Heilig Avondmaal alleen in de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Re: Heilig Avondmaal alleen in de kerk?

Berichtdoor Bastiaan30 » 10 feb 2011 21:38

Spons schreef:
nee de avondmaal is geen hoofdzaak, maar meer de manier waarop men denkt het recht te hebben om iemand het avondmaal te ontnemen als een persoon zich geroepen voelt.

Jezus stelt zelf de beker in als enige teken van het nieuwe Verbond, waarin de Gemeente is.
En jij noemt dit even "geen hoofdzaak"?
Of begrijp ik het verkeerd?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 feb 2011 22:11

Marnix schreef:
schelpje3 schreef:Ik ben het niet met je eens Marnix, je stelt het te simpel.

Waarom? De Bijbel leert dit. Wat is er dan te simpel aan?

schelpje3 schreef:@Spons: ik ben ook niet van de teksten, maar dat wordt vaak verzocht. Teksten uit zn verband doen meer kwaad dan goed. Je schreeuwt het uit in je posting he :D Maar jij verwart toch wel 2 dingen, ben ik bang.
Eerstens zul je je kennis moeten hebben over je zonden, dat betekent dat de Heere in je hart werkzaam is. Kun je dat echter zo niet zeggen, is het H.A. niet bedoeld voor je. Idd, in sommige kerken is de drempel heeeel hoog, en nee, je hoeft niet oud en bejaard te zijn. Maar wel een ander leven kennen !
Dat wordt steevast ontkend door sommigen. Ik geloof, ik volg Jezus, dus.....
En dat is fijn, maar niet genoeg.
Zo hoog als de drempel rechts is, zo laag isie links, sterker nog, hij is er helemaal niet :shock:

Jezus zegt vaak genoeg: Volg mij. Dat dat gevolgen heeft klopt, maar stellen dat er meer nodig is dan in Hem geloven en Hem volgen is onbijbels. De Bijbel (en Jezus zelf ook) leren nergens dat er meer bij moet komen.

Volgens mij leert de bijbel dat wel. Volgens de reformatorische leer leren wij dat wij van onszelf helemaal geen behoefte hebben om Jezus te volgen. Wij zijn haters van God EN onze naaste, kennelijk op refoweb dus niet :D

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 10 feb 2011 22:16

het nadeel van een dergelijke leer is dat er velen geroepen worden, die dan denken: O, maar dat kan niet zo zijn, want van nature zoek ik God helemaal niet, nee ik moet maar bidden en wachten, en passief zo veel mogelijk naar de kerk gaan en bidden, geen eigen initiatief,hoor.
Foei.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 feb 2011 22:21

Dat is de andere kant, je kunt van zwart naar wit, maar er zit nog een nuance grijs tussen :D

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 11 feb 2011 06:45

schelpje3 schreef:Dat is de andere kant, je kunt van zwart naar wit, maar er zit nog een nuance grijs tussen :D

welnee, 140 keer zegt de bijbel bekeert u, en wees ijverig.
Als de Nineveers gehoorzaamden, zou het dan nu, nadat de Verlosser gekomen is, een nuance probleem geworden zijn?
Ik geloof er niets van.
Eerder een theologisch probleem.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 11 feb 2011 13:01

Bastiaan30 schreef:
schelpje3 schreef:Dat is de andere kant, je kunt van zwart naar wit, maar er zit nog een nuance grijs tussen :D

Als de Nineveers gehoorzaamden, zou het dan nu, nadat de Verlosser gekomen is, een nuance probleem geworden zijn?
Ik geloof er niets van.

toch ben ik ervan overtuigd, en ik kan dat uit de bijbel bewijzen, dat de mensen uit Nineve niet zelf maar door God tot bekering kwamen. Het was Gods werk ze die heimwee naar Hem te schenken, en Jona werd door God gebruikt.
het onderstreept dus Schelpjes woorden..........die mensen zouden nooit,nooit en nooit van zichzelf tot Jezus gekomen zijn.
dat is nu nog zo. God is altijd de eerste!!
als je anders zegt betekend dat overigens ook dat je de wilsbeschikking bij de mens legt. en dat is een eeuwenoude dwaling. bovendien zet je de mens centraal en dat ontneemt God de eer, en dat is nog het ergst.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 11 feb 2011 13:10

Horeb schreef:
Bastiaan30 schreef:

Ik geloof er niets van.

toch ben ik ervan overtuigd, en ik kan dat uit de bijbel bewijzen, dat de mensen uit Nineve niet zelf maar door God tot bekering kwamen. Het was Gods werk ze die heimwee naar Hem te schenken, en Jona werd door God gebruikt.
het onderstreept dus Schelpjes woorden..........die mensen zouden nooit,nooit en nooit van zichzelf tot Jezus gekomen zijn.
als je anders zegt betekend dat overigens ook dat je de wilsbeschikking bij de mens legt. en dat is een eeuwenoude dwaling. bovendien zet je de mens centraal en dat ontneemt God de eer, en dat is nog het ergst.

met alle respect, maar wat zou jij als machthebber van een groot land meer waarderen, dat je onderdanen je gehoorzamen en eren, omdat ze ertoe gehersenspoeld zij, of gedwongen op straffe van...of omdat je ze van een soort chip hebt voorzien, zodat ze robots werden, die alleen doen waartoe ze geprogrammeerd en voorbestemd zijn,

OF omdat de onderdanen van je houden als liefhebbende Vader,( die Zijn eigen Zoon heeft laten lijden om jou te kunnen vergeven) .

