Niet kunnen functioneren zonder geloof

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jorden
Verkenner
Verkenner

Niet kunnen functioneren zonder geloof

Berichtdoor Jorden » 05 feb 2011 01:38

Balkenende schreef:fundamenteel is wat mij betreft mijn eigen geloof, omdat je zonder het geloof ook niet kúnt functioneren. Nou, dat hoef ik de kijkers van hour of power niet duidelijk te maken...

Aldus Balkenende. Schuif maar door tot 26.30 min.
http://www.hourofpower.nl/video/17_februari_2008

Maar wat bedoelt ie nou?
Is hij serieus of babbelt hij per ongeluk maar een beetje onzin?

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Niet kunnen functioneren zonder geloof

Berichtdoor meribel » 05 feb 2011 02:03

dank voor de link, mooi interview met dhr balkenende, zeker zijn opmerking dat hij veel bidt en niet zonder het gebed kan.
Als antwoord: hij leek mij heel serieus, dus waarom zou hij onzin babbelen?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 feb 2011 02:27

Het lijkt me typisch een moment van 'preken voor eigen publiek' zonder voor de geest te houden dat dat soort uitspraken tegenwoordig door alle media worden opgepikt.

Ik ken verder tal van mensen die prima functioneren zonder geloof.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 05 feb 2011 02:38

wat is de definitie van geloof?
zijn er ook mensen zonder dan? iedereen heeft toch een bepaalde overtuiging , ook als je overtuigd bent dat je er geen hebt,
dus mensen die prima functioneren zonder geloof...tsja, wat is geloof zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door meribel op 05 feb 2011 03:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 feb 2011 02:56

meribel schreef:wat is de definitie van geloof?
zijn er ook mensen zonder dan? iedereen heeft toch een bepaalde overtuiging , ook als je overtuigd bent dat je er geen hebt,
dus mensen die prima functioneren zonder geloof...tsja, was is geloof zou ik zeggen.

Dat is natuurlijk een definitiekwestie, maar ik vind het niet behulpzaam iets negatiefs positief te definiëren. Het feit dat ik niet geloof dat kabouters bestaan, om eens wat te noemen, is in mijn ogen geen geloof in positieve zin.

Ik denk dat je meer te weten komt door te kijken hoeveel invloed mensen hun al-dan-niet-geloof op hun leven laten hebben.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 05 feb 2011 03:31

Mortlach schreef:
meribel schreef:wat is de definitie van geloof?
dus mensen die prima functioneren zonder geloof...tsja, was is geloof zou ik zeggen.

Dat is natuurlijk een definitiekwestie, maar ik vind het niet behulpzaam iets negatiefs positief te definiëren. Het feit dat ik niet geloof dat kabouters bestaan, om eens wat te noemen, is in mijn ogen geen geloof in positieve zin.

Ik denk dat je meer te weten komt door te kijken hoeveel invloed mensen hun al-dan-niet-geloof op hun leven laten hebben.

of je nu atheïst, christen, boedhist of wat dan ook bent. die overtuiging of dat geloof heeft toch altijd invloed op je leven? naar die overtuiging handel je en maak je keuzes in het leven.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 feb 2011 14:16

meribel schreef:of je nu atheïst, christen, boedhist of wat dan ook bent. die overtuiging of dat geloof heeft toch altijd invloed op je leven? naar die overtuiging handel je en maak je keuzes in het leven.

Ik denk dat je nu jouw situatie projecteert op anderen. Ik ken talloze atheïsten voor wie die overtuigen geen merkbare invloed heeft op hun keuzes, maar ik kan me ook lastig voorstellen hoe die invloed eruit zou moeten zien,

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 05 feb 2011 15:36

Mortlach schreef:
meribel schreef:of je nu atheïst, christen, boedhist of wat dan ook bent. die overtuiging of dat geloof heeft toch altijd invloed op je leven? naar die overtuiging handel je en maak je keuzes in het leven.

