Homofilie deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2011 22:38

Wat goed om dat zo te zeggen, J.A.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 07 feb 2011 22:49

J.A. schreef:Excuus JeeWee: voor m'n akelige reactie, het was niet goed van me... :oops:

Bedankt. Fijn dat je dat zegt. Het is al goed.
Weet je, ik kan het ook best volgen. Zeker voor een hetero is het iets wat zo buiten hen staat en het hele regelement van dit is goed en dat is fout in de war kan schoppen.
Maar ik hoop zo van harte dat we allemaal hier, stuk voor stuk kunnen zeggen dat we het eigendom zijn van Christus.
En dan kan het niet anders dan dat het je milder maakt.
Ik kan het allemaal wel hebben, maar vergis je niet in die jonge gasten van 16, 17 en net achter hunh geaaardheid komen en die hier net komen kijken en een lawine aan veroordelingen over zich heen krijgen, terwijl de (gay)wereld hen met open armen ontvangt...

Laten we dan in ieder geval wat liefderijker mee om gaan....
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 08 feb 2011 07:42

JeeWee schreef:
discipel2011 schreef:Het huwelijk wordt in de bijbel als heilig en zeer intiem beschreven tussen man en vrouw

Ach kom nou toch. Wou je de relatie van Jakob met vier vrouwen als zeer intiem omschrijven? En al die anderen die er meerdere hadden?
Laten we nou toch eens gaan zien dat we zondig ZIJN, van top tot teen, allemaal en in alles.

Je "verwerpt" hetgene de Heilige Geest hierover schrijft in de Efezebrief.
Dat is het criterium, niet hoe mensen, ook gelovigen daar mee omgegaan hebben, ook vaak als zondig, maar wat de Schrift daar over schrijft, los van mensen en hun daden.
Onheilige wandel wordt zeker afgekeurd in de bijbel en hoererij is veelal een valstrik geworden voor degenen die dat bedreven en ook niet zonder straf overigens, kijk maar naar David en Salomo en in de Tora, waarbij overspel zeer zwaar werd gestraft en veroordeeld door God..
Kijk alleen naar Jezus Christus en wat Hij heeft laten neerschrijven door Paulus, Petrus en andere apostelen..

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 08 feb 2011 10:07

Ik 'verwerp' helemaal niks uit de Efezebrief of uit welk bijbelboek dan ook...

Weet je, de poort des Heeren is heel wat ruimer dan jouw poortje dat je met jouw persoonlijke opvattingen aan het dicht timmeren bent...
Strijdt GIJ om in te gaan.
Doe ik het ook, samen met mijn Heere en Heiland!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 08 feb 2011 10:36

JeeWee schreef:
J.A. schreef:Excuus JeeWee: voor m'n akelige reactie, het was niet goed van me... :oops:

Weet je, ik kan het ook best volgen. Zeker voor een hetero is het iets wat zo buiten hen staat en het hele regelement van dit is goed en dat is fout in de war kan schoppen.
Maar ik hoop zo van harte dat we allemaal hier, stuk voor stuk kunnen zeggen dat we het eigendom zijn van Christus.
Ik kan het allemaal wel hebben, maar vergis je niet in die jonge gasten van 16, 17 en net achter hunh geaaardheid komen en die hier net komen kijken en een lawine aan veroordelingen over zich heen krijgen, terwijl de (gay)wereld hen met open armen ontvangt...

Dat ben ik wel volkomen met je eens. Het complete afwijzing jaag je heel veel mensen de kerk uit. Al vraag ik mij wel af ( en deze vraag heb ik in dit topic ook wel eens gesteld, waar ik geen afdoend antwoord op heb gekregen) hoe zie je het in de praktijk? Liefde en trouw ok, maar dan?
Mogen homosexuele mensen meedoen aan alle sacramenten?
Hoe gaat het verder? Ik ben eigenlijk een beetje bang voor een afglijdende schaal. Misschien willen ze ook wel kinderen, pleegkinderen, adoptiekinderen of wellicht via ivf met een ander homosexueel stel. Mogen ze dan de kinderen ook laten dopen? Ik heb hier toch wel moeite mee.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 08 feb 2011 10:57

ajl schreef: Al vraag ik mij wel af ( en deze vraag heb ik in dit topic ook wel eens gesteld, waar ik geen afdoend antwoord op heb gekregen) hoe zie je het in de praktijk? Liefde en trouw ok, maar dan?
Moeilijke vragen. Ik heb er wellicht voor mezelf een antwoord op maar ik kan en wil dat antwoord niet aan een ander opleggen. Het is iets waar mensen zelf uit moeten komen met God. Ik zal nooit iemand veroordelen die een relatie in liefde en trouw aangaat waarbij nadrukkelijk de Heere wezenlijk betrokken is. Dat geldt voor homo's en hetero's.
Wat is het jammer dat we minder moeilijk doen over een heterostel dat gaat trouwen en hun leven verder leeft zonder God.

ajl schreef: Hoe gaat het verder? Ik ben eigenlijk een beetje bang voor een afglijdende schaal.
Ik begrijp deze vraag maar al te goed. maar angst is een slechte raadgever. Omdat we bang zijn voor wat komt mogen we nog niet bang zijn voor wat is. De afglijdende schaal zit in een ieder van ons als we niet heel dicht bij de Heere blijven. Kijk maar in je eigen leven: wat kan er allemaal meer mee door dan vroeger?

ajl schreef: Misschien willen ze ook wel kinderen, pleegkinderen, adoptiekinderen of wellicht via ivf met een ander homosexueel stel. Mogen ze dan de kinderen ook laten dopen? Ik heb hier toch wel moeite mee.
Ik heb er ook moeite mee. Ik weet het ook allemaal niet. Het is niet zwart wit.

