LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor meribel » 03 feb 2011 22:17

mag ik een vraag stellen over de rkk?

korte inleiding, toen mijn schoonmoeder geboren werd ( 1947 ) heeft ze vlak na haar geboorte kritiek gelegen in een nonnetjesziekenhuis ( niet mijn woorden, zo wordt het naverteld ) , na een kritieke nacht kwam haar vader haar bezoeken en toen werd verteld door de nonnen dat ze snachts hadden gevreesd voor haar leven en haar vast hadden gedoopt.
( je begrijpt, zwaar hervormde vader zeer ontzet, en toen dochter uit het ziekenhuis kwam werd ze natuurlijk overgedoopt, zo ging dat in die tijd, en inmiddels is de doop wederzijds erkend geloof ik )
Maar waarom hebben die nonnen haar toen gedoopt? Heeft dat met eventueel behoud te maken? En zoja hoe zit dat dan precies?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 feb 2011 22:32

meribel schreef:mag ik een vraag stellen over de rkk?

korte inleiding, toen mijn schoonmoeder geboren werd ( 1947 ) heeft ze vlak na haar geboorte kritiek gelegen in een nonnetjesziekenhuis ( niet mijn woorden, zo wordt het naverteld ) , na een kritieke nacht kwam haar vader haar bezoeken en toen werd verteld door de nonnen dat ze snachts hadden gevreesd voor haar leven en haar vast hadden gedoopt.

Verstandig besluit. En wat fijn dat deze nonnen volledig belangeloos zich inzette voor de maatschappij en zo je schoonmoeder verzorgd hebben.
( je begrijpt, zwaar hervormde vader zeer ontzet,

Nee, dat begrijp ik niet. De doop is in alle traditionele protestantse kerken, en de katholieke kerken (zowel van oost als van west) hetzelfde, namelijk in naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Er is dooperkenning tussen de grootste gemeenten/kerken, maar dat zal van een later tijdstip zijn. Overigens werd er toen ook in de katholieke Kerk niet overgedoopt en erkende men de doop van protestanten.
en toen dochter uit het ziekenhuis kwam werd ze natuurlijk overgedoopt,

Wat een zware zonde is. Spijtig.
zo ging dat in die tijd, en inmiddels is de doop wederzijds erkend geloof ik )
Maar waarom hebben die nonnen haar toen gedoopt? Heeft dat met eventueel behoud te maken? En zoja hoe zit dat dan precies?

De doop is volgens katholieken een sacrament waarin God zelf werkzaam is en geloven dat de doop heilsnoodzakelijk is (alhoewel God uitzonderingen kan maken). De doop zuivert.
De zusters hebben haar gedoopt omdat ze haar wilden redden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 04 feb 2011 00:32

ok, dank voor het antwoord,
ik begrijp dat er een andere opvattingen zijn over de inhoud van de doop, welke dat zijn, en de motivatie van de nonnen.

overigens schrijf je dat je het overdopen niet begrijpt, persoonlijk zou ik het in deze tijd ook niet doen, maar bedenk wel het was 1947 en de muren van de verzuiling waren nog van dik beton, toen zagen de ouders van mijn schoonmoeder de roomse praktijken nog als afgoderij ( hé, don't shoot the messenger, zijn niet mijn opvattingen ) maar misschien dat je het dan wel kan begrijpen.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 11 feb 2011 19:01

Kun je dit onderbouwen met het Schrift?
Ik vind het namelijk nogal een beschuldiging....

En hoe gaat de Rooms-Katholieke Kerk om met mensen die gedoopt zijn, maar geen 'bewijs' hebben?

Hoe gaat de Rooms-Katholieke Kerk om met twee personen die willen trouwen; waarvan er één RK is, en de ander geen religie aanhangt maar wel zeer gelovig is - maar die geen lid wil worden van de RKK?
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 feb 2011 19:42

Flavius Constantinus schreef:

Kun je dit onderbouwen met het Schrift?
Ik vind het namelijk nogal een beschuldiging....

