Waarom worden onze kinderen gedoopt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Jantjes » 10 feb 2011 11:08

@Elbert hartelijk dank voor uw antwoord.

Ik zie wel in dat het onmogelijk is als je eenmaal de bril van de kinderdoop of verbondsdoop op heb het onmogelijk is om de grote waarde van de geloofsdoop in te zien, de geloofsdoop blijft dan duister.

Wat mij opvalt is dat dit omgekeerd niet het geval is. Als je de waarde van de geloofsdoop inziet heeft dat niets met een bril van doen. Helder en klaar zie je in dat de bril van de kinderdoop niets anders is dan een dogmatische constructie uit een klooster door priesters ingesteld en door hun baas, de Rooms Katholieke Kerk, vervat in een sacrament die nog door de protestanten is overgenomen en in stand wordt gehouden.

Jammer vind ik dat u niet echt een antwoord geeft als ik beargumenteer dat ook de besnijdenis in Christus vervuld en afgeschaft is idem als de ceremonieën als offers etc.

Ik wil met de mikwe niet bewijzen dat de volwassendoop is ingesteld. Want de mikwe ziet inderdaad op de rituele (ceremoniële) baden die door de thora werden voorgeschreven. Het heeft als doel reinigen, schoonmaken, afspoelen en afwassen. Al noem ik nu vier woorden die met water te maken hebben ze konden de zonden nooit wegspoelen. Het was allemaal een symbool met een vooruitziende blik op het unieke wat Christus voor ons gedaan heeft. Maar zullen wij de gelovige Hem hierin niet als discipel navolgen als nieuw testamentische gelovige. Al is het dan maar een beetje nadoen van een zwak mensenkind, want het unieke of ultieme heeft Hij gedaan.

Nee inderdaad zal er bij ons geen zichtbare duif met stem nederdalen gelijk als bij Christus unieke volwassendoop. Maar bij ons is het niet anders hoor. Nee niet tijdens een volwassendoop in welk bad dan ook. Maar vóór die tijd, voor dat we dopen krijgen we gemeenschap met Hem. Onzichtbaar als het suizen van een zachte stilte wordt er bij ons nieuw leven geboren door de werking van Zijn Geest die zichtbaar was bij de doop van Christus. En dat, dat nieuwe leven kan niet verborgen blijven in een waar christen en dat wil hij laten zien in een geloofsdoop.

Maar….. helaas, ook deze regels zullen u niet brengen van een geloofsdoop met de mistbril op van de kinderdoop.

.

Swimmie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Swimmie » 10 feb 2011 13:04

elbert schreef:... Als je op basis van deze bijbelgedeelten vindt dat je kinderen mag opdragen, dan moet je het wel goed doen: alleen de eerstgeborene (dus geen broertjes of zusjes!) en ook de eerstgeboren dieren in je huis. En dan moet er ook geofferd worden. Ik heb in geen enkele evangelische gemeente deze invulling gezien. In plaats daarvan is het opdragen als vervanging van de doop gaan functioneren, in die zin dat ouders toch wat met hun pasgeboren kinderen willen in de eredienst. Opdragen is een droogdoop: een soort doop zonder water.
Ik vind het trouwens merkwaardig dat de gedachte dat er een doorgaande lijn tussen besnijdenis en doop is, wordt afgewezen (omdat dat vervangingstheologie zou zijn), maar tegelijkertijd wel opdragen wordt gerechtvaardigd met een verwijzing naar Lukas 2 (wat weer naar de hierboven gegeven bijbelgedeelten verwijst). Is dat dan opeens geen vervangingstheologie?