Mijn vader stelde zich altijd de vraag: "kan ik er de Heere voor danken". Hij stelde die vraag voor zich zelf. Niet voor anderen. Dat wil ik dan ook maar doen,

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 08 feb 2011 11:03

Angst is inderdaar een slechte raadgever, maar ik denk dat je zeker over deze onderwerpen na moet denken, voordat je stap 1 zet. De huidige generatie kerkelijke homo's zal waarschijnlijk niet om verdere oprekking vragen. Zij zijn immers allang blij dat ze mogen zijn wie ze zijn binnen een kerkelijke gemeente. de volgende generatie, die niets van de strijd heeft meegekregen, zal waarschijnlijk al een stapje verder willen gaan. En daarom stel ik deze vragen.

Ik heb niets tegen homo's, integendeel zelfs, heb er meerdere om mij heen. Toch denk ik dat het actief meedoen als homostel, binnen de reformatorische gezindte moeilijk zal zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2011 12:07

JeeWee schreef:

JeeWee: 1 van onze kinderen zat op een seculiere school, maar alles wat enigszins naar roze neigde werd ofwel genegeerd, ofwel uitgelachen. En dan ging dat echt niet op basis van de Bijbel, integendeel ! Van 1 leraar werd het vermoed, hij vermeed angstvallig in een vraaggesprek of hij een relatie had en ontweek vragen, terwijl de andere docenten van alles vertelden hoe ze hun man/vrouw hadden ontmoet enz. De leraar heeft het precies 1 jaar volgehouden !
Het is helemaal nog niet zo algemeen geaccepteerd. In een goddeloze stad als Amsterdam hoef je echt niet als 2 mannen gearmd te lopen, want je wordt in een donker steegje in elkaar getimmerd. Een paar maanden later staan er mensen juichend langs de gracht. Misschien zien mensen het wel zo ! En dat gaat irriteren, het uitbundige, schaamteloze gedrag wat je dan ziet. Dat blijft denk ik meer op de harde schijf staan, dan die leuke jongens die verderop bij je in de straat wonen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 feb 2011 12:36

schelpje3 schreef:JeeWee: 1 van onze kinderen zat op een seculiere school, maar alles wat enigszins naar roze neigde werd ofwel genegeerd, ofwel uitgelachen. En dan ging dat echt niet op basis van de Bijbel, integendeel ! Van 1 leraar werd het vermoed, hij vermeed angstvallig in een vraaggesprek of hij een relatie had en ontweek vragen, terwijl de andere docenten van alles vertelden hoe ze hun man/vrouw hadden ontmoet enz. De leraar heeft het precies 1 jaar volgehouden !

Triest, maar inderdaad, het onderwijs, zowel lager als voortgezet, zijn geen veilige plekken om voor je geaardheid uit te komen. Dat is erg genoeg.

Het is helemaal nog niet zo algemeen geaccepteerd. In een goddeloze stad als Amsterdam hoef je echt niet als 2 mannen gearmd te lopen, want je wordt in een donker steegje in elkaar getimmerd.

'Gelukkig' is het slechts een kleine groep die zich daaraan schuldig maakt. Maar het is toch van de zotte dat je niet veilig over straat kunt omdat je toevallig (vul maar in).

Een paar maanden later staan er mensen juichend langs de gracht. Misschien zien mensen het wel zo ! En dat gaat irriteren, het uitbundige, schaamteloze gedrag wat je dan ziet. Dat blijft denk ik meer op de harde schijf staan, dan die leuke jongens die verderop bij je in de straat wonen.

Ik zie tijdens de Gay Pride niets uitbundigers of schaamtelozers dan wat ik op bijvoorbeeld het Rotterdams zomercarnaval zie, of tijdens Carnaval in het Zuiden des lands. Als dat irriteert, moet je toch heel goed bij jezelf te raden gaan waarom dat is, en wat je daar in jezelf aan kunt doen.

