@Elbert hartelijk dank voor uw antwoord.
Ik zie wel in dat het onmogelijk is als je eenmaal de bril van de kinderdoop of verbondsdoop op heb het onmogelijk is om de grote waarde van de geloofsdoop in te zien, de geloofsdoop blijft dan duister.
Wat mij opvalt is dat dit omgekeerd niet het geval is. Als je de waarde van de geloofsdoop inziet heeft dat niets met een bril van doen. Helder en klaar zie je in dat de bril van de kinderdoop niets anders is dan een dogmatische constructie uit een klooster door priesters ingesteld en door hun baas, de Rooms Katholieke Kerk, vervat in een sacrament die nog door de protestanten is overgenomen en in stand wordt gehouden.
Jammer vind ik dat u niet echt een antwoord geeft als ik beargumenteer dat ook de besnijdenis in Christus vervuld en afgeschaft is idem als de ceremonieën als offers etc.
Ik wil met de mikwe niet bewijzen dat de volwassendoop is ingesteld. Want de mikwe ziet inderdaad op de rituele (ceremoniële) baden die door de thora werden voorgeschreven. Het heeft als doel reinigen, schoonmaken, afspoelen en afwassen. Al noem ik nu vier woorden die met water te maken hebben ze konden de zonden nooit wegspoelen. Het was allemaal een symbool met een vooruitziende blik op het unieke wat Christus voor ons gedaan heeft. Maar zullen wij de gelovige Hem hierin niet als discipel navolgen als nieuw testamentische gelovige. Al is het dan maar een beetje nadoen van een zwak mensenkind, want het unieke of ultieme heeft Hij gedaan.
Nee inderdaad zal er bij ons geen zichtbare duif met stem nederdalen gelijk als bij Christus unieke volwassendoop. Maar bij ons is het niet anders hoor. Nee niet tijdens een volwassendoop in welk bad dan ook. Maar vóór die tijd, voor dat we dopen krijgen we gemeenschap met Hem. Onzichtbaar als het suizen van een zachte stilte wordt er bij ons nieuw leven geboren door de werking van Zijn Geest die zichtbaar was bij de doop van Christus. En dat, dat nieuwe leven kan niet verborgen blijven in een waar christen en dat wil hij laten zien in een geloofsdoop.
Maar….. helaas, ook deze regels zullen u niet brengen van een geloofsdoop met de mistbril op van de kinderdoop.
.