Soms moet je even reageren :)
Beste Elbert, kom je wel eens in een evangelische gemeente en heb je wel eens het opdragen van kinderen meegemaakt?
Nou, bij ons in de gemeente wordt het opdragen van kinderen absoluut niet gelinkt aan het opdragen van de eerstgeborenen in de tempel.
Het opdragen is absoluut geen vervanging van de doop.
Het opdragen heeft verschillende functies (die niet direct aan de Bijbel gekoppeld zijn):
- Ouders stellen hun kind voor aan de rest van de gemeente (de oooh's en aaah's vliegen soms door de lucht :D ) die ook al tijdens de zwangerschap met hen meegeleefd en voor hen gebeden heeft.
- Ouders brengen God in het midden van de gemeente dank voor het nieuwe leven (soms d.m.v. een getuigenis of persoonlijk gebed) en er wordt gebeden voor het kind. Dat het voorspoedig mag opgroeien enz.
- Er wordt gebeden voor de ouders voor hulp bij de opvoeding enz.
- Met het opdragen wordt de gemeente als het ware mede verantwoordelijk voor het kind en kun je als gemeentelid de ouders aanspreken als je eventueel dingen ziet misgaan.
Het opdragen is absoluut geen sacrament o.i.d.! Kinderen horen er sowieso bij, opgedragen of niet.

Dat voorstanders van de kinderdoop vervolgens gaan zeggen 'zie je wel, ze willen toch wat met hun kinderen doen, het is een droogdoop', dat moeten ze zelf weten, maar is gewoon uit de lucht gegrepen.
Volgens mij hoeft er ook geen 'Bijbelse grond' te zijn voor het opdragen net als met zoveel andere dingen.
Als iemand uit onze gemeente bijvoorbeeld voor langere tijd naar het buitenland gaat wordt er ook in het midden van de gemeente met hem/haar gebeden. Gewoon een goede gewoonte lijkt me.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 feb 2011 13:09

Swimmie schreef:
elbert schreef:... Als je op basis van deze bijbelgedeelten vindt dat je kinderen mag opdragen, dan moet je het wel goed doen: alleen de eerstgeborene (dus geen broertjes of zusjes!) en ook de eerstgeboren dieren in je huis. En dan moet er ook geofferd worden. Ik heb in geen enkele evangelische gemeente deze invulling gezien. In plaats daarvan is het opdragen als vervanging van de doop gaan functioneren, in die zin dat ouders toch wat met hun pasgeboren kinderen willen in de eredienst. Opdragen is een droogdoop: een soort doop zonder water.
Ik vind het trouwens merkwaardig dat de gedachte dat er een doorgaande lijn tussen besnijdenis en doop is, wordt afgewezen (omdat dat vervangingstheologie zou zijn), maar tegelijkertijd wel opdragen wordt gerechtvaardigd met een verwijzing naar Lukas 2 (wat weer naar de hierboven gegeven bijbelgedeelten verwijst). Is dat dan opeens geen vervangingstheologie?

Beste Elbert, kom je wel eens in een evangelische gemeente en heb je wel eens het opdragen van kinderen meegemaakt?
Nou, bij ons in de gemeente wordt het opdragen van kinderen absoluut niet gelinkt aan het opdragen van de eerstgeborenen in de tempel.
Het opdragen heeft verschillende functies (die niet direct aan de Bijbel gekoppeld zijn):
- Ouders stellen hun kind voor aan de rest van de gemeente (de oooh's en aaah's vliegen soms door de lucht :D ) die ook al tijdens de zwangerschap met hen meegeleefd en voor hen gebeden heeft.
- Ouders brengen God in het midden van de gemeente dank voor het nieuwe leven (soms d.m.v. een getuigenis of persoonlijk gebed) en er wordt gebeden voor het kind. Dat het voorspoedig mag opgroeien enz.
- Met het opdragen wordt de gemeente als het ware mede verantwoordelijk voor het kind en kun je als gemeentelid de ouders aanspreken als je eventueel dingen ziet misgaan.
Het opdragen is absoluut geen sacrament o.i.d.! Kinderen horen er sowieso bij, opgedragen of niet.

Dat voorstanders van de kinderdoop vervolgens gaan zeggen 'zie je wel, ze willen toch wat met hun kinderen doen, het is een droogdoop', dat moeten ze zelf weten, maar is gewoon uit de lucht gegrepen.
Volgens mij hoeft er ook geen 'Bijbelse grond' te zijn voor het opdragen net als met zoveel andere dingen.
Als iemand uit onze gemeente bijvoorbeeld voor langere tijd naar het buitenland gaat wordt er ook in het midden van de gemeente met hem/haar gebeden. Gewoon een goede gewoonte lijkt me.

Bedankt Swimmie, ik wilde precies het zelfde posten.

