De Uitnodiging van W. Paul Young

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

toppie1993

De Uitnodiging van W. Paul Young

Berichtdoor toppie1993 » 09 feb 2011 16:15

Een tijdje geleden is het boek verschenen: De Uitnodiging van W. Paul Young.
Bij de vragenrubriek heb ik een vraag over dit boek gesteld, en toen werd er voorgesteld om hier een topic over te maken op het forum. Dus bij deze.

Een paar dingen waar we het over zouden kunnen hebben:
- In hoeverre mag je God zo 'afbeelden'?
- Is dit boek theologisch gezien goed? Denk aan de vraag rond het lijden, of rond de liefde van God

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Re: De Uitnodiging van W. Paul Young

Berichtdoor discipel2011 » 09 feb 2011 16:18

Is een vergiftigde aardappel te eten? Van buitenaf zal men beweren, ja, ik zie niets aan die aardappel. totdat je hem eet...

Riska

Berichtdoor Riska » 09 feb 2011 21:59

Hoe kun je daar nou op antwoorden als je het boek niet gelezen hebt?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2011 22:49

Discipel, reageer eens niet met losse flodders en onderbouw wat je zegt :)

Ik moet het boek nog lezen, heb er wel wat uit horen citeren en wat over gelezen. Wat betreft het afbeelden denk ik dat het mag, het is een gelijkenis, een vergelijkend verhaal. Het is niet het beeld dat de auteur van God heeft maar een verhaal waarin hij iets van Gods karakter (en daarover lezen we in de Bijbel) wil uitbeelden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Africa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Africa » 09 feb 2011 22:56

Het boek werd mij aangeraden door een aantal hele lieve mensen...
Maar goed, daar hebben we het nu niet over.

In het begin vond ik het nogal schokkend wat er allemaal vergeleken werd en moest ik af en toe het boek even wegleggen voor mezelf. Maar toen ik het boek uit had dacht ik: wow, wat een ontzettend mooi verhaal over pijn, moeite én vergeving. Er werd voor mij veel duidelijk over waarom er sommige dingen gebeuren in de wereld.
En nog steeds heb ik moeite met sommige dingen en stel ik vragen bij sommige vergelijkingen of redeneringen.
Slechts één leven,
dat snel voorbij zal gaan;
slechts wat voor Christus is gedaan
zal blijven bestaan.

toppie1993

Berichtdoor toppie1993 » 10 feb 2011 14:39

Maar hoe zit het bvb. met de voorstelling van de drie-eenheid in het boek?
Is dat Bijbels?

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 10 feb 2011 16:45

Marnix schreef:Discipel, reageer eens niet met losse flodders en onderbouw wat je zegt :)

Ik moet het boek nog lezen, heb er wel wat uit horen citeren en wat over gelezen. Wat betreft het afbeelden denk ik dat het mag, het is een gelijkenis, een vergelijkend verhaal. Het is niet het beeld dat de auteur van God heeft maar een verhaal waarin hij iets van Gods karakter (en daarover lezen we in de Bijbel) wil uitbeelden.

Alle pogingen en en boeken om God via allerlei afbeeldingen en voorstellingen te openbaren zijn verwerpelijk, indien Jezus Christus niet centraal staat en de openbaring van en door de Heilige Geest.
En dat is hier het geval, het is het zoveelste boek over de menselijke inbeelding van wie God is
en hoe de mens Hem kan ontdekken.
Maar alleen Jezus Christus is De Weg tot God, en de Vader, want die Hem ziet met geloofsogen van de wedergeboorte, die ontvangt het juiste Beeld van God, en dan zijn er geen virussen en bijwerkingen,,satan wil ons zijn beeld van God laten zien, vertekend en met leugen versierd en vooral mystiek of heel erg humanistisch ...
Maar waar het Bloed van het Lam uit de kern is verdwenen, blijft er een zelfgemaakte en ingebeelde jezus over..

habibti
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor habibti » 10 feb 2011 18:21

discipel2011 schreef:
Marnix schreef:Discipel, reageer eens niet met losse flodders en onderbouw wat je zegt :)

Alle pogingen en en boeken om God via allerlei afbeeldingen en voorstellingen te openbaren zijn verwerpelijk, indien Jezus Christus niet centraal staat en de openbaring van en door de Heilige Geest.
En dat is hier het geval, het is het zoveelste boek over de menselijke inbeelding van wie God is
Maar alleen Jezus Christus is De Weg tot God, en de Vader, want die Hem ziet met geloofsogen van de wedergeboorte, die ontvangt het juiste Beeld van God, en dan zijn er geen virussen en bijwerkingen,,satan wil ons zijn beeld van God laten zien, vertekend en met leugen versierd en vooral mystiek of heel erg humanistisch ...
Maar waar het Bloed van het Lam uit de kern is verdwenen, blijft er een zelfgemaakte en ingebeelde jezus over..

