Kijk jij naar 'Boer zoekt vrouw'?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Kijk jij naar 'Boer zoekt vrouw'?

Berichtdoor JeeWee » 08 feb 2011 23:32

De verbazing waarmee ik dit topic begon, is niet echt verdwenen.
Het is nor maar zo kort geleden dat de christelijke wereld op z'n kop stond toen de EO begon met het uitzenden op zondag van Nederland Zingt.
Dat kon echt niet: een christelijke omroep die op zondag uitzendt.
En nu?
Als ik zo de reacties lees zijn er maar weinigen die er nog moeite mee hebben om de TV überhaupt aan te zetten op de zondag en ook al niet om tijd te verdoen (sorry, mijn interpretatie) aan een amusementsprogramma...
Zit ik op Refoweb?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 09 feb 2011 08:57

JeeWee schreef:Als ik zo de reacties lees zijn er maar weinigen die er nog moeite mee hebben om de TV überhaupt aan te zetten op de zondag ...

Ze zijn er nog wel hoor, JeeWee, van die "ouderwetse" gezinnen die geen TV aanzetten op zondag, alleen reageren ze niet (altijd) in zulke topics :wink:.
Ons gezin bijvoorbeeld; een TV bezitten we niet (we kijken zelfs nooit uitzendinggemist.nl) en ook de computer blijft uit op zondag en we missen 'm dan ook echt niet! Zelfs de telefoon gebruiken we alleen in noodgevallen. Hoe we die dag dan invullen? We gaan 2x naar de kerk, we lezen, lezen ook veel voor aan de kinderen (o.a. kerkgeschiedenis), we doen met z'n allen (woord)spelletjes en verdiepen ons in de dingen van de Heere. Daar is deze dag bij uitstek geschikt voor natuurlijk! Verder is het sowieso heel fijn dat we met z'n allen thuis zijn, zonder verplichtingen, zonder een storende telefoon, mailtjes die om afhandeling vragen etc. We eten op ons gemak, soms doet er iemand een dutje, we nemen wat lekkers bij de koffie; kortom, wij vinden de zondag altijd een fijne dag. We zeggen regelmatig tegen elkaar: Fijn dat er een zondag is :wink: !

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 09 feb 2011 09:15

Bedankt Sophie77 dat je dat even wilde delen.
Ik proef hier niks wettisch in maar een heerlijk genieten van de zondag waarvoor ik geloof dat-ie bedoeld is. Het is voor mij ook mijn geestelijke tankstop in de week.
En velen zullen het wel wereldvreemd vinden, maar op die ene dag is het zo heerlijk om de wereld even buiten te laten. Dus ook BzV...
Inderdaad: Fijn dat er een zondag is, want mezelf een beetje kennende zou ik ook dan doorrennen...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 09 feb 2011 09:22

Ik vind dat voor jullie ook heel mooi.
Zelf vul ik mijn zondag anders in en ik kijk dan ook wel BZV. Gewoon omdat het leuk is. Vaak komt er nog een vriendin langs eerst lekker eten en dan met wijntje/kopje thee op de bank lekker meegenieten van het wel en wee van de boeren :) Ik vind dit echt een redelijk perfecte zondagavondbesteding en ik geniet er wel van. Wij hebben zondagavond overigens geen kerkdienst dus dat scheelt wellicht.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 feb 2011 10:38

[code]

Code: Selecteer alles

We hebben het hier over boer zoekt vrouw en niet over hoe wij de zondag indelen. Hiervoor zijn andere topics denk ik zomaar.
[/code]
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Lidia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Lidia » 09 feb 2011 10:46

Zoals Sophie beschrijft besteden wij ook de zondag (hoewel ons gezin een stukje kleiner is). Even geen dag met alle hectiek en dingen die moeten. Door de weeks kijken we heus wel eens een filmpje via internet, maar met Kliksafe is ook dat beperkt.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 09 feb 2011 10:51

johannes1 schreef:[code]

Code: Selecteer alles

We hebben het hier over boer zoekt vrouw en niet over hoe wij de zondag indelen. Hiervoor zijn andere topics denk ik zomaar.
[/code]

Met alle respect maar als topicstarter heb ik wel degelijk aangegeven dat het juist gaat om het kijken op zondag naar Boer zoekt vrouw.
Dus juist die zondag is in dit verhaal alleszins relevant!

