Waarom worden onze kinderen gedoopt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor schaapje » 07 feb 2011 12:40

Bastiaan30 schreef:Wie zijn anders mensen die zich joden noemen en het niet zijn, Is dit niet de bijbel die de vervangingsleer benoemt?

Je dwaalt Bastiaan met je uitspraken en je gaat op de troon van God zitten.
Ik ben het bijbels met je eens wat je zegt over de doop, maar de manier waarop je anderen
wil overtuigen is niet uit de Heilige Geest, je laat je voortdurend verleiden tot scheldpartijen
en zeer persoonlijke aanvallen. Je zet medegelovigen in een hoek waar ze zeker niet in horen,
en waar je nog van kan leren m.b.t. hoe zij met deze verschillen omgaan.
Jij kan vanaf jou plaats niet in harten kijken, dat kan God alleen, en pas op dat je Zijn
lievelingen niet veroordeelt.
Al die bijbel- kennis heeft jouw in ieder geval niet geestelijk gemaakt.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 07 feb 2011 12:48

schaapje, ik wil niemand overtuigen, ik poneer slechts stellingen ter overdenking.
Ik heb ws net zoveel vragen als jij, vandaar vraag ik je, wie worden er bedoeld met mensen die zich joden noemen doch het niet zijn?
Ik zie in de woorden van Jezus tot Smyrna voorzeggende woorden aan zijn gemeenten, en deze gemeente was dan in de begintijd toen de vervangsleer opgeld begon te doen met Augustinus als stichter ervan.
Heeft Jezus zijn Gemeente nog lief?
We lezen in Op 3:16 dat hij ons uit zal spugen,
Bekeer u, staat er, maar wat zeggen wij?
We kunnen ons niet bekeren, we moeten het bevinden....Jezus staat aan de deur, buiten dus, we hebben Hem buitengesloten met al onze winden van leer.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 feb 2011 12:54

Bastiaan30 schreef:Wie zijn anders mensen die zich joden noemen en het niet zijn, Is dit niet de bijbel die de vervangingsleer benoemt?
Nou nee, dit lijkt me eerder een aanvulling op/bevestiging van wat Paulus in zijn Romeinenbrief schrijft:

Rom. 2:28 Want niet híj is Jood die het in het openbaar is, en niet dát is besnijdenis die in het openbaar in het vlees plaatsvindt,
29 maar híj is Jood die het in het verborgene is, en dát is besnijdenis, die van het hart is, naar de geest, niet naar de letter. Zijn lof is niet uit mensen maar uit God.

Deze teksten moeten we bezien tegen de achtergrond van de strijd die de eerste christelijke gemeenten te voeren hadden tegen het judaïsme (de gedachte dat je als gelovige uit de heidenen niet gered kunt zijn als je de ceremoniën uit de wet van Mozes niet houdt).
Kortom, de betekenis van deze teksten is: je kunt je erop beroemen een jood te zijn, maar als het in je hart niet zo is, heb je aan die roem niets.
Dit kun je ook toepassen op christenen, of ze nu als kind of als volwassene gedoopt zijn (om toch maar een beetje ontopic te blijven).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 feb 2011 12:56

Bastiaan30 schreef:schaapje, ik wil niemand overtuigen, ik poneer slechts stellingen ter overdenking.
Ik heb ws net zoveel vragen als jij, vandaar vraag ik je, wie worden er bedoeld met mensen die zich joden noemen doch het niet zijn?
Ik zie in de woorden van Jezus tot Smyrna voorzeggende woorden aan zijn gemeenten, en deze gemeente was dan in de begintijd toen de vervangsleer opgeld begon te doen met Augustinus als stichter ervan.
Heeft Jezus zijn Gemeente nog lief?
We lezen in Op 3:16 dat hij ons uit zal spugen,
Bekeer u, staat er, maar wat zeggen wij?
We kunnen ons niet bekeren, we moeten het bevinden....Jezus staat aan de deur, buiten dus, we hebben Hem buitengesloten met al onze winden van leer.

