Is er in refokring een taboe op samen bidden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Is er in refokring een taboe op samen bidden?

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2011 22:11

Hm, misschien ook wel omdat het nieuw is? Mijn ervaring is dat als je het vaker doet, die onrust er helemaal niet is. Ik begin, sluit jij af? Gezamenlijk Onze Vader is meestal niet... dus je moet iemand hebben om af te sluiten en evt om te beginnen en dat is het. Dan heb je ook geen chaos.

Ik kan me ook wel herinneren dat ik de stiltes in het begin wel eens vervelend vond. WIe begint... of bij een stilte: "gaat er nog iemand?". Maar ik vind het nu altijd heerlijk, die momenten van rust tussendoor.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Swimmie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Swimmie » 09 feb 2011 22:41

jaccootje85 schreef:... Maar wat ik daar wel heb geleerd: een vrij gebed hardop uitspreken. Van huis uit zijn we niet gewend om een vrij gebed uit te spreken. ...

Een oudere vrouw bij ons in de gemeente zei eens dat zij altijd hardop bid, ook als ze alleen is. Dan wen je aan je eigen stem, zei ze, en dan is het ook niet zo vreemd om het in gezelschap te doen.
Goede tip denk ik!

Soms vraag ik me wel eens af waarom mensen het zo moeilijk vinden een vrij gebed uit te spreken. Tegen je aardse vader zeg je toch ook wat je te binnen schiet (ik ga ervan uit dat die relatie goed is).
Of anders gezegd: stel dat je eigen kind je alleen maar aanspreekt met steeds dezelfde tekst (en voordat je antwoordt kan geven alweer verdwenen is :shock: ), dat zou je toch ook niet normaal vinden. Je zou je afvragen of er niet iets vreselijk mis is met je kind :-k

En waarom in gezelschap hardop bidden? Nou, omdat anderen dan kunnen be-amen. Heerlijk, dat 'gemompel' om je heen. :)
1 Kor 14 : 16: 16 Anderszins, indien gij dankzegt met den geest, hoe zal degene, die de plaats eens ongeleerden vervult, amen zeggen op uw dankzegging, dewijl hij niet weet, wat gij zegt?
Hier gaat het weliswaar over het wel of niet 'in tongen' spreken/bidden en de noodzaak tot uitleg daarvan, maar duidelijk is wel dat anderen die je woorden horen dit kunnen be-amen.
'k Weet het, het is een andere cultuur, maar dat voelen onze donkere broeders en zuster toch beter aan. Die 'mompelen' geen bevestiging, maar roepen het luid uit! :lol:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2011 23:02

Amen!

Ben hier een paar keer in een internationale kerk geweest waar dat dan ook gebeurt. Heerlijk, die ongebonden, spontane uitingen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 10 feb 2011 00:27

Bidden is in mijn beleving meer iets voor de binnenkamer.

De Bijbel is inderdaad ook duidelijk over dat bidden in de binnenkamer goed is, maar het is niet Bijbels om bidden enkel in de binnenkamer te doen:
Hand 21:5,
Het gebeurde nu, toen wij deze dagen daar doorgebracht hadden, dat wij vertrokken en verder reisden. En zij begeleidden ons allen met vrouwen en kinderen tot buiten de stad. En wij knielden neer op het strand en baden(meervoud).

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 10 feb 2011 06:53

Bij ons in de kerk bidden we allemaal hardop. Door elkaar dus, maar als het goed is, is iedereen zo met zijn eigen gebed bezig, dat je helemaal geen last hebt van degene die naast of voor je staat. In het begin is het wel even wennen, maar nu gaat het vanzelf ;)
Met de collega's bidden we ook met en voor elkaar, niet per se op afgesproken momenten, maar meer als iemand daar behoefte aan heeft.