Vergeet niet dat de verhouding tussen God en de Gemeente die is als van een huwelijkscontract, en dat is gebaseerd op liefde.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 feb 2011 14:00

Wullimpie schreef:
Optimatus schreef:
Wullimpie schreef:Je bent inderdaad gast.
Dus dan gedraag je jezelf ook als gast neem ik aan, wat wil zeggen dat je jezelf aanpast aan de gastheer.
En als je het niet eens bent met de gastheer is het misschien beter daar niet meer te gast te zijn.
:wink:

Wat een onzin! Moet ik me dan alleen onder gelijkgestemden begeven?

Nee hoor, maar gedraag je wel als gast.

Klopt, je bent gast.... maar in de eerste plaats van Christus, het Hoofd van de Kerk (en als het goed is ook van die gemeente). Je als gast gedragen is logisch, maar je moet je wel aanpassen aan de Gastheer (en dat moet de kerkenraad ook). Als Christus je dan aan tafel nodigt moet je je in eerste instantie aan de Gastheer aanpassen en kan je niet zeggen: Sorry, ik ben hier gast dus ik sla Uw nodiging maar af. Als het goed is is er op dat punt geen conflictt tussen Gastheer en gastheer, aangezien de kerkenraad in dienst van Hem staat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 feb 2011 14:00

schelpje3 schreef:
Marnix schreef:
schelpje3 schreef:Ik ben het niet met je eens Marnix, je stelt het te simpel.

schelpje3 schreef:@Spons: ik ben ook niet van de teksten, maar dat wordt vaak verzocht. Teksten uit zn verband doen meer kwaad dan goed. Je schreeuwt het uit in je posting he :D Maar jij verwart toch wel 2 dingen, ben ik bang.
Eerstens zul je je kennis moeten hebben over je zonden, dat betekent dat de Heere in je hart werkzaam is. Kun je dat echter zo niet zeggen, is het H.A. niet bedoeld voor je. Idd, in sommige kerken is de drempel heeeel hoog, en nee, je hoeft niet oud en bejaard te zijn. Maar wel een ander leven kennen !
Zo hoog als de drempel rechts is, zo laag isie links, sterker nog, hij is er helemaal niet :shock:

Jezus zegt vaak genoeg: Volg mij. Dat dat gevolgen heeft klopt, maar stellen dat er meer nodig is dan in Hem geloven en Hem volgen is onbijbels. De Bijbel (en Jezus zelf ook) leren nergens dat er meer bij moet komen.

Volgens mij leert de bijbel dat wel. Volgens de reformatorische leer leren wij dat wij van onszelf helemaal geen behoefte hebben om Jezus te volgen. Wij zijn haters van God EN onze naaste, kennelijk op refoweb dus niet :D

Dat we dat van nature zijn klopt, dat ontken ik niet. Maar als mensen dat toch Hem volgen kunnen we dus ook concluderen dat er in hun natuur iets radicaal is veranderd. En dan kan je niet stellen: Ja, maar er moet nog meer gebeuren. Dan stel je meer voorwaarden dan de Bijbel stelt. Dat zo iemand dan ook berouw krijgt van de zonde en kennis van zijn zondigheid klopt, maar dat is geen voorwaarde, het is onderdeel van die verandering die God in zo iemand heeft gewerkt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 11 feb 2011 14:02

Horeb schreef:
Bastiaan30 schreef:

Ik geloof er niets van.

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat de wil van de mens tegens Gods wil/werk wordt uitgespeeld.
Jullie hebben allebei gelijk.
Uit ervaring weet ik dat ik op een gegeven moment God ging zoeken en Hem vond. Toen besefte ik ook dat het God de Heilige Geest was die al veel eerder in mij aan het werk was en die drang om te gaan zoeken, schiep.
Dus in eerste instantie dacht ik dat ik zelf het initiatief nam, maar pas later zag ik in dat het niet zo was en krijgt God alle eer.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 feb 2011 14:33

Jezus zegt vaak genoeg: Volg mij. Dat dat gevolgen heeft klopt, maar stellen dat er meer nodig is dan in Hem geloven en Hem volgen is onbijbels. De Bijbel (en Jezus zelf ook) leren nergens dat er meer bij moet komen.[/quote]
Volgens mij leert de bijbel dat wel. Volgens de reformatorische leer leren wij dat wij van onszelf helemaal geen behoefte hebben om Jezus te volgen. Wij zijn haters van God EN onze naaste, kennelijk op refoweb dus niet :D[/quote]