@elbert ik kom uit een andere gemeente, maar ik kan helemaal onderschrijven wat
hierboven vermeld wordt.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Riska

Berichtdoor Riska » 10 feb 2011 13:13

Bastiaan30 schreef:Waarom is er toch zo'n weerstand tegen het terugkeren naar de bijbelse gewoonten en opdrachten?

En waarom accepteer jij niet dat er twee stromingen naast elkaar kunnen bestaan?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 feb 2011 13:33

Swimmie schreef:

Dat erop aanspreken, weet iedereen dat ? In het algemeen krijg je als reactie: waar bemoei jij je mee ? :(

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 feb 2011 13:40

Bastiaan30 schreef:Waarom is er toch zo'n weerstand tegen het terugkeren naar de bijbelse gewoonten en opdrachten?

De room katholieke indoctrinaties zijn zo vast gevroren dat ze bij een bloedhete zomer hitte nog niet ontdooien. De protestantse kerken, zij thans na luther, weer opnieuw in de kinderdoopslaap gevallen waaruit je zomaar niet ontwaakt. Verledenweek nog een dienst meegemaakt in zo’n RK kerk en man, man wat een toestand nog in zo’n kerk met beelden, vlaggen en altaren. Een voorganger met zo’n sinterklaas pak aan zeg maar, maar dan in het paars. Ik bedoel het allemaal niet beledigend hoor naar niemand niet, maar je kan wel zien dat ze met al die poespas weer terug willen naar een vroeger tempel om de echtheid aan te tonen. Wat de voorganger predikte was deels wel mooi maar ook deels heel duidelijk tegen de leer van de protestanten in. Christus was duidelijk geen volkomen verlosser maar een aanvullende. Vandaar ook dat de sacramenten zo hoog zijn aangeschreven daar. Je moet er zelf nog wel behoorlijk wat aan doen niet achter Christus maar naast Christus.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 feb 2011 13:57

Swimmie schreef:Soms moet je even reageren :)
Beste Swimmie, ik reageer vanuit mijn eigen ervaring. De laatste keer dat ik bij het opdragen van kinderen aanwezig was, werd precies dezelfde tekst genoemd als die Bastiaan noemde. Vanuit die context reageer ik dus.
En nu kun je het een goede, maar niet-bijbels onderbouwde, gewoonte noemen, maar dan is wel mijn vraag: hoe is dit opdragen oorspronkelijk ontstaan? Is het echt zo dat het oorspronkelijk de functies had die je noemt, of is het zo dat het uit een soort van verlegenheid ontstaan is? Veel evangelische gemeentes zijn ontstaan door leden die uit andere kerken komen waar ze wel hun kinderen dopen. Goed, men is tot de conclusie komen dat hun doop blijkbaar niet de bedoeling is, en komt dan over in een gemeente die niet de kinderen laat dopen. Is dan echt de verleiding niet groot om met een alternatief te komen?
Waarom heeft het opdragen in deze gemeenten vrijwel dezelfde vanzelfsprekendheid als de kinderdoop dat heeft in andere gemeenten? Zijn er uberhaupt wel evangelische gemeenten waar kinderen niet opgedragen worden? Als je de kinderdoop afwijst, moet je denk ik ook hier consequent zijn: als je vindt dat het niet geboden is in de Bijbel, moet je dat ook helemaal niet doen.

Bastiaan30 schreef:Waarom pinkstergemeenten hun kids opdragen is denk ik verbonden met het aan God voorstellen van een nieuw mens.
Dat lijkt me een heel wat onschuldiger gebaar (bijbels of niet), dan iets een doop noemen, wat het niet kan zijn, en er dan later een belijdenis voor in de plaats laten komen, die wel bijbels klinkt, maar ik kan er geen voorbeeld van vinden in de Schrift,
Behalve dan dus de doop, die in de bijbel de belijdenis was,
Niet van de leer, maar van het zondige oude leven.
Tja, ik vind dit meten met 2 maten:
- opdragen is niet Bijbels, maar is onschuldig (volgens jou)
- de doop is wel Bijbels en wordt voor kinderen niet verboden, maar wordt v.w.b. de doop van kinderen, door jou een dwaling genoemd.
En dan vraag je ook nog waarom er zo'n weerstand is tegen het terugkeren naar de bijbelse gewoonten en opdrachten. Dat is juist mijn vraag!

