Heilig Avondmaal alleen in de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Heilig Avondmaal alleen in de kerk?

Berichtdoor schelpje3 » 09 feb 2011 18:12

Samanthi schreef:Lieve Schelpje
Ik schrijf hier ook neer wat ik aan jou geschreven heb.

Ik begrijp je meer dan je denkt.
Ik kom uit een rechtse bewaar het pand gemeente.(chr ger.)
Ik probeer net als jij te leven zoals de Heere dat vraagt.
Maar het is nooit genoeg.
Alleen Zijn bloed reinigt van alle zonden
Maar het is moeilijk en het blijft moeilijk.
Ik heb mezelf tegen, terwijl ik steeds dacht dat God tegen mij was.
Ik wil dit ook best ik het grote forum zetten hoor.
Ik heb ook heel erg gereageerd tegen mensen die in het zwart liepen en mooie praat hadden en nog geen dubbeltje voor de naaste over hebben, maar wel tegen iedereen zeggen je moet eerst zus en eerst zo.
In onze gemeente zitten kinderen van God waarvan je net zo goed de fouten ziet.
Maar toch is dat anders dan het opleggen van allerlei wetjes en regeltje en die hoort niet aan het avondmaal en die enz...
Ik heb erop gespuugd, stelletje farizeen, maar ik stond naast de tollenaar en bad Heere gelukkig ben ik niet zoals die farizeen.
Lieve ik wil ook niet naar de mensen die er makkelijker over denken schoppen, de HEere alleen kent ons hart, ook het hart van die zwarte femelaars en ook het hart van die lichte haleluja mensen.
En ik, ik ken niet eens mijn eigen hart.
MAar de Heere wel.
Ik denk dat ik veel reageer vanuit mijn eigen gedachten vergeef me als je dat pijn gedaan heeft.
lieve gr Samanthi

Haal ff mijn naam weg please !!!

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 09 feb 2011 18:18

geregeld

Riska

Berichtdoor Riska » 09 feb 2011 18:20

Maar het gaat om een bepaalde zonde in je leven, je weet dat het niet mag, maar ach, je kunt er niet mee stoppen,
of een bepaalde onverschilligheid jegens alles, dat kan ook met Gods kinderen hoor ! De Hemel kan van koper zijn, zoals men dat vroeger zei en dat ligt alles aan onze kant hoor, nooit aan die van de Heere.

Spreekt Paulus niet van een doorn in het vlees waartegen hij voortdurend moet strijden?
Denk je dat hij niet aangegaan is? Ik denk: integendeel.
En de Heer kent ons toch? Hij weet toch dat je niet onverschillig bent waar het gaat om iets wat je beheerst, dat je ertegen strijdt - ook al verlies je telkens weer. Hij zegt niet: "weg jij, zo lang je zondigt!" Hij zegt: "kom maar, ook voor jou ben ik gekruisigd, gestorven en opgestaan!"
De hemel van koper? O zeker, vaak genoeg. En je weet dat Hij er is, maar je gevoel zegt iets heel anders.
Avondmaal vieren is vieren dat de Heer niemand afwijst, maar het hart aanziet...

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 09 feb 2011 18:29

Riska schreef:
Maar het gaat om een bepaalde zonde in je leven, je weet dat het niet mag, maar ach, je kunt er niet mee stoppen,
of een bepaalde onverschilligheid jegens alles, dat kan ook met Gods kinderen hoor ! De Hemel kan van koper zijn, zoals men dat vroeger zei en dat ligt alles aan onze kant hoor, nooit aan die van de Heere.

Spreekt Paulus niet van een doorn in het vlees waartegen hij voortdurend moet strijden?
Denk je dat hij niet aangegaan is? Ik denk: integendeel.
En de Heer kent ons toch? Hij weet toch dat je niet onverschillig bent waar het gaat om iets wat je beheerst, dat je ertegen strijdt - ook al verlies je telkens weer. Hij zegt niet: "weg jij, zo lang je zondigt!" Hij zegt: "kom maar, ook voor jou ben ik gekruisigd, gestorven en opgestaan!"
De hemel van koper? O zeker, vaak genoeg. En je weet dat Hij er is, maar je gevoel zegt iets heel anders.
Avondmaal vieren is vieren dat de Heer niemand afwijst, maar het hart aanziet...

of je aan kunt gaan aan het avondmaal moet ieder gelovige voor zichzelf weten. het is een zaak tussen God en je hart. het gaat ten diepste over de vraag.....ben ik wederomgeboren?
als het antwoord op die vraag is, dat je niet durft te ontkennen dat God in je leven werkt, MOET je aangaan. dat is een Goddelijk bevel. als je anderzijds niet zelf kunt bezien dat er leven in je is, moet je afblijven. het komt ook voor dat Gods kinderen het voor zichzelf niet meer kunnen bezien, en aangevallen worden dat ze zichzelf hebben bedrogen. Als God dan geen licht schenkt kun je ook niet aangaan. je zou in eigen waarneming een oordeel over je afroepen. dat is wat Schelpje bedoelt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2011 18:30

Ik kan mij een prediking van ds. Roos (GGiN) herinneren, waarin hij zei dat men blij moet zijn met de doorn in het vlees en men vooral niet moet vragen het kruis van de schouders weg te nemen.