Dat we dat van nature zijn klopt, dat ontken ik niet. Maar als mensen dat toch Hem volgen kunnen we dus ook concluderen dat er in hun natuur iets radicaal is veranderd. En dan kan je niet stellen: Ja, maar er moet nog meer gebeuren. Dan stel je meer voorwaarden dan de Bijbel stelt. Dat zo iemand dan ook berouw krijgt van de zonde en kennis van zijn zondigheid klopt, maar dat is geen voorwaarde, het is onderdeel van die verandering die God in zo iemand heeft gewerkt.[/quote

Ik zeg niet dat er NOG meer moet gebeuren, ik geloof dat het enkel van God's kant komt. Zoals het hier vaak staat is het : IK ging Jezus volgen, IK heb me bekeerd en dat is onjuist. Als je geen kennis hebt van je zondestaat, waarom zou je dan bekeerd moeten worden ?

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 11 feb 2011 14:45

schelpje3 schreef:Waarom? De Bijbel leert dit. Wat is er dan te simpel aan?

Volgens mij leert de bijbel dat wel. Volgens de reformatorische leer leren wij dat wij van onszelf helemaal geen behoefte hebben om Jezus te volgen. Wij zijn haters van God EN onze naaste, kennelijk op refoweb dus niet :D[/quote]

Dat we dat van nature zijn klopt, dat ontken ik niet. Maar als mensen dat toch Hem volgen kunnen we dus ook concluderen dat er in hun natuur iets radicaal is veranderd. En dan kan je niet stellen: Ja, maar er moet nog meer gebeuren. Dan stel je meer voorwaarden dan de Bijbel stelt. Dat zo iemand dan ook berouw krijgt van de zonde en kennis van zijn zondigheid klopt, maar dat is geen voorwaarde, het is onderdeel van die verandering die God in zo iemand heeft gewerkt.[/quote

Ik zeg niet dat er NOG meer moet gebeuren, ik geloof dat het enkel van God's kant komt. Zoals het hier vaak staat is het : IK ging Jezus volgen, IK heb me bekeerd en dat is onjuist. Als je geen kennis hebt van je zondestaat, waarom zou je dan bekeerd moeten worden ?[/quote]
Alweer een volgorde-probleempje, lijkt het.
net als met de kinderdoop.
(eerst dopen, en dan pas bekeren)
Nergens lees ik in de bijbel voorbeelden van ellende kennis eerst, dat komt pas na de bekering.
Paulus schreef Ik ''ellendig mens'', als emotie op het zondige vlees waarin zijn geest nog moest wonen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 feb 2011 15:08

De grote vraag is Bastiaan: van wie uit begint het nu ?

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 11 feb 2011 17:48

Bastiaan30 schreef:met alle respect, maar wat zou jij als machthebber van een groot land meer waarderen, dat je onderdanen je gehoorzamen en eren, omdat ze ertoe gehersenspoeld zij, of gedwongen op straffe van...of omdat je ze van een soort chip hebt voorzien, zodat ze robots werden, die alleen doen waartoe ze geprogrammeerd en voorbestemd zijn,

OF omdat de onderdanen van je houden als liefhebbende Vader,( die Zijn eigen Zoon heeft laten lijden om jou te kunnen vergeven) .

Vergeet niet dat de verhouding tussen God en de Gemeente die is als van een huwelijkscontract, en dat is gebaseerd op liefde.

je mag van mij best gelijk hebben. alleen bedriegt een mens zichzelf zo gemakkelijk. mijn eigen ervaring is dat ik iedere dag weer wil afdwalen van God en Zijn geboden.
het wordt dan ook iedere dag een groter wonder dat Hij heeft willen omzien naar MIJ. ik die elke dag nog toedoet aan mijn ongerechtigheid, ik die nou nooit eens alle zonde laten kan, ik die niet volkomen mijn God en naaste kan liefhebben, ik die vaak veel te fel reageer op het forum, ik enz etc.

in mijn ogen blijft onze relatie dus een erg ongelijke. een volmaakte God en liefhebbende Vader maar een wederspannig en weglopend kind.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 11 feb 2011 19:39

Marnix schreef:
Wullimpie schreef:
Optimatus schreef:
Wat een onzin! Moet ik me dan alleen onder gelijkgestemden begeven?

Nee hoor, maar gedraag je wel als gast.

Klopt, je bent gast.... maar in de eerste plaats van Christus, het Hoofd van de Kerk (en als het goed is ook van die gemeente). Je als gast gedragen is logisch, maar je moet je wel aanpassen aan de Gastheer (en dat moet de kerkenraad ook). Als Christus je dan aan tafel nodigt moet je je in eerste instantie aan de Gastheer aanpassen en kan je niet zeggen: Sorry, ik ben hier gast dus ik sla Uw nodiging maar af. Als het goed is is er op dat punt geen conflictt tussen Gastheer en gastheer, aangezien de kerkenraad in dienst van Hem staat.

Als het goed is ja..........en jij weet net zo goed als ik dat het niet overal "goed is"

Zie verder mijn reactie op spons.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”