Jantjes schreef:Jammer vind ik dat u niet echt een antwoord geeft als ik beargumenteer dat ook de besnijdenis in Christus vervuld en afgeschaft is idem als de ceremonieën als offers etc.
Dat antwoord heb ik vast al eens in dit topic gegeven: de besnijdenis is inderdaad vervuld en is voor ons niet meer nodig: er hoeft van onze kant geen bloed meer te vloeien, omdat Christus' bloed al gevloeid heeft. In plaats daarvan is er de doop gekomen, die overigens net als de besnijdenis wijst naar het offer van Christus. Wat voor de besnijdenis gold m.b.t. de kinderen van de gelovigen, geldt ook voor de doop: zij ontvangen dit teken ook.
De achterliggende gedachte bij het uitsluiten van kinderen van de doop, is dat het nieuwe verbond in tegenstelling tot het oude verbond, niet voor kinderen kan gelden. Maar dat is onjuist: Jeremia 31:34 spreekt wat dat betreft duidelijke taal: ook de kleinsten zijn erbij inbegrepen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 10 feb 2011 14:51

elbert schreef:
Swimmie schreef:Soms moet je even reageren :)
Beste Swimmie, ik reageer vanuit mijn eigen ervaring. De laatste keer dat ik bij het opdragen van kinderen aanwezig was, werd precies dezelfde tekst genoemd als die Bastiaan noemde. Vanuit die context reageer ik dus.
En nu kun je het een goede, maar niet-bijbels onderbouwde, gewoonte noemen, maar dan is wel mijn vraag: hoe is dit opdragen oorspronkelijk ontstaan? Is het echt zo dat het oorspronkelijk de functies had die je noemt, of is het zo dat het uit een soort van verlegenheid ontstaan is? Veel evangelische gemeentes zijn ontstaan door leden die uit andere kerken komen waar ze wel hun kinderen dopen. Goed, men is tot de conclusie komen dat hun doop blijkbaar niet de bedoeling is, en komt dan over in een gemeente die niet de kinderen laat dopen. Is dan echt de verleiding niet groot om met een alternatief te komen?
Waarom heeft het opdragen in deze gemeenten vrijwel dezelfde vanzelfsprekendheid als de kinderdoop dat heeft in andere gemeenten? Zijn er uberhaupt wel evangelische gemeenten waar kinderen niet opgedragen worden? Als je de kinderdoop afwijst, moet je denk ik ook hier consequent zijn: als je vindt dat het niet geboden is in de Bijbel, moet je dat ook helemaal niet doen.

Bastiaan30 schreef:Waarom pinkstergemeenten hun kids opdragen is denk ik verbonden met het aan God voorstellen van een nieuw mens.
Dat lijkt me een heel wat onschuldiger gebaar (bijbels of niet), dan iets een doop noemen, wat het niet kan zijn, en er dan later een belijdenis voor in de plaats laten komen, die wel bijbels klinkt, maar ik kan er geen voorbeeld van vinden in de Schrift,
Behalve dan dus de doop, die in de bijbel de belijdenis was,
Niet van de leer, maar van het zondige oude leven.
Tja, ik vind dit meten met 2 maten:
- opdragen is niet Bijbels, maar is onschuldig (volgens jou)
- de doop is wel Bijbels en wordt voor kinderen niet verboden, maar wordt v.w.b. de doop van kinderen, door jou een dwaling genoemd.
En dan vraag je ook nog waarom er zo'n weerstand is tegen het terugkeren naar de bijbelse gewoonten en opdrachten. Dat is juist mijn vraag!

Jantjes schreef:Jammer vind ik dat u niet echt een antwoord geeft als ik beargumenteer dat ook de besnijdenis in Christus vervuld en afgeschaft is idem als de ceremonieën als offers etc.
Dat antwoord heb ik vast al eens in dit topic gegeven: de besnijdenis is inderdaad vervuld en is voor ons niet meer nodig: er hoeft van onze kant geen bloed meer te vloeien, omdat Christus' bloed al gevloeid heeft. In plaats daarvan is er de doop gekomen, die overigens net als de besnijdenis wijst naar het offer van Christus. Wat voor de besnijdenis gold m.b.t. de kinderen van de gelovigen, geldt ook voor de doop: zij ontvangen dit teken ook.
De achterliggende gedachte bij het uitsluiten van kinderen van de doop, is dat het nieuwe verbond in tegenstelling tot het oude verbond, niet voor kinderen kan gelden. Maar dat is onjuist: Jeremia 31:34 spreekt wat dat betreft duidelijke taal: ook de kleinsten zijn erbij inbegrepen.