Nu zijn de tafels in de GGiN niet al te vol, naar ik meen. Is dat een goede zaak?

Zelf sla ik geen avondmaalsdienst over (of ik moet in een andere kerk orgel spelen, maar in de OKK wordt mijn belijdenis erkend en kan ik ter communie). In de beide andere PKN-gemeenten, waar ik speel, ga ik ook altijd aan (als er avondmaal is). De Heer roept ons samen en dat kan ook buiten mijn eigen kerkelijke gemeente zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 09 feb 2011 19:00

Optimatus schreef:Ik kan mij een prediking van ds. Roos (GGiN) herinneren, waarin hij zei dat men blij moet zijn met de doorn in het vlees en men vooral niet moet vragen het kruis van de schouders weg te nemen.

Nu zijn de tafels in de GGiN niet al te vol, naar ik meen. Is dat een goede zaak?

Zelf sla ik geen avondmaalsdienst over (of ik moet in een andere kerk orgel spelen, maar in de OKK wordt mijn belijdenis erkend en kan ik ter communie). In de beide andere PKN-gemeenten, waar ik speel, ga ik ook altijd aan (als er avondmaal is). De Heer roept ons samen en dat kan ook buiten mijn eigen kerkelijke gemeente zijn.

Dat gevoel had ik ook de 1e keer toen ik communie deed, was destijds in Utrecht dacht ik. Maar het is zoals je zij de Heer roept ons en ik zou als ik in een GG te gast was net zo goed aan tafel gaan ! )

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2011 19:02

Spons schreef:
Optimatus schreef:Ik kan mij een prediking van ds. Roos (GGiN) herinneren, waarin hij zei dat men blij moet zijn met de doorn in het vlees en men vooral niet moet vragen het kruis van de schouders weg te nemen.

Dat gevoel had ik ook de 1e keer toen ik communie deed, was destijds in Utrecht dacht ik. Maar het is zoals je zij de Heer roept ons en ik zou als ik in een GG te gast was net zo goed aan tafel gaan ! )

Dat laatste zal niet, want je zult niet zomaar toegelaten worden.
Er zijn wel uitzonderingen mogelijk, maar ga dan van tevoren even bij de kerkenraad langs.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 09 feb 2011 19:09

kijk, en nu gaan we een kant op die niet gewenst is (en dan bedoel ik niet jou persoonlijk mee )

Stel ik ben gast , of ik loop in mijn vakantie een GG kerk binnen (zou zo maar kunnen toch ) want ik wil immers de dag des Heeren vieren.

Ik heb belijdenis gedaan , erkend door de kerk, heb het vrijwillig gedaan, Jezus roept mij aan zjin tafel, tot zijn gedachtenis .. en dan wordt ik geweigerd, danwel tegengewerkt om aan te zitten ?

Dat rijmt niet met de kerk (maar wel met de regels gemaakt door mensen in de GG ) het is zoiets als dat de dicipelen van Jezus de kinderen tegen hielden , en ik neem aan dat je weet hoe Jezus hier over dacht.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 09 feb 2011 19:16

Je bent inderdaad gast.
Dus dan gedraag je jezelf ook als gast neem ik aan, wat wil zeggen dat je jezelf aanpast aan de gastheer.
En als je het niet eens bent met de gastheer is het misschien beter daar niet meer te gast te zijn.
:wink:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2011 19:20

Spons schreef:kijk, en nu gaan we een kant op die niet gewenst is (en dan bedoel ik niet jou persoonlijk mee )

Stel ik ben gast , of ik loop in mijn vakantie een GG kerk binnen (zou zo maar kunnen toch ) want ik wil immers de dag des Heeren vieren.

Ik heb belijdenis gedaan , erkend door de kerk, heb het vrijwillig gedaan, Jezus roept mij aan zjin tafel, tot zijn gedachtenis .. en dan wordt ik geweigerd, danwel tegengewerkt om aan te zitten ?

Dat rijmt niet met de kerk (maar wel met de regels gemaakt door mensen in de GG ) het is zoiets als dat de dicipelen van Jezus de kinderen tegen hielden , en ik neem aan dat je weet hoe Jezus hier over dacht.

