de tien geboden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jantjes

Re: de tien geboden

Berichtdoor Jantjes » 05 feb 2011 09:46

In Exodus 34 was het voor de tweede keer dat er tafels gemaakt werden want de eerste had Mozes kapot gegooid. Toen zeide de HEERE tot Mozes: Houw u twee stenen tafelen, gelijk de eerste waren, zo zal Ik op de tafelen schrijven dezelfde woorden, die op de eerste tafelen geweest zijn, die gij gebroken hebt.

De eerste keer: Exodus 24 : Toen zeide de HEERE tot Mozes: Kom tot Mij op den berg, en wees aldaar; en Ik zal u stenen tafelen geven, en de wet, en de geboden, die Ik geschreven heb, om hen te onderwijzen.

Dus de eerste keer gaf de HEERE de tafels aan Mozes en de tweede keer gaf Mozes de tafels aan de HEERE.

Daarna is het niet duidelijk wie schrijft.

Ook niet duidelijk is wat er geschreven wordt want er staat: 'en de wet', 'en de geboden'
Terwijl Deuteronomium 10: 4 staat: Toen schreef Hij op de tafelen, naar het eerste schrift, de tien woorden,

.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 05 feb 2011 09:55

zullen flinke platen geweest zijn als alle geboden er op zouden staan :wink:

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 05 feb 2011 10:19

blijblij schreef:zullen flinke platen geweest zijn als alle geboden er op zouden staan :wink:

Inderdaad, tja, Mozes had ook nog geen laptop hé. :mrgreen:

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 05 feb 2011 10:26

blijblij schreef:zullen flinke platen geweest zijn als alle geboden er op zouden staan :wink:

de limiet van je denkvermogen is al weer bereikt, lijkt het.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 05 feb 2011 10:30

nee hoor! was een onschuldig zaterdagmorgengrapje!

Jorden
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jorden » 07 feb 2011 20:26

Dus hij heeft ze zelf uitgehakt als ik het goed begrijp?

Maar dan heb ik niet allen ik, maar ook veel christenen altijd iets verkeerds gedacht.

Wordt het dan niet tijd om eens na te denken of hij echt met God gesproken had of dat hij dat maar verzon omdat hij een volk moest leiden dat de hoop had opgegeven? :-k

Maar goed, dat maakt voor de meeste christenen toch niks uit denk ik, want als ik Balkenende goed begrijp dan kunnen gelovigen niet functioneren zonder geloof, net als het volk van Mozes.

Ik zou toch lichtelijk beledigd zijn over dat niet functioneren maar dat zei Balkenende... [-X

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 07 feb 2011 21:34

worden die 10 geboden voor Israel nu nog steeds voorgelezen elke week ?

Jorden
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jorden » 10 feb 2011 19:15

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 11 feb 2011 07:04

Jorden schreef:deze?

die, ja.

Maar dat zijn dus de 10 geboden voor het volk Israel :-)

2Cor 3:6 ,7 en eigenlijk het hele hoofdstuk...

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 11 feb 2011 07:39

Jezus Christus is de Belichaming van de inhoud en het doel van de Wet(Het Woord) van God.
In Hem ontdekken we volledig de betekenis van het Woord en\of Wet.
Hij heeft de wet\Woord volbracht en Hij volbrengt de Wet\het Woord in ons, die in Hem geloven, als Degene Die in onze plaats volgens de Wet en het Woord gestorven is voor ons, die Gods Wet\Woord overtreden c.q. overtraden indien je door het geloof christen bent.
Dan veroordeelt de Wet\het Woord ons niet(meer) maar bevestigt de Wet\het Woord dat de Wet goed is en onderdeel is van het Woord van God.
Liefde, Rechtvaardigheid, Vrede en Blijdschap i.p.v. veroordeling, alleen door de levende Jezus Christus en de Levendmakende Heilige Geest.
Anders blijft de Wet\het Woord van God een ergernis of onmogelijke opdracht die te vervullen en dan ben je aan de vloek onderworpen, want de wet eist en geeft niets, nl alle geboden houden en dat kan geen mens en heeft ook geen mens ooit kunnen doen, daar is God voor nodig en Jezus Christus, Die leeft en regeert in Zijn gelovige kinderen, die ABBA, Vader kennen en roepen..Die wet heeft Hij als een vervloekte voor ons mensen willen dragen.
De straf, die ons de Vrede brengt, was op Hem, opdat wij door Zijn striemen en Offer zullen leven.
Dan is het een kruis door onze eigen religieuze, filosofosche, wijsgerige, semi-christelijke godsdienst, maar de Geest Die alles vervult en openbaart vanuit de hemelse rijkdom in Christus.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 11 feb 2011 07:43

Bastiaan30 schreef:
Jorden schreef:Nou dan is Jensje weer wat wijzer geworden =P~

Dat verklaart in ieder geval een hoop.
Praat god alleen af en toe tegen mensen, laat hij zich nooit zien?

Zou het teveel moeite zijn om God gewoon met een hoofdletter te schrijven, of zit je nog op de lagere school ?

"Denken dat God minder bestaat als men Hem een kleine 'g' toebedeelt, is net als denken dat de Tweede Wereldoorlog minder heeft plaatsgevonden als men Adolf Hitler zonder hoofdletters schrijft..."

Ofwel: waar maak je je druk om?
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 11 feb 2011 07:59

Flavius Constantinus schreef:
Bastiaan30 schreef:
Jorden schreef:Nou dan is Jensje weer wat wijzer geworden =P~

Dat verklaart in ieder geval een hoop.
Praat god alleen af en toe tegen mensen, laat hij zich nooit zien?

Zou het teveel moeite zijn om God gewoon met een hoofdletter te schrijven, of zit je nog op de lagere school ?

"Denken dat God minder bestaat als men Hem een kleine 'g' toebedeelt, is net als denken dat de Tweede Wereldoorlog minder heeft plaatsgevonden als men Adolf Hitler zonder hoofdletters schrijft..."

Ofwel: waar maak je je druk om?

Zoals je aan mijn bijgaande 'lagere school argument' kunt zien, was de beweegreden anders dan wat jij aangeeft :-)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 11 feb 2011 09:30

Wattuh???
Heeft God maar 10 geboden gegeven?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 11 feb 2011 12:21

JeeWee schreef:Wattuh???
Heeft God maar 10 geboden gegeven?

eigenlijk maar 2.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 11 feb 2011 12:47

Wat een nonsens allemaal. Dit soort discussies dient vaak ter maskering van de eigen twijfels. Als je persé in de media wil opduiken, maar huiverig bent om een persoonlijk getuigenis af te leggen, duik je weg achter dit soort non-discussies. Overigens: Jezus was op aarde een godvrezende Jood. De Tien Woorden zijn dus universeel bedoeld, behalve misschien die ene zinsnede: uit Egypte, uit het diensthuis....... Zeker ook hierom mogen wij het Christendom als voortzetting van de Joodse godsdienst beschouwen. Het gaat om de Woorden, niet om hoe ze op die tafelen kwamen en of die tafelen eigenlijk wel echt hebben bestaan. Niet alles hoeft waar gebeurd te zijn, om toch waar te zijn.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Terug naar “[Religie] - Open forum”