Jeremia sprak en voorzegde inderdaad een nieuw Verbond, het koninkrijk was nabij, toen Jezus op aarde was, maar de Zijnen namen het niet aan!
Het nieuwe verbond waar Jeremia over sprak komt dan ook nog, en komt overeen met wat paulus in Romeinen 11 (laatste verzen) voorzegd.
In dat verbond zullen kleine kinderen niets meer onderwezen hoeven worden (zoals nu nog wel het geval is)
Maar dat is na de genade bedeling waarin wij nu nog leven.
Ons verbond is een geestelijk verbond, Jezus zegt Zijn Gemeente te ZULLEN gaan bouwen op de rots petrus als fondament etc.
Dus niet op een Oud verbond als dat met Abraham.(Wij zijn het geestelijk zaad van Abraham)
Maar iets geheel nieuws.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 feb 2011 15:16

@Bastiaan: nu volg ik je even niet meer.

In dit en andere topics schrijf je:
En daarom ook een verbondstheologie hebben opgericht, terwijl ons nieuwe verbond een geestelijk verbond is, niet een stoffelijk verbond zoals net Israel.
...
Gods gemeente heeft geen muren en namen idvv denominaties.stoffelijk is niet geestelijk. En het nieuwe verbond is de geestelijke verwerkelijking van de stoffelijke voorafschaduwing met Israel.
Nog even afgezien van het feit dat ik je mening over "oud versus nieuw = stoffelijk versus geestelijk" niet deel (dat ligt een stuk genuanceerder), komt hier nu nog een andere theologische onderscheiding om de hoek kijken? D.w.z. dat er 2 nieuwe verbonden zijn? Eentje voor Israel en eentje voor de gemeente? Over welk van deze nieuwe verbonden (sic!) hebben Jezus en Paulus het dan?
Tja, dat is de bedelingenleer, die ik ook al niet met je deel.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 10 feb 2011 15:39

elbert schreef:@Bastiaan: nu volg ik je even niet meer.

In dit en andere topics schrijf je:
En daarom ook een verbondstheologie hebben opgericht, terwijl ons nieuwe verbond een geestelijk verbond is, niet een stoffelijk verbond zoals net Israel.
...
Gods gemeente heeft geen muren en namen idvv denominaties.stoffelijk is niet geestelijk. En het nieuwe verbond is de geestelijke verwerkelijking van de stoffelijke voorafschaduwing met Israel.
Nog even afgezien van het feit dat ik je mening over "oud versus nieuw = stoffelijk versus geestelijk" niet deel (dat ligt een stuk genuanceerder), komt hier nu nog een andere theologische onderscheiding om de hoek kijken? D.w.z. dat er 2 nieuwe verbonden zijn? Eentje voor Israel en eentje voor de gemeente? Over welk van deze nieuwe verbonden (sic!) hebben Jezus en Paulus het dan?
Tja, dat is de bedelingenleer, die ik ook al niet met je deel.

Om een lang verhaal kort en eenvoudig te maken.
Ik geloof dat God's plan met Israel de stoffelijke voorafschaduwing was, van wat nu de Gemeente in de Geest gelooft.Jezus drinkbeker uit Lucas is daar het teken van, en wie zijn zonden belijdt en zich laat dopen,treedt toe tot dat verbond.
De bloedlijn geldt niet meer, zegt Joh 1:12,13.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 feb 2011 16:19

