Waarom worden onze kinderen gedoopt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2011 17:15

Eerder ietwat verlegen ;)
Het staat natuurlijk wat raar als je net gedoopt bent en je het water meteen van je afveegt.

Bij onze volwassendoop doe je inderdaad eerst belijdenis en dan wordt je gedoopt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 07 feb 2011 18:13

Optimatus schreef: Het staat natuurlijk wat raar als je net gedoopt bent en je het water meteen van je afveegt.
Ik begrijpt het.
Maar het zou natuurlijk voor de getuigenis (afwassing van je zonden) fantastisch zijn dat je dat water met een grootte kracht van je hooft zwiepte zodat de dominee en eventuele ouderlingen diakenen zeiknat werden. Want de betekenende zaak is zonden kwijt! Weg er mee. Maar goed dat gaat slecht met een paar drupjes en de PKN zou daar een ander betekenis aan geven.
Tsja toch wel een beetje raar zo’n koppie water met een paar druppies net of je zonden niet zo erg zijn terwijl het tegengestelde waar is. Het bad der wedergeboorte en dan een koppie water :shock:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2011 18:14

Optimatus schreef:Eerder ietwat verlegen ;)
Het staat natuurlijk wat raar als je net gedoopt bent en je het water meteen van je afveegt.

Bij onze volwassendoop doe je inderdaad eerst belijdenis en dan wordt je gedoopt.

Nee, bij ons andersom :D

Swimmie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Swimmie » 07 feb 2011 18:16

Riska schreef:Als volwassene gedoopt worden is dus gewoon 'volwassendoop'.

Bij ons heet het eigenlijk geen 'volwassendoop' maar 'geloofsdoop', oftewel: gedoopt worden op je belijdenis dat Christus voor je gestorven is èn weer is opgestaan.

Riska

Berichtdoor Riska » 07 feb 2011 18:22

Jantjes schreef:Als je een kind laat dopen zouden de ouders eerst belijdenis moeten doen maar dat is niet het geval!

Bij ons in de kerk worden aan de ouders vragen gesteld, of zij geloven in God de Schepper van hemel en aarde, in Jezus Christus die voor onze zonden is gekruisigd, gestorven, begraven en opgestaan en of zij hun kinderen willen onderwijzen en laten onderwijzen in de waarheid Gods, en een voorbeeld van christelijke levenswandel te geven?
Dat is toch een belijdenis?
Belijden van je geloof is niet iets statisch. Het moet bij wijze van spreken elke dag opnieuw gebeuren.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 07 feb 2011 18:55

Riska schreef:
Jantjes schreef:Als je een kind laat dopen zouden de ouders eerst belijdenis moeten doen maar dat is niet het geval!

Bij ons in de kerk worden aan de ouders vragen gesteld, of zij geloven in God de Schepper van hemel en aarde, in Jezus Christus die voor onze zonden is gekruisigd, gestorven, begraven en opgestaan en of zij hun kinderen willen onderwijzen en laten onderwijzen in de waarheid Gods, en een voorbeeld van christelijke levenswandel te geven?
Dat is toch een belijdenis?
Belijden van je geloof is niet iets statisch. Het moet bij wijze van spreken elke dag opnieuw gebeuren.

Ja er wordt wel wat beleden. Zo worden de drie vragen gesteld en beleden, bevestigd met een ja.

Ten eerste: Belijdt u dat onze kinderen, hoewel ze in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom aan allerlei ellende, zelfs aan de verdoemenis onderworpen zijn, toch in Christus geheiligd zijn en daarom als leden van Zijn gemeente behoren gedoopt te zijn?
Ten tweede: Belijdt u dat de leer die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het christelijk geloof vervat is, en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de zaligheid is?
Ten derde: Belooft u en neemt u voor uw rekening deze kinderen van wie u vader en moeder (of getuige) bent, bij het opgroeien in deze leer naar uw vermogen te onderwijzen en te laten onderwijzen?

Maar…wat wordt er nu beleden. Niet expliciet het geloof van de ouders. Het is veel meer omdat het nu eenmaal zo hoort. Ook beleid je de leer van de betreffende kerk en dat je de kinderen daarin onderwijst.
Een persoonlijk geloof van de ouders ontbreekt.

Riska

Berichtdoor Riska » 07 feb 2011 19:01

Ik denk niet dat je alle kerken gelijk kunt stellen aan elkaar als het om de Doopvragen gaat.
Nogmaals: in onze kerk moeten ouders echt eerst belijden dat ze geloven in geloven in God de Schepper van hemel en aarde, in Jezus Christus die voor onze zonden is gekruisigd, gestorven, begraven en opgestaan en of zij hun kinderen willen onderwijzen en laten onderwijzen in de waarheid Gods, en een voorbeeld van christelijke levenswandel te geven.
Dat is een pure belijdenis.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2011 21:09

Jantjes schreef:
Optimatus schreef: Het staat natuurlijk wat raar als je net gedoopt bent en je het water meteen van je afveegt.
Ik begrijpt het.
Maar het zou natuurlijk voor de getuigenis (afwassing van je zonden) fantastisch zijn dat je dat water met een grootte kracht van je hooft zwiepte zodat de dominee en eventuele ouderlingen diakenen zeiknat werden. Want de betekenende zaak is zonden kwijt! Weg er mee. Maar goed dat gaat slecht met een paar drupjes en de PKN zou daar een ander betekenis aan geven.
Tsja toch wel een beetje raar zo’n koppie water met een paar druppies net of je zonden niet zo erg zijn terwijl het tegengestelde waar is. Het bad der wedergeboorte en dan een koppie water :shock:

Je eet toch ook een klein stukje brood en niet een compleet grof volkoren brood bij het H. Avondmaal?

