Bastiaan30 schreef:Jantjes schreef:Riska schreef:Ik ben van oorsprong een noorderling. Nuchter en niet 'goed-gelovig' maar kritisch. Opgegroeid binnen de Hervormde Kerk in de jaren '40 en '50. Vader zeer actief, ouderling, secretaris/penningmeester van de schippersgemeente (coasters, binnenvaart).
Zondagsschool met Kerstfeest waarin prachtige verhalen verteld werd.
Op school helaas een onderwijzer die hel en verdoemenis verweefde in zijn verhalen en ons alle dagen waarschuwde voor de Dag des Oordeels.
Dat ben ik nooit helemaal kwijtgeraakt.
Zeker weten dat je gevormd wordt door het gezin waarin je opgroeit, de kerk waar je catechese kreeg en de scholen. Jezuïeten zeiden niet voor niets: "geef ons het kind de eerste 7 jaar van zijn leven en wij hebben het voor goed gevormd".
De lessen van de onderwijzer ben ik nooit geheel kwijtgeraakt. Altijd is er ergens nog iets van angst dat ik inderdaad verdoemd ben. Het is verschrikkelijk dat het zo gebracht werd en, naar ik begrijp op dit forum, nog steeds gepredikt wordt. De HC heeft maar een superklein deel "ellende" maar heel veel verlossing en dankzegging als je het goed naleest.
Maar wat wij ons hele leven hebben meegekregen aan Bijbeluitleg en leer vormt ons beslist en daardoor komen we in bepaalde topics ook niet tot elkaar. Wat heel jammer en verdrietig is.
Riska toen jij je verslag schreef kwam mij Franca Treur in gedachte.
Ken je haar?
http://www.youtube.com/watch?v=zG2MMLBS ... re=relatedHet heeft 100 % overeenkomst met wat je verteld.
.
Alleen gooide Franca Treur het kind met het badwater weg.
Oké eens.
Maar daarmee is het ook haar eigen verhaal, dus eenzijdig.
Aan het einde van het filmpje zegt die vrouw (uit die kerkelijk gemeente waar Franca zat) dan ook dat er ook nog een andere kant van het verhaal is en:
wanneer zet je die eens op zo vroeg zij.
Wat denk, je zou Franca die ander kant ook nog opzetten, in een boek, na zo’n negatieve trauma uit haar jeugd. ik denk van niet.
Daarom is het belangrijk hoe in de kerken wordt gepredikt.
Ik denk wel eens niet vanaf een preekstoel maar tussen de mensen in op gelijk nivo niet over de mensen heen want dat was bij Franca wel het geval.