Maar kinderen van gelovigen zijn wel heilig, zegt Paulus in 1 Kor 7. De lijn van verbond met ouders en hun kinderen is een geloof, daarom zegt Paulus dat de kinderen van gelovige ouders heilig zijn. Gods beloften zijn er voor de gelovigen en hun kinderen, niet voor 1 heel volk, de nakomelingen van Abraham. De belofte gold voor Izaak en zijn nageslacht en niet voor Ismael. Jij zegt: De bloedlijn bestaat niet meer dus er is helemaal geen lijn voor kinderen, ze moeten eerst tot geloof komen en dan horen ze ook bij het verbond. Paulus zegt echter: 6 God heeft zijn belofte niet gebroken. Want niet alle Israëlieten behoren werkelijk tot Israël, 7 niet alle nakomelingen van Abraham zijn ook werkelijk zijn kinderen. Er staat immers geschreven: ‘Alleen de nakomelingen van Isaak zullen gelden als jouw nageslacht.’ 8 Dat wil zeggen: ze zijn niet door hun natuurlijke afstamming kinderen van God, maar gelden als nageslacht van Abraham op grond van Gods belofte.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 10 feb 2011 16:42

Marnix schreef:Maar kinderen van gelovigen zijn wel heilig, zegt Paulus in 1 Kor 7. De lijn van verbond met ouders en hun kinderen is een geloof, daarom zegt Paulus dat de kinderen van gelovige ouders heilig zijn. Gods beloften zijn er voor de gelovigen en hun kinderen, niet voor 1 heel volk, de nakomelingen van Abraham. De belofte gold voor Izaak en zijn nageslacht en niet voor Ismael. Jij zegt: De bloedlijn bestaat niet meer dus er is helemaal geen lijn voor kinderen, ze moeten eerst tot geloof komen en dan horen ze ook bij het verbond. Paulus zegt echter: 6 God heeft zijn belofte niet gebroken. Want niet alle Israëlieten behoren werkelijk tot Israël, 7 niet alle nakomelingen van Abraham zijn ook werkelijk zijn kinderen. Er staat immers geschreven: ‘Alleen de nakomelingen van Isaak zullen gelden als jouw nageslacht.’ 8 Dat wil zeggen: ze zijn niet door hun natuurlijke afstamming kinderen van God, maar gelden als nageslacht van Abraham op grond van Gods belofte.

Beste Marnix,
Als de man of de vrouw van de gelovige al geheiligd is door de ander, is er dus geen sprake van bloedlijn, maar geloof alleen.
De belofte die voor Izak gold, is dat uit zijn geslacht Jezus geboren zou worden.
Jezus de Zaligmaker IS de belofte.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 feb 2011 16:49

Marnix schreef:Maar kinderen van gelovigen zijn wel heilig, zegt Paulus in 1 Kor 7. De lijn van verbond met ouders en hun kinderen is een geloof, daarom zegt Paulus dat de kinderen van gelovige ouders heilig zijn. Gods beloften zijn er voor de gelovigen en hun kinderen, niet voor 1 heel volk, de nakomelingen van Abraham. De belofte gold voor Izaak en zijn nageslacht en niet voor Ismael. Jij zegt: De bloedlijn bestaat niet meer dus er is helemaal geen lijn voor kinderen, ze moeten eerst tot geloof komen en dan horen ze ook bij het verbond. Paulus zegt echter: 6 God heeft zijn belofte niet gebroken. Want niet alle Israëlieten behoren werkelijk tot Israël, 7 niet alle nakomelingen van Abraham zijn ook werkelijk zijn kinderen. Er staat immers geschreven: ‘Alleen de nakomelingen van Isaak zullen gelden als jouw nageslacht.’ 8 Dat wil zeggen: ze zijn niet door hun natuurlijke afstamming kinderen van God, maar gelden als nageslacht van Abraham op grond van Gods belofte.

want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde lid, dergenen die Mij haten

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 10 feb 2011 17:24

schelpje3 schreef:

want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde lid, dergenen die Mij haten

In het nieuwe Verbond is iedereen verantwoordelijk voor zichzelf.Jeremia 31:29 In die dagen zal men niet meer zeggen: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten en de tanden der kinderen zijn slee geworden. 30 Maar ieder zal om zijn eigen ongerechtigheid sterven; ieder die onrijpe druiven eet, diens tanden zullen slee worden.

Riska

Berichtdoor Riska » 10 feb 2011 18:03

Schelpje3 schreef:want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde lid, dergenen die Mij haten

Wat wil je daarmee zeggen Schelpje? Ik snap het verband niet?

Terug naar “Archief”