schelpje3 schreef:Waarom? De Bijbel leert dit. Wat is er dan te simpel aan?
schelpje3 schreef:@Spons: ik ben ook niet van de teksten, maar dat wordt vaak verzocht. Teksten uit zn verband doen meer kwaad dan goed. Je schreeuwt het uit in je posting he

Maar jij verwart toch wel 2 dingen, ben ik bang.
Eerstens zul je je kennis moeten hebben over je zonden, dat betekent dat de Heere in je hart werkzaam is. Kun je dat echter zo niet zeggen, is het H.A. niet bedoeld voor je. Idd, in sommige kerken is de drempel heeeel hoog, en nee, je hoeft niet oud en bejaard te zijn. Maar wel een ander leven kennen !
Dat wordt steevast ontkend door sommigen. Ik geloof, ik volg Jezus, dus.....
En dat is fijn, maar niet genoeg.
Zo hoog als de drempel rechts is, zo laag isie links, sterker nog, hij is er helemaal niet

Jezus zegt vaak genoeg: Volg mij. Dat dat gevolgen heeft klopt, maar stellen dat er meer nodig is dan in Hem geloven en Hem volgen is onbijbels. De Bijbel (en Jezus zelf ook) leren nergens dat er meer bij moet komen.
Volgens mij leert de bijbel dat wel. Volgens de reformatorische leer leren wij dat wij van onszelf helemaal geen behoefte hebben om Jezus te volgen. Wij zijn haters van God EN onze naaste, kennelijk op refoweb dus niet

[/quote]
Dat we dat van nature zijn klopt, dat ontken ik niet. Maar als mensen dat toch Hem volgen kunnen we dus ook concluderen dat er in hun natuur iets radicaal is veranderd. En dan kan je niet stellen: Ja, maar er moet nog meer gebeuren. Dan stel je meer voorwaarden dan de Bijbel stelt. Dat zo iemand dan ook berouw krijgt van de zonde en kennis van zijn zondigheid klopt, maar dat is geen voorwaarde, het is onderdeel van die verandering die God in zo iemand heeft gewerkt.[/quote
Ik zeg niet dat er NOG meer moet gebeuren, ik geloof dat het enkel van God's kant komt. Zoals het hier vaak staat is het : IK ging Jezus volgen, IK heb me bekeerd en dat is onjuist. Als je geen kennis hebt van je zondestaat, waarom zou je dan bekeerd moeten worden ?[/quote]
Alweer een volgorde-probleempje, lijkt het.
net als met de kinderdoop.
(eerst dopen, en dan pas bekeren)
Nergens lees ik in de bijbel voorbeelden van ellende kennis eerst, dat komt pas na de bekering.
Paulus schreef Ik ''ellendig mens'', als emotie op het zondige vlees waarin zijn geest nog moest wonen.