Heilig Avondmaal alleen in de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spons
Generaal
Generaal

Re: Heilig Avondmaal alleen in de kerk?

Berichtdoor Spons » 07 feb 2011 18:03

zie stuk teksten hierboven (anders wordt het onverzichtelijk )

Nee, ik wil die mensen het niet onthouden ! Maar ik kan in mn eentje dat zomaar niet veranderen. Ben echt niet zo onbeweeglijk dat ik voluit af wil wijzen, zie hier best wel mogelijkheden liggen, maar dan zou ik het denk ik zo willen zien:
een predikant met k.r. in een zaal van het tehuis en dan een "gewone" kerkdienst houden, met alles dr op en dr aan, met mogelijkheid om deel te nemen aan het H.A. Maar wie ben ik ? En dan heb ik het hier over een verpleeghuis e.d.[/quote]

Ik weet niet hoe het in huize van de zullen we voor het gemak rechtse kant zeggen gaat maar het lijkt me niet meer dan logisch dat er een dienst gehouden wordt (al dan niet lang / kort afh van de doelgroep , het gebeurt nogal eens dat mensen naar de wc moeten of ergens anders last van hebben tijdens een dienst ) waarin uiteraard een Domine of Pastoraal medewerker voorgaat en dat daar het heilig avondmaal gevierd word. Ik dacht dat het zo gevierd werd .. hoe dacht jij dan dat het ging ? hup aan tafel en klaar ?

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 07 feb 2011 18:11

schelpje3 schreef:
Optimatus schreef:Wat moet ik bij "verzekerde gelovigen" voorstellen?

Dat is iemand die van de Heere Zelf het Woord in zn hart gekregen heeft. Dat is dus niet iemand die
belijdenis afgelegd heeft
gedoopt is
regelmatig naar de kerk gaat
goed zn best doet
geen doodslager is......
enz
Maar als je GOED het avondmaalsformulier leest, kun je dus lezen dat het niet voor elke kerkganger is.
Zelfs voor kind des Heeren kunnen er tijden komen dat ze echt niet aan kunnen gaan !
Dat ligt aan hen ! maar dat is wel zo

eens kijken :

Ik ben gedoopt door mijn ouders, heb ik persoonlijk niet om gevraagd is mij gegeven
Ik heb cathechesatie gevolgd,
heb zelf besloten om belijdenis te doen, bevestigen van mijn doop, bevestigen aan God en de gemeenschap waarin ik kerk dat ik met hem verder wil leven.

ga regelmatig naar de kerk , zelf wel eens een andere kerk (o.k.k bv )

maar nu mag ik dus niet aan het avondmaal gaan omdat ik ook mijn twijfels heb in mijn geloof, wat is dan het nut van het avondmaal ?

En ja .. dat stukje wat jij bedoelt is vaak gebruikt om mensen te weren van het avondmaal alleen als ze waarlijk bekeerd zijn mogen ze voortzetten aan het avondmaal en daarmee ontwricht je naar mijn inziens juist het doel van de viering van het avondmaal !

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 07 feb 2011 18:37

schelpje3 schreef:

Dat is iemand die van de Heere Zelf het Woord in zn hart gekregen heeft. Dat is dus niet iemand die
belijdenis afgelegd heeft.

Wanneer iemand niet 'het Woord in z'n hart gekregen heeft' (niet mijn woorden), dan moet hij/zij ook geen belijdenis (van het geloof) afleggen.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2011 18:38

hamlap schreef:
schelpje3 schreef:

belijdenis afgelegd heeft.

Wanneer iemand niet 'het Woord in z'n hart gekregen heeft' (niet mijn woorden), dan moet hij/zij ook geen belijdenis (van het geloof) afleggen.

Nee eigenlijk niet, maar toch gebeurt het, soms "gedwongen".
Als je geen belijdenis hebt afgelegd, kun je je kind niet ten doop houden, niet deelnemen aan het H.A., niet stemmen voor k.r leden.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 07 feb 2011 18:45

wat bedoel je met K.R . en wat bedoel je met gedwongen ?