Discipel, dan mag je ook de kinderbijbel niet voorlezen, want hierin worden ook veel afbeeldingen terug gevonden over Jezus. Daarnaast verscheen ook God Zelf aan Abraham (Genesis 18. hij zond 3 mannen oftwel engelen) Christus verschijnt aan Jezus in Openbaring in 7 gouden kandelaren)

Daarnaast hoe vaak gebruikt God mensen die zelf ook in zonde zijn, bevangen door de Heilige Geest om zich te openbaren aan de mensen.

Ik heb het boek zelf nog niet gelezen, maar heb hem vandaag wel besteld.
Geduld is een schone zaak en de wijsheid van een vrouw...

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 feb 2011 22:16

discipel2011 schreef:

Alle pogingen om God via voorstellingen te openbaren zijn verwerpelijk...
Jezus vertelde ook een gelijkenis om ons een indruk van de Vader te geven (de verloren zoon)
Ik heb het boek pas gelezen en ben er nog niet helemaal uit hoe ik over één en ander denken moet maar toch vond ik het de moeite waard.
Er wordt helemaal niet ontkent dat Jezus de weg tot de Vader is, daar gaat het boek helemaal niet over.
Je zegt: Het zoveelste boek over de menselijke inbeelding over wie God is... wat dacht je van het beeld van God wat je meekrijgt van bijv. hypercalvinistische preken?
Dan komt het boek ''de uitnodiging'' heel wat dichter in de buurt van de waarheid, dat kan ik je wel vertellen.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 10 mei 2011 18:43

discipel2011 schreef:Alle pogingen en en boeken om God via allerlei afbeeldingen en voorstellingen te openbaren zijn verwerpelijk, indien Jezus Christus niet centraal staat en de openbaring van en door de Heilige Geest.

Ik krijg het idee dat je het boek helemaal niet gelezen hebt....
Als er één centraal staat is het wel Jezus Christus en de openbaring van en door de Heilige Geest.

Het is wel grappig dat dit boek wordt aangevallen op het afbeelden/voorstellen van God.
Volgens mij is het juist de bedoeling van de schrijver (door het gebruik van extreme metaforen) om ons los te maken van (vastgeroeste) voorstellingen die we misschien van God hebben en ons duidelijk wil maken dat God veel te groot is om te bevatten.
De Bijbel gebruikt ook regelmatig metaforen voor God/Jezus om ons iets duidelijk te maken.(Wachtende Vader, werkgever, herder, bruidegom)
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 25 mei 2011 10:46

Ik heb het boek gelezen en heb er toch zeker wel enige moeite mee.

Aan de ene kant vond ik het positief dat je wel even nadenkt over het beeld dat je onbewust zelf toch van God maakt. Maar goed, afgelopen zondag werd er bij ons uit Openbaringen gepreekt, dat Christus verschijnt aan Johannes in volle macht en heerlijkheid, met Zijn aangezicht blinkend als de zon, en eigenlijk heeft me dat meer geraakt en tot bewustzijn gebracht van Zijn heerlijkheid dan dat De Uitnodiging dat deed.

Waar ik moeite mee had is vooral de, in mijn ogen, oneerbiedigheid waarmee er over Christus gesproken werd, als een grappenmaker die lol maakte met de Vader en de Heilige Geest... Ik denk niet dat het goed is om zo over Christus te schrijven. Als je de Bijbel leest, zie je dat niemand God in volle glorie kan aanschouwen zonder met vrees en schok ter aarde te vallen; als je je dat realiseert zul je denk ik niet zo gewoontjes over Christus kunnen denken.

Onlangs heb ik een website gelezen (kan hem helaas zo snel niet meer terugvinden...) met reviews over dit boek; die schreven dat Young meer richting de New-Age-beweging ging en dat herkende ik ook zeker wel in het boek.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 25 mei 2011 10:47

Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Terug naar “[Religie] - Open forum”