Ik moest er het meest aan wennen dat anderen hoorden wat je bad, alsof je alleen mooie woorden moest gebruiken ofzo. Maar dan blijkt dat veel meer mensen daar last van hebben, en dan kan ik me er wel overheen zetten.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 10 feb 2011 09:18

@saskia,
wat een bijzondere manier, ik heb dat nog nooit ergens meegemaakt of over gehoord, en ben wel in een aantal kerken geweest. mag ik vragen in welke/wat voor soort kerk het zo gebeurd? en weet je ook hoe het zo onstaan is dat ieder door elkaar hardop bid?

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 10 feb 2011 19:46

Ik heb het wel een keer meegemaakt, dat iedereen tegelijk hardop aan het bidden was. In dit geval was het
wel zo dat iedereen voor hetzelfde bad. (Dat iemand uit coma zou komen en zich zou bekeren.). Iedereen bad hardop in zijn eigen taal. (het was een behoorlijk internationaal gezelschap.) Ik geloof dat dit vooral was zodat iedereen echt kon bidden wat hij op zijn hart had, zonder door taal gehinderd te zijn. Het is even wennen, dat wel. Vooral toen halverwege de aankondiging kwam dat iedereen die dat wilde in tongen kon gaan bidden. Waar massaal gebruik van gemaakt werd. Dit was overigens niet in de kerk, maar bij een bidstond. De meeste aanwezigen hoorden bij de pinksterkerk.

Je hebt verschillende manieren van samen bidden en in veel gevallen is het ook een kwestie van wennen. In het begin vond ik kringgebed ook wat vreemd, vooral als er lange stiltes kwamen. Maar samen bidden, in een groep, of voor elkaar als vrienden is voor mij persoonlijk erg waardevol. Een vorm van uiting geven aan het 'samen op weg zijn.'
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 10 feb 2011 19:58

Marnix schreef:Hm, misschien ook wel omdat het nieuw is? Mijn ervaring is dat als je het vaker doet, die onrust er helemaal niet is. Ik begin, sluit jij af? Gezamenlijk Onze Vader is meestal niet... dus je moet iemand hebben om af te sluiten en evt om te beginnen en dat is het. Dan heb je ook geen chaos.

Ik kan me ook wel herinneren dat ik de stiltes in het begin wel eens vervelend vond. WIe begint... of bij een stilte: "gaat er nog iemand?". Maar ik vind het nu altijd heerlijk, die momenten van rust tussendoor.

Was inderdaad de eerste keer ja, en ook nog met een ad-hoc bij elkaar geraapt gezelschap. Dat je het doet met een beperkte groep mensen die elkaar goed kennen, kan ik me wel voorstellen, het lijkt me een bijzondere uiting van de onderlinge band.

Het allemaal door elkaar bidden lijkt me helemaal niks, tenminste als het er om gaat om je eigen noden, zorgen, vragen en zonden aan God en de Heere Jezus voor te leggen!
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 10 feb 2011 19:59

@Dirk. Ook als het voor een ander is, is het niet echt iets waar ik me bij thuis voel.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 10 feb 2011 20:05

@meribel: ik woon in Roemenië en bezoek hier verschillende kerken, de kerk waar ik het hierboven over had is van een Pinksterbeweging.
Op de momenten dat iedereen tegelijk bidt, bidden we wel allemaal voor hetzelfde doel, zoals de zieken in de gemeente, de dienst van dat moment o.i.d. Daarnaast heeft iedereen natuurlijk z'n eigen tijd van gebed, dan kan thuis. Hoewel, ook in de kerk of bijv. met een Bijbelstudie bij iemand thuis kun je een heel persoonlijk gebed uitspreken. Maar goed, ik vind dat je dan wel rekening moet houden met de mensen die er ook bij zijn.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 10 feb 2011 20:06

Petra777 schreef:@Dirk. Ook als het voor een ander is, is het niet echt iets waar ik me bij thuis voel.