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 07 feb 2011 18:52

Spons schreef:eens kijken :

Ik ben gedoopt door mijn ouders, heb ik persoonlijk niet om gevraagd is mij gegeven
Ik heb cathechesatie gevolgd,
heb zelf besloten om belijdenis te doen, bevestigen van mijn doop, bevestigen aan God en de gemeenschap waarin ik kerk dat ik met hem verder wil leven.

ga regelmatig naar de kerk , zelf wel eens een andere kerk (o.k.k bv )

maar nu mag ik dus niet aan het avondmaal gaan omdat ik ook mijn twijfels heb in mijn geloof, wat is dan het nut van het avondmaal ?

als dit alles is in je leven ben je net zo ver als Nicodemus toen hij bij Jezus kwam. het geloof is dan niets meer als traditie. het avondmaal is alleen voor degene waartoe Jezus zelf het bereid heeft.......dus voor degene "die Zijn dood verkondigen totdat Hij komt". wie zijn dat?
dat zijn alle mensen voor wiens zonden Jezus gestorven is, dus Zijn kinderen, gewonnen en overwonnen door Zijn bloed. en al kunnen ze dat zelf echt niet altijd bezien......Hij brengt ze op Zijn tijd Zelf aan Zijn dis. dat is niet zomaar even H.A. vieren, nee.....daar ligt de scheiding in de gemeente tussen leven en dood. daar gaat enorm veel strijd aan vooraf, voordat Gods kinderen voor de eerste maal kunnen aangaan.
Als je immers betuigt erbij te horen, heeft dat ook consequenties voor je leven van alle dag. Jezus zal dan ook aan je vragen waar je dat "avondmaalsbewijs" verkregen heb!. je zult dan echt een wit bruilofdskleed ONTVANGEN moeten hebben van de grote gastheer, anders zal het niet bestendig zijn.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 07 feb 2011 19:12

Als je geen belijdenis hebt afgelegd, kun je je kind niet ten doop houden, niet deelnemen aan het H.A., niet stemmen voor k.r leden.

Beste Schelpje
Je kunt geen belijdenis doen als je onbekeerd bent
Je kunt niet dopen als je onbekeerd bent
Dit is nu ook weer zo gegroeid maar niet bijbels!
In de vroege kerk deed men belijdenis/ of gaf men een getuigenis om toegelaten te worden aan het HA
(IN een preek gehoord)
Nu mag je belijdenis van je geloof doen, terwijl je nog ongelovig bent, maar als je meteen de eerst volgende keer naar het avondmaal gaat is dat ook weer niet goed.
Als je ja zegt op de vragen van het doopformulier en je bent onbekeerd dan sta je te liegen.
We hebben het allemaal maar ingewikkelt gemaakt en door al deze reacties ver afgedwaalt van de vraag of het avondmaal nu alleen in de kerk gehouden mag worden of niet.
We hebben er allemaal een potje van gemaakt.
Alles is geregeld, maar is ook ons paspoort in orde?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 feb 2011 19:16

schelpje3 schreef:
hamlap schreef:Wanneer iemand niet 'het Woord in z'n hart gekregen heeft' (niet mijn woorden), dan moet hij/zij ook geen belijdenis (van het geloof) afleggen.

En als je nu niet gelooft, waarom laat je dan je kinderen dopen? Zodat ze ook maar bij de kerk zullen horen?

Zelfs voor kind des Heeren kunnen er tijden komen dat ze echt niet aan kunnen gaan !

Kun je mij een reden geven waarom niet? Ik ben zo benieuwd hoe mensen tot deze gedachte komen.

@Horeb: op Wiens stoel zit jij?

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 07 feb 2011 19:19

TheKeimpe schreef:@Horeb: op Wiens stoel zit jij?

niet beter te weten op die van mezelf :wink:
heb je moeite met wat ik schrijf?...........kom maar op!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 feb 2011 19:20

Op deze toon hoeft het voor mij niet. Maar herlees je woorden aan Spons maar. :cry:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2011 19:56

Spons schreef:wat bedoel je met K.R . en wat bedoel je met gedwongen ?