Gretchen

Berichtdoor Gretchen » 09 feb 2011 11:01

Ik kijk graag naar BZV! Van huis uit ben ik niet gewend om op zondag tv te kijken, mijn vriend wel. Als we zondags bij mij zijn en dat is meestal zo, dan kijken we niet. We nemen het dan op en kijken het later in de week. Zijn we bij mijn vriend, dan kijken we wel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2011 12:37

JeeWee schreef:Eigenlijk schrok ik er een beetje van toen vrienden van me vertelden dat ze altijd naar het programma 'Boer zoekt vrouw' kijken. Zelfs mijn naaste familie blijkt er naar te kijken.
"Maar dat is op zondagavond, direct na de kerkdienst" schoot er door me heen...

Nee, ik ga geen oordeel vellen en met het programma is ook niks mis. Maar als je gelijk na de kerkdienst, of misschien met een maaltijd er tussen omdat je kerk al eerder begint, de TV aanzet, spoel je dan de hele preek niet weg?
Blijft er dan nog gelegenheid om over de preek na te praten thuis, of als je alleen bent, om over de preek te mediteren?

Zomaar een paar vragen hardop. En nogmaals, ik wijs niet met een vingertje, maar ben gewoon benieuwd hoe jullie daar over denken...

Wij hebben om 5 uur middagdienst en BZV begint rond half 9. Dus bovenstaande ervaringen deel ik niet. Het spoelt de preek niet weg en staat de tijd om na te denken over de diensten niet in de weg. Naast bezig zijn met de dingen van onze Vader is er op zondag ook ruimte voor rust en ontspanning, die twee hoeven niet te botsen (hoewel ik het met je eens ben dat als je de kerk uit rent en gelijk de tv aanzet en vanalles kijkt, dat wel in de weg kan staan).

Met Nederland Zingt op Zondag heb ik totaal geen moeite. Het programma wordt, net als BZV, niet op zondag gemaakt. Er werkt op de dag van de uitzending ook niemand van de EO aan, alles wordt klaargezet en ingepland en er is in Hilversum bij de NPO hooguit iemand die "op het playknopje drukt" bij wijze van spreken. Die persoon zit er sowieso, hij kan een EO-programma aanzetten (dat vele mensen die niet naar de kerk kunnen gaan tot zegen is en waar ze dankbaar naar kijken) en anders zijn er wel programma's van andere omroepen. Ik ben dus blij dat er dit soort programma's zijn op zondag. Wat BZV betreft, dit is meer ontspanning maar ik zie geen christelijk - ethische bezwaren, tenzij het ten koste gaat van je geestelijk leven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 feb 2011 13:28

JeeWee schreef:De verbazing waarmee ik dit topic begon, is niet echt verdwenen.
Het is nor maar zo kort geleden dat de christelijke wereld op z'n kop stond toen de EO begon met het uitzenden op zondag van Nederland Zingt.
Dat kon echt niet: een christelijke omroep die op zondag uitzendt.
En nu?
Als ik zo de reacties lees zijn er maar weinigen die er nog moeite mee hebben om de TV überhaupt aan te zetten op de zondag en ook al niet om tijd te verdoen (sorry, mijn interpretatie) aan een amusementsprogramma...
Zit ik op Refoweb?