Waarom zou ik dat moeten onderbouwen met de Schrift? Een ieder snapt toch wel dat in het gezicht spugen van God een zware zonde is? De doop is sacramenteel. God werkt door de sacramenten, is erin aanwezig.
En hoe gaat de Rooms-Katholieke Kerk om met mensen die gedoopt zijn, maar geen 'bewijs' hebben?

Het is zeer onwaarschijnlijk dat iemand gedoopt is en dat daar geen bewijs van is. Indien dat wel het geval is, maar dan moet het bewijs verloren zijn gegaan door brand oid dan zal uitgezocht worden wie degene was die doopte en wanneer dat was. Bij een doop zijn ook altijd getuigen aanwezig en die zullen gehoord worden. Er zal dus onderzoek gedaan worden.
Hoe gaat de Rooms-Katholieke Kerk om met twee personen die willen trouwen; waarvan er één RK is, en de ander geen religie aanhangt maar wel zeer gelovig is - maar die geen lid wil worden van de RKK?

Hoe kun je zeer gelovig zijn maar geen religie aanhangen, dat klinkt mij in de oren als gnosisme. Voor het huwelijk in de Kerk moet er minimaal 1 gedoopt zijn, het is dus geen probleem. Zo ben ik met mijn protestantse vrouw getrouwd. Zij kiest ervoor om zich niet te bekeren, dat is geen probleem. Het was een oecumenische huwelijksviering met een priester en dominee.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 11 feb 2011 19:50

Hoe kun je zeer gelovig zijn maar geen religie aanhangen, dat klinkt mij in de oren als gnosisme. Voor het huwelijk in de Kerk moet er minimaal 1 gedoopt zijn, het is dus geen probleem. Zo ben ik met mijn protestantse vrouw getrouwd. Zij kiest ervoor om zich niet te bekeren, dat is geen probleem. Het was een oecumenische huwelijksviering met een priester en dominee.

Ik kan je verzekeren dat het verre van gnosisme is, en het gaat om iemand die zeer veel geloof in Jezus Christus heeft en er heilig van overtuigd dat Christus Jezus de énige Kerk is. Leg mij eens uit waarom je je bij een religie moet voegen, om bij Jezus Christus te zijn?

Samenvatting: jij zegt dus dat er getrouwd kan worden als één persoon RK is en de ander slechts gedoopt [edoch niet religieus, dus zonder 'bewijs']?

Waarom zou ik dat moeten onderbouwen met de Schrift? Een ieder snapt toch wel dat in het gezicht spugen van God een zware zonde is? De doop is sacramenteel. God werkt door de sacramenten, is erin aanwezig.

De doop is inderdaad iets dat het Evangelie predikt en hetgeen 'noodzakelijk' is ná de bekering.
Jij vindt het dus ook een zonde, als iemand vindt dat slechts een volwassen doop 'geldig' is en zich dus nogmaals doopt daar hij niet de overtuiging heeft dat de kinderdoop Bijbels is?
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 feb 2011 19:59

Flavius Constantinus schreef:

Ik kan je verzekeren dat het verre van gnosisme is, en het gaat om iemand die zeer veel geloof in Jezus Christus heeft en er heilig van overtuigd dat Christus Jezus de énige Kerk is. Leg mij eens uit waarom je je bij een religie moet voegen, om bij Jezus Christus te zijn?

Als je dat zelf niet weet dan bespaar ik mijzelf maar de moeite. In dit topic is het ook niet zo bijster interessant. Indien jij ervan overtuigd bent dat het geen probleem is dan vind ik dat best.
Samenvatting: jij zegt dus dat er getrouwd kan worden als één persoon RK is en de ander slechts gedoopt [edoch niet religieus, dus zonder 'bewijs']?

http://www.isidorusweb.nl/asp/default.a ... ow&id=3253

Ook als je niet religieus bent ben je nog altijd in een christelijke gemeenschap gedoopt. Het is kinderlijk simpel om een uittreksel van het doopregister op te vragen bij de kerk/gemeente waar je gedoopt bent. Je pakt de telefoon, je doet een belletje en een week of twee later heb je je papiertje binnen.
Maar goed, er hoeft er in principe maar 1 gedoopt te zijn. Lees de link hierboven maar.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 feb 2011 20:01

Flavius Constantinus schreef:De doop is inderdaad iets dat het Evangelie predikt en hetgeen 'noodzakelijk' is ná de bekering.