Swimmie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Swimmie » 07 feb 2011 21:19

Optimatus schreef:Je eet toch ook een klein stukje brood en niet een compleet grof volkoren brood bij het H. Avondmaal?

Dat je een stukje en niet een compleet brood eet met het avondmaal symboliseert het 'verbroken lichaam' van onze Heer Jezus Christus.
En zoals Paulus het zegt (1 Kor. 10:16) 'Het brood dat wij breken, is dat niet de gemeenschap met het lichaam van Christus?'
Da's dus iets anders, beste Optimatus :wink:
Back to topic...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2011 21:22

Dan maakt een plens water of kopje onder ook niet uit - het gaat om de symbolische gedachtenis, niet om herhaling.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 feb 2011 08:02

Jantjes schreef:Maar…wat wordt er nu beleden. Niet expliciet het geloof van de ouders. Het is veel meer omdat het nu eenmaal zo hoort. Ook beleid je de leer van de betreffende kerk en dat je de kinderen daarin onderwijst.
Als dat zo is, is er wel wat mis. In het doopformulier staat in elk geval dat we de doop niet uit gewoonte of bijgelovigheid moeten begeren. En de gedachte van het doopformulier is er eentje waarbij persoonlijk geloof onmisbaar is. Wat dat laatste betreft is er met name in sommige rechtsere kerken wel een probleem: want daar laten ouders wel hun kinderen dopen, maar zijn er velen die tegelijk niet aan het avondmaal gaan, omdat ze geen waar geloof zeggen te hebben. Dan is er een scheefgroei m.b.t. de doop.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 08 feb 2011 08:14

elbert schreef:
Jantjes schreef:Maar…wat wordt er nu beleden. Niet expliciet het geloof van de ouders. Het is veel meer omdat het nu eenmaal zo hoort. Ook beleid je de leer van de betreffende kerk en dat je de kinderen daarin onderwijst.
Als dat zo is, is er wel wat mis. In het doopformulier staat in elk geval dat we de doop niet uit gewoonte of bijgelovigheid moeten begeren. En de gedachte van het doopformulier is er eentje waarbij persoonlijk geloof onmisbaar is. Wat dat laatste betreft is er met name in sommige rechtsere kerken wel een probleem: want daar laten ouders wel hun kinderen dopen, maar zijn er velen die tegelijk niet aan het avondmaal gaan, omdat ze geen waar geloof zeggen te hebben. Dan is er een scheefgroei m.b.t. de doop.

Om nog maar te zwijgen van kerken waar geadopteerde kinderen niet gedoopt worden, omdat ze dus niet in de bloedlijn zijn?
Waarom word Johannes 1:12,13 compleet genegeerd, vraag ik me dan af?

Een belijdenis kun je alleen doen van je eigen zonden en overtuigingen, nooit van die van een ander, natuurlijk.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 feb 2011 09:05

elbert schreef:

Inderdaad is er in die 'rechtse kerken' heel wat mis.
Je zal bijvoorbeeld maar huisbezoek krijgen met de onderstaande escalaties.

Gaat het er niet vaak om dat hun staat tijdens de op het avondmaal volgende huisbezoeken niet wordt overgenomen? Of gaan ze weg omdat ze geen open internet, geen tv of geen speelfilms mogen hebben in de Gereformeerde Gemeenten? Of verlaten ze de kerk omdat ze in de preek worden buitengesloten, terwijl ze er bij een ander kerkverband worden binnengesloten?”
bron: http://www.refdag.nl/nieuws/ds_meeuse_g ... s_1_532617

Ik vraag mij af of de desbetreffende predikant(en) ooit nagedacht heeft over zijn eigen sacramenten?

.

Swimmie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Swimmie » 08 feb 2011 10:27

Optimatus schreef:Dan maakt een plens water of kopje onder ook niet uit - het gaat om de symbolische gedachtenis, niet om herhaling.

Ben ik toch niet met je eens =;
De symboliek van het stukje brood is het verbroken lichaam van Christus.
De symboliek van de doop is het afsterven van de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens.
Rom. 6 : 3 en 4:
3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn?
4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.

Het waterbad is dus een 'watergraf'. Je moet totaal ondergaan om te sterven.

Elders wordt de doop ook afgeschildert als je omhullen met Christus.
Gal 3 : 27:
27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.
In de NBG staat hier 'hebt u met Christus bekleed'
Je bekleden doe je niet met een kopje of een paar druppels water.

Persoonlijk vind ik het heel knap als je bovenstaande teksten op baby's van toepassing kunt laten zijn, òf je moet van mening zijn dat baby's door de doop behouden zijn.
Maar ik herhaal waarschijnlijk teksten die al eerder genoemd zijn. Ik heb niet het hele topic gelezen :wink:

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 feb 2011 10:39

Swimmie schreef:Maar ik herhaal waarschijnlijk teksten die al eerder genoemd zijn. Ik heb niet het hele topic gelezen :wink:

inderdaad, toch maar even door lezen dan.
je getuigenis is wel mooi en naar mijn mening juist.

Terug naar “Archief”