 feb 2011 16:03

ps 134
"Hef uw handen op"

:oops: ik bedoel dat in onze kerk we dan niet daadwerkelijk zo staan

och, er zijn nog zoveel psalmvoorbeelden die niet overeenkomen met ons werkelijk gedrag
ps 150:

3 Loof hem met hoorngeschal,
loof hem met harp en lier,
4 loof hem met dans en tamboerijn,
loof hem met snaren en fluit.

maarja, toen zei een gemeentelid: in het orgel zitten alle klanken samen! ( kwam op mij over als, dat probleem is getackeld )

Terug naar “Archief”