Dat is jouw interpretatie van een vrij complex vraagstuk. Niet die van de katholieke Kerk.
Jij vindt het dus ook een zonde, als iemand vindt dat slechts een volwassen doop 'geldig' is en zich dus nogmaals doopt daar hij niet de overtuiging heeft dat de kinderdoop Bijbels is?

Wat snap je niet van wat ik je vertelde over dat God zelf werkzaam is in de sacramenten (en dus ook doop)? Wat iemand er voor een privé interpretatie op nahoud maakt niet zo heel veel uit.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 11 feb 2011 20:06

Als je dat zelf niet weet dan bespaar ik mijzelf maar de moeite. In dit topic is het ook niet zo bijster interessant. Indien jij ervan overtuigd bent dat het geen probleem is dan vind ik dat best.

Hoe kan iemand groeien, als de ander onderricht weigert te geven? Ik ben benieuwd wat iemand ertoe beweegt, te denken dat religie dé [enige?] weg is naar Jezus Christus - is inderdaad niet relevant verder, in dit topic; maar ik ontvang graag een antwoord via pb.

Ook als je niet religieus bent ben je nog altijd in een christelijke gemeenschap gedoopt. Het is kinderlijk simpel om een uittreksel van het doopregister op te vragen bij de kerk/gemeente waar je gedoopt bent. Je pakt de telefoon, je doet een belletje en een week of twee later heb je je papiertje binnen.

Zoals ik al zei: geen religie [ofwel: geen instelling/kerk].

Maar bedankt voor je link, ik ben dankbaar voor de informatie. :D

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 11 feb 2011 20:42

Faramir schreef:
meribel schreef:mag ik een vraag stellen over de rkk?

Verstandig besluit. En wat fijn dat deze nonnen volledig belangeloos zich inzette voor de maatschappij en zo je schoonmoeder verzorgd hebben.
( je begrijpt, zwaar hervormde vader zeer ontzet,

Nee, dat begrijp ik niet. De doop is in alle traditionele protestantse kerken, en de katholieke kerken (zowel van oost als van west) hetzelfde, namelijk in naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Er is dooperkenning tussen de grootste gemeenten/kerken, maar dat zal van een later tijdstip zijn. Overigens werd er toen ook in de katholieke Kerk niet overgedoopt en erkende men de doop van protestanten.
en toen dochter uit het ziekenhuis kwam werd ze natuurlijk overgedoopt,

Eigenlijk moet je je toch wel schamen, he.
Iemand dopen terwijl hij /zij er zioch niet eens van bewust is, heet zowiezo al geen waarde.
Zo werden de eerste bekeerlingen in de bijbel ook overgedoopt, omdat er tijdens de eerste doop die plaatsvond nog geen Heilige Geest was.
En zo is het hier ook een geval van absentie van 1 van de 2 partijen. En een contract word tussen 2 bewuste partijen gesloten, lijkt me.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 feb 2011 20:51

Bastiaan30 schreef:Eigenlijk moet je je toch wel schamen, he.

Ik schaam mij niet. Daartoe heb ik ook geen reden.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 11 feb 2011 21:04

Faramir schreef:

Jij verklaart iemands welgemeende doop tot een spijtige, zware zonde, en vindt dat geen reden tot schamen?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 feb 2011 21:11

Bastiaan30 schreef:
Faramir schreef:

Jij verklaart iemands welgemeende doop tot een spijtige, zware zonde, en vindt dat geen reden tot schamen?

Nee, dat vind ik geen reden tot schamen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2011 10:11

Vroeger erkende kerken elkaars doop nog niet, tegenwoordig gelukkig wel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 12 feb 2011 10:13

Optimatus schreef:Vroeger erkende kerken elkaars doop nog niet, tegenwoordig gelukkig wel.

ja, dat de gergem (o.a.)het doopsel erkent, speekt inderdaad boekdelen.

Terug naar “Archief”