Vakantieland waar christenvervolging actief is?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Re: Vakantieland waar christenvervolging actief is?

Berichtdoor cornelia77 » 07 feb 2011 09:47

TheKeimpe schreef:Ramptoerisme? Ik denk dat je hier ook al wel wat kunt vinden: http://www.kameraadzhang.nl

Heb dit weekend dit boek gelezen. Erg indrukwekkend!

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 07 feb 2011 11:19

Optimatus schreef:Ik heb in 2007 drie weken bij een islamitische familie in Rwanda gelogeerd. Werkt erg goed tegen vooroordelen.

Werd het een weg met je zelf vakantie, of heb je hen nog verteld van Jezus?

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 07 feb 2011 16:56

De Gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan is een parabel in het Nieuwe Testament van de Bijbel, verteld door Jezus als antwoord op de vraag: "wie is mijn naaste?" in verband met het gebod "Heb uw naaste net zo lief als uzelf" (Leviticus 19:18) [1].

In het verhaal weigeren eerst twee hooggeplaatste Joden (een priester en een Leviet) om hun handen vuil te maken om een slachtoffer van een geweldsmisdrijf langs de kant de weg te helpen, maar later blijkt een Samaritaan (een door de Joden geminacht volk destijds) wel hulpvaardig. Wat met deze gelijkenis moet worden overgebracht is dat telt wat iemand doet, niet wat hij is. En niet alleen de letter van de wet, ook de geest van de wet moet worden nageleefd, is de stelling. (Evangelie volgens Lucas 10:25-37) [2]

arjanhkc
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor arjanhkc » 11 apr 2011 15:00

Dan komen de toeristen(waar veel mensen in Nederland goed van kunnen rondkomen) ook niet meer naar Nederland.

De islam is haast groter dan het christendom, euthanasie en abortus zijn legaal, het huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht is mogelijk etc.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 11 apr 2011 18:00

En dat wil je vergelijken met christenvervolging?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 apr 2011 18:22

arjanhkc schreef:Dan komen de toeristen(waar veel mensen in Nederland goed van kunnen rondkomen) ook niet meer naar Nederland.

De islam is haast groter dan het christendom, euthanasie en abortus zijn legaal, het huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht is mogelijk etc.

In Nederland zijn zo'n 1 miljoen islamieten en zo'n 6 miljoen christenen. Wat bedoel jij precies met "haast groter"?
Euthanasie en abortus zijn onder bepaalde voorwaarden legaal, maar het staat je vrij om als christen beide af te wijzen.
Het burgerlijk huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht is mogelijk, evengoed accepteren vele protestantse kerken dat ook en zegenen deze huwelijken in. Dat is dus niet per definitie onchristelijk. Daarnaast staat het kerken nog steeds vrij om het kerkelijk huwelijk enkel voor man en vrouw toegankelijk te houden. Of om enkel een burgerlijk huwelijk tussen man en vrouw in te zegenen.

Vervolging? Ik geloof niet dat daar sprake van is in Nederland.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 apr 2011 18:25

Het hangt er maar vanaf wat je vervolging noemt.

arjanhkc
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor arjanhkc » 11 apr 2011 19:39

Ik wil niet zeggen dat de Nederlandse maatschappij synoniem is voor de christenvervolging in sommige (islamitische) landen, maar er zijn vast vele mensen(ook islamitische) die de Nederlandse "praktijk" afwijzen.

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 19 feb 2012 13:26

Jo'tje schreef:
Maar even ontopic: tsja, dan moet je wel heel veel landen gaan ontwijken? Ik denk dat het belangrijk en mooi is, waar je ook bent, zo mogelijk andere christenen in dat land op te zoeken.

ik wil er toch nog even over doorgaan, we hadden het er vorige week op studiekring over Christus kennen. Het ging o.a over paulus die het gevaar ook niet uit de weg ging.

Mijn punt is wij gaan op vakantie om te ontspannen/werkvakantie. Zouden we net als paulus niet veel meer lef moeten hebben en verdrukte christenen bezoeken? Met als risico opgepakt te worden? Moet je het gevaar wel opzoeken, je zelf in gevaar brengen?

En als daar het antwoord nee op is, je moet jezelf niet in gevaar brengen, kan ik dan niet beter helemaal het land uit de weg gaan. Deze landen zijn in mijn gebed, de kracht van het gebed onderschat ik ook niet.

Dit betekend misschien ook wel dat we dan idd naar veel landen niet kunnen, maar is dat zo erg?

Ik kan niet meer rustig op een strand liggen wetend, dat er in hetzelfde land christenen worden gemarteld/verdrukt..

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 23 feb 2012 13:04

Mortlach schreef:Er zijn dingen de je nader aan het hart liggen dan andere zaken. Ik lees bijvoorbeeld regelmatig verontwaardigde en verontrustte berichtjes over christenvervolging in het buitenland, maar NOOIT iets over vervolging van andere geloven. Dat geeft verder niets, een christen zal christenvervolging meer aan het hart gaan dan boeddhisme-vervolging.

En blijkbaar is nog niet alles erover gezegd, anders bleef het wel stil. Er komen altijd nieuwe mensen bij, die niet door 500 pagina's reacties heen willen gaan, maar die gewoon hun eigen hartekreet willen uiten. Het maakt dan niets uit of dezelfde discussie opnieuw moet worden gevoerd.

bovenstaand las ik in een ander topic, ik denk dat het over dit topic gaat, en ik wil er toch graag op reageren. Inderdaad doet christenvervolging mij meer, dan vervolging van een ander geloof. Waarom zou ik hier spreken over iemand van een ander geloof, die vervolgd wordt? Ik zit hier op een christelijk forum, in het religie gedeelte waar ik heb `moeten ondertekenen` om hier te mogen posten. Ik heb een ander topic niet kunnen vinden.

Vaak vind ik dit soort discussies erg moeilijk om in mee te draaien, omdat ik nog niet zoveel bijbelkennis heb, al snel moet ik afhaken, en dat vind ik jammer. Ik heb zat topics doorgelezen, en soms ook gereageerd, maar op de een of andere manier lukt het me niet erin mee te draaien. Het is te moeilijk voor me. Al snel komen er bijbelteksten voorbij, die als ik die zelf onderzoek, de discussie al weer zover is, dat ik met iets `ouds`kom. Ik start een nieuwe discussie ja, omdat ik erg geraakt ben. Sinds ik op de site van open doors kom, lees ik de verhalen van medechristenen daar. Soms krijg je een extra mail, dat er direct dringen gebed nodig is, omdat een medechristen elk moment de doodslag kan krijgen. Ja dat raakt me, zet me tot nadenken. Ik hoopte hier handreikingen te krijgen.

Kijk ik vind het erg voor wie dan ook als hij/zij vervolgd wordt voor wat dan ook, die mensen zijn ook in mijn gebeden, ik hoop van harte en daar bid ik ook voor dat zij God mogen vinden. Maar christenvervolging raakt me omdat het medebroeders en zusters zijn. Ik keur elke vorm van vervolging af als die door christenen zouden gebeuren. Ik vind dat dwingen tot een geloof niet de juiste weg is.

Terug naar “Archief”