Dat vraag ik me nou ook soms af :wink:
Ik snap dat ook niet. Als wij uit de kerk komen, is er meteen de drukte van het gezin, het koken ('savonds) en dan wil ik de preek nog overdenken, "herkauwen".
Als je je meteen in de wereld stort, door die tv aan te zetten, komt daar niets van.
We zouden doordeweeks niet eens Nederland zingt aanzetten, laat staan zondags.
Ik heb wel eens een dominee horen zeggen dat het juist door de uitzendingen van de EO lijkt te komen, dat sommigen hun plaatsje leeglaten. Het werd hem natuurlijk weer niet in dank afgenomen, maar blijven sommigen niet makkelijker thuis ? Ik haal daar wel even wat geestelijk voedsel.
Ik ken wel wat mensen die dat rustig doen.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 feb 2011 13:53

Je kan je natuurlijk ook wel afvragen of 2x per zondag naar de kerk gaan zo ontspannen is. Ik vind het met kleine kinderen en onmogelijke kerktijden ( 11.15 uur en 18.00 uur) ook een haastje repje en laat daarom wel eens een dienst 's middags schieten. Het is toch ook een dag om ontspannen met het gezin door te brengen, zonder je te haasten met eten en de slaapjes van de kids.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 feb 2011 13:53

Sophie77 schreef:
JeeWee schreef:Als ik zo de reacties lees zijn er maar weinigen die er nog moeite mee hebben om de TV überhaupt aan te zetten op de zondag ...

Ze zijn er nog wel hoor, JeeWee, van die "ouderwetse" gezinnen die geen TV aanzetten op zondag, alleen reageren ze niet (altijd) in zulke topics :wink:.
Ons gezin bijvoorbeeld; een TV bezitten we niet (we kijken zelfs nooit uitzendinggemist.nl) en ook de computer blijft uit op zondag en we missen 'm dan ook echt niet! Zelfs de telefoon gebruiken we alleen in noodgevallen. Hoe we die dag dan invullen? We gaan 2x naar de kerk, we lezen, lezen ook veel voor aan de kinderen (o.a. kerkgeschiedenis), we doen met z'n allen (woord)spelletjes en verdiepen ons in de dingen van de Heere. Daar is deze dag bij uitstek geschikt voor natuurlijk! Verder is het sowieso heel fijn dat we met z'n allen thuis zijn, zonder verplichtingen, zonder een storende telefoon, mailtjes die om afhandeling vragen etc. We eten op ons gemak, soms doet er iemand een dutje, we nemen wat lekkers bij de koffie; kortom, wij vinden de zondag altijd een fijne dag. We zeggen regelmatig tegen elkaar: Fijn dat er een zondag is :wink: !

Zijn jullie alleen op zondag met deze dingen bezig of ook op de andere dagen?

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 09 feb 2011 13:54

Ik kijk bzv wel gewoon omdat het een leuk programma is en ik een van de meiden ken die bij boer Gijsbert aan het logeren waren :D

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2011 14:06

Die Richard vind ik een schandelijke leugenaar.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 feb 2011 14:09

Ik kijk wel Boer zoekt vrouw, meestal op een doordeweekse dag kijk ik het even terug, en als mijn man weg is op zondagavond, maar de bijbelkring die hij leidt, dan kijk ik op zondagavond. Ik heb dan toch niemand om de preek mee na te bespreken, en samen naar dezelfde bijbelkring is ook niet mogelijk met een kind.
En sowieso is onze kerk om half 5 al, dus als we willen hebben we zeeeen van tijd om de preek na te bespreken.
Wel hebben we afgelopen week besloten om de computer uit te laten (en de tv laten we ook uit, behalve dus om BzV te kijken als mijn man weg is). Omdat het wel veel tijd van onze vrije dag innam. Wij hebben de zondag toch echt wel nodig om bij te tanken, en een gezinsdagje te hebben. Mijn man werkt 5 dagen, en is de 6e ook zo goed als altijd aan het klussen of werken. Ook de avonden worden opgeslokt door al het vrijwilligerswerk en politiek. Het werd nu een trend dat we beiden op zondag ook nog eens met mails enzo bezig waren, dat het gezinsleven erdoor in de verdrukking kwam. Dus sinds vorige week blijft de computer ook zo veel mogelijk uit. maar dat heeft niks met principes te maken ofzo.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”