Wat betreft adoptie door homostellen: ik sta te juichen bij ieder stel in een stabiele, langdurige relatie in liefde en trouw die om de juiste redenen kiezen een kind te adopteren en op te voeden tot goed mens en nette burger.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2011 12:41

Wat je daar zegt over dat carnaval, dat vind ik net zo erg !!
Ja ze doen het in Rio de Janeiro ook, is het argument, of de Antillen.
Elk land zijn eigen wijs en cultuur.
Ik ben beslist geen PVVer !! maar waarom moet alles hier ook, wat elders op de wereld gewoon is ??
Ik ga naar Duitsland omdat het in bepaalde dorpjes zo gezellig is, net als Oostenrijk, het eten, drinken, de sfeer.
net als de terrasjes in Frankrijk.
Als je dat hier kopieert, wordt het nooit zoals daar.
Moet je ook niet doen, dan krijg je eenheidsworst die niet lekker smaakt.
De croissantjes zijn alleen in Frankrijk echt lekker. :wink:

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 08 feb 2011 20:19

ajl schreef:
JeeWee schreef:

Dat ben ik wel volkomen met je eens. Het complete afwijzing jaag je heel veel mensen de kerk uit. Al vraag ik mij wel af ( en deze vraag heb ik in dit topic ook wel eens gesteld, waar ik geen afdoend antwoord op heb gekregen) hoe zie je het in de praktijk? Liefde en trouw ok, maar dan?
Hoe gaat het verder? Ik ben eigenlijk een beetje bang voor een afglijdende schaal. Misschien willen ze ook wel kinderen, pleegkinderen, adoptiekinderen of wellicht via ivf met een ander homosexueel stel. Mogen ze dan de kinderen ook laten dopen? Ik heb hier toch wel moeite mee.

Bij ons in de gemeente is de officiele lijn als volgt: Liefde voor de persoon in kwestie staat centraal. Daarnaast zal er zeker gewezen worden op de weg van het celibaat. Als de persoon er van overtuigd is dat God een relatie met iemand van hetzelfde geslacht niet afkeurd wordt deze persoon niet de kerk uitgezet of whatever. Deze persoon is welkom aan het H.A. en er wordt dus niet getwijfeld of hij/zij kind van God is. Ambten staan niet open voor homo's met relatie.

lois88
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lois88 » 08 feb 2011 21:55

Kan ook iemand uitleggen WAAROM homoseksualiteit zonde is? dat god een man en een vrouw gemaakt heeft is toch geen reden om te zeggen dat het niet goed is?
je moet toch jezelf ook accepteren hoe je gemaakt bent? En god heeft gaymensen zo gemaakt?

Tnx 8)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 08 feb 2011 22:03

esli schreef:Bij ons in de gemeente is de officiele lijn als volgt: Liefde voor de persoon in kwestie staat centraal. Daarnaast zal er zeker gewezen worden op de weg van het celibaat. Als de persoon er van overtuigd is dat God een relatie met iemand van hetzelfde geslacht niet afkeurd wordt deze persoon niet de kerk uitgezet of whatever. Deze persoon is welkom aan het H.A. en er wordt dus niet getwijfeld of hij/zij kind van God is. Ambten staan niet open voor homo's met relatie.

wel heel bijzonder om dat zo te lezen. Inderdaad is dit ook volgens mij iets waarover de persoon in kwestie zelf met God in het reine moet komen.
Alleen aan Hem zijn we tenslotte verantwoording verschuldigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 feb 2011 23:40

lois88 schreef:Kan ook iemand uitleggen WAAROM homoseksualiteit zonde is? dat god een man en een vrouw gemaakt heeft is toch geen reden om te zeggen dat het niet goed is?
je moet toch jezelf ook accepteren hoe je gemaakt bent? En god heeft gaymensen zo gemaakt?

Tnx 8)

Zonde betekent eigenlijk 'het doel missen'. En als je in de scheppingsorde leest dat de man voor de vrouw is gemaakt en andersom, dan is een homo-relatie inderdaad het doel missen, dus zonde.

Accepteren hoe je bent gemaakt lijkt me een goede stap voor een prettig(er) leven. Of God homo's en lesbiënes zo gemaakt heeft is een vraag waar je geen antwoord op krijgt, of wel, verschillende zelfs, maar geen manier om uit te zoeken welk antwoord klopt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 09 feb 2011 07:13

Mortlach schreef:
lois88 schreef:Kan ook iemand uitleggen WAAROM homoseksualiteit zonde is? dat god een man en een vrouw gemaakt heeft is toch geen reden om te zeggen dat het niet goed is?

Tnx 8)

Zonde betekent eigenlijk 'het doel missen'. En als je in de scheppingsorde leest dat de man voor de vrouw is gemaakt en andersom, dan is een homo-relatie inderdaad het doel missen, dus zonde.

Accepteren hoe je bent gemaakt lijkt me een goede stap voor een prettig(er) leven. Of God homo's en lesbiënes zo gemaakt heeft is een vraag waar je geen antwoord op krijgt, of wel, verschillende zelfs, maar geen manier om uit te zoeken welk antwoord klopt.

Het juiste antwoord, en dat nog wel van een "ongelovige".

Enneh.. de zonde in het oude Testament van David etc was erg, maar nu is zelfs het kijken naar een andere vrouw al overspel....
Dit omdat de gemeente een geestelijke bruid is, en Israel was een stoffelijk begriip.
Daarom horen wij naar de Gesst te wandelen en niet naar het lichaam.

Terug naar “Archief”