Je hebt gelijk, waar 'tenminste' staat, moet 'zeker' staan. Dat geeft beter mijn mening weer.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 10 feb 2011 20:10

Saskia schreef:@meribel: ik woon in Roemenië en bezoek hier verschillende kerken, de kerk waar ik het hierboven over had is van een Pinksterbeweging.
Op de momenten dat iedereen tegelijk bidt, bidden we wel allemaal voor hetzelfde doel, zoals de zieken in de gemeente, de dienst van dat moment o.i.d..

Wordt het daar ook intercession genoemd? Weet jij ook met welke reden iedereen tegelijk hardop bid?

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 11 feb 2011 12:52

Schipje schreef:

De Bijbel is inderdaad ook duidelijk over dat bidden in de binnenkamer goed is, maar het is niet Bijbels om bidden enkel in de binnenkamer te doen:
Het gebeurde nu, toen wij deze dagen daar doorgebracht hadden, dat wij vertrokken en verder reisden. En zij begeleidden ons allen met vrouwen en kinderen tot buiten de stad. En wij knielden neer op het strand en baden(meervoud).

het gaat hier wel over een ambtelijk gebed. de apostelen gingen voor in een gebed, en het was niet zo dat allen om de beurt hun gebed uitspraken.
Jezus geeft overigens expliciet aan dat bidden in het openbaar niet gewenst is. bidden is de ademtocht van de geestelijke ziel als het goed is. persoonlijker contact met God bestaat er niet.......is dat iets wat meerdere zouden moeten weten?
nee hoor, je kunt je hart alleen uitstorten voor Hem als er niemand bij is. ook al de bijbel heiligen zochten God persoonlijk (alleen) in gebed.
voor kringgebed en vele andere vormen van menselijk "bidden" geldt vaak dat de ware gestalte er niet gevonden wordt zoals in

Luk 11,1
En het geschiedde, toen Hij in een zekere plaats was biddende, als Hij ophield, dat een van Zijn discipelen tot Hem zeide: Heere, leer ons bidden, gelijk ook Johannes zijn discipelen geleerd heeft.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 feb 2011 13:29

Horeb schreef:
Schipje schreef:

het gaat hier wel over een ambtelijk gebed. de apostelen gingen voor in een gebed, en het was niet zo dat allen om de beurt hun gebed uitspraken.
Jezus geeft overigens expliciet aan dat bidden in het openbaar niet gewenst is. bidden is de ademtocht van de geestelijke ziel als het goed is. persoonlijker contact met God bestaat er niet.......is dat iets wat meerdere zouden moeten weten?
nee hoor, je kunt je hart alleen uitstorten voor Hem als er niemand bij is. ook al de bijbel heiligen zochten God persoonlijk (alleen) in gebed.
voor kringgebed en vele andere vormen van menselijk "bidden" geldt vaak dat de ware gestalte er niet gevonden wordt zoals in

Luk 11,1
En het geschiedde, toen Hij in een zekere plaats was biddende, als Hij ophield, dat een van Zijn discipelen tot Hem zeide: Heere, leer ons bidden, gelijk ook Johannes zijn discipelen geleerd heeft.

Jezus zegt niet dat bidden in het openbaar niet gewenst is. Hij geeft aan dat we er niet mee te koop moeten lopen zoals de Farizeeën dat deden. Als het bidden in het openbaar niet gewenst is houdt dat namelijk ook in dat bidden op je werk voor het eten, bidden in de kerk (openbaar toegankelijk) enz. niet gewenst zou zijn, we moeten immers in onze binnenkamer bidden?

Toch was dit gezamelijk gebed gewoon in de gemeente. Dat dit alleen door de apostelen gebeurden die voor gingen in gebed lees ik niet in de Bijbel terug, dat vul je volgens mij zelf in..... op basis waarvan onderbouw je dit? De Bijbel? Zo ja, waar staat dat dan? Zo nee, baseer je dit denken dan niet op gewoonten?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 feb 2011 15:15

Gewoontes zijn niet altijd slecht Marnix.
Je hebt goede EN slechte :D
Wie gaat er soms niet uit gewoonte naar de kerk ? Maar dan ga je iig wel !

Terug naar “Archief”