Kerkenraad
Gedwongen is eigenlijk als je een kind verwacht, geen belijdenis hebt gedaan, voel je je gedwongen om belijdenis af te leggen.
Tenminste, zo gaat dat.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2011 19:59

Ik weet niet wat schadelijker is, te blijven zitten als je eigenlijk 'moet" aangaan of aangaan, terwijl dat eigenlijk niet geoorloofd is.
Denk erom, als je er zit terwijl je er niet hoort, onderzoek jezelf nauw hierin !, zul je jezelf een oordeel eten en drinken.
Dus, eigenlijk kun je beter blijven zitten.
Mensen, lees aub het avondmaalsformulier eens, luister naar de predikant, moet hij noden ??? Of loop je al, voordat hij...
Het gewicht wordt kennelijk steeds lager.
Maar ben je ook bereid rekenschap af te leggen van je deelname, of wordt je boos als iemand dat vraagt ?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 feb 2011 20:01

schelpje3 schreef:Ik weet niet wat schadelijker is, te blijven zitten als je eigenlijk 'moet" aangaan of aangaan, terwijl dat eigenlijk niet geoorloofd is.
Denk erom, als je er zit terwijl je er niet hoort, onderzoek jezelf nauw hierin !, zul je jezelf een oordeel eten en drinken.
Mensen, lees aub het avondmaalsformulier eens, luister naar de predikant, moet hij noden ??? Of loop je al, voordat hij...
Het gewicht wordt kennelijk steeds lager.
Maar ben je ook bereid rekenschap af te leggen van je deelname, of wordt je boos als iemand dat vraagt ?

Zeer zeker ben ik daartoe bereid. Maar nu heb ik nog geen antwoord op mijn vraag: Waarom zou een kind van God niet aan het Avondmaal deel kunnen nemen, uitgezonderd het vallen in grove, openbare en nog niet beleden zonden?

Heb je het boek de Godvruchtige Avondmaalganger van Petrus Immens wel eens gelezen. Die laat mensen niet op valse gronden aangaan, maar evenmin mensen op valse gronden afblijven.

Wat is er erger? Iemand die tegen de wet of iemand die tegen de Liefde zondigt?

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 07 feb 2011 20:05

schelpje3 schreef:
Spons schreef:wat bedoel je met K.R . en wat bedoel je met gedwongen ?

Kerkenraad
Gedwongen is eigenlijk als je een kind verwacht, geen belijdenis hebt gedaan, voel je je gedwongen om belijdenis af te leggen.
Tenminste, zo gaat dat.

ah oke, ik kwam even niet op de gedachten van Kerkeraad :)

maar dat voorbeeld snap ik even niet, dus als je onverwachts een kind krijgt (of buitenechtelijk bedoel je dat ? ) moet je dan opeens belijdenis doen vanwege je kind ?

belijdenis doe je toch alleen als je er zelf achter staat.. je zelf besloten hebt dat je verder wil met God.. want zoals jij het daar neer zet lijkt het eerder op afkoping .. en dat doet me denken aan de tijden van de katholieken en het afkopen van zonde...

zo wie zo lijkt het me aangaan omdat iedereen dat maar doet een verkeerde zaak, het is een bewuste keuze die je maakt ! Maar ik krijg de indruk dat hier met zulke zware sanctie's en bezwaren worden aangeroepen dat men uberhaupt niet meer kan / mag aangaan aan het avondmaal... zo van ... kijk je uit voor het vuur want je kan je branden (ja dat kan ) maar je kan er je ook lekker aan warmen , om het maar even simpel te zeggen ) alleen lijkt het hier of je verbrandt wordt door het vuur ... en die angst die men probeert in te boezemen bij mensen door de zwaardere kerk vindt ik vele male ernstiger dan iemand die aangaat aan het avondmaal en worstelt met zijn geloof ! Want het avondmaal is ter versterking van je geloof.

maar goed back on topic
Laatst gewijzigd door Spons op 07 feb 2011 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 07 feb 2011 20:07

schelpje3 schreef:Ik weet niet wat schadelijker is, te blijven zitten als je eigenlijk 'moet" aangaan of aangaan, terwijl dat eigenlijk niet geoorloofd is.

Denk je, dat wanneer je blijft zitten, je een oordeel kunt ontlopen?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Terug naar “Archief”