Deze dingen zullen waar zijn we moeten ons hart onderzoeken, in alle kerken zullen naam-christenen
voorkomen, en ze zullen alvallen, en voor ons ligt hier een taak om ze er weer bij te betrekken.
Wat jij aanhaalt voor de gemeente van Smyrna zijn vijanden lasteraars, hoe dat precies
zit weet vast iemand anders wel uit de doeken te doen. Maar je kan dat niet i.v.b. met kinder/doop
Soms ga je echt te ver met je uitspraken lieve broeder :(

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 07 feb 2011 13:08

bedankt voor je bezorgdheid:-)

In de brief aan Smyrna gaat het over de laster van hen die zeggen ''joden te zijn, doch het niet zijn".
Wees niet bevreesd voor hetgeen gij lijden zult.
Dit is de periode (alles is in toekomende tijd geschreven) waarin de ware christenen vervolgd werd totdat de wereld in de kerk kwam, waarbij het Pesach werd verboden ,de zondagsheiliging werd ingesteld,enz en de christenen de vervangingstheologie begonnen aan te hangen.
Luther deed er ook nog een schepje bovenop,.. zijn tirades tegen God's oogappel wel eens gelezen?
Had hij de Geest?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2011 13:14

elbert schreef:
Nou nee, dit lijkt me eerder een aanvulling op/bevestiging van wat Paulus in zijn Romeinenbrief schrijft:

Rom. 2:28 Want niet híj is Jood die het in het openbaar is, en niet dát is besnijdenis die in het openbaar in het vlees plaatsvindt,
29 maar híj is Jood die het in het verborgene is, en dát is besnijdenis, die van het hart is, naar de geest, niet naar de letter. Zijn lof is niet uit mensen maar uit God.

Kortom: je kunt je erop beroemen een jood te zijn, maar als het in je hart niet zo is, heb je aan die roem niets.
Dit kun je ook toepassen op christenen, of ze nu als kind of als volwassene gedoopt zijn (om toch maar een beetje ontopic te blijven).

Dan zou men kunnen beweren, dat de christen de ware jood is. Immers, de christen gelooft dat Jezus de voorzegde Messias is. Dat wat men thans het jodendom noemt, is feitelijk een groep mensen die is blijven staan, waar christenen zijn doorgegaan. En gelukkig zonder bloederig gehak in voorhuiden van pasgeboren kinderen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 feb 2011 13:18

Bastiaan30 schreef:bedankt voor je bezorgdheid:-)

In de brief aan Smyrna gaat het over de laster van hen die zeggen ''joden te zijn, doch het niet zijn".
Wees niet bevreesd voor hetgeen gij lijden zult.
Dit is de periode (alles is in toekomende tijd geschreven) waarin de ware christenen vervolgd werd totdat de wereld in de kerk kwam, waarbij het Pesach werd verboden ,de zondagsheiliging werd ingesteld,enz en de christenen de vervangingstheologie begonnen aan te hangen.
Luther deed er ook nog een schepje bovenop,.. zijn tirades tegen God's oogappel wel eens gelezen?
Had hij de Geest?

Jongen, jongen...waarom die verwijzing naar Luther, gaat het ten diepste niet over ons
zelf. Ik denk aan Jezus hoe Hij uitgescholden werd...en Hij schold niet terug....

Kinderdopers geloven toch niet in vervangsleer, of heb ik het dan niet goed begrepen?
Die leer komt uit de RK, zij zeggen toch ook dat we al in het duizendjarig rijk leven?

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 07 feb 2011 13:43

Optimatus schreef:
elbert schreef:

Kortom: je kunt je erop beroemen een jood te zijn, maar als het in je hart niet zo is, heb je aan die roem niets.

Dan zou men kunnen beweren, dat de christen de ware jood is. Immers, de christen gelooft dat Jezus de voorzegde Messias is. Dat wat men thans het jodendom noemt, is feitelijk een groep mensen die is blijven staan, waar christenen zijn doorgegaan. En gelukkig zonder bloederig gehak in voorhuiden van pasgeboren kinderen.

dat bloed ziet op het vergoten bloed van Jezus, maar de dag komt dat ze Hem zullen aanschouwen die ze doorstoken hebben.
En dan wordt geheel Israel zalig, uit ontferming
Lees Rom 11 maar eens aandachtig door.

Veel van ons zeggen echter dat de tijd voor Joden voorbij is, rooms en vervangingsleer ineen.
Zo zeiden Calvijn en ds kersten ook dat er voor de joden geen toekomst meer was.
Tot 1948, dus.(maar we zijn er nog niet)oops....en sinds die tijd ligt de vervangingsleer nog meer onder vuur, en terecht.
Bij sommigen duurt het wat langer, omdat tradities een te belangrijke plaats innemen.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 07 feb 2011 16:10