Het ligt wel iets genuanceerder dan dat je nu stelt. Als men jou in een gemeente niet kent, dan kan met onmogelijk kijken of je bijvoorbeeld in je eigen gemeente onder censuur staat. En iemand die onder censuur staat mag niet deelnemen aan het avondmaal, toch?
Ik kan mij twee keer herinneren dat er een niet-gemeentelid en niet GG-er bij ons aan het Avondmaal deelnam.
Eén keer was het iemand die lid bij ons was geweest, maar voor zijn werk in de zending lid werd van een ander kerkgenootschap. Voor die tijd ging hij ook al bij ons aan het Avondmaal en er werd geen probleem van gemaakt.
De tweede keer was het iemand uit de voormalige Sovjet-Unie. Deze man sprak enkel russisch... Toch heeft een afvaardiging van de kerkenraad een zeer primitief gesprek met hem gevoerd, geholpen door iemand die net een paar woorden Russisch sprak. Hoe dat gesprek ging? De kerkenraadsleden zochten een tekst op in de Bijbel, dat kon de tolk ook in de Russische Bijbel. Vervolgens wees de evangelist een tekst aan als reactie. Van mensen die er bij waren heb ik gehoord dat het een prachtig gesprek was. En het oordeel van de kerkenraad was ook heel unaniem: kunnen wij een broeder, die de tekenen draagt van het lijden om de naam van Christus, weigeren?

Of er ook wel eens verzoeken afgewezen zijn, weet ik niet, maar ik kan mij goed voorstellen dat een kerkenraad eerst iemand wil spreken voordat met hem of haar toelaat.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2011 19:22

Wullimpie schreef:Je bent inderdaad gast.
Dus dan gedraag je jezelf ook als gast neem ik aan, wat wil zeggen dat je jezelf aanpast aan de gastheer.
En als je het niet eens bent met de gastheer is het misschien beter daar niet meer te gast te zijn.
:wink:

Wat een onzin! Moet ik me dan alleen onder gelijkgestemden begeven?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 09 feb 2011 19:50

Ik ben gast van God, en volgens mij is het mij vrij om kerkgang te hebben of zijn ze nu ook gerechtigd om mij te weigeren in het Huis van God...

Wie denken ze dan wel dat ze zijn dat ze mij ook aan de tafel kunnen weigeren... dan ben je echt Gastvrij als je dat doet. Ik kan hier altijd zo kwaad over worden en krijg dan echt de neiging om te gaan schoppen bij zulke uitspraken... ](*,)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2011 19:52

Spons schreef:Ik ben gast van God, en volgens mij is het mij vrij om kerkgang te hebben of zijn ze nu ook gerechtigd om mij te weigeren in het Huis van God...

Wie denken ze dan wel dat ze zijn dat ze mij ook aan de tafel kunnen weigeren... dan ben je echt Gastvrij als je dat doet. Ik kan hier altijd zo kwaad over worden en krijg dan echt de neiging om te gaan schoppen bij zulke uitspraken... ](*,)

Nogmaals mijn vraag: iemand die door zijn kerkenraad onder censuur is geplaatst, mag die aan het Avondmaal deelnemen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2011 20:01

Dat ligt er aan of die persoon wettig is geweigerd of niet. Een kerkenraad is namelijk geen autonomie maar regeert namens het Hoofd van de Kerk. En zo is ze ook niet de gastheer van het avondmaal, Christus is de Gastheer. De kerkenraad aan laten wie Hij nodigt en afwijzen wie Hij niet nodigt. Als een kerkenraad iemand onder censuur plaatst, puur omdat hij/zij een tv heeft (om maar een voorbeeld te noemen) mag die persoon van de kerkenraad niet deelnemen aan het Avondmaal maar van de Gastheer wel. Zo iemand is gerechtigd om aan te gaan maar wordt ten onrechte afgehouden. (en in dat geval is het beter als zo iemand het kerkverband verlaat aangezien men er eigen baas wil zijn.)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2011 20:05

Marnix schreef:Dat ligt er aan of die persoon wettig is geweigerd of niet. Een kerkenraad is namelijk geen autonomie maar regeert namens het Hoofd van de Kerk. En zo is ze ook niet de gastheer van het avondmaal, Christus is de Gastheer. De kerkenraad aan laten wie Hij nodigt en afwijzen wie Hij niet nodigt. Als een kerkenraad iemand onder censuur plaatst, puur omdat hij/zij een tv heeft (om maar een voorbeeld te noemen) mag die persoon van de kerkenraad niet deelnemen aan het Avondmaal maar van de Gastheer wel. Zo iemand is gerechtigd om aan te gaan maar wordt ten onrechte afgehouden. (en in dat geval is het beter als zo iemand het kerkverband verlaat aangezien men er eigen baas wil zijn.)

Nu kies je voor een uitzondering. Maar uit je woorden blijkt dat bij een wettige censuur, die berust op het Goddelijk bevel, je van mening bent dat deelname aan het Avondmaal niet toegestaan is?

Terug naar “Archief”