Ik denk dat je nu jouw situatie projecteert op anderen. Ik ken talloze atheïsten voor wie die overtuigen geen merkbare invloed heeft op hun keuzes, maar ik kan me ook lastig voorstellen hoe die invloed eruit zou moeten zien,

voorbeeld hoe die invloed er uit ziet: iemand stemt groenlinks omdat hij achter die standpunten staat, iemand trouwt of gaat juist eerst samenwonen omdat dat bij zijn overtuiging past, iemand is vóór of tegen kernenergie waar een bepaalde overtuiging aan ten grondslag ligt.
dat is wat ik bedoel

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 05 feb 2011 17:37

Mortlach schreef:

een atheist bestaat zowiezo niet. waarom zou je hoog en laag willen beweren dat iets niet bestaat,waarvan je zelf zegt dat het niet bestaat.?
er is geen beter bewijs van het bestaan van God, als het ateïsme.

Berjan

Berichtdoor Berjan » 05 feb 2011 18:07

Gisteren had ik nog een gesprek met mijn ouderling. Die beweerde ook dat iedereen ergens in gelooft, en dat mensen daarom doen wat ze doen.

Aan de ene kant heeft hij wel gelijk. Iedereen heeft een smaak van waarheid en daar is je overtuiging op gebaseerd, maar of je dat geloof moet noemen. Dat weet ik niet.

een atheist bestaat zowiezo niet. waarom zou je hoog en laag willen beweren dat iets niet bestaat,waarvan je zelf zegt dat het niet bestaat.?
er is geen beter bewijs van het bestaan van God, als het ateïsme.

Worden alle stokpaardjes van stal gehaald? Een atheist gelooft NIET in God, net zoals een niet postzegelverzamelaar geen postzegels verzameld.

En ja, in deze tijd moet je je wel in een hokje duwen, om aan te geven waar je staat. Tegenwoordig wordt je weer doodgegooid met religieuze dingen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 feb 2011 21:39

Horeb schreef:een atheist bestaat zowiezo niet. waarom zou je hoog en laag willen beweren dat iets niet bestaat,waarvan je zelf zegt dat het niet bestaat.?

Dus als ik beweer dat kabouters niet bestaan, geloof ik stiekem dat kabouters wel bestaan? Je redenering is een oude bekende, maar daarom niet minder krom.

Riska

Berichtdoor Riska » 05 feb 2011 22:39

Je kunt gewoon functioneren, geloof of geen geloof. Ik zou niet weten waarom niet.
Voor mij (!!) geldt wel dat ik persoonlijk dankbaar ben dat ik in zware dagen vooral de dragende kracht ervaar van mijn geloof in een God die niet loslaat het werk dat Zijn hand begon.
Dat kan dus voor iemand anders ook heel anders uitvallen.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 06 feb 2011 10:39

In het geloof is Christus je Heiland, Verlosser, Koning en Wijsheid...
zonder geloof ben je overgeleverd aan je eigen kunnen en denken en dat is onderworpen aan de dood en verandering en is werelds onstabiel en zeer broos en vijandig tegenover God en Zijn Wil..

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 06 feb 2011 13:29

Ik wordt een beetje moe van ongelovigen die altijd vijandig zouden zijn.
(kun je vijandig staan tegenover iets dat je niet erkend te bestaan bijvoorbeeld?)

Ik ken een heleboel niet-gelovigen, die ik meer "christen" vind, dan al die mensen die 's zondags met
een serieuze gezicht in de kerk zitten, maar nog nooit van naastenliefde en het Koninkrijk zichtbaar maken (althans, voor
mensen buiten de eigen groep) hebben gehoord.

Maar ja, die halen deze overtuigingen uit eigen kunnen en denken, en schijnbaar is dat altijd waardeloos.....

Riska

Berichtdoor Riska » 06 feb 2011 14:50

blijblij schreef:Ik wordt een beetje moe van ongelovigen die altijd vijandig zouden zijn.
(kun je vijandig staan tegenover iets dat je niet erkend te bestaan bijvoorbeeld?)

Ik ken een heleboel niet-gelovigen, die ik meer "christen" vind, dan al die mensen die 's zondags met
een serieuze gezicht in de kerk zitten, maar nog nooit van naastenliefde en het Koninkrijk zichtbaar maken (althans, voor
mensen buiten de eigen groep) hebben gehoord.

Maar ja, die halen deze overtuigingen uit eigen kunnen en denken, en schijnbaar is dat altijd waardeloos.....
Woord voor woord met je eens!

Terug naar “[Religie] - Open forum”