Optimatus schreef: Dan zou men kunnen beweren, dat de christen de ware jood is. Immers, de christen gelooft dat Jezus de voorzegde Messias is. Dat wat men thans het jodendom noemt, is feitelijk een groep mensen die is blijven staan, waar christenen zijn doorgegaan. En gelukkig zonder bloederig gehak in voorhuiden van pasgeboren kinderen.
Was dat maar waar dat christenen zijn door gegaan. Ze zijn met de kinderdoop opnieuw begonnen als ze zegt dat de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is. Als je ergens iets voor in de plaats stelt met de zelfde betekenis ga je toch niet door! Dan ga je in wezen terug of blijf je minimaal op de zelfde plaats staan. Als je door gaat na de besnijdenis (vergoten bloed) en erken de verwachten Messias in Christus als navolger (discipel) en Zaligmaker (Verlosser) dan roem en belijd je Zijn naam. Dan zeg je: ja Christus u bent de verwachten Messisa en mijn Heer die komen zou. U was mijn zonden totaal! en dat laat je dat zien......, precies......, in het symbolische teken van de volwassen doop.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2011 16:25

Ik heb niets tegen symboliek, maar het spelen met andermans bloed en dan anno 2011 zeggen "God wil het" komt op mij nogal wreed over. Als jij in de piemel van je zoontje staat te snijden, vermink jij je kind. Ik had gehoopt dat we allerhande bloederige taferelen in naam van God zo stilaan wel achter ons gelaten zouden hebben.

Ik heb zelf de volwassendoop ontvangen, omdat mijn ouders mij de volledige keuzevrijheid hebben gegeven. Op mijn beurt willen wij, zo wij kinderen mogen ontvangen, laten dopen in de Naam van de +Vader, de +Zoon en de +Heilige Geest. Ze kunnen dan zelf op latere leeftijd al dan niet hun geloof belijden. De Handelingen der Apostelen (16:15, 16:33 en 18:8) en de Eerste brief van Paulus aan de Korintiërs (1:16) geven voldoende Bijbelse grond om de kinderen te dopen.

Amen.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 07 feb 2011 16:39

Optimatus schreef:Ik heb niets tegen symboliek, maar het spelen met andermans bloed en dan anno 2011 zeggen "God wil het" komt op mij nogal wreed over. Als jij in de piemel van je zoontje staat te snijden, vermink jij je kind. Ik had gehoopt dat we allerhande bloederige taferelen in naam van God zo stilaan wel achter ons gelaten zouden hebben.

Ik heb zelf de volwassendoop ontvangen, omdat mijn ouders mij de volledige keuzevrijheid hebben gegeven. Op mijn beurt willen wij, zo wij kinderen mogen ontvangen, laten dopen in de Naam van de +Vader, de +Zoon en de +Heilige Geest. Ze kunnen dan zelf op latere leeftijd al dan niet hun geloof belijden. De Handelingen der Apostelen (16:15, 16:33 en 18:8) en de Eerste brief van Paulus aan de Korintiërs (1:16) geven voldoende Bijbelse grond om de kinderen te dopen.

Amen.

Dan lijkt het er op dat je op volwassen leeftijd de kinderdoop heeft ontvangen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2011 16:50

Bij ons doet men dan eerst belijdenis en daarna ontvangt men de doop. We hebben daar geen bassin voor (hoewel de PKN onderdompeling ook aanvaardt), maar het (of de?) traditionele zilveren doopvont.

Ik vind onderdompeling niet nodig, maar als iemand zo gedoopt wil worden, moet dat kunnen. Het is net zoiets als opwekkingsliederen in de kerk: ik ben er niet kapot van, maar als ze gezongen worden, heb ik daar geen moeite mee. De tragiek van een organist: zelden heb je invloed op wat er gezongen wordt.

Volgende week willen ze opwekking in een vesperdienst... Argh!

Riska

Berichtdoor Riska » 07 feb 2011 16:52

Jantjes schreef:Dan lijkt het er op dat je op volwassen leeftijd de kinderdoop heeft ontvangen.

Tja, worden als een kind hè...
Als volwassene gedoopt worden is dus gewoon 'volwassendoop'.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2011 16:52

Destijds liep het water over m'n bril en ik durfde het niet af te vegen :)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 07 feb 2011 17:12

Optimatus schreef: Bij ons doet men dan eerst belijdenis en daarna ontvangt men de doop.
Dat is juist bij een volwassen doop in tegenstelling tot het dopen van een kind.
Als je een kind laat dopen zouden de ouders eerst belijdenis moeten doen maar dat is niet het geval! Als je zo, dus zonder belijdenis van de ouders, een kind doop verlogen je in principe Christus omdat de doop overeenkomstig besnijdenis is (je verwacht immers Christus nog) waar jij boven dien nog een hekel aan hebt want je vind dat snijden maar een verminking wat boven dien niet waar is.
Optimatus schreef: Destijds liep het water over m'n bril en ik durfde het niet af te vegen :)
O. o wat was je onderdanig en nederig :lol:

Terug naar “Archief”